Ongelukkig getrouwd

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Harriette
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jan 2006 23:16

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Harriette » 30 dec 2015 12:52

Katlheen schreef:Maar heb jij wel een advies nodig, als ik dit allemaal zo lees? Het enige advies wat voor jou werkzaam is: blijven en mijn lot maar ondergaan.

Vraagje: als je man nu ook nog vreemd zou gaan (en wellicht doet hij dat ook al, waarom niet): zou je dan wel van hem scheiden? En waarom dan?


Bijbels advies is altijd welkom.

Mijn man gaat niet vreemd. Doet hij dat wel, dan weet ik dan pas wat ik zal doen. Ik kan niet vooruit kijken. Ik kan zelfs niet achteruit kijken en zeggen dat ik bepaalde keuzes anders gemaakt zou hebben, want dat KAN NIET. Ik zal ook dan zijn wie ik toen was, met dezelfde keuzes.
"Door Uw Wil te doen, leer ik om vrij te zijn"

Gebruikersavatar
Swlabr
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 dec 2015 00:00

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Swlabr » 30 dec 2015 12:54

Lieve Harriette, je zegt het zelf al: Je komt zelf ook uit een gezin met huiselijk geweld. Niet meer dan logisch dat je dus zelf ook naar nare, dominantie mannen trekt. Dat patroon moet je doorbreken. Niet alleen voor jezelf, bovenal voor je kind.

Ik vind het werkelijk waar ONBEGRIJPELIJK dat je je kind tegen beter weten in in deze situatie houdt. Natuurlijk brengt dit wel schade toe aan je kind, word eens wakker zeg! Jijzelf bent het levende voorbeeld. Je kunt er zo natuurlijk de donder op zeggen dat jouw kind later ook naar zo'n man trekt en de vicieuze cirkel lekker draaiende houdt. Niks 'verbond met God', je bent toch naast gelovige ook nog gewoon mens? En moeder? En die hoort voor haar kinderen op te komen als een leeuwin, ten koste van ALLES. Wat jij nodig hebt is geen gebed, maar een psycholoog Harriette. Al is het maar zodat jouw kind dit later niet nog eens door hoeft te maken. Dat betekent echt niet dat je God of je geloof af moet stoten. Maar dit soort diepliggende psychische trauma's zijn echt niet op te lossen met een gebed.

Een mooi boek om eens te lezen is misschien "De mythe van een gelukkige kindertijd" , geeft een mooi inzicht van de enorme invloed die ouders op hun kinderen hebben, bewust en onbewust.
"They will try their tricky device, trap you with the ordinary. Get your teeth into a small slice, the cake of liberty! " :)bezem

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Marloes1g » 30 dec 2015 12:55

Eerst een opmerking vooraf: Job is niet met zijn eerste vrouw verder gegaan.
Verder maak ik al jaren van zéér dichtbij al 16 jaar ongeveer dezelfde situatie mee.
Deze vrouw van nu 34 jaar heeft drie(!) destructieve mannen gehad, relaties met veel geweld, vernederingen, drank, drugs etc.
Haar oudste dochter van nu 15 jaar, is vorig jaar uit huis gevlucht ze deed aan automutilatie, drinken, om de innerlijke pijn te verdoven. Ze heeft intensieve therapie gehad en het gaat nu goed met dr. Zit zelfs in 3 HAVO.
Haar moeder heeft dr laatste vriend uit huis gezet en gaat alleen met dr twee jongste kinderen verder.
Moeder en dochter is aangeboden om samen in therapie te gaan om de band te verbeteren zodat dochter eventueel, na verloop van tijd, weer thuis kan gaan wonen. Maar moeder weigert elke vorm van therapie omdat zij van mening is dat ze het altijd goed gedaan heeft en nog goed doet. Het lag altijd aan 'die ander'.
Maar moeder kan het echt niet alleen, schulden, vaak geen geld voor eten, kleding etc.
Dochter heeft altijd de meeste steun gehad van drie trouwe vriendinnen omdat vader 'onbekend' is.
Haar klacht is nu vooral: 'Mama WIL niet veranderen' . Ze zit in een cirkel.
Wat er van er andere twee kinderen gaat worden is de zeer bange vraag. Die hebben ook veel meegekregen van de laatste man, geweld, drugs, drank, gevangenis etc.

Gebruikersavatar
Harriette
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jan 2006 23:16

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Harriette » 30 dec 2015 13:07

Ik heb vele therapieen gevolgd voor jaren....
Ben de laatste keer met de aangifte volledig gescreend. Ze konden niets vinden waardoor ik in wat voor groepstherapie ook zou passen. Eerst moesten ze daar een ziektebeeld of symptomen voor vinden. Ze hebben niets gevonden. Zelfs geen adhd en borderline, wat ik trouwens vroeger wel had. :D

Mijn kinderen hebben ook therapie gevolgd, ook de groep van huiselijk geweld. Ze doen het stuk voor stuk (5) nu zeer goed.
Ook zij hebben al die tijd geweten dat hun (stief)vader niet het beeld van God voorleefde. Het belangrijke is dus dat ze wel degelijk onderscheid krijgen en dat het gedrag niet wordt goedgepraat. Alleen de oudste die veel mishandeld is geweest in mijn vorige huwelijk heeft een periode drugs gebruikt en was agressief. Nu al jaren niet meer. Naar zijn eigen zeggen is het feit dat hij geen vader had véél erger, en de impact ook. Hij is nu 23 en er nog niet helemaal. Hij mist een vader. Een voorbeeld. En dat geeft problemen met man-zijn.

Slachtoffers van huiselijk geweld kiezen niet om in die situatie te blijven, zij moeten. Zij hebben geen keus (tenminste dat denken ze). Dat dacht ik ook in mijn vorige huwelijk.
Nu niet meer.
Ik heb intensieve thuisbegeleiding gehad voor mijn kinderen, en ook al lijken de gevolgen hetzelfde als voor slachtoffers: er is 1 groot verschil. Ik kies voor wat ik belangrijk vindt ook voor mijn kinderen. Als je kiest naar omstandigheden, kies je uit 2 slechte keuzes. Ik kies een goede keuze die niet gebaseerd is op omstandigheden, maar op mijn wil.
"Door Uw Wil te doen, leer ik om vrij te zijn"

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Katlheen » 30 dec 2015 13:24

Bijbels advies is altijd welkom.

Mijn man gaat niet vreemd. Doet hij dat wel, dan weet ik dan pas wat ik zal doen. Ik kan niet vooruit kijken. Ik kan zelfs niet achteruit kijken en zeggen dat ik bepaalde keuzes anders gemaakt zou hebben, want dat KAN NIET. Ik zal ook dan zijn wie ik toen was, met dezelfde keuzes


Maar waarom weet je dan pas wat je doen zal? Waarom zou je wel ineens van hem gaan scheiden omdat hij de lakens deelt met een ander? Wat maakt dat uit? En wat heb je liever, dat hij af en toe de lakens deelt met een ander, maar thuis verder de liefdevolle echtgenoot is (al dan niet gespeeld) of dat hij netjes van anderen afblijft, maar dezelfde hork blijft die hij nu is?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Harriette
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jan 2006 23:16

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Harriette » 30 dec 2015 14:20

Katlheen schreef:Maar waarom weet je dan pas wat je doen zal? Waarom zou je wel ineens van hem gaan scheiden omdat hij de lakens deelt met een ander? Wat maakt dat uit? En wat heb je liever, dat hij af en toe de lakens deelt met een ander, maar thuis verder de liefdevolle echtgenoot is (al dan niet gespeeld) of dat hij netjes van anderen afblijft, maar dezelfde hork blijft die hij nu is?


Ik kan inderdaad geen reden bedenken waarom ik dan van hem zou scheiden. Ik kan echter ook niet zeggen dat ik dat niet zal doen. Ik leef één dag per dag.

Ik weet in ieder geval dat mijn strijd niet is tegen vlees en bloed, dus tegen mijn man. Maar tegen de duivelse machten die scheiding, schade en vernietiging bewerkstelligen. En er is maar 1 wapen: Liefde

ps. en lievere koekjes worden dus niet gebakken. Deze lievere koekjes zijn 2 slechte keuzes... dat zijn geen lekkere koekjes. Als ik moet kiezen, wil ik 1 goede keus er tussen hebben. Als je me die kan aanreiken vanuit wat God zegt: dan graag.
"Door Uw Wil te doen, leer ik om vrij te zijn"

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Katlheen » 30 dec 2015 14:26

Maar dat wordt hier toch door meerdere mensen aangereikt: ga weg bij deze man.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Harriette
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jan 2006 23:16

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Harriette » 30 dec 2015 14:38

Katlheen schreef:Maar dat wordt hier toch door meerdere mensen aangereikt: ga weg bij deze man.


wat ik al eerder zei: Als je me die kan aanreiken vanuit wat God zegt: dan graag.

Dus als je daar Gods Woord ter ondersteuning bij hebt? Zo niet, dan is het eigen invulling naar het vlees. Weet je het beter dan God?

Tot nu toe heb:
"God haat scheiding"
"Heb lief" en dat zijn daden, geen gevoel
"De strijd is niet tegen vlees en bloed" Dus waarom vleselijke oplossingen?
"Dankt God IN alles"
"God zal alles ten goede keren voor wie in Hem gelooft"
"Wees niet bang voor degenen die het lichaam kunnen doden, maar je geest niet"
en nog meer
"Door Uw Wil te doen, leer ik om vrij te zijn"

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Marloes1g » 30 dec 2015 14:51

Je doet je eigen wil in deze zeg je.
Niet bij deze man weggaan ook niet omwille van je kind.
Maar ook niet omwille van jezelf.
Want wat gebeurt er nou als je weggaat?
Dan kun je jezelf niet meer beroemen op je onbaatzuchtige liefde, zelfverloochening, navolging van Jezus etc.
Wat blijft er dan nog voor je over?
Wees eens eerlijk.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor naamloos » 30 dec 2015 14:55

Harriette schreef:ps. en lievere koekjes worden dus niet gebakken. Deze lievere koekjes zijn 2 slechte keuzes... dat zijn geen lekkere koekjes. Als ik moet kiezen, wil ik 1 goede keus er tussen hebben. Als je me die kan aanreiken vanuit wat God zegt: dan graag.
Hmm, ik volg je wel van wat je allemaal zegt, denk ik. (al zou ik er zelf héél anders in staan, zo stel ik me voor)
Toch mis ik (misschien) iets. Agapè-liefde geeft wat het beste is voor de ander, zonder er iets voor terug te verwachten.
Maar misschien is het helemaal niet het beste voor je man hem steeds maar weer de gelegenheid te geven om in zijn zondige gedrag te volharden. Deze gedachte zal denk ik wel 'naar het vlees' zijn, maar naar het vlees is natuurlijk niet per definitie verkeerd.
Is het voor je man het beste? (voor zijn vlees wél neem ik aan) Is het voor je kind het beste? Is het voor jezelf het beste?
Volgens mij is dit meer een persoonlijke vraag voor God, niet één die je uit bijbelregels moet halen. Teveel tegenstrijdige belangen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Harriette
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jan 2006 23:16

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Harriette » 30 dec 2015 15:23

Marloes1g schreef:Je doet je eigen wil in deze zeg je.
Niet bij deze man weggaan ook niet omwille van je kind.
Maar ook niet omwille van jezelf.
Want wat gebeurt er nou als je weggaat?
Dan kun je jezelf niet meer beroemen op je onbaatzuchtige liefde, zelfverloochening, navolging van Jezus etc.
Wat blijft er dan nog voor je over?
Wees eens eerlijk.


Zeker weten daar heb ik mee gestreden.
Wat gebeurt er als ik wegga. Mijn kind heeft dan geen vader meer, want hij kan niet eens met hem omgaan of hem begrijpen. Mijn kind is autistisch. We zijn een aantal keer uit elkaar geweest. (nou ja 9 keer) Omgangsregelingen, ook onder begeleiding, van alles. Voor mijn kind weet ik sowieso dat dit de beste keus is. Hij functioneert ook het best nu.

Ja ik kan me dan nog steeds beroemen op onbaatzuchtige liefde, zelfverloochening, navolging van Jezus etc. Dat is nu eenmaal mijn vlees. Als er al iets is waar op te beroemen valt. Ik kan dit zelf niet hoor. Echt NIETS daarvan. Mijn vlees heeft geschreeuwd om alle vleselijke dingen die vlees nodig heeft. Het schreeuwt niet meer, het roept slechts af en toe nog. Mijn geest schreeuwt wel naar God, voor meer en meer van Hem. Elke keer dat ik dit ZELF ga doen, is de roem snel weg. Er is gewoon geen roem voor mijn vlees. Voor mijn geest echter wel! In Hem ben ik méér dan overwinnaar!
Ik pas er voor om me dan als een verliezer te gedragen. Al is het maar voor de schijn zodat jij weet dat ik niet beroem.
óf voor de schijn dat ik toch zo'n goede moeder ben die zulke onbaatzuchtige keuzes maakt voor haar kind. Want dat is de roem die ik sowieso ga krijgen. Van de instanties en van grootschalig refoweb. Het zijn juist de niet-christenen die wél zien wat ik leef, en vragen stellen hoe dát kan.
"Door Uw Wil te doen, leer ik om vrij te zijn"

Gebruikersavatar
Harriette
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jan 2006 23:16

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Harriette » 30 dec 2015 15:27

naamloos schreef:Hmm, ik volg je wel van wat je allemaal zegt, denk ik. (al zou ik er zelf héél anders in staan, zo stel ik me voor)
Toch mis ik (misschien) iets. Agapè-liefde geeft wat het beste is voor de ander, zonder er iets voor terug te verwachten.
Maar misschien is het helemaal niet het beste voor je man hem steeds maar weer de gelegenheid te geven om in zijn zondige gedrag te volharden. Deze gedachte zal denk ik wel 'naar het vlees' zijn, maar naar het vlees is natuurlijk niet per definitie verkeerd.
Is het voor je man het beste? (voor zijn vlees wél neem ik aan) Is het voor je kind het beste? Is het voor jezelf het beste?
Volgens mij is dit meer een persoonlijke vraag voor God, niet één die je uit bijbelregels moet halen. Teveel tegenstrijdige belangen.


Ook daar mee gestreden.
Wat is voor zijn geest het beste behalve liefde?
"Door Uw Wil te doen, leer ik om vrij te zijn"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Chaya » 30 dec 2015 15:49

Marloes1g schreef:Eerst een opmerking vooraf: Job is niet met zijn eerste vrouw verder gegaan.

Wat bedoel je hiermee te zeggen?
Marloes1g schreef:Moeder en dochter is aangeboden om samen in therapie te gaan om de band te verbeteren zodat dochter eventueel, na verloop van tijd, weer thuis kan gaan wonen. Maar moeder weigert elke vorm van therapie omdat zij van mening is dat ze het altijd goed gedaan heeft en nog goed doet. Het lag altijd aan 'die ander'.
Maar moeder kan het echt niet alleen, schulden, vaak geen geld voor eten, kleding etc.

Wat is de reden dat je dit voorbeeld aandraagt? Harriette gaf dat ze heel goed in staat is om voor zichzelf te zorgen en haar financiële boontjes te doppen.
Het lag altijd aan de ander, vind ik eerlijk gezegd ook niet van toepassing, gezien alle mogelijke instanties die ze te hulp geroepen heeft.

Het toont echter wel aan dat de gevolgen van dergelijke situaties vérstrekkend zijn. Het stopt niet bij een nieuwe generatie. En dat is heel triest.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor naamloos » 30 dec 2015 15:55

Harriette schreef:Ook daar mee gestreden.
Wat is voor zijn geest het beste behalve liefde?
Liefde kan ook 'maatregelen nemen' betekenen. (Heb. 12)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Harriette
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jan 2006 23:16

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Harriette » 30 dec 2015 16:28

naamloos schreef:Liefde kan ook 'maatregelen nemen' betekenen. (Heb. 12)


Dat heb ik gedaan. Het huiselijk geweld is gestopt. Gebeurt het weer, geef ik hem weer aan. Het helpt en hij leert zich te beheersen..
Verbaal wil nog wel eens gebeuren, maar ja daar zal hij de enige niet in zijn.
Je haalt Hebr 12 aan, ik heb het net gelezen en ben wel benieuwd welk gedeelte je dan bedoelt. In mijn optiek spreekt Hebr 12 vóór mijn keus.

Ik wil trouwens voor de duidelijkheid nog even toevoegen dat ik of mijn kind geen gevaar loopt. Ik ben lichamelijk sterker dan hem, en kan hem aan. ...... Als ik wil. :-$
"Door Uw Wil te doen, leer ik om vrij te zijn"


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten