Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Marnix » 14 jan 2016 01:00

Chaya schreef:Iets wat gedaan wordt door velen, hoeft niet per defitinie dan ook goed te zijn. Het is in zoverre erg dat God het huwelijk heeft ingesteld en daar niet op vooruit gegrepen mag worden.
Paulus zegt: Het is beter te trouwen dan te branden. M.a.w. als je het vuurtje niet kunt beteugelen, trouw dan, dat kan ook in een goedkopere jurk en pak, met alleen een eenvoudige receptie. Persoonlijk snap ik niet zo dat mensen zoveel geld besteden aan 1 dag.
En dat samenwonen ook niet de garantie is voor een gelukkig huwelijk, bewijst het aantal echtscheidingen wel, ook onder voormalig samenwonenden.


De vraag is alleen of wij het huwelijk ook zo toepassen als het bedoeld is of er soms wat lang mee wachten. En aan de andere kant, het huwelijk mag toch ook een feest zijn? Dat zie je in de Bijbel ook. Het is een bijzondere aangelegenheid, een feest, en dat mag ook goed gevierd worden. Het wordt niet afgeraffeld om zo goedkoop mogelijk klaar te zijn. Maar om dat mogelijk te maken leverden de ouders een flinke bijdrage en zorgden voor huisvesting. Dat was toen veel beter geregeld. Nu betalen ze het vaak zelf en als je dat niet goed kan moet het maar zo sober mogelijk. En vervolgens je studie betalen en en plek waar je samen kan wonen waar geld voor nodig is dus naast de studie moet er ook gewerkt worden (en volgens sommigen moet je ook ruimte hebben om binnen een jaar gezinsuitbreiding kwijt te kunnen want dat mag je toch ook niet tegenhouden). Nee er is een en ander niet zo handig geregeld op dit vlak en dat maakt de discussie niet makkelijker. En ik denk dat dat een reden is waarom het vaak misgaat. Niet trouwen en wel "van begeerte branden".
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Marnix » 14 jan 2016 05:15

Mona, moeilijk want het is kiezen uit twee kwaden. Een huwelijk in stand houden terwijl het huwelijk niet is zoals God heeft bedoeld, of scheiden wat ook niet is zoals bedoelD.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Mortlach » 14 jan 2016 09:40

Is er niet ook nog zoiets dat de wet er is voor de mens, en niet de mens voor de wet? Of is dat alleen de Sabbat?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor meribel » 14 jan 2016 10:02

jammer dat T.A.F. niet meer is teruggekomen

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Chaya » 14 jan 2016 14:28

Marnix schreef:De vraag is alleen of wij het huwelijk ook zo toepassen als het bedoeld is of er soms wat lang mee wachten. En aan de andere kant, het huwelijk mag toch ook een feest zijn?

Ik zeg toch niet dat het geen feestelijke dag mag zijn?
Maar dat kan ook in een jurk van 300 euro, met een bescheiden etentje e/o receptie, als de ouders financieel niet kunnen bijdragen.
Ik hoor soms van huwelijkssluitingen in verre exotische oorden of andere bijzondere plaatsen die vaak duur zijn.
Marnix schreef:En vervolgens je studie betalen en en plek waar je samen kan wonen waar geld voor nodig is dus naast de studie moet er ook gewerkt worden

Het is in zoverre makkelijk, waar is God in jouw betoog?
Die mis ik nl. Ik wil, wij willen, maar wat vraagt God van ons?
Misschien is het beter als je (beiden) eerst die studie afmaakt. Huis kopen is al een stuk lastiger geworden (m.i. terecht) en een betaalbare huurwoning vinden is niet in elke gemeente even gemakkelijk.
Er waren tijden van woningnood, waarin het zo was dat een jong gehuwd paar in moest wonen bij iemand.
Tegenwoordig meent iedereen maar recht te hebben op van alles.
Maar het is allemaal niet vanzelfsprekend Marnix.
Marnix schreef:en volgens sommigen moet je ook ruimte hebben om binnen een jaar gezinsuitbreiding kwijt te kunnen want dat mag je toch ook niet tegenhouden)

Volgens sommigen?
Ten eerste wordt niet elke vrouw binnen een jaar zwanger. En het trouwen houdt in dat je je openstelt voor de kinderzegen. Maar dat mag je volgens jou zelf bepalen dus?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Marnix » 14 jan 2016 14:59

Precies. De oplossing is dan om nog even te wachten met trouwen. Maar de praktijk is dat mensen dan vaak het wachten met seks tot het huwelijk niet meer volhouden. Wat dat betreft zijn de cijfers vrij helder. Dan kunnen we kijken wat de Bijbel zegt en dat is heel goed, maar het blijkt wel dat het er niet makkelijker op wordt en dat het velen niet lukt. Dat God dat anders wil geloof ik maar mijn vraag is: Waarom gaat dat dan zo vaak niet goed? Is dat omdat men God niet wil gehoorzamen? Of is het misschien wat complexer?

Wat die kinderzegen betreft hebben we het er al wel eens over gehad. Je mag er voor open staan maar je kan het prima mee wachten als je net getrouwd bent. Die keuze maak je samen met Hem.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Chaya » 14 jan 2016 15:11

Marnix schreef:Precies. De oplossing is dan om nog even te wachten met trouwen. Maar de praktijk is dat mensen dan vaak het wachten met seks tot het huwelijk niet meer volhouden. Wat dat betreft zijn de cijfers vrij helder.

TS noemde het ontucht. Dus dat is vrij breed. Wat de cijfers uitwijzen en wat de meeste mensen ervan vinden, heb je persoonlijk niets mee te maken.
Geloof is een persoonlijke zaak. We kunnen ons niet t.o. God verantwoorden - zoals Adam ook deed! - "hij wilde het en ik kon het niet tegengaan".
In een relatie zou het zo moeten zijn dat wanneer de één zwak is, de ander sterk moet blijven.
Wie vooruitgrijpt op het huwelijk, zal daarvan de consequenties moeten dragen.
Alle creatieve oplossingen zijn dan niet Bijbels, hoe verdrietig dat ook is soms.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Marnix » 14 jan 2016 15:45

Blijkbaar komen we niet veel verder. Je kan wel roepen "ja maar het mag niet" maar dat weten al die mensen die de fout in gaan mogelijk ook wel. Het punt is dat ondanks dat ze dat weten, ondanks dat veel mensen zich iets voornemen, ze toch de fout in gaan. En dus samen zwak zijn. Terwijl ze zich zo voorgenomen hadden dat niet te doen. Onderzoeken wijzen al uit dat zo'n 40-50 procent van de christenen seks voor het huwelijk heeft. Dus blijkbaar is het heel moeilijk en is de vraag: Hoe komt dat? Wat is daar aan te doen? Wordt het door cultuur / gewoontes rondom trouwen extra moeilijk gemaakt? Ik vind het wat makkelijk om dat af te doen met "tja cijfers zeggen niks, het gaat om de keuze die jij maakt". Dat snap ik maar waarom gaat het dan zo vaak mis als het zo simpel en rationeel zou zijn. En wat kunnen we daar aan doen, moeten we dingen veranderen enz.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Chaya » 14 jan 2016 15:55

Marnix schreef: Dus blijkbaar is het heel moeilijk en is de vraag: Hoe komt dat?

Omdat we ver van God en Zijn geboden zijn afgedwaald.
Marnix schreef:Wat is daar aan te doen?

Jezelf niet onnodig in de verleiding te brengen.
Marnix schreef:Wordt het door cultuur / gewoontes rondom trouwen extra moeilijk gemaakt?

Dat denk ik wel, maar wat dat betreft is er niks nieuws onder de zon.
David had al genoeg aan de aanblik van een badende Bathseba om de zonde van overspel te ondergaan, terwijl hij een uitverkoren kind van God was!
Marnix schreef:Dat snap ik maar waarom gaat het dan zo vaak mis als het zo simpel en rationeel zou zijn.

Nee dat is het juist niet!
Het is zeker niet simpel en ratio kan bedrieglijk zijn.
Marnix schreef: En wat kunnen we daar aan doen, moeten we dingen veranderen enz.

We, tja, wie bedoel je met we? We hebben genoeg aan ons eigen straatje denk ik. In die zin, wie staat zie toe dat hij niet valle.
Gewaarschuwd wordt er genoeg.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Marnix » 14 jan 2016 16:08

Chaya schreef:Omdat we ver van God en Zijn geboden zijn afgedwaald.


Dat geldt voor iedereen. Seks voor het huwelijk zegt niet zoveel over iemands geloofsleven, of iemand met God leeft of niet. Dan zou je impliceren dat als je gelooft, je niet zondigt. Dus wat je zegt is een algemene waarheid over geloven en zondigen, maar ik vroeg me af hoe het met deze specifieke zonde kan dat het zo'n probleem geworden is.

ps. met "we" bedoel ik wij als christelijke subcultuur.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Chaya » 14 jan 2016 16:15

Marnix schreef:Dat geldt voor iedereen. Seks voor het huwelijk zegt niet zoveel over iemands geloofsleven, of iemand met God leeft of niet. Dan zou je impliceren dat als je gelooft, je niet zondigt.

Heb je mijn posting wel gelezen?
Chaya schreef:Dat denk ik wel, maar wat dat betreft is er niks nieuws onder de zon.
David had al genoeg aan de aanblik van een badende Bathseba om de zonde van overspel te ondergaan, terwijl hij een uitverkoren kind van God was!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Marnix » 14 jan 2016 16:27

Ja, dat had ik.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Katlheen » 15 jan 2016 17:29

En het trouwen houdt in dat je je openstelt voor de kinderzegen.


Houdt dat ook in dat je je moet openstellen voor kinderen?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Chaya » 16 jan 2016 14:11

Katlheen schreef:Houdt dat ook in dat je je moet openstellen voor kinderen?

Moet vind ik geen goed woord in deze.
De Heere sprak tegen Adam en Eva: Wees vruchtbaar en vermenigvuldig.
In Psalm 127 wordt dit bevestigd:
Zie, kinderen zijn het eigendom van de HEERE, de vrucht van de schoot is Zijn beloning
Kinderen zijn een geschenk van God, daarom vind ik het woord moet niet zo gepast in deze.
Net alsof je niet blij bent met je geschenk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Nina » 17 jan 2016 14:25

Het gebod 'Wees vruchtbaar, en vermenigvuldigt u' is zo'n beetje het enige gebod dat mensen gehouden hebben.
Net zoals trouwen niet voor iedereen is weggelegd, is het krijgen van kinderen ook niet voor iedereen weggelegd. Ik ken een stel dat er voor heeft gekozen geen kinderen te krijgen, omdat ze hun leven samen willen wijden aan de Bijbelvertaling.
Ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die een andere roeping hebben, en dat ze er goed aan doen in hun situatie om dan inderdaad geen kinderen te krijgen.
Ik ken ook iemand die zo zwaar getraumatiseerd is in haar leven, dat ze weet er goed aan te doen geen moeder te worden, daarvoor is ze (nog) niet voldoende genezen om op een verantwoorde wijze kinderen naar de Bijbelse leer groot te brengen. Een dapper besluit, vind ik..


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron