Refowebkids deel 21

Moderators: Memmem, Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor ajl » 06 jun 2017 11:08

@ jannoek, missf en pien
Hier hetzelfde verhaal. Via de schoolarts een aantal globale testen gedaan waaruit de sterke vermoedens zijn dat hij hb is. De huidige juf ziet vooral zijn drukke gedrag en inderdaad het moeite hebben met automatiseren. Tel daarbij ook bovenop dat hij zeer ws dyslectie heeft, maar het kan compenseren met zijn intelligentie. Dus alle facetten voor de school om het niet te zien. Wij laten het nu zo, mede doordat hij erg vrolijk van aard is en de kosten voor een (particulier) onderzoek fors zijn.

@ zelf naar school fietsen
Wij moeten ook ongeveer 5 km fietsen. Wij laten het hem nog niet alleen doen. Hij moet nl een paar drukke wegen oversteken en ook een deel door de weilanden fietsen. Eerlijk gezegd zie ik/zien wij het niet zo zitten dat hij dat alleen doen. Manlief is door zijn werk beroepsgedeformeerd en ziet overal gevaar. Helemaal nu er twee meisjes onderweg naar school vermist waren en vermoord terug gevonden zijn.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor MissF » 06 jun 2017 11:51

ajl schreef:@ jannoek, missf en pien
Hier hetzelfde verhaal. Via de schoolarts een aantal globale testen gedaan waaruit de sterke vermoedens zijn dat hij hb is. De huidige juf ziet vooral zijn drukke gedrag en inderdaad het moeite hebben met automatiseren. Tel daarbij ook bovenop dat hij zeer ws dyslectie heeft, maar het kan compenseren met zijn intelligentie. Dus alle facetten voor de school om het niet te zien. Wij laten het nu zo, mede doordat hij erg vrolijk van aard is en de kosten voor een (particulier) onderzoek fors zijn.

@ zelf naar school fietsen
Wij moeten ook ongeveer 5 km fietsen. Wij laten het hem nog niet alleen doen. Hij moet nl een paar drukke wegen oversteken en ook een deel door de weilanden fietsen. Eerlijk gezegd zie ik/zien wij het niet zo zitten dat hij dat alleen doen. Manlief is door zijn werk beroepsgedeformeerd en ziet overal gevaar. Helemaal nu er twee meisjes onderweg naar school vermist waren en vermoord terug gevonden zijn.


De onderzoeken naar HB zijn inderdaad erg duur. Wij konden het combineren met de onderzoeken naar ADHD, en ik heb toen gezegd dat ik persé ook een iq test wilde bij hem, omdat de kenmerken van ADHD en HB nogal wat overeenkomsten hebben. Nu weet ik wel dat een IQ test niet heel veel zegt qua hoogbegaafdheid, maar het heeft ons wel deels gebracht wat we wilden, namelijk dat ze nu weten dat hij dus bovengemiddeld slim is, en dus meer aankan dan hij aangeboden kreeg.
De school zelf vind ik echt fantastisch. Ik vermoed dat het echt aan de juf zelf ligt. Vorig jaar had hij een véél ruimdenkender juf. Wij hebben tot nu toe ook geen contact met de IB'er gehad. We wachten af welke juf hij volgend jaar krijgt, en aan de hand van het eerste tien minuten gesprek kijken we wel wat we gaan doen.

@ alleen naar huis fietsen: is het voor de moeders hier anders of het een jongen of meisje betreft? Ik ging ook twijfelen n.a.v. die vermissingen, maar eigenlijk merk ik dat ik vooral mijn dochter meer wil beschermen. Het gaat toch best vaak om meisjes, en minder om jongens, heb ik het idee. Maar of dat realistisch is...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor pien » 06 jun 2017 12:40

Een IQ test zegt helemaal niets over het niveau van het schoolwerk.

Om te weten op welk niveau je een kind de stof moet aanbieden, moet je een didactisch onderzoek doen, doortoetsen dus, totdat je (als je het met Cito doet) op een III uitkomt. Dat is het frustratie niveau, en dus het niveau waar je de stof moet gaan aanbieden. Kost helemaal niets, want de IB er kan dit zelf doen.

Heeft alleen zin als school vervolgens ook iets doet/kan doen met de uitkomsten, en helaas is dat voor veel scholen erg lastig. Juf heeft al zo veel werkdruk, dat het onmogelijk is om les te geven op niveau. We kunnen dat wel willen, maar we werken met mensen, niet met een robot.
Heel simpel zul je het dus moeten doen met wat de school kan bieden.

Zolang het geen schoolbreed gedragen beleid is, ben je afhankelijk van een enkele juf. En dat is ook onwenselijk eigenlijk, omdat je dan van die ups en downs krijgt in je aanbod, in plaats van een mooie, doorgaande leerlijn.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor paprikameisje2 » 06 jun 2017 17:23

hier 'helaas' en iq van boven de 145 en moeite met reguliere schoolstof. Zijn probleem zit in de extreme vorm van perfectionisme. Ik zeg... zsm hulp zoeken bij mensen met verstand. Hier inmiddels zo vast gelopen dat we hopen dat we het met een pbg vlak kunnen trekken, is dit niet het geval dan gaan we een probleem krijgen. SBO wordt hij niet toegelaten.... en hb scholen op zn minst 3 kwartier rijden...
TEvens is hij dan ook nog een enorm onderdeurtje.. maatje 104 past gewoon nog.. we kopen nu 110 zodat hij er wellicht ingroeit :(

Omdat hb kinderen vaak niet hoeven automatiseren omdat ze snel kunnen rekenen, lopen ze hier later tegenaan. Flink tafels stampen.. desnoods dmv beeldmatriaal... ikleeranders. nl heeft leuke en goede tips anders googlen of pinterest en tafels en beelddenken!

Btw... onze oudste fietst er het makkelijkst doorheen.. kwa leren.. nu afwachten hoe onze benjamin het gaat doen. Zeer opvallend gedrag (kleutergedrag) het is wel even slikken toen het gezegd werd tegen mij (al stak ik nog lekker mn kop int zand).. ook cb heeft voor nu een aantekening gemaakt dat het gesignaleerd...

hier nu lkkr vakantie! en dan het laatste rukje

waar gaatde zomervakantien heen?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Evelien » 06 jun 2017 19:27

@Jannoek, ja joh... september pas 6... maar toch. Hij vliegt hier trouwens de lengte in, al blijft hij een stevig mannetje (maar niet zo dik meer).
Jullie hadden toch pas een van de jongens laten testen op pfeiffer? is daar nog iets uit gekomen?

@MissFf, geen idee of het uit maakt of het een jongetje of meisje is. Hier moet ik er nog niet aan denken dat hij alleen moet fietsen, maar hij is nog 5 dus nog jong. Zal nog wel even duren vermoed ik. Gezien ik dwars door de stad moet... men ik zat pas al bijna onder een vrachtwagen (die door rood reed met een km of 60). Hij fietst overigens nog op de aanhangfiets, ik ben aan het rondkijken voor een andere fiets maar ze zijn best duur (ook tweede hands, ze moeten wel goed zijn want ik heb twee linker handen). Heel af en toe komt er wel eens zo'n fiets voorbij op een gratis/weggeefhoek fb. Maar tsja dan moet je ook net geluk hebben.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor MissF » 06 jun 2017 20:14

Evelien, heb je het naar je zin in de stad? Fijn om S weer meer bij je te hebben?
Ik heb juist vorige week een aanhangfiets gekocht voor Frederiek, ze is al bijna 6, maar ze redt het niet, heen en terug door de weilanden, dus altijd wel een keer tegenwind. Ik ben gevallen met de fiets, jongste zat voorop, zij achterop, doordat ik niet meer over hem heen kon kijken en tegen de oudste aanreed. Toen was ik het zat, en direct een aanhangfiets gekocht via mp. Wat is dat fijn zeg.
Maar inderdaad is een eigen fiets ook wel prettig. Jurians vorige fiets is naar een vriendin gegaan, anders had je hem zo mogen hebben. Ik zal mijn ogen en oren open houden voor je.

ppm, heftig zeg, dat het zo vastloopt :( En je kind 3 kwartier verderop op een school doen lijkt me idd ook geen optie. Maar je hebt toch al langer problemen met school? Met je oudste toch ook al gehad? Is het dan niet beter om een andere school te zoeken, wat meer in de buurt, die wel wat meer kan bieden dan de school van nu?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Evelien » 06 jun 2017 21:02

@Missf, ik ben heel blij dat ik weer dichterbij S. woon. Al woont hij een gedeelte bij zijn vader in de caravan en soms bij de vriendin van zijn vader. Maar ik weet niet eens hoe dat echt zit. Maar ik heb nu meer vrijheid, ik kan hem zelf naar school doen en van school ophalen. Dat is zo fijn en zo heerlijk om hem vaker te hebben. Kijk nu al uit naar de vakantie. :wink: :wink:
Zo'n fiets komt wel... en anders kijk ik bij de fietsenmaker wel voor een 2e hands (nog even wat sparen). Maar zo'n aanhangfiets.... soms trapt S. zo hard mee dat ik zelf niet eens hoef te trappen. :D :D

Het pijnlijke aan het afgelopen jaar is wel dat ik 1 vriendin heb over gehouden.... nu ik weer terug ben in de stad is het wel weer wat lastiger geworden om contacten aan te gaan. Het heeft zijn tijd nodig he.

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Jannoek » 08 jun 2017 11:51

Wat een verschil per school.
Hier hebben ze F begin dit schooljaar getoetst op groep 3 niveau, maar daar had hij niet zoveel zin in, maakte het veel slechter dan school verwacht had (dat zou natuurlijk ook al onderpresteren kunnen zijn, maar goed)
Nu volgende week een IQ test, dit wordt vanuit school aangeboden en door een externe partij uitgevoerd. Ik heb nog niks gehoord over kosten.
De IB'er zegt dat het helemaal niet zinvol is om dit te doen bij een kind van zijn leeftijd en zo denk ik er ook over, maar ze kan er niet onderuit omdat ze voor volgend schooljaar graag een arrangement willen aanbieden en dat wordt alleen vergoed vanuit het samenwerkingsverband bij een IQ >140.
Best vreemd als ze tegelijkertijd zeggen dat testen op zijn leeftijd niet betrouwbaar is, maar we zullen zien wat er uit komt.
Tot nu toe pikt school het heel goed op. Wij hebben elke 6 weken een voortgangsgesprek met IB-er, juf, Antraciet en wij als ouders. Volgende week is de juf voor volgend schooljaar al bij het gesprek zodat zij ook precies weet hoe de vork in de steel zit.

Vervelend PPM :( Wij lopen dus nog niet vast gelukkig, maar ik ben wel heel benieuwd naar volgend schooljaar..

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor ajl » 09 jun 2017 08:52

@ ppm
als al jouw kinderen hb zijn, dan kan je toch allemaal op deze school doen? Dan blijven ze over en haal je ze aan het einde van de middag weer op. Ik snap dat het best ver rijden is, maar als de kids er baat bij hebben en zo hun leven op de rit krijgen, dan is dat toch ook wat waard.

@ onderpresteren
Wij hebben volgende week een gesprek op school over dl. Cito's maakt zij buitensporig goed, maar droomt weg bij de lessen en de lesstof raffelt zij af. Moet er eigenlijk wel om lachten, want het is ook zo haar aard om altijd de ondergrens op te zoeken van wat moet. Geef je haar extra werk dan maakt zij het op het randje. Ga je een niveau lager zitten, past zij zich ook aan.

Wij hebben bij J besloten dat hij nog een jaar blijft kleuteren. Cognitief zou hij naar groep 3 kunnen, maar heeft nog erg weinig zitvlees. Hoop dat ze hem volgend jaar wel aan het werk zetten.

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor jaccootje85 » 09 jun 2017 17:06

Wij konden deze week kiezen wanneer we onze dochter naar school willen doen. ZE wordt begin oktober 4, maar dat zou betekenen dat ze na de herfstvakantie pas naar school kan. We mochten ook kiezen voor starten na de zomervakantie, waar we wel voor gaan. ZE start dan tegelijk met 5 anderen en na de herfstvakantie zou ze de enige zijn. Dus ze gaat 21 aug echt starten! Pff...gaat wel snel ineens... Ben heel benieuwd hoe ze t gaat doen...
Szent az Úr

Gebruikersavatar
Em.
Luitenant
Luitenant
Berichten: 608
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:50

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Em. » 09 jun 2017 19:12

Spannend Jaccootje, gaat hard he!

HIer starten ze de maandag na de 4e verjaardag (of de dinsdag na de verjaardag als de verjaardag op maandag valt)..., en van te voren 4 wenochtenden in de 2 weken ervoor...zal voor F dus laatste week van september zijn....
Oudste gaat naar groep 4...pfff gaat zo hard....

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor jaccootje85 » 11 jun 2017 21:15

Em. schreef:Spannend Jaccootje, gaat hard he!

HIer starten ze de maandag na de 4e verjaardag (of de dinsdag na de verjaardag als de verjaardag op maandag valt)..., en van te voren 4 wenochtenden in de 2 weken ervoor...zal voor F dus laatste week van september zijn....
Oudste gaat naar groep 4...pfff gaat zo hard....


Wij hadden inderdaad ook bedacht om de dag na haar verjaardag als eerste schooldag te laten gelden, maar school denkt daar dus anders over. Het was bij t kennismakingsgesprek ook niet meer aan de orde gekomen en verder ook niet over gedacht dat t ook wel eens anders kan lopen.. Maar zo kan het ook... Dan maar 7 weken een driejarige kleuter. Kunnen ze goed kijken of ze een beetje mee kan komen voordat de kerst in aantocht is.
Ik vind t niet per definitie spannend...ben eerder benieuwd hoe ze t gaat doen. Het gaat inderdaad wel ineens heel snel, want wij hadden ook niet kunnen denken dat ze met drie jaar al op school zou zitten :mrgreen:
Szent az Úr

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor Jannoek » 12 jun 2017 11:01

Spannend Jaccootje!

Hier starten kids de eerste schooldag na hun vierde verjaardag. Bij J nog even geduld (tot februari) maar ik denk dat het na de zomervakantie een beetje bikkelen wordt; zijn vriendje/buurjongetje gaat dan naar school en op die school gaan de kleuters direct van maandag tot vrijdag naar school. Nu spelen ze super veel samen, dat kan dan alleen nog in het weekend. 8-[

@AJL Zou J eigenlijk ook al naar groep 3 gaan anders? Time flies :-) Wanneer wordt hij 6?
Hier ook een jochie met weinig zitvlees, dus dat gaat wennen worden na de zomervakantie in groep 3.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor MissF » 12 jun 2017 11:46

Leuk Jacootje, dat ze naar school mag! Er zijn best wat kinderen echt aan toe op die leeftijd. Frederiek ging pas met 4 jaar en 2 maanden, en dat was vroeg genoeg voor haar, toen ze 4 werd in juni vond ik haar echt nog te jong. Maar er zijn er genoeg die met 3,5 al hadden kunnen gaan zeg maar ;)

Jannoek, hebben ze bij jullie op school wel een overgangsfase zeg maar, van kleuter naar groep 3? Ik weet nog dat Jurian best veel nog in hoeken mocht spelen, en Donald Duckjes lezen op de zitzakken enzo. Nu zat hij toen al in het grootste lokaal van de school en heeft hij nu de grootste klas van de school (toen 23 en nu 31, kun je nagaan hoe erg de school groeit :shock: ) En hebben ze dus wel lekker de ruimte voor extra hoeken en zitzakken enzo. Daardoor was de overgang wel veel fijner.

Frederiek blijft volgend jaar lekker in haar kleine klas van 19 kinderen. Daar ben ik wel blij mee. Samen met de andere groep 2 zou ook niet kunnen, die heeft er 18. Maar als er kinderen waren blijven zitten of verhuizen ofzo, dan had het misschien wel gekund samen. Maar blijkbaar is dat niet zo. Jurian heeft een fantastische klas, dus daar merken ze het niet eens dat het er zo veel zijn, maar Frederieks klas is wel wat pittiger, en zij zelf maakt het leven al zo moeilijk voor zichzelf, ik vraag me af of ze het zou redden in een klas van 30+.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor ajl » 13 jun 2017 19:23

@ Jannoek hij wordt in november 6 jaar. Dus bespreekgeval :wink: Al moet ik zeggen dat de school sceptisch is qua versneld doorstromen. Zij hebben geen goede ervaringen met deze jonge kinderen en laten ze bijna altijd 3 jaar kleuteren

O wordt bijna 4, maar gaat pas na de zomervakantie. Hij is een jochie dat al maanden naar school wil en er overduidelijk aan toe is. De school liet eeddder wel 3 jarigen starten na de zomervakantie, maar het blerrk dat de kinderen dan niet verzekerd konden worden. Dus nu geen dag eerder dan 4 jaar starten.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten