Ongelukkig getrouwd

Moderators: Memmem, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Chaya » 11 feb 2016 12:39

Sammie40 schreef:Ik vraag me af of het volgende normaal is in een huwelijk. Ik meen het serieus!

Vannacht om 1.45 u merkte ik dat hij nog niet in bed lag. Ik ging naar beneden en trof een razende man aan. Hij was razend op mij, zijn hele houding was een en al agressie (ik had twee pakken melk gekocht wat niet mocht want er was nog melk)
Ik kreeg weer een boel kwetsende opmerkingen.

Ik ben dan zo ontzettend bang. Ik let altijd goed op wat ik koop/niet koop, zorg dat dingen niet over datum gaan en ben erg op m'n hoede want hier wordt hij vaker zo kwaad over.

Is dit normaal?
Het erge is dat in dit huis dat ík degene ben die niet normaal is en hij degene die dat wel is. Zijn mening is altijd de juiste.
Nu volgt een soort stilte behandeling.
Is dit normaal in een huwelijk???

En zo gaat dit met nog veeeeel meer dingen
Die razernij
Hij is dan echt een ander persoon
Zoveel woede en gericht op mij. Om melk!!

Nee Sammie, dat is niet normaal! Echt niet!
Stel dat, nogmaals, stel dat jij onterecht melk had ingekocht, dan nog niet. Dit is zoeken naar een reden voor razernij.
En nu volgt een periode van doodzwijgen?
Dat klinkt minachtend. Want dan besta je niet als het ware. Erger kun je iemand niet treffen.
Hoe houd jij dit vol?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor StillAwake » 11 feb 2016 12:42

Sammie40 schreef:Ik vraag me af of het volgende normaal is in een huwelijk. Ik meen het serieus!

Vannacht om 1.45 u merkte ik dat hij nog niet in bed lag. Ik ging naar beneden en trof een razende man aan. Hij was razend op mij, zijn hele houding was een en al agressie (ik had twee pakken melk gekocht wat niet mocht want er was nog melk)
Ik kreeg weer een boel kwetsende opmerkingen.

Ik ben dan zo ontzettend bang. Ik let altijd goed op wat ik koop/niet koop, zorg dat dingen niet over datum gaan en ben erg op m'n hoede want hier wordt hij vaker zo kwaad over.

Is dit normaal?
Het erge is dat in dit huis dat ík degene ben die niet normaal is en hij degene die dat wel is. Zijn mening is altijd de juiste.
Nu volgt een soort stilte behandeling.
Is dit normaal in een huwelijk???

En zo gaat dit met nog veeeeel meer dingen
Die razernij
Hij is dan echt een ander persoon
Zoveel woede en gericht op mij. Om melk!!

Bizar.
Ook schokkend dat je blijkbaar al zoveel normaal bent gaan vinden dat je je zelfs afvraagt of dit soort belachelijk gedrag normal is.
Dat is het dus niet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Sammie40

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Sammie40 » 11 feb 2016 13:01

Hij belde net op om excuses te maken.
Hij zei dat hij te boos was geworden.

Dit is tich pure autisme?
Als dit zo is, dan kan hij er niks aan doen toch.
Maar dat betekent niet dat ik ermee moet dealen.
Ja het is zo erg dat ik me afvraag of dit normaal is. Je bent het dan zo gewend!


Moeilijk moeilijk

Sammie40

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Sammie40 » 11 feb 2016 13:04

Hij zoekt niet naar een reden voor woede maar hij wordt écht pas wiedend als hij bv in de koelkast kijkt en ik heb me niet aan de regels gehouden. Zo ook de vuilnis strikt scheiden.
Zo zijn er meer preoccupaties.
Het lijkt alsof hij ee ook door overvallen wordt en het niet in de hand heeft.
Geen excuus hoor. Ik walg van die buien en ik haat die persoon!

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Tante Pollewop » 11 feb 2016 13:11

Sowieso al het hele idee dat er regels zijn waar jij je als echtgenoot aan moet houden op straffe van een woede aanval. Te zot voor woorden.
Weg daar!

=;

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Chaya » 11 feb 2016 13:27

Sammie40 schreef:Hij belde net op om excuses te maken.
Hij zei dat hij te boos was geworden.
Dit is tich pure autisme?
Als dit zo is, dan kan hij er niks aan doen toch.
Maar dat betekent niet dat ik ermee moet dealen.

Een autistische beperking hebben betekent geen vrijbrief voor dit soort onverkwikkelijkheden.
Sammie40 schreef:Hij belde net op om excuses te maken.
Hij zei dat hij te boos was geworden.

Op zich goed. Maar de vraag is: heeft hij dat inzicht werkelijk?
Of is het een "toneelstukje"?
Iemand met zelfreflectie zegt: het spijt me, ik had nooit zo tekeer mogen gaan. Ik ga hier tegen vechten, wil jij me daarmee helpen?
Iemand met autisme zegt: sorry hoor, ik was iets te boos.
Zie je het verschil? En hoe reageerde jij, afstandelijk, gul vriendelijk?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Kvinna » 11 feb 2016 13:42

Sammie40 schreef:Ik vraag me af of het volgende normaal is in een huwelijk. Ik meen het serieus!

Vannacht om 1.45 u merkte ik dat hij nog niet in bed lag. Ik ging naar beneden en trof een razende man aan. Hij was razend op mij, zijn hele houding was een en al agressie (ik had twee pakken melk gekocht wat niet mocht want er was nog melk)
Ik kreeg weer een boel kwetsende opmerkingen.

Ik ben dan zo ontzettend bang. Ik let altijd goed op wat ik koop/niet koop, zorg dat dingen niet over datum gaan en ben erg op m'n hoede want hier wordt hij vaker zo kwaad over.

Is dit normaal?
Het erge is dat in dit huis dat ík degene ben die niet normaal is en hij degene die dat wel is. Zijn mening is altijd de juiste.
Nu volgt een soort stilte behandeling.
Is dit normaal in een huwelijk???

En zo gaat dit met nog veeeeel meer dingen
Die razernij
Hij is dan echt een ander persoon
Zoveel woede en gericht op mij. Om melk!!


Autisten hebben in hun hoofd een soort plaatje/lijstje van hoe dingen horen te zijn. Dat kan gaan over de plaats van dingen (tafeldekken bv) of de volgorde van dingen (in een restaurant, eerst brood/kruidenboter, dan soep etc) of hoe je dingen opbergt. Hij heeft kennelijk een sterk idee over de voorraad melk.
Als iemand dat beeld verstoort (wat natuurlijk makkelijk gebeurt) geeft dat in het hoofd van de autist een hele storm! Zo iemand wordt dan vaak angstig maar ook boos. Het is onmacht. Voor hem kloppen de dingen niet en dat jaagt hem gigantisch in de stress. Eigenlijk is het heel sneu. Stel je maar eens voor dat je van zulke dingen al overhoop ligt, wat een stressvol leven heb je dan.
Vervolgens heeft hij niet de tools om er mee om te gaan. Hij snapt niet waarom je elke keer die dingen doet die hem dwarszitten. En dan volgt een periode van zwijgen.
Vanuit hem bezien, is het logisch dat hij boos wordt. Hij wil X hoeveelheid melk op die plek in de koelkast en jij hebt dat verstoord.
Ik weet niet hoe je verder moet. Verdiep je eens wat in autisme. Vraag bij Helpende handen of ze je kunnen adviseren, die weten er veel van.

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor tulp » 11 feb 2016 15:14

Jij kiest ervoor om bij deze man en in deze situatie te blijven. Dit lukt je het beste door je gedrag op hem aan te passen.
Zijn gedrag is niet 'normaal', dat ben je je bewust. Je gaat daar in mee door je ook niet 'normaal' te gedragen.Je zei zelf al dat je een toneelstuk opvoert om hem zo rustig mogelijk te houden.
Mocht je dit niet vol kunnen houden (maar wel vol willen houden) dan zou je steun kunnen vragen bij het maatschappelijk werk of een psycholoog. Zij kunnen je man niet veranderen en jij wilt niet uit de situatie, dus meer dan je steunen kan zo iemand niet, maar misschien is dat voldoende voor je.

kinpruik

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor kinpruik » 11 feb 2016 15:35

Kvinna schreef:
Autisten hebben in hun hoofd een soort plaatje/lijstje van hoe dingen horen te zijn. Dat kan gaan over de plaats van dingen (tafeldekken bv) of de volgorde van dingen (in een restaurant, eerst brood/kruidenboter, dan soep etc) of hoe je dingen opbergt. Hij heeft kennelijk een sterk idee over de voorraad melk.
Als iemand dat beeld verstoort (wat natuurlijk makkelijk gebeurt) geeft dat in het hoofd van de autist een hele storm! Zo iemand wordt dan vaak angstig maar ook boos. Het is onmacht. Voor hem kloppen de dingen niet en dat jaagt hem gigantisch in de stress. Eigenlijk is het heel sneu. Stel je maar eens voor dat je van zulke dingen al overhoop ligt, wat een stressvol leven heb je dan.
Vervolgens heeft hij niet de tools om er mee om te gaan. Hij snapt niet waarom je elke keer die dingen doet die hem dwarszitten. En dan volgt een periode van zwijgen.
Vanuit hem bezien, is het logisch dat hij boos wordt. Hij wil X hoeveelheid melk op die plek in de koelkast en jij hebt dat verstoord.
Ik weet niet hoe je verder moet. Verdiep je eens wat in autisme. Vraag bij Helpende handen of ze je kunnen adviseren, die weten er veel van.



Hoewel je beschrijving vast en zeker klopt, lees ik in je bericht toch een soort hele milde goedpraterij. Binnen een huwelijk ben je niet de verpleegkundige van je partner, maar de partner van je partner. Daarnaast is volgens mij nog niet duidelijk in hoeverre mate de echtgenoot autisme heeft. Mensen met een milde vorm van autisme hebben zich ook gewoon aan bepaalde regels te houden. Iedereen heeft stress in zijn of haar leven en zal daar mee om moeten leren gaan. Vormen van psychologisch geweld moeten erg serieus genomen worden. Dit soort situaties zijn naar mijn idee onacceptabel en een reden om serieus over de relatie na te denken.

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Kvinna » 11 feb 2016 15:57

kinpruik schreef:


Hoewel je beschrijving vast en zeker klopt, lees ik in je bericht toch een soort hele milde goedpraterij. Binnen een huwelijk ben je niet de verpleegkundige van je partner, maar de partner van je partner. Daarnaast is volgens mij nog niet duidelijk in hoeverre mate de echtgenoot autisme heeft. Mensen met een milde vorm van autisme hebben zich ook gewoon aan bepaalde regels te houden. Iedereen heeft stress in zijn of haar leven en zal daar mee om moeten leren gaan. Vormen van psychologisch geweld moeten erg serieus genomen worden. Dit soort situaties zijn naar mijn idee onacceptabel en een reden om serieus over de relatie na te denken.


Als je niet weet wat autisme is, klinkt het misschien wel als goedpraterij. Maar autisten kiezen niet bewust voor dit gedrag, zij hebben een stoornis waardoor het in hun hoofd een enorme chaos is als er dingen fout lopen. En hun idee van "fout" is heel anders dan dat van neurotypische mensen.
Ideaal zou zijn als autisten zouden leren om te gaan met die stoornis, maar dat gebeurt niet zo vaak. Ook al omdat zelfinzicht doorgaans ontbreekt.
Getrouwd zijn met een ASS'er is dus vaak geen gewone relatie, waarin je elkaar steunt. Het is vooral eenrichtingverkeer. In een van de laatste blaadjes van Helpende Handen stond hier laatst een duidelijk interview over. Heel veel van deze huwelijken stranden dan ook, omdat de vrouw het niet meer op kan brengen na verloop van tijd. Altijd maar geven en niet krijgen put je enorm uit.
Autisme is een pervasieve stoornis, dus het betreft alle gebieden des levens. Het is veel meer dan wat eenzelvig zijn of goed in computers.

Sammie zou echt hulp moeten zoeken om hier mee om te gaan. Misschien kan ze leren haar grenzen aan te geven ("je mag zo niet tegen mij praten") of praktische oplossingen te zoeken (een koelkastje in de schuur waar hij niet in mag kijken?). Therapie voor haar of voor beiden zou hen kunnen helpen het leven wat dragelijker te maken.

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Kvinna » 11 feb 2016 15:59


kinpruik

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor kinpruik » 11 feb 2016 16:54

Kvinna schreef:Als je niet weet wat autisme is, klinkt het misschien wel als goedpraterij. Maar autisten kiezen niet bewust voor dit gedrag, zij hebben een stoornis waardoor het in hun hoofd een enorme chaos is als er dingen fout lopen. En hun idee van "fout" is heel anders dan dat van neurotypische mensen.
Ideaal zou zijn als autisten zouden leren om te gaan met die stoornis, maar dat gebeurt niet zo vaak. Ook al omdat zelfinzicht doorgaans ontbreekt.
Getrouwd zijn met een ASS'er is dus vaak geen gewone relatie, waarin je elkaar steunt. Het is vooral eenrichtingverkeer. In een van de laatste blaadjes van Helpende Handen stond hier laatst een duidelijk interview over. Heel veel van deze huwelijken stranden dan ook, omdat de vrouw het niet meer op kan brengen na verloop van tijd. Altijd maar geven en niet krijgen put je enorm uit.
Autisme is een pervasieve stoornis, dus het betreft alle gebieden des levens. Het is veel meer dan wat eenzelvig zijn of goed in computers.

Sammie zou echt hulp moeten zoeken om hier mee om te gaan. Misschien kan ze leren haar grenzen aan te geven ("je mag zo niet tegen mij praten") of praktische oplossingen te zoeken (een koelkastje in de schuur waar hij niet in mag kijken?). Therapie voor haar of voor beiden zou hen kunnen helpen het leven wat dragelijker te maken.


Goedpraterij is inderdaad een niet helemaal correct woord hiervoor. Ik was altijd wel in de veronderstelling dat mensen met een lichte vorm van autisme nog prima grip kunnen hebben op hun gedrag. Ik ben een behoorlijke leek op dit vlak dus ik kan het helemaal fout hebben. Het is natuurlijk wel zorgelijk als een volwassene binnen een gezin fysiek of psychisch geweld gebruikt.

Sammie40

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Sammie40 » 11 feb 2016 17:31

Het gekke is dat hij alleen hier thuis zo woest kan worden.
Buiten is hij de geslaagde zakenman en actief in de kerk. Een graag geziene man.
Het is heel moeilijk en besef dat ook mijn gedrag, ik conformeer me volledig, niet goed is.
Heel moeilijk.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Mortlach » 11 feb 2016 17:51

Sammie40 schreef:Het gekke is dat hij alleen hier thuis zo woest kan worden.
Buiten is hij de geslaagde zakenman en actief in de kerk. Een graag geziene man.
Het is heel moeilijk en besef dat ook mijn gedrag, ik conformeer me volledig, niet goed is.
Heel moeilijk.


Ja, natuurlijk wordt hij alleen thuis zo boos. Daar zijn er namelijk geen gevolgen voor hem. Doet hij hetzelfde buitenshuis waar anderen bij zijn, dan loopt iedereen direct bij hem weg, iedereen laat hem vallen als een baksteen en hij kan zijn zaak en plaats in de kerk welk vergeten.

Dat zou je wat moeten zeggen...

Is weglopen moeilijk? Ja, zonder twijfel. Maar toch is het het enige wat je kunt doen. En het is maar 1 keer moeilijk. Als je eenmaal wegbent, wordt het allemaal gemakkelijker.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Evelien » 11 feb 2016 19:57

@Sammie, hoe lang ga je dit volhouden?


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten