Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Moderators: Memmem, Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Sabra » 22 jan 2016 15:30

Marnix schreef:Nee we gaan niet op ons eigen gevoel af. Volgens mij lees je niet wat ik schrijf. Wat Gods wil is krijg je niet op een briefje uit de hemel. Dat ontdek je door te bidden, te luisteren naar Gods Woord, naar de mensen die Hij tot je laat spreken. En in bepaalde mate geeft God daarin ook vrijheid. Je krijgt geen specifiek antwoord als: het mag maar je mag maximaal zo lang wachten. Wel dat het goed was om er een poos mee te wachten en andere nuttige dingen te doen.


Ondanks hetgeen je schrijft blijft het natuurlijk gewoon een eigen afweging op basis van gevoel en eigen inzichten. Overigens vind ik het uitermate verstandig om te wachten met kinderen en met z´n tweeën eerst leuke dingen te doen en de wereld te verkennen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Marnix » 22 jan 2016 19:49

Fijn dat we het op dat punt eens zijn. Maar het zijn niet puur eigen afwegingen op basis van wat je voelt. Dat zou inhouden dat een christen helemaal niet Gods wil probeert te doen maar gewoon doet wat hij zelf vindt tenzij hij directe boodschappen van Hem krijgt. Ik denk dat dat genuanceerder ligt als je bidt om wijsheid, luistert naar wat kinderen van God er over zeggen, wat de Bijbel er over zegt. Dat is toch iets anders dan "tenzij je een briefje van God kijkt doe je gewoon wat je zelf wil, waar je zin in hebt, wat goed voelt". Natuurlijk zit daar voor een deel interpretatie en vorm je zelf ook een mening, anders zouden alle christenen de zelfde mening hebben en dat is duidelijk niet het geval ;)

Oh en naast samen leuke dingen doen en de wereld verkennen (wat heerlijk is!) hebben we ook nog wel nuttige dingen gedaan in die periode. Het is niet alleen voor eigen plezier, dat beeld wordt soms door mensen geschetst, dat het alleen maar om jezelf te doen is als je daar voor kiest. En als je kinderen krijgt doe je opeens wel waar je door God voor bestemd bent en zet je je talenten wel goed in. Met dat klassieke beeld heb ik wat moeite.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Bambi » 22 jan 2016 21:15

Er zijn ook ontelbaar veel vrouwen zwanger geworden, die aan de pil waren.
Ook terwijl 1 van de partners gesteriliseerd was en zelfs een vrouw zonder baarmoeder, is zwanger geworden
Als God wil dat je een kind krijgt, dan kun je alle voorbehoedsmiddelen gebruiken die er zijn, maar dan wordt je toch zwanger.

Soms ook nog wel eens om mensen te leren, dat alle tijden in Zijn hand zijn en niet in de onze

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor mona » 22 jan 2016 21:48

Bambi schreef:Als God wil dat je een kind krijgt, dan kun je alle voorbehoedsmiddelen gebruiken die er zijn, maar dan wordt je toch zwanger.

Andersom is ook waar: Je kan alle vruchtbaarheidsbehandelingen doorlopen die er zijn, maar als God NEE zegt, komt er geen kindje.
Bambi schreef:Soms ook nog wel eens om mensen te leren, dat alle tijden in Zijn hand zijn en niet in de onze

Zo is het. We hebben soms een harde hand nodig omdat onze 'oren kapot' zijn.
Als we Zijn hand daarin maar zien!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Marnix » 22 jan 2016 22:14

Precies. Het is niet ff te plannen, kinderen krijgen is een zegen. En sommige mensen krijgen geen kinderen. Aan ons de taak om om hun heen te staan in hun verdriet...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Bambi » 22 jan 2016 23:57

mona schreef:Andersom is ook waar: Je kan alle vruchtbaarheidsbehandelingen doorlopen die er zijn, maar als God NEE zegt, komt er geen kindje.

mona schreef:Zo is het. We hebben soms een harde hand nodig omdat onze 'oren kapot' zijn.
Als we Zijn hand daarin maar zien!

Ja en dat is de moeilijkste les, om toch te blijven zien dat God het zo beter vind voor ons.
Maar ook de beste manier, om er mee om te gaan.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Chaya » 23 jan 2016 10:16

Ik zou wel eens willen weten hoe het met de studie van T.A.F. is gesteld inmiddels.
Hij heeft een aantal inhoudelijke reacties gekregen, wat heeft hij er mee gedaan?

Ik zou de stelling van Mona - op 13 januari 17.12 u, nog eens willen herhalen:
Als twee mensen één vlees zijn geweest, is er een verbond gesloten.
Een verbond is in de Bijbel altijd onverbrekelijk.
De vraag in de topictitel zou dan met een JA moeten worden beantwoord.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor mona » 23 jan 2016 13:35

Bij deze enkele stukjes uit deze mooie duidelijke studie:
Samenleven tot Gods eer,
Vragen rond relatievorming
GKv, Krimpen a/d IJssel
http://www.prekendiespreken.nl/preken/d ... leven.html

De relatie tussen een man en een vrouw is een verbondsrelatie, net als de relatie tussen God en mens. Al uit Genesis 1: 27 blijkt een heel nauw verband tussen onze relatie met God en de onderlinge band als man en vrouw: "naar zijn beeld schiep Hij hem (enkelvoud); man en vrouw schiep Hij hen (meervoud)". In Efeziërs 5: 22-33 leert God ons dat de relatie tussen man en vrouw een afspiegeling moet zijn van de relatie van God met ons.

Het huwelijk is een verbond. En ook daaruit blijkt dat de gemeenschap om je heen betrokken moet zijn en verantwoordelijkheid heeft. Een verbond is namelijk altijd publiek: het wordt gesloten onder getuigen. Die getuigen zijn bedoeld om je aan je beloften te kunnen houden. In het verbond tussen God en ons zijn zulke getuigen eigenlijk niet nodig: God doet sowieso wat Hij zegt. Toch herinnert de Here in Jesaja 1: 3-4 eraan dat hemel en aarde zelf getuigen zijn van zijn verbond.

Maleachi 2 vers 14
Dan zegt u: Waarom?
Omdat de Heere getuige is tussen u en de vrouw van uw jeugd,
tegen wie u trouweloos handelt,
terwijl zij toch uw metgezellin en de vrouw van uw verbond is.

In Maleachi 2: 14 noemt de Here Zichzelf als de getuige bij ons huwelijksverbond. Een huwelijksverbond kwam tot stand onder getuigen. Eigenlijk, zegt God, ben Ik achter en via de menselijke getuigen de grote Getuige op jullie trouwdag. Daarom moet je die publieke beloften serieus nemen.
Vergelijk dit maar met het afleggen van een eed. Mensen zijn getuigen, maar door de publieke eed maak je ook God zelf bewust tot getuige. Je ziet het ook bij beloften in de kerk. Die leg je af 'voor God en zijn heilige gemeente'. De gemeente is getuige, maar daarachter uiteindelijk God zelf. Zo wijst de huwelijksbelofte via de menselijke getuigen naar God als de grote getuige.
Maleachi 2: 14 maakt ook duidelijk wat daar de bedoeling van is. Het gaat erom dat de relatie die je aangaat veilig is. Familie, samenleving en gemeente zijn in zekere zin mede verantwoordelijk voor een huwelijk. Ze kunnen aan de bel trekken, op de gedane belofte wijzen en helpen. Zo functioneert de gemeenschap der heiligen.


Mooi antwoord op deze vraag uit de vragenrubriek:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/231 ... tradities/
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2016 20:47

Chaya schreef:Ik zou wel eens willen weten hoe het met de studie van T.A.F. is gesteld inmiddels.
Hij heeft een aantal inhoudelijke reacties gekregen, wat heeft hij er mee gedaan?

Ik zou de stelling van Mona - op 13 januari 17.12 u, nog eens willen herhalen:
Als twee mensen één vlees zijn geweest, is er een verbond gesloten.
Een verbond is in de Bijbel altijd onverbrekelijk.
De vraag in de topictitel zou dan met een JA moeten worden beantwoord.


Ik denk dat ik het daar wel mee eens ben. Ik weet niet of het van belang is dat dat zo snel mogelijk gebeurt. Het verbond is immers al gesloten. Dat hangt niet van het burgerlijk huwelijk af. Sterker nog, volgens mij mag je bijvoorbeeld niet zomaar trouwens als je jonger dan 18 bent. Tenzij je zwanger bent.

Maar dat terzijde, ik geloof dat God relaties monogaam heeft bedoeld en dat het goed is om getrouwd van seks te genieten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Harriette
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jan 2006 23:16

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Harriette » 24 jan 2016 14:47

Ik denk niet dat het verbond gesloten is op het moment dat je één vlees wordt met een man/vrouw.
God vergelijkt dat verbond met Zichzelf en Zijn volk en ook daar zie je niet een vanzelf samenvloeien uit begeerte. Ook daar gaat het om een verbond die beloftes voor het leven inhouden. Deze worden uitgesproken en met getuigen bekrachtigd.

De bijbel spreekt ook veel over één worden met een hoer.... als dat een verbond zou betekenen...ahum....dan zou die vrouw toch al aardig verbonden hebben. En niet eens meer weten met wie ze dan moest trouwen.

Er is 1 soort verbond... alle gemeenschap daarbuiten is hoererij. Het is bedoeld voor binnen dat verbond. Ontucht gaat over familieleden en half of stief familieleden en dieren.

Je hebt je te bekeren van hoererij en dus van de enige zonde tegen je eigen lichaam. Je hebt namelijk een stuk van jezelf weggegeven. Hoererij wordt bijna altijd samen genoemd met afgoderij.

En dus nee, bijbels gezien hoef je niet te trouwen. Het zou zijn alsof je na zonde er toch nog iets aannemelijk van maakt i.p.v. je te bekeren. En de gevolgen van hoererij, ongeacht al trouw je er alsnog mee, zul je evengoed krijgen.
"Door Uw Wil te doen, leer ik om vrij te zijn"

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 dec 2005 03:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor T.A.F. » 26 jan 2016 19:06

Zo eens reageren.

laat ik beginnen met verzoeken geen offtopic reacties meer te geven.
Ik trof slechts enkele reacties aan die reacties waren op mijn gestelde vraag, het leeuwendeel was offtopic.
Het is prima dat je discussies wilt voeren over andere onderwerpen, maar open daar bij voorkeur een eigen topic voor.
Ik wil eventueel best mijn studie nadat ik die gegeven heb hier plaatsen als daar behoefte aan is, maar ik zie weinig nut erin om over vastgestelde punten nog te gaan discusieren, wie zoekende is heeft meer aan artikelen/redenaties te lezen en daar het zijne mee te doen.

Omdat sommige reacties me toch zorgen baarde deze waarschuwing voor diegenen die zich aangesproken voelen : pas op dat je niet een religie inplaats van een geloof naleeft. Pas op dat je niet de mens en zijn verlangens dient, inplaats van God. Als de maatschappij, de mens en zijn verlangens niet stroken met wat Gods Wil is, moet je niet je uitleg aanpassen, maar jezelf.
Niet zomaar is gewaarschuwd in de bijbel voor diegenen die zich "leraren aanstellen die het naar het oor spreken, want de ware leer verdragen zij niet"

Verder wil ik opmerken dat ik het liefste een uitwerking van een theoloog, of andere tekst hierover heb, liefst meerdere uit meerdere bronnen, met veel bijbelteksten en historische achtergronden. Reacties uit je gevoel, zonder degelijke onderbouwing zijn natuurlijk toegestaan, maar kan ik niet gebruiken voor mijn studie, het is irrelevant wat mensen vinden, slechts wat God in deze vind telt.
(en ik heb er alle begrip voor als je post daardoor lang word, graag zelfs)

Tenslotte merkte ik dat waar er uit de bijbel geciteerd werd dat vaak gedaan werd vanuit De Nederlandse Bijbelvertaling.
Ik wil verzoeken dat niet meer te doen, en slechts de Statenvertaling, de Herziene Statenverlating en de Old King James hiervoor te hanteren.
Citaten direct uit de grondtekst mogen ook, mits je daarvoor wel de Tetus Receptus hanteerd.
Codex Vaticanus en Coden Sinaticus zijn foute codex die ik afwijs.
Elke vertaling uit die codex wijs ik daarom ook af.
Die hebben een foute oorsprong.
(even erop googlen en je vind zat studies hierover, google ook op de naam Westcott)
De enige juiste codex is de Textus Receptus
De meeste vertalingen die daarop gebaseerd zijn accepteer ik
helaas zijn de meeste bijbelvertalingen na 1881 gemaakt uit de verkeerde codex.
(wat ook veel van het verval en demoraliteit van de huidige kerk tot gevolg heeft gehad)
-> een interesant onderwerp wat veel dieper gaat dan "alleen de statenvertaling want wij willen geen verandering" er zijn dus zeer rationale redenen om vast te houden aan de statenvertaling.. je hierin verdiepen kan ik van harte aanbevelen.

Goed dan nu de inhoudelijke reactie op de reacties.
Er zat helaas nog niks bij wat een defenitiet antwoord geeft, en erg weinig wat bruikbaar was, ik merkte dat er ook vragen en onduidelijkheden waren die zal ik beantwoorden, hopenlijk is een betere reactie dan spoedig wel mogelijk. (voel je vrij dit topic door te sturen als een van de vragen aan een voorganger op de hoofdpagina.. wellicht dat er dan een gedegen reactie komt?
Deutrenomium 22 is waar de teksten hierover staan, maar daar heb ik moeite mee... als in geld dat nog, zijn er andere teksten die ik over het hoofd zie die dit weerleggen?
Ik wil niet zomaar zeggen "nee hoor dat hoort niet bij onze cultuur" aan cultuur heb ik maling, die moet zich aanpassen aan de bijbel, niet andersom. En zoals er staat geen jota zal van de wet afgedaan worden.
aan de andere kant wij eten ook varkensvlees en stenigen niet langer.. maar dat zijn zaken waar God duidelijk zelf dat aangaf, in andere dingen waar ligt de grens want zomaar zelf een beetje at random kiezen welk stuk van de bijbel je wel naleeft en welk stuk niet daar ben ik niet van, dan liever maar meteen alles kaft tot kaft met alle implicaties die dat heeft.

@ allen
-Natuurlijk is de simpelste oplossing voor dit probleem "doe gewoon niet aan seks voor het huwelijk" zoals velen aankaarten, helemaal mee eens.
ik kan ook me vinden in het sentiment dat je niet kunt stellen "je mag seks hebben voor een huwelijk, zolang je maar trouwd".
Seks en huwelijk zijn verschillende dingen (geen discussies hierover aub) en huwelijk moet eerst komen, seks voor het huwelijk is de zonde van ontucht OOK als je de intentie hebt te trouwen en daar moet je je van bekeren.
-maar de vraag die ik stel heeft louter betrekking op diegenen die je tegenkomt, en die de fout al HEBBEN begaan en zich daar nu van willen bekeren, dat houd uiteraard als eerste in dat je daar onmiddelijk mee stopt! Maar ware bekering is niet alleen stoppen met verkeerd gedrag, het houd ook in op de juiste manier omgaan met de gevolgen van het verkeerde gedrag.
*wie gestolen heeft en zich bekeerd, stopt met stelen, benaderd iedereen van wie hij ooit iets gestolen heeft, en geeft het drievoudig terug.
(als je dit niet kunt betalen is de ander als het een christen is verplicht je dit vrij te schelden, maar je zult hoe dan ook een deel afbetalen)
*wie gemoord heeft en zich bekeerd, meld zich na bekering bij de overheid en ondergaat de straf die daarvoor staat, de vergeving van God
betekend niet dat je je wereldse straf niet moet ondergaan.
*wie gelogen heeft is niet alleen verplicht vanaf nu de waarheid te spreken maar ook diegenen te benaderen waartegen gelogen is, en de schuld te erkennen en de waarheid bekend te maken aan diegenen.
Er zijn dus wel degelijke gevolgen van ons handelen, vergeving, is niet hetzelfde als vergete, en de ware bekering die voor vergeving noodzakelijk is vraagt ook dat ons handelen veranderd, zowel in anders doen als in het dragen van de gevolgen van wat we al gedaan hebben.
-
Ik wil ook nog benadrukken dat ik de conclusie heb getrokken dat seks =/= huwelijk.
zoals ik al noemde "verlaten ouders" "hang je vrouw aan" "worden een vlees" zijn drie afzonderlijke dingen, die in die volgorde horen te geschieden.
Zoals ik hem lees : Word Zelfstandig/Volwassen/Meerderjarig - Trouw - Heb seks.
Seks en huwelijk zijn dus zeker aan elkaar verbonden.. maar niet hetzelfde.

en in dit licht de vraag als je twee mensen hebt, ongehuwd die seks gehad hebben. en zich daarvan willen bekeren en bij jou als voorganger/kerkeraad/broeder in het geloof de vraag stellen moeten we nu?
*ik sluit dwang in deze voor nu uit, dat is zeker ook een interesant vraagstuk, maar voor nu ga ik van twee mensen die samen de fout ingingen)
Dan zijn er een aantal situaties mogelijk die elk om een ander antwoord kunnen vragen bijbels bezien.
(graag bijbelteksten voor elk van deze 6 situaties)
Ik heb zelf al opgeschreven wat ik zou adviseren op dit moment.

Situatie 1 twee christenen die willen trouwen maar op de zaak vooruit liepen.
Tegen hun zou ik in het kader van niet branden van verlangen zeggen : ga direct trouwen, morgen nog, vergeet alle bezwaren over huis, geld en dergelijke nergens in de bijbel staat dat je die dingenn nodig hebt, op woensdag kun je gratis trouwen in het stadhuis desnoods.
(een kerkeraad zou ik adviseren enige financiele middelen tot beschikking te stellen in zulke gevallen zodat er iig iets van een feest gevierd kan worden)
Deze situaie heeft geen vragen voor me.

Situatie 2 Een christen en een ongelovige die willen trouwen maar op de zaak vooruit liepen.
Dit is een lastige, normaal zou ik zeggen Ga direct uit elkaar, de bijbel staat toe dat als je AL GETROUWD bent, dat je bij een ongelovige blijft (je mag dan ook niet scheiden, alleen van tafel en bed als het echt niet gaat)
Een relatie met een ongelovige is streng verboden, gewoon niet doen.
Als seks dus NIEt automatisch betekend "je moet trouwen" dan is het duidelijk : ongenblikkelijk uit elkaar
Als seks WEL betekend "je moet trouwen" welk van deze twee geboden weegt dan het zwaartst?
Dan weet ik niet of ik moet zeggen "verplicht te trouwen" of "verplicht uit elkaar te gaan"
Deze situatie heeft dus grote vragen voor me.

Situatie 3 Twee christenen die beiden niet willen trouwen, maar op de zaak vooruit liepen, en dat nu als een vergissing zien.
Dit is dus een situatie waar de vraag MOET je trouwen direct gevolgen heeft.
*ben je verplicht te trouwen, dan trouwen deze twee mensen (offeren welwillend hun eigen geluk op voor de gehoorzaamheid aan God)
*ben je niet verplicht te trouwen, dan gaan ze elk hun eigen weg en maken dezelfde fout in een nieuwe relatie nooit meer.
Een heldere zwart-wit stelling, iets duidelijker dan 2 en 4 maar nog steeds met vragen omdat niet duidelijk is of deut 22 hier van toepassing is.
Ik neig hier te zeggen Ja dat moeten ze op basis van deuterenomium 22, maar heb daar nog teveel vraagtekens bij om dat als harde aanname te presenteren, men name ook om de verstrekkende consequenties die elke van beide stellingsnames heeft.

Situatie 4 Een christen en een ongelovige, waarbij de ongelovige wil trouwen maar de gelovige niet, ze op de zaak vooruit liepen, maar de christen dat nu als vergissing ziet.
*in principe hetzelfde dilemma als situatie 2
Deze situatie heeft dus grote vragen voor me.

Situaties waarbij beide ongelovig zijn behoeven geen oplossing, de bijbel zegt duidelijk ongelovigen niet lastig te vallen met Gods wet, maar ze eerst te doen bekeren, maar wie zegt christen te zijn op basis van dat getuigenis ook om de oren te slaan met de volheid van de wet en zich dus ook te gedragen conform die getuigenis.

Ik hoop op alle 4 de situaties bevredigende antwoorden van jullie

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Mortlach » 26 jan 2016 19:34

T.A.F. schreef:...
Heel stuk met de teneur: waardeloze reacties, verkeerde vertaling, jullie doen het verkeerd... Het beneemt mij in ieder geval alle lust om verder nog te reageren.


waar ligt de grens want zomaar zelf een beetje at random kiezen welk stuk van de bijbel je wel naleeft en welk stuk niet daar ben ik niet van, dan liever maar meteen alles kaft tot kaft met alle implicaties die dat heeft.


Als dan uw rechteroog u doet struikelen, ruk het uit en werpt het van u weg, want het is beter voor u dat een van uw lichaamsdelen te gronde gaat en niet heel uw lichaam in de hel geworpen wordt.
En als uw rechterhand u doet struikelen, hak hem af en werp hem van u weg, want het is beter voor u dat een van uw lichaamsdelen te gronde gaat en niet heel uw lichaam in de hel geworpen wordt (Mattheus 5: 29,30)


Succes met door het leven gaan met 1 hand en 1 oog dan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Cicero » 26 jan 2016 20:29

T.A.F. schreef:Zo eens reageren.

Nou je begint er zelf over, dus sta me toe eenmaal een beetje off-topic te gaan. Ook omdat je het volgende zegt, en je mijn opvatting dus op prijs zult stellen.
Verder wil ik opmerken dat ik het liefste een uitwerking van een theoloog, of andere tekst hierover heb, liefst meerdere uit meerdere bronnen, met veel bijbelteksten en historische achtergronden.

Mijn reactie gaat hierover:
Tenslotte merkte ik dat waar er uit de bijbel geciteerd werd dat vaak gedaan werd vanuit De Nederlandse Bijbelvertaling.
Ik wil verzoeken dat niet meer te doen, en slechts de Statenvertaling, de Herziene Statenverlating en de Old King James hiervoor te hanteren.
Citaten direct uit de grondtekst mogen ook, mits je daarvoor wel de Tetus Receptus hanteerd.
Codex Vaticanus en Coden Sinaticus zijn foute codex die ik afwijs.
Elke vertaling uit die codex wijs ik daarom ook af.
Die hebben een foute oorsprong.
(even erop googlen en je vind zat studies hierover, google ook op de naam Westcott)
De enige juiste codex is de Textus Receptus
De meeste vertalingen die daarop gebaseerd zijn accepteer ik
helaas zijn de meeste bijbelvertalingen na 1881 gemaakt uit de verkeerde codex.
(wat ook veel van het verval en demoraliteit van de huidige kerk tot gevolg heeft gehad)
-> een interesant onderwerp wat veel dieper gaat dan "alleen de statenvertaling want wij willen geen verandering" er zijn dus zeer rationale redenen om vast te houden aan de statenvertaling.. je hierin verdiepen kan ik van harte aanbevelen.

Nee dat zijn geen 'rationale', en al helemaal geen rationele redenen. De bronnen die je hierover hebt geraadpleegd zijn van volstrekt amateuristisch niveau. Het blijkt ook uit wat je te berde brengt: de NBV is helemaal niet uit "die codex" vertaald (huh?). En de TR is geen codex. Je hebt er helemaal geen kijk op, en je hebt je volledig onjuist laten informeren. Het spijt me dat ik het zo direct zeg, maar het is niet anders.

Gebruikersavatar
Harriette
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jan 2006 23:16

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor Harriette » 26 jan 2016 22:27

T.A.F. schreef:(.......) Situaties waarbij beide ongelovig zijn behoeven geen oplossing, de bijbel zegt duidelijk ongelovigen niet lastig te vallen met Gods wet, maar ze eerst te doen bekeren, maar wie zegt christen te zijn op basis van dat getuigenis ook om de oren te slaan met de volheid van de wet en zich dus ook te gedragen conform die getuigenis.

Ik hoop op alle 4 de situaties bevredigende antwoorden van jullie


Wat versta je onder 'christen', 'ongelovige' of 'gelovige'?
"Door Uw Wil te doen, leer ik om vrij te zijn"

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 dec 2005 03:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Betekend ontucht dat mensen moeten trouwen?

Berichtdoor T.A.F. » 27 jan 2016 15:01

Harriette schreef:Wat versta je onder 'christen', 'ongelovige' of 'gelovige'?


Voor mij zijn er maar 2 groepen "hen IN Christus" (christenen/gelovigen) en "Hen buiten Christus" (de wereld/ongelovigen)
er bestaat dus niet zoiets als een bekeerde christen of een onbekeerde christen, ALLE christenen zijn bekeerd, anders ben je gewoon geen christen.
Er zijn twee verbonden, niet drie.

Daarintegen kan iemand zichzelf wel chisten NOEMEN ongeacht van het feit of iemand dat is.
-daarover mogen wij niet oordelen, nog ten positieve, nog ten negatieve.
Dat oordeel is aan God, als iemand zich christen noemt, geef je hem/haar het voordeel van de twijfel, en spreek je zo iemand aan als een ware christen.
En als ware christenen heb je de plicht om elkaar te vermanen en terrecht te wijzen (en te houden aan al Gods inzettingen) en als iemand zich weigerd daartoe te bekeren, hem uit de groep te gooien (uit jullie midden te verwijderen) opdat een rotte appel niet heel de mand besmet (hij anderen nie aansteeks met zijn gedrag of zijn ideeen niet overbrengt op anderen)
(dan nog steeds zeg je niks over of iemand wel/geen ware christen is, je constanteerd alleen ongehoorzaam gedrag en handeld daarna, zodra iemand weer gehoorzaam wil zijn laat je iemand weer toe in jullie midden)

Voor leraren geld een zwaardere eis : ook daar kijk je naar de vruchten, maar word niets minder dan vrijwel onberispelijk gedrag vereist om de functie te krijgen en te behouden. (Je word dus veel sneller uit het ambt gezet dan uit de gemeente)
-als zo'n leider een grove zonde begaat maar er onmiddelijk mee staakt, is dat wel reden hem uit het ambt te zetten, maar geen grond om iemand uit de gemeente te zetten.
Voor leraren zien we ook de norm in de bijbel : 30 jaar oud, goede reputatie zowel in de wereld als in de gemeente en een goede vader van zijn gezin, en zich niet ingelaten hebbende met bepaalde zondes in zijn leven (zoals ontucht en overspel)

voor de 4 genoemde situaties volstaat dus als iemand zegt christen te zijn.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten