Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3398
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Cicero » 17 jan 2016 16:29

Volgens mij moet je scherp in het oog houden dat de Bijbel is geschreven in een zeer patriarchale cultuur. Hierbij worden de vrouwen en meisjes zoveel mogelijk binnenshuis gehouden en beschermd, want als ze aangerand worden zijn ze minder waard en duurder (m.a.w. de vader moest een grotere bruidsschat betalen om iemand met zijn dochter te laten trouwen). Vrouwen werden zeer jong uitgehuwelijkt, terwijl mannen er regelmatig meerdere vrouwen (en bijvrouwen) op nahielden. Echtscheiding was gangbare praktijk. Getrouwd werd er het liefst binnen de familie (en dat werd ook als wettelijk voorschrift gezien).

Voor mannen lag de lat een stuk 'lager'. Naar de hoeren gaan was niet bijzonder problematisch (Gen. 38 bijv.), en ook niet tegen het 7e gebod, want dat gaat immers alleen over het slapen met de vrouw van een ander.

Het huwelijk was vooral een economische aangelegenheid en had niet zoveel te maken met de romantiek die er tegenwoordig mee wordt verbonden.

Zo bekeken is het natuurlijk erg problematisch om regels uit die tijd over te zetten naar onze cultuur. Dan krijg je kortsluiting. En dan kun je wel heel dapper gaan roepen dat God dit van ons eist, maar als je de Bijbel goed leest zie je dat die eis bij die tijd paste en tot op zekere hoogte zelfs zeer redelijk is. De tijden zijn veranderd, en in onze tijd kun je beter de principes achter de regels in overweging nemen dan ze rigide toepassen.

Wat_jij_denkt_is_fout
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2016 21:57

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Wat_jij_denkt_is_fout » 17 jan 2016 22:08

Ik heb eens goed door alle reacties heen gelezen en wat ik opmerk is dat iedereen een andere mening heeft, is het christelijk geloof zo sterk verdeelt dat de bijbel niet meer serieus moet genomen worden door de christen? Het gedeelte seksueel gemeenschap is eigenlijk een heel simpel onderwerp maar is door religie veel te groot gemaakt. Seksuele gemeenschap is voortplanting van het menselijk ras zo heeft ieder dier dit gedaan. Trouwen is pas veel later aangetreden omdat dit aanzienlijk beter was om bepaalde relaties met families te versterken. Tegenwoordig is het huwelijk eigenlijk gewoon een feestje voor één dag om daarna met elkaar opgescheept te zitten voor de rest van je leven. Ik weet dat ik veel haat over mezelf ga heen roepen met deze reactie maar denk hier eens logisch over na? Seks hebben is geen zonden, het woord zonden is net zoals alle andere woorden bedacht door onze voorvaders om ons in gering te houden. De betere vraag die hier gesteld kan worden is heb je bepaalde emotionele gevoelens opgebouwd met de persoon waar je seksuele gemeenschap heb mee gehad, zo ja dan kun je zeggen dat je verder met die persoon zou willen leven.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Spreeuw » 18 jan 2016 16:29

"Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?"

Spelfout even verbeteren, lijkt me?


En om deze vraag te beantwoorden: natuurlijk moet dat niet. Als er sprake is van ontucht, is er toch helemaal geen sprake van liefde? In geval van trouwen hoort er eerst liefde te zijn tussen het (aanstaande) stel.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2016 11:59

Chaya schreef:Moet vind ik geen goed woord in deze.
De Heere sprak tegen Adam en Eva: Wees vruchtbaar en vermenigvuldig.
In Psalm 127 wordt dit bevestigd:
Zie, kinderen zijn het eigendom van de HEERE, de vrucht van de schoot is Zijn beloning
Kinderen zijn een geschenk van God, daarom vind ik het woord moet niet zo gepast in deze.
Net alsof je niet blij bent met je geschenk.


Over de opdracht tot vermenigvuldiging en talrijk worden kunnen we een hoop zeggen. De aarde was toen nog onbevolkt.

Wat de kinderzegen betreft, dat klopt helemaal. Het "moet" is inderdaad niet zo gepast. Maar het gaat er wel om wanneer je kinderen krijgt, wanneer je daar voor open staat. Doe je dat direct nadat je getrouwd bent? Of sta je er voor open maar wacht je er even mee? Ik vind het een geschenk van God. Tegelijkertijd ben ik blij dat we eerst 5,5 jaar samen mochten zijn, tijd hebben voor elkaar, investeren in onze relatie, leuke dingen doen, nuttige dingen doen, ons ontwikkelen op het werk, ons inzetten voor de kerk.

De vraag is dus of dat goed is, of moet (en dan wordt het toch weer een beetje een "moeten") je er direct vanaf het moment dat je trouwt, er voor openstaan. Dat is volgens mij veel meer de discussie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Swlabr
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 dec 2015 00:00

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Swlabr » 21 jan 2016 15:31

Staat er nou werkelijk in de titel en in de GEHELE tekst 'betekend'

Kom op zeg. Laten we vooral onze prachtige Neerlandsche taal eren. Betekent dus.
"They will try their tricky device, trap you with the ordinary. Get your teeth into a small slice, the cake of liberty! " :)bezem

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Chaya » 21 jan 2016 15:40

Marnix schreef:Wat de kinderzegen betreft, dat klopt helemaal. Het "moet" is inderdaad niet zo gepast. Maar het gaat er wel om wanneer je kinderen krijgt, wanneer je daar voor open staat. Doe je dat direct nadat je getrouwd bent? Of sta je er voor open maar wacht je er even mee?

Heere, wat wilt U dat ik doen zal, past meer bij een christen dan: ik maak dat zelf uit.
Marnix schreef:Ik vind het een geschenk van God

Als dit dan maar op jouw/jullie gekozen moment geschonken wordt.
Marnix schreef:Tegelijkertijd ben ik blij dat we eerst 5,5 jaar samen mochten zijn, tijd hebben voor elkaar, investeren in onze relatie, leuke dingen doen, nuttige dingen doen, ons ontwikkelen op het werk, ons inzetten voor de kerk.

Al die dingen kun je ook doen met kinderen hoor.
Investeren in elkaar begint al als je een vaste relatie krijgt.
Een zwangerschap duurt 9 maanden- 40 weken, dus het zou kunnen zijn dat een eerste kindje een jaartje na de trouwdatum geboren zou kunnen worden.
Vaak is dat later. Ook als het op natuurlijke wijze gaat.
Het slagen van een huwelijk hangt niet persé af van de hoeveelheid jaren die zonder kinderen is doorgebracht, dat wijzen de cijfers van het aantal echtscheidingen wel uit.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2016 16:28

Heere, wat wilt U dat ik doen zal, past meer bij een christen dan: ik maak dat zelf uit.


Dat is een oneigenlijke tegenstelling. Je gaat er namelijk al van uit dat wachten met het krijgen van kinderen niet in overeenstemming is met Gods wil. Het is of "wat U wil" of "wat ik wil" en blijkbaar vind jij dat het wachten met het krijgen van kinderen alleen bij het laatste kan horen. Dat klopt niet. Je kan prima zeggen: "Heere, wat U wil, dat zal ik doen" en dan nog even wachten met het krijgen van kinderen. Dat kan ook Gods wil zijn. Dat begrijp jij volgens mij niet zo goed. Ik ben het net als jij altijd er mee eens dat je die vraag bij alles moet stellen: Wat wilt u dat ik / dat we zullen doen. Er zijn dan echter nog steeds twee mogelijkheden: Er per direct voor open staan of er een bepaalde tijd mee wachten. Op zo'n manier maak je er toch weer een moeten van want jij hebt al bepaald dat God het zo wil. Ik lees dat echter nergens terug.

Als dit dan maar op jouw/jullie gekozen moment geschonken wordt.


Dat moment bepaal je biddend en zoekend naar Gods wil.

Al die dingen kun je ook doen met kinderen hoor.
Investeren in elkaar begint al als je een vaste relatie krijgt.
Een zwangerschap duurt 9 maanden- 40 weken, dus het zou kunnen zijn dat een eerste kindje een jaartje na de trouwdatum geboren zou kunnen worden.
Vaak is dat later. Ook als het op natuurlijke wijze gaat.
Het slagen van een huwelijk hangt niet persé af van de hoeveelheid jaren die zonder kinderen is doorgebracht, dat wijzen de cijfers van het aantal echtscheidingen wel uit.


Met kinderen is dat toch anders. Dat merk ik nu al. Het kind vraagt een hoop tijd en aandacht :) En ik ben blij dat die basis er is. Die is voor een deel al voor we trouwden ontstaan maar in de afgelopen jaren wel verder ontwikkeld. Dus ik ben blij dat we er een paar jaar mee hebben gewacht. Dat besluit hebben we niet zonder Hem genomen maar biddend en zoekend naar Gods wil. En ik ben dankbaar voor die periode en ook dankbaar dat God ons een kind heeft geschonken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Sabra » 22 jan 2016 08:40

Marnix schreef:
Met kinderen is dat toch anders. Dat merk ik nu al. Het kind vraagt een hoop tijd en aandacht :) En ik ben blij dat die basis er is. Die is voor een deel al voor we trouwden ontstaan maar in de afgelopen jaren wel verder ontwikkeld. Dus ik ben blij dat we er een paar jaar mee hebben gewacht. Dat besluit hebben we niet zonder Hem genomen maar biddend en zoekend naar Gods wil. En ik ben dankbaar voor die periode en ook dankbaar dat God ons een kind heeft geschonken.


Dus opeens kreeg je een seintje uit de hemel dat het moment om te stoppen met anticonceptie was aangebroken?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Marnix » 22 jan 2016 09:49

Zo werkt dat niet precies en dat geldt niet alleen voor dit onderwerp. Doorgaans, als je zoekt naar Gods wil, krijg je geen briefjes onder je kussen met: Nu moet je dit of dat gaan doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Sabra » 22 jan 2016 11:23

Marnix schreef:Zo werkt dat niet precies en dat geldt niet alleen voor dit onderwerp. Doorgaans, als je zoekt naar Gods wil, krijg je geen briefjes onder je kussen met: Nu moet je dit of dat gaan doen.


Je gaat dus op je eigen gevoel af. God heeft niets te maken met die keuze die jullie hebben gemaakt. Let wel, ik stel jullie keuze niet ter discussie maar louter de rechtvaardiging van die keuze: dat God het goed zou vinden dat jullie wachten tot een bepaald moment.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor naamloos » 22 jan 2016 11:38

Sabra schreef:Je gaat dus op je eigen gevoel af. God heeft niets te maken met die keuze die jullie hebben gemaakt. Let wel, ik stel jullie keuze niet ter discussie maar louter de rechtvaardiging van die keuze: dat God het goed zou vinden dat jullie wachten tot een bepaald moment.
Kort door de bocht hoor. God kan echt wel door je gevoel tot je spreken. Het geweten is sterk gekoppeld aan je gevoel, en God spreekt door het geweten tot ons. (suneidesis=geweten, betekent: samen met iemand anders weten)
Volgens mij mag je gewoon je eigen keuzes maken die je dan aan God voorlegt, en dan vertrouw je erop dat God het je bekent maakt als Hij het anders wil dan jij het hebt bedacht. Gelijk open staan voor kinderen is trouwens net zo goed een keuze die je zelf maakt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Chaya » 22 jan 2016 11:58

Marnix schreef:Met kinderen is dat toch anders. Dat merk ik nu al. Het kind vraagt een hoop tijd en aandacht :) En ik ben blij dat die basis er is. Die is voor een deel al voor we trouwden ontstaan maar in de afgelopen jaren wel verder ontwikkeld. Dus ik ben blij dat we er een paar jaar mee hebben gewacht. Dat besluit hebben we niet zonder Hem genomen maar biddend en zoekend naar Gods wil. En ik ben dankbaar voor die periode en ook dankbaar dat God ons een kind heeft geschonken.

Marnix, je openstellen voor de kinderzegen - op God's tijd! - is iets anders dan zelf bepalen wanneer het kindje mag komen. Je bepaalt als stel dmv actieve of passieve geboortebeperking het moment.
Ik stel die beslissing van jullie niet ter discussie, want dat moeten jullie helemaal zelf weten.
Het gaat om het goedpraten in termen als: God spreekt tot je gevoel of geweten.
Sabra schreef:Dus opeens kreeg je een seintje uit de hemel dat het moment om te stoppen met anticonceptie was aangebroken?

Dat gevoel kreeg ik ook toen ik dat las.
Marnix schreef:Zo werkt dat niet precies en dat geldt niet alleen voor dit onderwerp. Doorgaans, als je zoekt naar Gods wil, krijg je geen briefjes onder je kussen met: Nu moet je dit of dat gaan doen.

Hoe zoek je dan in deze naar God's wil, met een pilstrip in de badkamer?
Het spijt me erg, maar ik lees tegenstrijdigheid.
Het zoeken naar de Wil van God is ook alles wat in de weg staat hiervoor, zelf op te ruimen, indien mogelijk.
Als je bidt om bewaring, ga je niet straks de snelweg oversteken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Marnix » 22 jan 2016 13:08

Sabra schreef:
Je gaat dus op je eigen gevoel af. God heeft niets te maken met die keuze die jullie hebben gemaakt. Let wel, ik stel jullie keuze niet ter discussie maar louter de rechtvaardiging van die keuze: dat God het goed zou vinden dat jullie wachten tot een bepaald moment.


Nee we gaan niet op ons eigen gevoel af. Volgens mij lees je niet wat ik schrijf. Wat Gods wil is krijg je niet op een briefje uit de hemel. Dat ontdek je door te bidden, te luisteren naar Gods Woord, naar de mensen die Hij tot je laat spreken. En in bepaalde mate geeft God daarin ook vrijheid. Je krijgt geen specifiek antwoord als: het mag maar je mag maximaal zo lang wachten. Wel dat het goed was om er een poos mee te wachten en andere nuttige dingen te doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Marnix » 22 jan 2016 13:18

Chaya schreef:Marnix, je openstellen voor de kinderzegen - op God's tijd! - is iets anders dan zelf bepalen wanneer het kindje mag komen. Je bepaalt als stel dmv actieve of passieve geboortebeperking het moment.
Ik stel die beslissing van jullie niet ter discussie, want dat moeten jullie helemaal zelf weten.
Het gaat om het goedpraten in termen als: God spreekt tot je gevoel of geweten.


Dat heb ik al besproken en dat is heel anders dan wat jij hier schetst. Je bepaalt inderdaad het moment door acties die je neemt. En die hebben consequenties. Dat geldt net zo goed als je geen voorbehoedsmiddelen gebruikt of aan periodieke onthouding doet. Maar volgens mij is die vrijheid er ook gewoon. Ik vind dat altijd zo hypocriet. Als je geen voorbehoedsmiddelen gebruikt wacht je netjes op Gods wil en gebruik je ze wel, dan doe je dat niet. Alsof in het ene geval je besluit en acties geen consequenties hebben en in het andere geval wel.

Hoe zoek je dan in deze naar God's wil, met een pilstrip in de badkamer?
Het spijt me erg, maar ik lees tegenstrijdigheid.
Het zoeken naar de Wil van God is ook alles wat in de weg staat hiervoor, zelf op te ruimen, indien mogelijk.
Als je bidt om bewaring, ga je niet straks de snelweg oversteken.


Waarmee je maar weer eens impliceert dat Gods wil is dat je zo snel mogelijk kinderen krijgt als dat lichamelijk gezien mogelijk is. Beetje naief. Stel dat God niet wil dat je gelijk kinderen krijgt, dan gebeurt dat ook niet, dan is dat je voorbehoedsmiddel. Ik heb het geprobeerd uit te leggen maar je snapt dat niet. Nog een keer kort: je zoekt biddend, lezend, luisterend naar Gods wil en God geeft je de vrijheid om eerst andere dingen te doen voor je kinderen krijgt. Dan gebruik je voorbehoedsmiddelen en op een gegeven moment stop je daarmee. Al die beslissingen neem je niet alleen maar biddend. Zoeken naar Gods wil met een pilstrip in de badkamer is niet zo lastig hoor, maar die pilstrip was daar ook niet buiten Gods wil...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Chaya » 22 jan 2016 14:00

Marnix schreef:Waarmee je maar weer eens impliceert dat Gods wil is dat je zo snel mogelijk kinderen krijgt als dat lichamelijk gezien mogelijk is. Beetje naief.

Ik zeg niet zo snel mogelijk. Vraag dat eens aan ouderparen die dolgraag een kindje willen hebben en al 10 jaar vruchteloos wachten.
Marnix schreef:Nog een keer kort: je zoekt biddend, lezend, luisterend naar Gods wil en God geeft je de vrijheid om eerst andere dingen te doen voor je kinderen krijgt. Dan gebruik je voorbehoedsmiddelen en op een gegeven moment stop je daarmee. Al die beslissingen neem je niet alleen maar biddend. Zoeken naar Gods wil met een pilstrip in de badkamer is niet zo lastig hoor, maar die pilstrip was daar ook niet buiten Gods wil...

Ik begrijp het nog steeds niet. Maar dat zal dan wel aan mij liggen.
Niet alles wat je door bidden meent te verkrijgen, is gezegend of afkomstig door God. Je kunt ook onheilig bidden, wist je dat?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten