Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Moderators: Memmem, Moderafo's

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 dec 2005 03:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor T.A.F. » 12 jan 2016 03:09

Goedendag mensen, ik ben een studie aan het uitwerken over sexualiteit en Gods wet daarover, deels voor een jeugdavond, maar ook deels om medegelovigen van juist advies te voorzien op dit vlak.

maar er is een ding waar ik niet uitkom, als twee mensen die ongehuwd zijn ontucht met elkaar gedreven hebben, moeten ze dan ook met elkaar trouwen (ze ZIJN nog niet getrouwd, dat is bijbels wel duidelijk).. natuurlijk heb je de teks uit het oude testament die dit letterlijk stelt.. (vraag de vader om haar hand... betaal 5000 euro (omgerekend naar vandaags geld) en je mag haar nooit meer wegsturen.
De vraag is echter telt die specefieke wet vandaag de dag nog, aangezien veel andere van de oud-testamentische wetten ook niet langer meer gelden?
Natuurlijk we kennen allemaal de moetjes, waar een zwangerschap twee jonge mensen dwingt te trouwen, maar wat als er geen sprake van een moetje is, maar wel seks geweest, is dat dan voor God toch een moetje?
Dat is dus de vraag die ik nog moet beantwoorden in mijn studie.

Hoewel ik al kwam (ik zet niet de hele studie neer alleen de belnopte conclusies)

Seks buiten het huwelijk = ontucht = een van de ernstige zondes (moord word in een lijn ermee genoemd dan weet je het wel)
Een christen die in ontucht volhard word buitengestoten tot hij zich bekeerd hiervan.
Het antwoord van God op ontucht en overspel is : doe dat vooral niet meer, bekeer je ervan.
(zoals ook geschreven staat in brieven aan de gemeente enkelen van jullie deden dat ook VROEGER)

Het idee dat seks gelijk staat aan huwelijk is onjuist.
zoals er staat :
man verlaat ouders (financieel zelfstandig)
hangt zijn vrouw aan (verloving & huwelijk)
worden een vlees. (seks)
Hoewel het burgerlijk huwelijk pas een krappe 200 jaar bestaat, is een publiek huwelijk al veel ouder, Jezus bezocht immers een huwelijk.
Ook kenden ze verloven (als een meisje was toegezegd aan een man, maar er dus nog geen huwelijksceremonie was voltrokken)
de juridische status daarvan was wel bijna gelijk aan huwelijk, maar seks was dan duidelijk nog niet toegestaan.

en daar kom je met de oudtestatmentische wetten dat als je seks had met een maagd die niet verloofd was -> moet je trouwen.
als je seks had met een maagd die al verloofd was -> moet je trouwen en nog veel meer boete betalen
overspel (als iemand dus WEL getrouwd was -> betekende steniging en werd dus een stuk zwaarder opgevat.)
Maar steniging is nu ook bedekt met genade (doe het vooral niet meer) dus vandaar de vraag over die andere wetten gelden die nog?
waarom wel/niet?

En zijn daar nog verschillen in ? Want gelden hierdoor ook de echtscheidingswetten?? als iemand seks gehad heeft?

Je mag gewoon nooit echtbreken.
echtbreken is een werkwoord, niet bij je huidige partner zijn, wat veel verder gaat dan seks alleen, en je dus keer op keer kunt doen / in volharden.
echtbreuk omdat de andere partner overspel bedreef (wat dus iets anders is dan ontucht) is de enige geldige reden voor scheiden.
Wie iemand wegstuurd zonder echtbreuk, pleegt zelf echtbreuk.
Maar iemand trouwen die weggestuurd IS of iemand weggestuurd heeft (zelfs als het met geldige reden is) is ook echtbreuk.
(een heftige conclusie maar daar is de bijbel duidelijk over)
in zo''n geval dien je dus alleen te blijven, en te hopen dat de partner terugkomt.
Ook in de situatie waar je de ander niet tegenhoud om weg te lopen (bvb als de ongelovige partner wegloopt), moet je nog steeds alleen blijven wachtend op zijn/haar terugkomst.
Niet zomaar zeiden de apostelen, als de zaak ZO strikt ligt, kun je maar beter nooit trouwen.

En dat leid tot vele mogelijke problemen :
*iemand die al seks gehad heeft maar zich nu bekeerd, wil trouwen, maar degene waarmee hij/zij seks heeft gehad wil niet trouwen.
betekend dat dat diegene die zich bekeerd altijd alleen moet blijven?

*iemand die al seks gehad heeft, maar zich nu bekeerd en de ander wil met hem trouwen, maar hij/zij verlangt dat niet, en ziet de gebeurde seks als een zonde waarvan hij zich wil bekeren, en wil in zijn hart eigenlijk weg bij haar, maar ook oprecht god volgen
betekend dit dat diegene als die zich echt wil bekeren, toch met diegene moet trouwen?

*twee mensen hebben seks met elkaar gehad, beiden zich nu daarvan bekeerd en zijn ermee gestopt maar zijn tot de conclusie gekomen dat ze niet bij elkaar passen.
Betekend dit dat ze toch met elkaar moeten trouwen?
(nergens in de bijbel staat "alleen als er kinderen van komen")

*twee mensen die elkaar treffen een die al seks heeft gehad de ander niet.
betekend dit dat die twee nooit met elkaar mogen trouwen, en degene die al seks gehad heeft terugmoet naar degene met wie dat was?

*twee mensen hebben seks gehad met elkaar, maar voor de een was het de eerste keer, voor de ander niet,
wie moet dat met wie trouwen? of moeten ze in zulke complexe situaties maar levenslang alleen blijven?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Mortlach » 12 jan 2016 10:00

T.A.F. schreef: natuurlijk heb je de teks uit het oude testament die dit letterlijk stelt.. (vraag de vader om haar hand... betaal 5000 euro (omgerekend naar vandaags geld) en je mag haar nooit meer wegsturen.
De vraag is echter telt die specefieke wet vandaag de dag nog, aangezien veel andere van de oud-testamentische wetten ook niet langer meer gelden?


Je mag hopen van niet. Betalen voor je vrouw alsof het een stuk vee is.

echtbreuk omdat de andere partner overspel bedreef (wat dus iets anders is dan ontucht) is de enige geldige reden voor scheiden.


Ook al zo'n 'wet' die volledig is achterhaald. Is je man gewelddadig? Jammer... scheiden mag pas als hij het met een ander doet.

En dat leid tot vele mogelijke problemen :
*iemand die al seks gehad heeft maar zich nu bekeerd, wil trouwen, maar degene waarmee hij/zij seks heeft gehad wil niet trouwen.
betekend dat dat diegene die zich bekeerd altijd alleen moet blijven?

*iemand die al seks gehad heeft, maar zich nu bekeerd en de ander wil met hem trouwen, maar hij/zij verlangt dat niet, en ziet de gebeurde seks als een zonde waarvan hij zich wil bekeren, en wil in zijn hart eigenlijk weg bij haar, maar ook oprecht god volgen
betekend dit dat diegene als die zich echt wil bekeren, toch met diegene moet trouwen?

*twee mensen hebben seks met elkaar gehad, beiden zich nu daarvan bekeerd en zijn ermee gestopt maar zijn tot de conclusie gekomen dat ze niet bij elkaar passen.
Betekend dit dat ze toch met elkaar moeten trouwen?
(nergens in de bijbel staat "alleen als er kinderen van komen")

*twee mensen die elkaar treffen een die al seks heeft gehad de ander niet.
betekend dit dat die twee nooit met elkaar mogen trouwen, en degene die al seks gehad heeft terugmoet naar degene met wie dat was?

*twee mensen hebben seks gehad met elkaar, maar voor de een was het de eerste keer, voor de ander niet,
wie moet dat met wie trouwen? of moeten ze in zulke complexe situaties maar levenslang alleen blijven?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.


Ik ben blij dat ik met mijn ongelovige kijk op seksualiteit al deze onnodige problemen niet heb. :-oo

En als je het dan toch over problemen wilt hebben: een meisje wordt verkracht binnen de stadsgrenzen. Moet ze nu met haar verkrachter trouwen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor _Sjors_ » 12 jan 2016 10:22

T.A.F. schreef:maar er is een ding waar ik niet uitkom, als twee mensen die ongehuwd zijn ontucht met elkaar gedreven hebben, moeten ze dan ook met elkaar trouwen (ze ZIJN nog niet getrouwd, dat is bijbels wel duidelijk).


Ik begrijp deze vraagstelling niet zo goed. Ik kan me voorstellen dat in geval van ontucht, er sprake is van dader-slachtoffer. Maar jou vraag geeft m.i. blijk van twee daders... Betreft dit niet meer een kwestie van twee mensen die zich niet hebben kunnen beheersen, of gaat het hier om zeer jonge kinderen? Wellicht dat ik een wat gekleurd beeld van ontucht heb. Ontucht is in ieder geval niet per definitie alleen maar seks buiten het huwelijk i.m.o.

Mocht het zo zijn dat het twee volwassen mensen betreft die zich niet hebben weten te beheersen, dan is mijn vraag: zijn ze beiden wedergeboren Christenen en uit welke handelingen bestaat die ontucht dan? En waar in de Bijbel staat dat ontucht gelijk wordt getrokken met moord?

Met vriendelijke groeten,

Sjors.
Laatst gewijzigd door _Sjors_ op 12 jan 2016 15:33, 2 keer totaal gewijzigd.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Chaya » 12 jan 2016 10:46

T.A.F. schreef:En dat leid tot vele mogelijke problemen :
*iemand die al seks gehad heeft maar zich nu bekeerd, wil trouwen, maar degene waarmee hij/zij seks heeft gehad wil niet trouwen.
betekend dat dat diegene die zich bekeerd altijd alleen moet blijven?

*iemand die al seks gehad heeft, maar zich nu bekeerd en de ander wil met hem trouwen, maar hij/zij verlangt dat niet, en ziet de gebeurde seks als een zonde waarvan hij zich wil bekeren, en wil in zijn hart eigenlijk weg bij haar, maar ook oprecht god volgen
betekend dit dat diegene als die zich echt wil bekeren, toch met diegene moet trouwen?

*twee mensen hebben seks met elkaar gehad, beiden zich nu daarvan bekeerd en zijn ermee gestopt maar zijn tot de conclusie gekomen dat ze niet bij elkaar passen.
Betekend dit dat ze toch met elkaar moeten trouwen?
(nergens in de bijbel staat "alleen als er kinderen van komen")

*twee mensen die elkaar treffen een die al seks heeft gehad de ander niet.
betekend dit dat die twee nooit met elkaar mogen trouwen, en degene die al seks gehad heeft terugmoet naar degene met wie dat was?

*twee mensen hebben seks gehad met elkaar, maar voor de een was het de eerste keer, voor de ander niet,
wie moet dat met wie trouwen? of moeten ze in zulke complexe situaties maar levenslang alleen blijven?

Je stelt vragen die zo strikt persoonlijk zijn, dat hier geen algemeen antwoord op te geven is. Dat is er wel, als je vanuit de Bijbel leeft, maar het heeft geen zin om het een ander op te leggen.

God heeft een helder gebod gegeven, eerst trouwen en pas daarna de seksualiteit beleven.
Dus alles wat buiten het huwelijksverbond gebeurt, is zondig!
Die zonden zullen beleden moeten worden t.o. de Heere.
Dan kunnen mensen allerlei kromme wegen verzinnen om e.e.a. toch nog aanvaardbaar te maken, maar een gedwongen huwelijk is niet bepaald de ideale start van een gelukkig leven, in de regel. Al zijn er voorbeelden waar het toch goed ging.

T.A.F. schreef:ik ben een studie aan het uitwerken over sexualiteit en Gods wet daarover, deels voor een jeugdavond, maar ook deels om medegelovigen van juist advies te voorzien op dit vlak.

Het juiste advies is het bijbelse, geen geslachtsgemeenschap vóór het huwelijk. Dat voorkomt veel verdriet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor janneke7337 » 12 jan 2016 11:13

Als 2 mensen voor het huwelijk gemeenschap hebben gehad is dit niet een reden om perse te moeten trouwen.
Als de vrouw zwanger is, is dit ook niet een reden om perse te moeten trouwen, wel wenselijk indien mogelijk, maar "gedwongen? Nee.

Het belangrijkste is om deze zaken voor de Heere neer te leggen. De zonden te belijden, niet via een verplicht nummertje voor in de kerk, maar persoonlijk naar de Heere toe.

Ook voor scheiden geldt, leg het voor de Heere neer. Het is niet zo dat, zoals Mortlach al aangaf, je altijd bij je man of vrouw moet blijven, bijvoorbeeld in het geval van mishandeling en nog veel meer ernstige zaken.
Dat komt door de zonden, de slechte aard van de mensen, een verbroken wereld. Daarom vind ik niet dat men direct kan oordelen over een verbroken huwelijk anders dan om overspel. Dat de Heere het anders bedoelt heeft is zeker overigens.

Met alles, ook deze zonden, naar de Heere toe en volg Zijn wegen, niet de menselijke.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Marnix » 13 jan 2016 13:24

Chaya schreef:God heeft een helder gebod gegeven, eerst trouwen en pas daarna de seksualiteit beleven.
Dus alles wat buiten het huwelijksverbond gebeurt, is zondig!
Die zonden zullen beleden moeten worden t.o. de Heere.
Dan kunnen mensen allerlei kromme wegen verzinnen om e.e.a. toch nog aanvaardbaar te maken, maar een gedwongen huwelijk is niet bepaald de ideale start van een gelukkig leven, in de regel. Al zijn er voorbeelden waar het toch goed ging.


Waar staat dat gebod precies? Dat seks binnen een monogame relatie van liefde en trouw hoort, dat lees ik wel terug in de Bijbel. Maar waar staat precies dat eerst een burgerlijk huwelijk moet worden voltrokken?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor janneke7337 » 13 jan 2016 13:30

Chaya schreef:God heeft een helder gebod gegeven, eerst trouwen en pas daarna de seksualiteit beleven.
Dus alles wat buiten het huwelijksverbond gebeurt, is zondig!
Die zonden zullen beleden moeten worden t.o. de Heere.
Dan kunnen mensen allerlei kromme wegen verzinnen om e.e.a. toch nog aanvaardbaar te maken, maar een gedwongen huwelijk is niet bepaald de ideale start van een gelukkig leven, in de regel. Al zijn er voorbeelden waar het toch goed ging.


Marnix schreef:Waar staat dat gebod precies? Dat seks binnen een monogame relatie van liefde en trouw hoort, dat lees ik wel terug in de Bijbel. Maar waar staat precies dat eerst een burgerlijk huwelijk moet worden voltrokken?

Dat staat ook nergens, hooguit wat voorbeelden van mensen die het zo deden, Jozef en Maria bijvoorbeeld.
Het wordt zo verkondigd omdat men door te trouwen verzekerd is (als het goed is) van een monogame relatie van liefde en trouw.
Indien men nog niet getrouwd is, is het makkelijker om de relatie te verbreken waardoor men niet meer voldoet aan een monogame relatie als men seks heeft gehad.
Vandaar de stelregel: Eerst trouwen, dan seks.

Denk ik.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Chaya » 13 jan 2016 13:54

Marnix schreef:Waar staat dat gebod precies? Dat seks binnen een monogame relatie van liefde en trouw hoort, dat lees ik wel terug in de Bijbel. Maar waar staat precies dat eerst een burgerlijk huwelijk moet worden voltrokken?

Iets met bekende weg?
Daarom zal een mens zijn vader en zijn moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen;
Aangezien het staatsrechtelijk zo is ingericht, dienen wij het huwelijk daaronder te verstaan.
Maria was ongehuwd zwanger, dat was toen een grote schande!

Jozef nu, haar man, alzo hij rechtvaardig was, en haar niet wilde openbaarlijk te schande maken, was van wil haar heimelijk te verlaten.
En alzo hij deze dingen in den zin had, ziet, de engel des Heeren verscheen hem in den droom, zeggende: Jozef, gij zone Davids! wees niet bevreesd Maria, uw vrouw, tot u te nemen; want hetgeen in haar ontvangen is, dat is uit den Heiligen Geest;
En zij zal een Zoon baren, en gij zult Zijn naam heten JEZUS; want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.
En dit alles is geschied, opdat vervuld zou worden, hetgeen van den Heere gesproken is, door den profeet, zeggende:
Ziet, de maagd zal zwanger worden, en een Zoon baren, en gij zult Zijn naam heten Emmanuel; hetwelk is, overgezet zijnde, God met ons.
Jozef dan, opgewekt zijnde van den slaap, deed, gelijk de engel des Heeren hem bevolen had, en heeft zijn vrouw tot zich genomen;
En bekende haar niet, totdat zij dezen haar eerstgeboren Zoon gebaard had; en heette Zijn naam JEZUS.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Marnix » 13 jan 2016 15:42

Janneke7337 schreef:Dat staat ook nergens, hooguit wat voorbeelden van mensen die het zo deden, Jozef en Maria bijvoorbeeld.
Het wordt zo verkondigd omdat men door te trouwen verzekerd is (als het goed is) van een monogame relatie van liefde en trouw.
Indien men nog niet getrouwd is, is het makkelijker om de relatie te verbreken waardoor men niet meer voldoet aan een monogame relatie als men seks heeft gehad.
Vandaar de stelregel: Eerst trouwen, dan seks.

Denk ik.


Chaya schreef:Iets met bekende weg?
Daarom zal een mens zijn vader en zijn moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen;
Aangezien het staatsrechtelijk zo is ingericht, dienen wij het huwelijk daaronder te verstaan.
Maria was ongehuwd zwanger, dat was toen een grote schande!


Lijkt me ook prima. Wel lastiger haalbaar, blijkt uit de praktijk. Mogelijk omdat mensen veel later trouwen dan toen. (hoe oud was Maria, 15, 16?) Toen hoefde je je niet druk te maken om huisvesting en je ouders betaalden de bruiloft. Tegenwoordig hebben mensen vaak al jaren een relatie. Vroeger waren ze al lang getrouwd maar nu ligt dat anders.

Maar goed, waar het om ging is dat je eerst stekt dat het een helder gebod is van God maar het staat niet zo in de Bijbel, uit de context, uit wat mensen toen deden kan je opmaken dat het toen zo gebeurde. Er staat niet bij of dat is omdat het Gods opdracht aan hen was, dat de cultuur of de gewoonte was. Waarmee ik geen pleidooi voor een andere visie wil gaan houden... maar het is wel goed om dat te beseffen voordat we zeggen: Ja maar dat staat heel duidelijk in de Bijbel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor mona » 13 jan 2016 15:54

Marnix schreef:waar het om ging is dat je eerst stekt dat het een helder gebod is van God maar het staat niet zo in de Bijbel, uit de context, uit wat mensen toen deden kan je opmaken dat het toen zo gebeurde. Er staat niet bij of dat is omdat het Gods opdracht aan hen was, dat de cultuur of de gewoonte was. Waarmee ik geen pleidooi voor een andere visie wil gaan houden... maar het is wel goed om dat te beseffen voordat we zeggen: Ja maar dat staat heel duidelijk in de Bijbel.


Vanaf de eerste tijd in de Bijbel komen wij een bijzondere uitdrukking tegen voor de huwelijkssluiting:

"Nemen".
"Izaak nam Rebecca en zij werd hem tot vrouw" (Gen. 24:67). Welke rol "de tent van zijn moeder Sara" in deze geschiedenis speelde, zullen wij later zien. Ex. 2:1 (S.V.):"En een man van den huize Levi ging en nam ene dochter van Levi." De Nieuwe Vertaling maakt duidelijk, dat de vertalers maar al te goed wisten wat er met dit nemen bedoeld werd. In de N.V. staat:"Een man uit het huis van Levi huwde een Levitische vrouw." Deut. 24:1 maakt duidelijk, dat het bij dit "nemen" niet alleen ging om een "meenemen naar zijn tent", maar om een echt huwelijk. Hier staat:"Wanneer iemand een vrouw genomen en gehuwd heeft ..." Gen. 29:22 laat ons zien, dat er in de begintijd al sprake is van een feestelijk samenzijn. "Laban vergaderde al de mannen van die plaats, en richtte een maaltijd aan. Des avonds nam hij zijn dochter Lea en bracht haar tot hem (d.i.Jacob) en hij kwam tot haar." In Gen. 29:27 en 28 is vervolgens sprake van een bruiloftsweek. Als hier sprake was van een bruiloft, zou er ook niet sprake kunnen zijn van een bruiloftsfeest. In de geschiedenis van Simsons huwelijk met zijn Filistijnse bruid, lezen wij zelfs over een feestmaal, dat een week duurde (Richt. 14:12). In Ruth 4 lezen wij, dat Boaz de zaken rond zijn huwelijk regelde in de poort van de stad, waarbij tien getuigen aanwezig waren. Zo nam Boaz Ruth en zij werd hem tot vrouw (Ruth 4:2, 11, 13). Als in de 10 geboden staat, dat je niet mag echtbreken, wordt ervan uitgegaan, dat je officieel getrouwd bent. Mal. 2:14 spreekt over het huwelijk zelfs als over een "verbond". De bruiloft te Kana (Joh. 2) maakt ons duidelijk, dat er een officiele huwelijksvoltrekking heeft plaats gevonden. Jes. 61:10 spreekt over een bruid, die zich met haar versierselen tooit. Openb. 21:2 vertelt ons van het Nieuwe Jeruzalem, dat als een bruid voor man versierd is. Laat niemand zeggen, dat de Bijbel de officiele huwelijksvoltrekking niet kent...


Bron:http://www.hetlichtdeslevens.nl/studies/studieslezen/huwelijk.html
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Chaya » 13 jan 2016 16:08

Marnix schreef:Maar goed, waar het om ging is dat je eerst stekt dat het een helder gebod is van God maar het staat niet zo in de Bijbel, uit de context, uit wat mensen toen deden kan je opmaken dat het toen zo gebeurde. Er staat niet bij of dat is omdat het Gods opdracht aan hen was, dat de cultuur of de gewoonte was. Waarmee ik geen pleidooi voor een andere visie wil gaan houden... maar het is wel goed om dat te beseffen voordat we zeggen: Ja maar dat staat heel duidelijk in de Bijbel.

Het huwelijk is door God bedoeld als een verbond, waarbij je elkaar een belofte doet, met God als getuige. Je belooft elkaar onvoorwaardelijke trouw, waar God bij is. Hij is dus altijd aanwezig, wanneer twee kinderen van God een huwelijk aangaan. Het is dus a.h.w. ook in de hemel bekend en daarom verafschuwt God het, als we geen waarde meer hechten aan zo’n belofte.
Dit begrijpen we o.a. uit de woorden van de profeet Maleachi. De Israëlieten ten tijde van Maleachi vroegen zich af, waarom God niet meer naar hen luisterde, dus hun gebeden niet meer verhoorde. Het antwoord van God luidde toen als volgt: “Omdat de HERE getuige geweest is tussen u en de vrouw uwer jeugd, aan wie gij ontrouw geworden zijt, terwijl zij toch uw gezellin en uw wettige vrouw is.” (Maleachi 2:14-16).
Bij de uitdrukking ‘uw wettige vrouw’ komt in het Hebreeuws het woord ‘verbond’ voor, een verbond wat normaal niet verbroken mag worden, het huwelijksverbond is dus altijd bedoeld tot de dood. Lees Romeinen 7:2 “Want de gehuwde vrouw is door de wet (= het verbond) aan haar man gebonden, zolang deze leeft; wanneer echter de man sterft, is zij ontslagen van de wet, die haar aan die man bond”.
Gods wet vormt het fundament van het huwelijk. Dat deze verbintenis geldt zolang beide echtgenoten leven, wordt ook in 1 Korintiërs 7:39 geleerd: “Een vrouw is gebonden, zolang haar man leeft; maar indien haar man is ontslapen, is zij vrij om te trouwen, met wie zij wil, mits in de Here”.

bron: https://herboldblog2.wordpress.com/category/huwelijk
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Marnix » 13 jan 2016 16:29

Dat is me helemaal duidelijk. Uit onderzoeken blijkt echter dat het overgrote deel van de christenen voor het huwelijk al wel gemeenschap hebben. De vraag is in hoeverre dat erg is. En is het juist niet heel verklaarbaar vanwege de veel latere leeftijd waarop mensen trouwen, dat toen voor je werd betaald en je onderkomen ook al geregeld was enzovoorts. Wat je hier aanhaalt gaat over een monogame relatie ipv vrije seks en dat lijkt me heel belangrijk. Daarnaast is het ook heel belangrijk omdat kinderen als die komen, ze als het goed is in een stabiele en liefdevolle omgeving terechtkomen. Vaak is die liefdevolle relatie er al lang en is de basis er maar is het lastig om te trouwen (of wacht men daar gewoon mee) waardoor wat er al is niet bezegeld wordt door het huwelijk. Moet er op dat vlak niet wat veranderen zodat er eerder getrouwd kan worden of zo?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Chaya » 13 jan 2016 16:43

Marnix schreef:Dat is me helemaal duidelijk. Uit onderzoeken blijkt echter dat het overgrote deel van de christenen voor het huwelijk al wel gemeenschap hebben. De vraag is in hoeverre dat erg is. En is het juist niet heel verklaarbaar vanwege de veel latere leeftijd waarop mensen trouwen, dat toen voor je werd betaald en je onderkomen ook al geregeld was enzovoorts. Wat je hier aanhaalt gaat over een monogame relatie ipv vrije seks en dat lijkt me heel belangrijk. Daarnaast is het ook heel belangrijk omdat kinderen als die komen, ze als het goed is in een stabiele en liefdevolle omgeving terechtkomen. Vaak is die liefdevolle relatie er al lang en is de basis er maar is het lastig om te trouwen (of wacht men daar gewoon mee) waardoor wat er al is niet bezegeld wordt door het huwelijk. Moet er op dat vlak niet wat veranderen zodat er eerder getrouwd kan worden of zo?

Iets wat gedaan wordt door velen, hoeft niet per defitinie dan ook goed te zijn. Het is in zoverre erg dat God het huwelijk heeft ingesteld en daar niet op vooruit gegrepen mag worden.
Paulus zegt: Het is beter te trouwen dan te branden. M.a.w. als je het vuurtje niet kunt beteugelen, trouw dan, dat kan ook in een goedkopere jurk en pak, met alleen een eenvoudige receptie. Persoonlijk snap ik niet zo dat mensen zoveel geld besteden aan 1 dag.
En dat samenwonen ook niet de garantie is voor een gelukkig huwelijk, bewijst het aantal echtscheidingen wel, ook onder voormalig samenwonenden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor mona » 13 jan 2016 17:02

Graag wil ik deze studie over het huwelijk van Tim Keller met jullie delen.
Het is geen makkelijk onderwerp voor het "eigen ik"....
http://www.ngk-veenendaal.nl/system/fil ... jk-1-6.pdf

wie van jullie heeft het boek: de Godvrezende vrouw, van Martha Peace,
of de Godvrezende man van Stuart Scott gelezen?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor mona » 13 jan 2016 17:12

Als mensen één vlees geworden zijn, is er een verbond gesloten.
Intiemer en verder dan dat kunnen mensen lichamelijk niet nader tot elkaar komen.
Christus gebruikt het huwelijk ook als een afspiegeling van zijn liefde en gemeenschap met Zijn kinderen.

In het oude Testament is er spraken van een scheidbrief, iets waar de Heere Jezus in het nieuwe Testament weer op terug komt,
en waaruit je kunt opmaken dat dit niet de bedoeling is geweest van God.

Van heel dichtbij meegemaakt dat de vrouw psychisch en lichamelijk misbruikt werd door haar man.
Ze kon niet van hem scheiden, zei ze, omdat ze voor het aangezicht van God getrouwd waren.
Maar ze ging er aan onderdoor, en je zag haar bergafwaarts gaan.
Uiteindelijk zijn ze toch gescheiden, en zij is uiteindelijk weer hertrouwd.

Terug naar de vraag uit de openingspost:
Mocht zij scheiden? Er was immers geen sprake van overspel?
Mocht zij hertrouwen, haar man was immers niet overleden, en ook omdat zij gemeenschap heeft gehad met haar ex-man?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten