Ongelukkig getrouwd

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Harriette
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jan 2006 23:16

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Harriette » 23 dec 2015 12:18

Marnix schreef:Bedankt voor je reactie. Ik snap je punt en ik vind het mooi wat je doet. Toch zit er denk ik wel ergens een grens aan. God vraagt ons om onze vijanden lief te hebben. Hij vraagt alleen niet om met je vijand te trouwen. Een huwelijk is wat dat betreft wel iets anders dan naastenliefde. Volgens mij is liefde ook niet onvoorwaardelijk. Het moet wel van twee kanten komen. Waarmee ik niet wil stellen dat je niet alles in het werk moet stellen om je relatie te redden. Maar er kunnen situaties zijn dat je toch uit elkaar gaat omdat er geen wederzijdse liefde is en je alleen maar in stand probeert te houden wat er helemaal niet meer is. Nou ja, op papier, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Wat dat betreft is er denk ik wel onderscheid tussen het huwelijk en de opdracht je naaste lief te hebben en zelfs je vijanden. Die laatsten kunnen van 1 kant komen. Een huwelijk niet.


Toen ik trouwde was hij niet mijn vijand.

Kun je bijbels onderbouwen:
-dat liefde niet onvoorwaardelijk is?
-waar God liefde splitst in verschillende goddelijke liefde?
-waar God een grens stelt aan Liefde?
"Door Uw Wil te doen, leer ik om vrij te zijn"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23597
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Marnix » 23 dec 2015 12:41

- Liefde in het huwelijk is niet onvoorwaardelijk. De Bijbel roept mannen op hun vrouw lief te hebben en vice versa. Dat is niet maar een wenselijke situatie, dat is een opdracht aan beiden.

22 Vrouwen, dien bescheiden en liefdevol jullie man, zoals jullie de Heer dienen.
23 Want de man is het hoofd van zijn vrouw, net zoals Christus het Hoofd is van zijn gemeente. Hij zorgt voor zijn Lichaam.
24 Net zoals de gemeente in alles Christus dient, moet ook de vrouw haar man in alles dienen.
25 Mannen, houd op dezelfde manier van je vrouw als dat Christus van zijn gemeente houdt. Hij heeft Zichzelf voor de gemeente opgeofferd!
26 Hij heeft de gemeente schoongewassen door haar te baden in het woord. Zo kon de gemeente zijn eigendom worden.
27 En nu kan de gemeente zonder één enkele vlek of rimpel stralend vóór Hem staan. Zo is de gemeente helemaal zuiver.
28 Op diezelfde manier moet ook elke man van zijn vrouw houden. Hij moet van haar net zoveel houden als van zichzelf. Een man die van zijn vrouw houdt, houdt van zichzelf.
29 Niemand haat zijn eigen lichaam. Iedereen zorgt ervoor en geeft het te eten. Hetzelfde doet ook Christus voor zijn gemeente.
30 Want wij zijn de lichaamsdelen van zijn Lichaam.
31 Er staat in de Boeken, dat een man en zijn vrouw samen één zijn: "Daarom zal een man weggaan bij zijn vader en zijn moeder en van zijn vrouw houden en trouw aan haar zijn. Vanaf dat moment zijn ze één geheel."
32 Dat heeft een verborgen betekenis. Ik zeg jullie dat het hier gaat over de eenheid van Christus en zijn gemeente.
33 De mannen moeten dus net zoveel van hun vrouw houden als van zichzelf, en de vrouwen moeten respect hebben voor hun man.


- Die vraag snap ik niet?

- God stelt geen grenzen aan liefde. Je moet liefde voor je naaste loskoppelen van liefde in het huwelijk. Het huwelijk is een bijzondere band van liefde en trouw tussen twee personen. Je moet elkaar liefhebben en trouw zijn. Als iemand de ander niet liefheeft en trouw is is er geen wederzijdse liefde en is de huwelijkse staat maar een formaliteit. Alleen als die wederzijds is is het meer dan dat. Daarom roept de Bijbel op elkaar lief te hebben, de man de vrouw en de vrouw de man. Je kan scheiden omdat het huwelijk een formaliteit is en er geen wederzijdse liefde en trouw is. Omdat je man je vijand is geworden die je kwetst, pijn doet, verkeerd behandelt. Volgens mij vraagt God niet om dat allemaal maar te ondergaan omdat het huwelijk niet verbroken mag worden. Dat huwelijk is namelijk al lang geen huwelijk meer zoals God het bedoeld heeft. Tegelijkertijd vraagt God om je vijanden lief te hebben. Ook als je scheidt is die opdracht er nog steeds.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Harriette
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jan 2006 23:16

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Harriette » 23 dec 2015 12:55

ooh wat herkenbaar...ik kon het zelf geschreven hebben.

Het huwelijk is een afschijnsel van Christus en de gemeente. Als wij als kinderen van God binnen een zelfde verbond van wederzijdse liefde God kwetsen en pijn doen, kunnen we het hooguit zover laten komen dat we God zelf verlaten (onze keus) maar God blijft van ons houden en is niet degene die het verbond verbreekt.

Het bijbelstuk wat je aanhaalt is prachtig. Het enige waar ik iets mee kan is dus het stuk van de vrouw. Het is de man's eigen verantwoordelijkheid zijn deel te nemen. Ik kan daar niets mee. Mijn opdracht blijft staan. Zolang ik die opdracht niet doe, en wijs naar mijn man, dan ben ik de farizeeër met de balk in mijn ogen.

Job is daar ook een prachtig voorbeeld van, die al zijn ellende als uit de hand van God ontving. Hij verbreekt echter het verbond met God niet. Je leest ook niet dat hij van zijn vrouw scheidde, aangezien ze hem zelfs van zijn geloof probeerde af te brengen.

Jak 5:10 Broeders, neemt tot een voorbeeld van gelatenheid
en geduld de profeten, die in de naam des
Heren hebben gesproken.
11 Zie, wij prijzen hen zalig, die volhard hebben: gij
hebt van de volharding van Job gehoord en gij
hebt uit het einde, dat de Here deed volgen,
gezien, dat de Here rijk is aan barmhartigheid en
ontferming.
12 Maar vooral, mijn broeders, zweert niet, noch bij
de hemel, noch bij de aarde, noch welke andere
eed ook. Laat ja bij u ja zijn en neen neen, opdat
gij niet onder het oordeel valt.
13 Heeft iemand onder u leed te dragen? Laat hij bidden.
Is iemand blij te moede? Laat hij lofzingen.
"Door Uw Wil te doen, leer ik om vrij te zijn"

Gebruikersavatar
Swlabr
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 dec 2015 00:00

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Swlabr » 29 dec 2015 14:43

Jeetje zeg, meid. Dit is niet niks dat je hier schrijft. Ik ben eigenlijk altijd stille meelezer, maar mijn handen gaan hier zo van jeuken dat ik wel moet reageren...

Weg daar! Weg! Wat nou niet mogen scheiden? Weg!

Jouw geloof en jouw verbintenis met God heeft niks te maken met regels die de kerkgemeenschap jou oplegt. Denk je nou echt dat een God die van je houdt zou willen dat je zo ongelukkig bent, zo vernederd wordt? Natuurlijk niet! Als jij door te scheiden van zo'n vreselijke eikel (excuse my french) denkt een 'regel' te breken, zit je er goed naast. De regel van niet scheiden is namelijk niet door God bedacht, maar door de kerken. Scheiden verandert absoluut niets in negatieve zin je relatie tot God. Enkel je relatie met je kerkgemeenschap. Maar een kerkgemeenschap die zo bekrompen, naïef en blind is; Daar moet je ook helemaal niks mee te maken willen hebben. Zo'n gemeenschap met bizarre regeltjes, dát doet pas af aan de puurheid van je relatie met God.

En de andere kant: Je kind. Dat jíj het dan niet aandurft om weg te gaan is tot daar aan toe. Maar je kind dit aandoen? Nee! Je bent het niet als gelovige, maar als MOEDER zijnde verplicht naar je kind om hem/haar uit deze situatie weg te halen. Nu uit je man zijn woede nog op jou, maar wat als de volgende keer je kind het doelwit is? Want dat is natuurlijk onvermijdelijk.
In dezen heeft het dan ook helemaal niets meer te maken met geloof en wel/niet mogen scheiden. Het is je PLICHT om je kind hier weg te halen, echt waar.

Niemand verdient het om in zo'n situatie te zitten. Echt niet, ook jij niet. Het is je volste recht en dus ook je volste plicht om om te draaien en weg te lopen hier. En als je nu werkelijk denkt dat je van God niet mág scheiden en dus denkt dat hij eist dat je in een belachelijk slecht huwelijk blijft zitten mét je kindje, is het hoog tijd om je geloof eens goed onder de loep te nemen. Want dan zit er fundamenteel iets heel, heel erg fout.
"They will try their tricky device, trap you with the ordinary. Get your teeth into a small slice, the cake of liberty! " :)bezem

Gebruikersavatar
Autoliefhebber
Verkenner
Verkenner
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 dec 2015 01:03

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Autoliefhebber » 29 dec 2015 23:21

Swlabr schreef:Jeetje zeg, meid. Dit is niet niks dat je hier schrijft. Ik ben eigenlijk altijd stille meelezer, maar mijn handen gaan hier zo van jeuken dat ik wel moet reageren...

Weg daar! Weg! Wat nou niet mogen scheiden? Weg!

Jouw geloof en jouw verbintenis met God heeft niks te maken met regels die de kerkgemeenschap jou oplegt. Denk je nou echt dat een God die van je houdt zou willen dat je zo ongelukkig bent, zo vernederd wordt? Natuurlijk niet! Als jij door te scheiden van zo'n vreselijke eikel (excuse my french) denkt een 'regel' te breken, zit je er goed naast. De regel van niet scheiden is namelijk niet door God bedacht, maar door de kerken. Scheiden verandert absoluut niets in negatieve zin je relatie tot God. Enkel je relatie met je kerkgemeenschap. Maar een kerkgemeenschap die zo bekrompen, naïef en blind is; Daar moet je ook helemaal niks mee te maken willen hebben. Zo'n gemeenschap met bizarre regeltjes, dát doet pas af aan de puurheid van je relatie met God.

En de andere kant: Je kind. Dat jíj het dan niet aandurft om weg te gaan is tot daar aan toe. Maar je kind dit aandoen? Nee! Je bent het niet als gelovige, maar als MOEDER zijnde verplicht naar je kind om hem/haar uit deze situatie weg te halen. Nu uit je man zijn woede nog op jou, maar wat als de volgende keer je kind het doelwit is? Want dat is natuurlijk onvermijdelijk.
In dezen heeft het dan ook helemaal niets meer te maken met geloof en wel/niet mogen scheiden. Het is je PLICHT om je kind hier weg te halen, echt waar.

Niemand verdient het om in zo'n situatie te zitten. Echt niet, ook jij niet. Het is je volste recht en dus ook je volste plicht om om te draaien en weg te lopen hier. En als je nu werkelijk denkt dat je van God niet mág scheiden en dus denkt dat hij eist dat je in een belachelijk slecht huwelijk blijft zitten mét je kindje, is het hoog tijd om je geloof eens goed onder de loep te nemen. Want dan zit er fundamenteel iets heel, heel erg fout.

Ik sluit me hier bij aan, constant op je tenen lopen en bang zijn voor je eigen partner, nee dat kan niet gezond zijn!
Weg daar, alsjeblieft, je gaat er aan onderdoor als je niet ingrijpt!

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor meribel » 30 dec 2015 00:16

@Hariette,
ik begrijp hier ook helemaal niets van.
Ik vat het samen zoals ik het begrijp;
- je man is af en toe zeer gewelddadig, verbaal of fysiek, zo erg dat hij een huisverbod heeft gehad en bij nog een keer zelfs naar de gevangenis moet.
- jij woont met hem in een huis samen met een kind.
- jij denkt dat God wil dat je bij hem blijft en niet moet scheiden ondanks dat hij je vernederd en mishandeld.


ik snap hier helemaal niets van.
mocht dit zo kloppen begrijp ik hoe mensen telkens opnieuw in de geweldsspiraal blijven.
Want voor je kind lijken me later maar 2 opties te zijn; of hij wordt gewelddadig zoals hij zijn vader heeft zien doen, of hij wordt slachtoffer in een relatie van geweld zoals hij van zijn moeder heeft gezien. En als zijn moeder niet uit die spiraal kon stappen, hoe zou hij het ooit kunnen.
Ongetwijfeld dat je man ook niet uit een gezin van pais en vree komt.

dit alles is gewoon verschrikkelijk.

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor janneke7337 » 30 dec 2015 08:29

Swlabr schreef:Jeetje zeg, meid. Dit is niet niks dat je hier schrijft. Ik ben eigenlijk altijd stille meelezer, maar mijn handen gaan hier zo van jeuken dat ik wel moet reageren...

Weg daar! Weg! Wat nou niet mogen scheiden? Weg!

Jouw geloof en jouw verbintenis met God heeft niks te maken met regels die de kerkgemeenschap jou oplegt. Denk je nou echt dat een God die van je houdt zou willen dat je zo ongelukkig bent, zo vernederd wordt? Natuurlijk niet! Als jij door te scheiden van zo'n vreselijke eikel (excuse my french) denkt een 'regel' te breken, zit je er goed naast. De regel van niet scheiden is namelijk niet door God bedacht, maar door de kerken. Scheiden verandert absoluut niets in negatieve zin je relatie tot God. Enkel je relatie met je kerkgemeenschap. Maar een kerkgemeenschap die zo bekrompen, naïef en blind is; Daar moet je ook helemaal niks mee te maken willen hebben. Zo'n gemeenschap met bizarre regeltjes, dát doet pas af aan de puurheid van je relatie met God.

En de andere kant: Je kind. Dat jíj het dan niet aandurft om weg te gaan is tot daar aan toe. Maar je kind dit aandoen? Nee! Je bent het niet als gelovige, maar als MOEDER zijnde verplicht naar je kind om hem/haar uit deze situatie weg te halen. Nu uit je man zijn woede nog op jou, maar wat als de volgende keer je kind het doelwit is? Want dat is natuurlijk onvermijdelijk.
In dezen heeft het dan ook helemaal niets meer te maken met geloof en wel/niet mogen scheiden. Het is je PLICHT om je kind hier weg te halen, echt waar.

Niemand verdient het om in zo'n situatie te zitten. Echt niet, ook jij niet. Het is je volste recht en dus ook je volste plicht om om te draaien en weg te lopen hier. En als je nu werkelijk denkt dat je van God niet mág scheiden en dus denkt dat hij eist dat je in een belachelijk slecht huwelijk blijft zitten mét je kindje, is het hoog tijd om je geloof eens goed onder de loep te nemen. Want dan zit er fundamenteel iets heel, heel erg fout.

Inderdaad.
Vertrek desnoods naar een "blijf van mijn lijf huis". Doe wat, blijf niet maar afwachten, neem iniatief, wat kan jou het schelen wat mensen er van vinden? Als je straks gaat sterven hoef je geen rekenschap af te leggen aan de kerk of de mensen maar alleen aan God.

Als je het toch nog een kans wil geven zou ik zeer duidelijke grenzen stellen.
Bijvoorbeeld: Man, ik wil dat we nu per direct samen in relatietherapie gaan en daarbij wil ik jou volledige medewerking, zoniet vertrek ik vandaag nog.
Man, ik wil dat jij niet tegen mij schreeuwt of scheld of mij uberhaupt fysiek aanraakt op een negatieve manier, doe je dat wel ben ik direct weg.
Man, totdat dit is omgedraaid in positiviteit wil ik geen seksueel contact.

En dit heeft hij te accepteren, zoniet, per direct je spullen pakken en ergens anders gaan wonen, dan hoef je niet direct te gaan scheiden maar wel elders wonen.

Mocht je toch bang zijn voor kerkelijke reacties schrijf je een brief aan de kerkenraad waarin je tot in detail schrijf wat er allemaal gebeurd is en waarom je dit doet. Daarbij geef je dan ook aan dat dit voor jou de grenzen zijn ongeacht hun mening.

Neem jezelf in bescherming! En ook je kind!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Chaya » 30 dec 2015 09:48

Swlabr schreef:Weg daar! Weg! Wat nou niet mogen scheiden? Weg!

janneke7337 schreef:Vertrek desnoods naar een "blijf van mijn lijf huis". Doe wat, blijf niet maar afwachten, neem iniatief

Autoliefhebber schreef:Weg daar, alsjeblieft, je gaat er aan onderdoor als je niet ingrijpt!
Swlabr schreef:is het hoog tijd om je geloof eens goed onder de loep te nemen. Want dan zit er fundamenteel iets heel, heel erg fout.


Met deze reacties - hoe goed bedoeld ook - gaan jullie volledig voorbij aan hetgeen Harriette schreef:
Harriette schreef:die al zijn ellende als uit de hand van God ontving. Hij verbreekt echter het verbond met God niet. Je leest ook niet dat hij van zijn vrouw scheidde, aangezien ze hem zelfs van zijn geloof probeerde af te brengen.

Harriette schreef:Het huwelijk is een afschijnsel van Christus en de gemeente. Als wij als kinderen van God binnen een zelfde verbond van wederzijdse liefde God kwetsen en pijn doen, kunnen we het hooguit zover laten komen dat we God zelf verlaten (onze keus) maar God blijft van ons houden en is niet degene die het verbond verbreekt.


Als je dit leest, hoe durf je dan tegen haar zeggen dat ze haar geloof onder de loep moet nemen en weggaan?
Dat snap ik niet! Jullie redeneren vanuit een eigen situatie, hoe je het zelf zou doen. Harriette kiest voor blijven, ik heb diep respect voor haar.
Ik hoop dat ze net als Job, staande zal blijven in haar geloof.

Bovendien, in het algemeen, er zijn vrouwen die nergens heen kunnen. Omdat ze financieel niet zelfstandig zijn, omdat ze ook vanwege andere redenen aan huis gebonden zijn. En zo zijn er nog meer redenen te bedenken waarom een vrouw op haar plaats moet blijven.
Ze heeft een kind en dat maakt het ook nog eens ingewikkelder.
Je kunt beter voor haar bidden of de Heere haar wil ondersteunen in deze moeilijke en zware weg.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor meribel » 30 dec 2015 10:32

@Chaya,
Ik waardeer je felle reactie. Ik ken je al lang online, en weet hoe jij in de bres springt voor mensen die aangevallen worden van diverse kanten.


Ik weet niet precies de situatie waar Harriette zich in bevind, want dat blijft vaag.
Zo ook dat ik ergens tussen de regels doorlees dat dit niet haar eerste huwelijk is, maar haar tweede en al eerder met een destructieve man is geweest?
allemaal onduidelijk.



maar ik weet dat jij net als ik in de situatie;
Een KIND is in een huis waarin de vader de moeder ernstig mishandeld. Zo ernstig dat de politie er meerdere malen bij is geweest.


toch niet of nooit zal zeggen; Kijk, de bijbel zegt dat God wil dat ik mijn kind in deze gewelddadige situatie houd. Dat is de wil van God!




nee, ik snap dat jij Harriette beschermt,
maar als jij hoort dat jouw buurman je buurvrouw helemaal lens slaat en je weet daar is een kind,
dan weet ik wel welke zwakke jíj wil en zal beschermen!

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor meribel » 30 dec 2015 10:33


Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Chaya » 30 dec 2015 10:50

meribel schreef:@Chaya,
Ik waardeer je felle reactie. Ik ken je al lang online, en weet hoe jij in de bres springt voor mensen die aangevallen worden van diverse kanten.

Fel?? Alleen omdat ik het woordje durf schuin schreef?
Ik had trouwens eerst kun geschreven.
meribel schreef:Ik weet niet precies de situatie waar Harriette zich in bevind, want dat blijft vaag.
Zo ook dat ik ergens tussen de regels doorlees dat dit niet haar eerste huwelijk is, maar haar tweede en al eerder met een destructieve man is geweest?
allemaal onduidelijk.
maar ik weet dat jij net als ik in de situatie;
Een KIND is in een huis waarin de vader de moeder ernstig mishandeld. Zo ernstig dat de politie er meerdere malen bij is geweest.

Het ging mij meer om hetgeen Harriette schreef. Zij schreef duidelijke taal waarom ze blijft. En als ik dan keer op keer lees, "ga weg" (jij dan niet zo :wink: ) dan respecteer je haar mening niet.
Als ze geschreven zou hebben: ik ben zo wanhopig, ik weet niet meer wat ik moet doen, dan zou ik ook gezegd hebben: probeer i.i.g. een time out te nemen, kun je niet bij vrienden of familie tijdelijk terecht?
Maar dat kan ik niet aanraden, want zij gelooft in een andere afloop.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Katlheen » 30 dec 2015 11:08

Toch snap ik het niet helemaal: echtscheiding mag alleen als manlief vreemd gaat. (en telt 1 keer in een dronken bui dan ook?) Als manlief vrouwlief fysiek en verbaal aftuigt, nul respect toont, in alles laat blijken niet van haar te houden, dan mag er niet gescheiden worden? Dan moet je maar trouw blijven, want God blijft ook trouw? Wij zijn God niet!



We zullen maar bidden voor de topicstarter ja. Dat ze vooral niet van haar geloof mag vallen. Voor het kind hoeven we niet meer te bidden, die gaat het geloof overboord gooien. Want een liefdevolle Vader is natuurlijk voor het kind een sprookje, zoals hij/zij het voorbeeld thuis heeft gezien. Liefde zal het kind niet kennen, of in ieder geval, een zeer verknipte vorm van liefde. Wat hierboven al is geschreven: of het kind gaat zelf gewelddadig worden, of het kind gaat zelf het slachtoffer worden. En als het kind een meisje is, lijkt me dat een prima kandidaat om slachtoffer te worden van een loverboy. Maar fijn dat moeder trouw is gebleven aan haar man! Respect!
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Mortlach » 30 dec 2015 11:46

Chaya schreef:Dat snap ik niet! Jullie redeneren vanuit een eigen situatie, hoe je het zelf zou doen. Harriette kiest voor blijven, ik heb diep respect voor haar.


Ik niet. Ik haal mijn schouders op, schud het stof van mijn voeten en wandel verder. Als je zo overtuigd en vastbesloten bent jezelf leed te doen, dan mag je dat helemaal zelf weten.

Je kunt beter voor haar bidden of de Heere haar wil ondersteunen in deze moeilijke en zware weg.


Als ik vrijwillig mijn hand in het vuur steek, bid je dan of de Heere me wil ondersteunen of dat de Heere me de wijsheid wil geven mijn hand terug te trekken?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Harriette
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jan 2006 23:16

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Harriette » 30 dec 2015 12:36

Ik kom uit een gezin met huiselijk geweld. Dat je dan God niet als een vader kunt zien of als liefdeloos, kan in 1e instantie zo zijn, maar daar hoef je niet uit gezin met huiselijk geweld voor te komen. Er zijn meerdere en vele vormen van liefdeloosheid. Kinderen die verwaarloosd worden bijv. en dat is echt niet zo duidelijk zichtbaar. Kinderen die alleen gelaten worden omdat pa en ma aan het werk zijn, kinderen die bij opa en oma opgevangen worden want pa en ma moeten werken. Zij krijgen ook hun beeld mee van hun ouders wie God is. Kijk maar eens goed om je heen. De kinderen die daarin opgroeien, zijn veelal aan de drugs en/of hangen op latere leeftijd rond op straat.
Bij ons was in ieder geval duidelijk dat pa niet het beeld van God voorleefde. Na zo'n opvoeding te geloven en beseffen dat God volledig anders is, is heerlijk. Dat zal ik nooit los laten. In de minder duidelijke gevallen groeien de kinderen op met een dusdanig verwaterd beeld dat zij het beeld van God wél meenemen vanuit hun opvoeding. En zo was het met mijn man opgroeiend in een gezin zonder huiselijk geweld, maar ernstige emotionele verwaarlozing.

Mijn man is meerdere keren aangegeven en huiselijk geweld is gestopt. Dat is ook waar die grenzen voor bedoeld zijn.
Dát is ook wat MOEST stoppen. Mijn kinderen heeft hij nooit aangeraakt en zal dat ook niet doen.

Aan meerdere reacties te horen is er bij jullie net zo weinig liefde als bij mijn man. Als je de liefde vanuit God in je hebt als vrucht van de Geest, dan werkt die uit naar álle mensen. Ik zie die liefde van jullie niet naar hem. En liefde is niet afhankelijk van daden. Je zou zelfs je vijanden lief moeten hebben. Hoe rijmen jullie dat?
Zonder die liefde van God, kun je in de verste verte niet liefhebben, dan is alles een surrogaat en is eigenlijk alleen maar eigenliefde. Zolang je het zelf maar goed hebt.
Bedankt voor de link, ik heb de meeste cursussen al gevolgd wat betreft huiselijk geweld.
Ik ben financieel zelfstandig, kan heel goed in mijn eentje voor het gezin zorgen, dat doe ik al, en regel alle financiën.
Zonder pardon en zelfs zonder enige weerstand kan ik mijn man vandaag de deur nog uitzetten.
Ik ben niet zielig, dat was ik ooit wel. Een werkelijk slachtoffer van huiselijk geweld zit nog in patronen van vroeger en lokt huiselijk geweld zelfs uit. Vertrouwd. Niet fijn, maar vertrouwd. In de eerste plaats denken ze dat ze geen keuzes hebben, en dat hen het allemaal overkomt. Grenzen aangeven kunnen ze ook niet. Zelf hebben ze ook geen grenzen.
Die patronen ben ik allang uit, anders zou ik hem zelfs niet aangegeven kunnen hebben.

Ik weet waar ik het over heb, ik was dat zelf.

En toch....na er bij mijn 1e huwelijk uitgestapt te zijn denkend dat dát de oplossing is en uit de patronen stappend.....toch geen oplossing. Je stelt namelijk geen grens, maar je bouwt een muur. En daar weten velen het verschil niet tussen.
Het gedrag bij jezelf kun je stoppen na inzicht, het gedrag bij de ander kun je grenzen voor stellen.
Maar hun hart kun je niet veranderen. Als je dat gaat willen, moet je eerst wel denken dat je daar controle over hebt. Je hebt over niets anders controle, dan over jezelf. Zelfs niet over je omstandigheden. Wat je omstandigheden ook zijn: dankt God IN alles. Dat betekent dat er heel wat kan veranderen aan je instelling, je houding en hoe je naar iemand kijkt. En dat alles door Gods Liefde.
Wij zijn God niet zag ik net ergens staan. Nee natuurlijk niet. Maar wil jij Jezus niet volgen? Dat betekent dat je hetzelfde doet als Jezus! En daar naar blijft streven. Gaat dat zeer doen? Reken maar. De adviezen die ik net heb gelezen zijn naar het vlees, voelen heel natuurlijk, zijn heel natuurlijk. Ik kan ze ook voelen, ik heb nog steeds een menselijke natuur. Alles wat je doet naar je menselijke natuur is gewoon makkie.... gewoon vlees volgen en daarbij denk je werkelijk dat je nog doet wat goed voor je is ook. Is dat nou net niet wie je was vóór je bekering? Het probleem is dat ook na je bekering je denken nog niet is veranderd, dat gebeurt in een proces, waarbij je het Woord van God eet en alleen kijkt naar wat Jezus deed voor jou! Ongeacht wat je voelt. Ga je het doen, dan verandert je gevoel ook.

Als wie dan ook een advies te geven heeft, haal er dan bij wat God daar over zegt. Hij weet namelijk als Enige wat ook werkelijk goed is. Doe je dat niet, dan weet je het blijkbaar beter dan God zelf.

aanvulling:
Als ik vrijwillig mijn hand in het vuur steek, bid je dan of de Heere me wil ondersteunen of dat de Heere me de wijsheid wil geven mijn hand terug te trekken?


Ik ben 10 jaar geleden getrouwd. Dáár lag mijn keus. Is dat vuur? Haha ja....in een huwelijk wordt JIJ gevormd. Je doel zou moeten zijn om een goede echtgeno(o)t(e) te zijn en niet dat de ander je gelukkig maakt, of jij hem/haar.
"Door Uw Wil te doen, leer ik om vrij te zijn"

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Ongelukkig getrouwd

Berichtdoor Katlheen » 30 dec 2015 12:43

Maar heb jij wel een advies nodig, als ik dit allemaal zo lees? Het enige advies wat voor jou werkzaam is: blijven en mijn lot maar ondergaan.

Vraagje: als je man nu ook nog vreemd zou gaan (en wellicht doet hij dat ook al, waarom niet): zou je dan wel van hem scheiden? En waarom dan?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten