trouwen in mantelpakje

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: trouwen in mantelpakje

Berichtdoor Niagara » 30 okt 2015 07:39

Alles wat ik kan zeggen is: doe het zoals jullie samen willen. Trek je niet te veel aan van wat de ongeving verwacht. Het is jullie feest, en er zullen altijd tenen zijn waar je op trapt. Of omdat je kledingkeuze 'niet goed' wordt bevonden, of omdat je die ene verre tante niet hebt uitgenodigd, of omdat die of die ook graag bruidsmeisje had willen zijn enz. Ik heb zelf de fout gemaakt van te voren van alles aan iedereen te beloven, en trap daar nog steeds af en toe in. Mijn vriend en ik hadden al een hele bruiloft uitgestippeld, maar toen bedachten we dat het wel leuk en aardig is, maar wij geen zin hebben in groot feest 's avonds. Stoten we daarmee vrienden die een mooie kans zagen om zich te bezatten voor het hoofd? Jazeker. Maar daar heb je toch geen zin in op je bruiloft. Wij niet iig. Dus we houden het lekker klein. Ik had ook al een moeder, schoonmoeder, zus, schoonzusje, nicht en twee vriendinnen die zich allen geroepen voelden mee een beuidsjurk uit te zoeken. Had ik daar zin in en energie voor? Nee. Dus ik het internet afgezocht en een wit galajurkje tot op de knie gekocht voor 93 euries. Dan maar al die mensen vertellen: ik heb hem al gevonden, we gaan niet uitzoeken met z'n allen. Natuurlijk was m'n moeder teleurgesteld. Maar dat getut in zo'n winkel en het gigantisch opblazen van het hele bruidsgebeuren is gewoon niks voor mij. En geloof me, dat opgeven is een hele opluchting. Ik heb mijn vriend ook de jurk al laten zien voor ik hem bestelde, kan mij het wat schelen wat traditie is. Ik wist ook al dat hij een ring had gekocht en me ten huwelijk ging vragen, de toespraak die hij hield werd er niet minder romantisch om hoor :) en niet in parijs of tijdens een parachutesprong, al die poeha vind ik niet nodig, gewoon lekker tussen de paardjeswaar ik mee werk. Vinden anderen dat raar? Jup. Daar moet je wat dit betreft gewoon een beetje lak aan hebben. In bepaalde dingen kun je ze wel tegemoet komen als het voor jezelf onbelangrijk is, maar vooral je ouders moeten wel beseffen dat je gaat trouwen, dus los van hen komt, en dat betekent eigen keuzes maken. Ook als zij dat niet leuk vinden. Het is een goede voorbereiding op getrouwd zijn en je eigen huishouden runnen, nee kunnen zeggen tegen je ouders is niet makkelijk maar daarvoor wel noodzakelijk
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: trouwen in mantelpakje

Berichtdoor Lalage » 30 okt 2015 07:58

Niagara schreef:In bepaalde dingen kun je ze wel tegemoet komen als het voor jezelf onbelangrijk is, maar vooral je ouders moeten wel beseffen dat je gaat trouwen, dus los van hen komt, en dat betekent eigen keuzes maken. Ook als zij dat niet leuk vinden. Het is een goede voorbereiding op getrouwd zijn en je eigen huishouden runnen, nee kunnen zeggen tegen je ouders is niet makkelijk maar daarvoor wel noodzakelijk

Ik ben juist bewust eerst op mezelf gaan wonen en pas een paar jaar later gingen we trouwen. Dat kan ik iedereen aanraden. Je weet dan dat je het alleen ook kunt redden. Ik was ook blij dat mijn man ook op kamers had gewoond en wist wat er bij een huishouden komt kijken.
Wel was ik blij met de hulp van onze ouders bij het voorbereiden van onze bruiloft, want veel werk is het wel ;)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: trouwen in mantelpakje

Berichtdoor Marnix » 30 okt 2015 09:48

fleurande schreef:Zelf ben ik een beetje een alternatieveling en ik houd van eenvoud, vandaar mn keuze voor een mantelpakje. Daarbij ben ik gewend me weinig van andermans mening aan te trekken. Maar bij het uitzoeken van trouwkleding ligt dit net iets gevoeliger.
Volgens mn familie is het (ook Bijbels gezien) gepast dat je je op je trouwdag versiert voor je man en zij vinden dat daar een trouwjurk bij hoort.
Kweet niet goed wat ik van die bijbelse onderbouwing moet vinden, vandaar deze posting.


Tja, en zelfs al zou de Bijbel dat zeggen (en dat is zo: Toen zag ik de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, uit de hemel neerdalen, bij God vandaan. Ze was als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man en hem opwacht. (Op 21) dan nog is een klassieke bruidsjurk gewoon een traditioneel ding. Alsof je wel mooi bent voor je man als je een enorme witte lap stof om je heen hebt en niet als je een mantelpakje draagt. Als je op die dag aan hem vraagt: "Vind je dat ik er mooi uitzie" (als het goed is hoef je dat niet eens te vragen) en hij zegt ja, dan heb je je dus mooi gemaakt voor je man.

Dat is het enige wat de Bijbel er over zegt en je kan Bijbels gezien dus prima in een mantelpakje trouwen. Als anderen er echt een groot probleem van zouden maken zou je nog kunnen overwegen om het toch anders te doen uit respect voor je ouders en omdat je de minste wil zijn, geen aanstoot wil geven enzovoorts. Maar dan zou ik dat op voorhand zeggen. Als jullie er zo'n probleem van maken als ik niet in een trouwjurk trouw, prima. Dan kies ik er een uit en dan betalen jullie de extra kosten. Want als we kijken naar wat Bijbels gezien gepast is is dat ook dat je ouders van het bruidspaar de bruiloft betalen. Maar daar zal je ze vast niet over horen :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Nina

Re: trouwen in mantelpakje

Berichtdoor Nina » 30 okt 2015 12:27

fleurande schreef:Is het gek om bij je eerste huwelijk als jonge bruid (begin 20) in een mantelpakje te gaan trouwen?
Omgeving vindt namelijk van wel..


Jij moet aantrekken wat jij en je aanstaande man mooi vinden. Natuurlijk is het leuk als mensen jou er mooi uit vinden zien, maar je kunt het nooit iedereen naar de zin maken.

Ik zelf ben niet getrouwd in het wit, ik had een fuchsia (prachtig felle kleur) kleurige (coctail)jurk aan, met een leuk hoedje op m'n hoofd met een randje gaas. Ik kwam de bruidswinkel in en vertelde de verkoopster wat ik zocht, zei zij meteen: 'Dan moet dìt het zijn', en dat was ook zo. Ze kwam met exact een jurk aan zoals ik het beschreef.
Ik heb voor de vorm nog wat jurkjes gepast (je stelt je er toch op in dat je heel wat gaat aantrekken en proberen, maar het werd gewoon die eerste jurk.

En o ja, ik heb mijn man meegenomen. Kreeg veel commentaar dat dat niet gebruikelijk was, maar daar had ik geen boodschap aan. Ik wilde er zeker van zijn dat hij het leuk vond, want ik was een heel aparte bruid met mijn jurk en accessoires. Nooit spijt van gehad trouwens. We hebben ook samen het bruidsboeket er bij gekozen, en gezorgd dat zijn kleding er goed bij paste.

Doe, waar jij je goed bij voelt, zou ik zeggen..

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: trouwen in mantelpakje

Berichtdoor johannes1 » 09 nov 2015 12:39

fleurande schreef:Is het gek om bij je eerste huwelijk als jonge bruid (begin 20) in een mantelpakje te gaan trouwen?
Omgeving vindt namelijk van wel..

Even een vraag: hoe vaak ben je van plan te gaan trouwen? :P
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 70 gasten