Getrouwd met een weduwnaar

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tabitha1970

Getrouwd met een weduwnaar

Berichtdoor Tabitha1970 » 24 sep 2015 22:13

Graag zou ik in contact komen met andere vrouwen die een relatie of een huwelijk zijn aangegaan met een weduwnaar. Zelf ben ik een aantal jaren getrouwd met een weduwnaar, terwijl ikzelf gescheiden was. Ik vind het bijzonder moeilijk, veel moeilijker dan ik verwachtte, om met deze situatie om te gaan. Op de een of andere manier voel ik me vaak de tweede vrouw, uiteraard niet alleen chronologisch maar in andere opzichten. Het lijkt steeds erger te worden en daar maak ik me zorgen over. Graag kom ik daarin contact met anderen in eenzelfde situatie om ervaringen te delen en hopelijk te leren van elkaar.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Getrouwd met een weduwnaar

Berichtdoor Chaya » 25 sep 2015 09:36

Hoi Tabitha,
Wat een akelig gevoel lijkt me dat.
Je schrijft dat je man weduwnaar is, zijn vrouw is overleden, jij bent gescheiden en jouw exman leeft dus nog(?)
Theoretisch gesproken zou jouw huidige man zich dus onzekerder moeten voelen dan jij, want zijn vrouw is immers overleden, dus keert niet meer terug.
Maar zo simpel is het niet. Jouw gevoel zegt je dat jouw man nog teveel in het verleden leeft, begrijp ik dat goed?
En wat wordt nu erger, jouw gevoel of zijn gevoel?
Wat ik weet is dat een dergelijk huwelijk alleen goed kan zijn als de partners elkaar de ruimte geven om te rouwen over hun voorbije huwelijk, maar dat tevens wel alle ruimte geboden wordt om een nieuwe liefdevolle relatie op te bouwen, zonder "spoken en vergelijkingen" uit het verleden.
Als je als 2e vrouw steeds te horen krijgt: sjonge, zo deed zij dat nooit, of: zij kookte veel lekkerder, dat soort opmerkingen, gaat dat verschrikkelijk irriteren. Je bent als 2e vrouw geen vervanger van de eerste, jij bent uniek en dat geeft ook een heel andere relatie.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Getrouwd met een weduwnaar

Berichtdoor Boerin » 25 sep 2015 09:55

Tabitha1970 schreef:Graag zou ik in contact komen met andere vrouwen die een relatie of een huwelijk zijn aangegaan met een weduwnaar. Zelf ben ik een aantal jaren getrouwd met een weduwnaar, terwijl ikzelf gescheiden was. Ik vind het bijzonder moeilijk, veel moeilijker dan ik verwachtte, om met deze situatie om te gaan. Op de een of andere manier voel ik me vaak de tweede vrouw, uiteraard niet alleen chronologisch maar in andere opzichten. Het lijkt steeds erger te worden en daar maak ik me zorgen over. Graag kom ik daarin contact met anderen in eenzelfde situatie om ervaringen te delen en hopelijk te leren van elkaar.

Dat lijkt me ook heel moeilijk. Als je bent gescheiden dan moet je dat met die andere afsluiten en dat is niks meer, vriendschappelijk misschien, maar ja, bij hem is het totaal anders.
Misschien heb je wat aan dat boek van Derek Prince, God is a Matchmaker. Hij heeft het er ook over op youtube. Dan vertelt ie eerst hoe God helemaal leidde dat ie zijn eerste vrouw tegenkwam en hoe fantastich en geweldig ze wel niet was en dan over die andere vrouw die ook helemaal geweldig bij 'm past. Ook hoe verschrikkelijk het was toen die eerste dood ging. Misschien begrijp je het wat beter als je dat van zo iemand hoort, want het was echt niet dat ie die eerste dan leuker vond. Dat was voor die tijd de vrouw die God voor hem had en nu deze. Hij is trouwens nu zelf overleden, maar vond het mooi om te horen.

https://www.youtube.com/watch?v=dx2egUkOjxU
Vanaf 34.50 gaat het daarover.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Getrouwd met een weduwnaar

Berichtdoor mohamed » 25 sep 2015 10:51

Als de last te zwaar is voor jou om te dragen is dat heel begrijpelijk en dan doe je er wijs aan daar open over te zijn tegen je partner.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Getrouwd met een weduwnaar

Berichtdoor Marnix » 25 sep 2015 13:33

Chaya schreef:Hoi Tabitha,
Wat een akelig gevoel lijkt me dat.
Je schrijft dat je man weduwnaar is, zijn vrouw is overleden, jij bent gescheiden en jouw exman leeft dus nog(?)
Theoretisch gesproken zou jouw huidige man zich dus onzekerder moeten voelen dan jij, want zijn vrouw is immers overleden, dus keert niet meer terug.
Maar zo simpel is het niet. Jouw gevoel zegt je dat jouw man nog teveel in het verleden leeft, begrijp ik dat goed?
En wat wordt nu erger, jouw gevoel of zijn gevoel?
Wat ik weet is dat een dergelijk huwelijk alleen goed kan zijn als de partners elkaar de ruimte geven om te rouwen over hun voorbije huwelijk, maar dat tevens wel alle ruimte geboden wordt om een nieuwe liefdevolle relatie op te bouwen, zonder "spoken en vergelijkingen" uit het verleden.
Als je als 2e vrouw steeds te horen krijgt: sjonge, zo deed zij dat nooit, of: zij kookte veel lekkerder, dat soort opmerkingen, gaat dat verschrikkelijk irriteren. Je bent als 2e vrouw geen vervanger van de eerste, jij bent uniek en dat geeft ook een heel andere relatie.


Hmm, lastig ja. Je hebt mannen die niet zo goed zelfstandig kunnen zijn. Als dan hun vrouw wegvalt gaan ze op zoek naar een andere vrouw. Want wie moet er anders voor je koken, je 's nachts warmhouden enzovoorts. Klinkt wat cru maar ik denk dat het wel gebeurt. Als je voor de tweede keer trouwt neem ik echter niet aan dat dat de reden is. Krijg je wel het idee dat dat zo is (en let op, tweede vrouw is wat anders dan tweede keus en je kan niet verwachten dat iemand het verleden zomaar opzij zet), dan moet je de ander daarop bevragen. Hou je van mij? Zoals een man van zijn vrouw houdt? Hou je net zo goed van mij als van je vorige vrouw? Of minder? Praat er eerlijk en open met elkaar over.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Tabitha1970

Re: Getrouwd met een weduwnaar

Berichtdoor Tabitha1970 » 25 sep 2015 17:28

Dank voor jullie reacties en meedenken. Ook bedankt voor de youtube-luistertip. Op de een of andere manier kan ik me in dergelijke situaties evenwichtiger inleven dan in dezelfde situaties als in mijn eigen leven. Bijv. de sterfdag van de eerste vrouw, hoe verhoudt deze dag zich tot mij? Ik wil me het liefst verstoppen op die dag. Mijn man en kinderen hebben dan soms een herinneringsmoment, maar ik voel me daar dan zo misplaatst bij. Of bijvoorbeeld bij zijn ouders, daar hangt zijn eerste trouwfoto nog steeds aan de muur en die van ons staat ergens in een hoekje. Die eerste was ook echt een trouwfoto met alles erop en eraan, die van ons gewoon een eenvoudige foto, geen trouwjurk enzo. Dat doet best pijn om dan die foto daar zo prominent te zien hangen terwijl ik nu in zijn leven rondloop. Dat soort dingen....

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Getrouwd met een weduwnaar

Berichtdoor Chaya » 26 sep 2015 09:22

Tabitha1970 schreef:Dank voor jullie reacties en meedenken. Ook bedankt voor de youtube-luistertip. Op de een of andere manier kan ik me in dergelijke situaties evenwichtiger inleven dan in dezelfde situaties als in mijn eigen leven. Bijv. de sterfdag van de eerste vrouw, hoe verhoudt deze dag zich tot mij? Ik wil me het liefst verstoppen op die dag. Mijn man en kinderen hebben dan soms een herinneringsmoment, maar ik voel me daar dan zo misplaatst bij. Of bijvoorbeeld bij zijn ouders, daar hangt zijn eerste trouwfoto nog steeds aan de muur en die van ons staat ergens in een hoekje. Die eerste was ook echt een trouwfoto met alles erop en eraan, die van ons gewoon een eenvoudige foto, geen trouwjurk enzo. Dat doet best pijn om dan die foto daar zo prominent te zien hangen terwijl ik nu in zijn leven rondloop. Dat soort dingen....

Dat is heel naar voor je Tabitha. Misschien voel je je dan een soort "tweedehands", zoiets.
Jammer dat je schoonouders niet aanvoelen dat de foto's anders geplaatst moeten worden.
Ze hoeven die eerste niet weg te moffelen, zeker niet, wellicht hielden ze heel veel van deze schoondochter.
Ik denk niet dat ze beseffen dat ze jou er tekort mee doen.
Heb je wel een goede verhouding met hen?
Misschien is het toch goed om eens op een goed moment met je man hierover te praten, eerlijk je gevoelens benoemen, zonder verwijt in je stem.
Want altijd je gevoelens te moeten onderdrukken, is niet goed voor je welbevinden en voor het openbloeien van je huwelijk.
Ik hoop dat je wat lotgenoten vindt, en aan hen kunt vragen hoe zij hier mee om gaan en of het op te lossen is.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Getrouwd met een weduwnaar

Berichtdoor Boerin » 26 sep 2015 12:20

Tabitha1970 schreef:Dank voor jullie reacties en meedenken. Ook bedankt voor de youtube-luistertip. Op de een of andere manier kan ik me in dergelijke situaties evenwichtiger inleven dan in dezelfde situaties als in mijn eigen leven. Bijv. de sterfdag van de eerste vrouw, hoe verhoudt deze dag zich tot mij? Ik wil me het liefst verstoppen op die dag. Mijn man en kinderen hebben dan soms een herinneringsmoment, maar ik voel me daar dan zo misplaatst bij. Of bijvoorbeeld bij zijn ouders, daar hangt zijn eerste trouwfoto nog steeds aan de muur en die van ons staat ergens in een hoekje. Die eerste was ook echt een trouwfoto met alles erop en eraan, die van ons gewoon een eenvoudige foto, geen trouwjurk enzo. Dat doet best pijn om dan die foto daar zo prominent te zien hangen terwijl ik nu in zijn leven rondloop. Dat soort dingen....

Pfff dat is wel raar ja. Leuk dat jij rekening mag houden met zijn gevoel maar andersom mag ook wel zou ik denken. Jeetje een sterfdag vieren. Wat een kul en irritant. Ik zou denk ik een foto van m'n overleden kat ophangen en zeggen dat ik niet meekan vandaag en dan heel hard huilen om m'n kat die dood is en vaak zeggen: tsja het is best aardig hoor een man maar er gaat toch niks boven een kat. Of je kunt het op een volwassen manier uitleggen maar daar ben ik zelf niet zo goed in.
Het is reuze sneu maar ga dan geen relatie aan als je het nog niet hebt verwerkt. Wat me ook mega irriteert is bijvoorbeeld in een kerk. Oh mensen broeder zo en zus is dood en nu is zuster zus en zo alleen. Kom haar allemaal troosten!! Iedereen naar haar toe. Ach arme lieverd. Ben je gescheiden dan is het: zondaar je mag niet scheiden!
Laatst gewijzigd door Boerin op 26 sep 2015 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Getrouwd met een weduwnaar

Berichtdoor Dippie » 26 sep 2015 15:47

Boerin schreef:Pfff dat is wel raar ja. Leuk dat jij rekening mag houden met zijn gevoel maar andersom mag ook wel zou ik denken. Jeetje een sterfdag vieren. Wat een kul en irritant. Ik zou denk ik een foto van m'n overleden kat ophangen en zeggen dat ik niet meekan vandaag en dan heel hard huilen om m'n kat die dood is en vaak zeggen: tsja het is best aardig hoor een man maar er gaat toch niks boven een kat. Of je kunt het op een volwassen manier uitleggen maar daar ben ik zelf niet zo goed in. Daarom ben ik ook gescheiden denk ik. My goodness.


Wat een rare reactie... Het is niet niks om een weduwnaar te trouwen. Maar als je doet zoals jij zou doen, denk ik dat je huwelijk niet lang stand houdt.
Afbeelding

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Getrouwd met een weduwnaar

Berichtdoor Boerin » 26 sep 2015 15:56

Dippie schreef:
Wat een rare reactie... Het is niet niks om een weduwnaar te trouwen. Maar als je doet zoals jij zou doen, denk ik dat je huwelijk niet lang stand houdt.

Nee precies en hij mag het dan wel doen? Trouwfoto pontificaal aan de muur, rouwdag voor de familie. Hij stelt haar toch gewoon boven haar. Geen wonder dat ze zich tweede voelt. Ik zou maar counseling zoeken voor die man dat iemand m uit kan leggen dat je met haar ook rekening mag houden.

Nou ja sorry aan mij heb je ook niet veel. Ik zou zo'n groep opzoeken, iets als dit:

http://www.bswc.co.uk/wives-of-widowers/
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Tabitha1970

Re: Getrouwd met een weduwnaar

Berichtdoor Tabitha1970 » 26 sep 2015 17:19

Ik twijfel enorm aan mezelf wat dit betreft. Mijn man zegt namelijk heel vaak dat 'ie van me houdt, hij handelt er ook naar, maar toch zijn er allemaal dingen die voortdurend herinneren aan die eerste vrouw. En dat gaat nooit over, zoveel is me nu wel duidelijk. De familie leeft mee op zo'n sterfdag, is misschien mooi voor zijn kinderen, maar het gebeurt op een manier dat ik er ook mee geconfronteerd wordt en dat maakt me zo onzeker. Als ik de tijd terug kon draaien zou ik dit huwelijk niet zijn aangegaan. Maar nu is het eenmaal zo....

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Getrouwd met een weduwnaar

Berichtdoor Chaya » 26 sep 2015 17:46

Ik weet niet in welk tijdsbestek je nu spreekt.
Als sterfdagen ieder jaar zo uitgebreid herdacht worden, grenst dat bijna aan een soort "verering". De overledene wordt bijna een heilige.
Ik hoop niet dat het kwetsend overkomt, zoals ik het nu schrijf, want het verdriet kan zeer groot zijn, weet ik uit ervaring!
Rouw is een complex gebeuren dat iedereen anders in en door gaat.
Maar op een gegeven moment moet er aanvaarding en berusting komen, zeker als je weduwnaar bent en je hertrouwt met een andere vrouw.
En als de familie er behoefte aan heeft om die sterfdag te gedenken, zou dat beter zijn als het buiten jou om zou zijn, in hun eigen kring.
Ik begrijp heel goed dat je onzeker wordt, want dan zou je deze man nu niet als echtgenoot hebben.
En als jij het verdriet respecteert van de kinderen, vanwege hun overleden moeder, is dat toch goed?

Ik vind het best moeilijk. Voor jou, in hoeverre laat je alles toe en wanneer mag je grenzen stellen?
Kun je wel over je onzekerheid praten met je man?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Tabitha1970

Re: Getrouwd met een weduwnaar

Berichtdoor Tabitha1970 » 26 sep 2015 18:20

Deze vrouw is tien jaar geleden overleden. Het is niet zo dat de sterfdag heel uitgebreid herdacht wordt, het is maar een van die dingen maar alles bij elkaar word ik er onzeker van. Bijvoorbeeld een trouwjurk die bewaard wordt. Is dat nou normaal? En zo nee, wat kan ik er dan eigenlijk nog helemaal aan doen. Feitelijk vind ik ook dat anderen er beter iets van kunnen zeggen dan ik, want het klinkt zo jaloers en egoïstisch. Ik zeg eigenlijk heel vaak tegen mijn man wat het met me doet, maar volgens mij begrijpt hij niet hoe onzeker ik er van word. Bovendien 'wist ik dit van tevoren', wordt er dan gezegd. Daar kan ik natuurlijk niets tegenin brengen. En je noemt 'grenzen stellen' maar ik zou werkelijk niet weten hoe. En hoe waardevol is het als mijn man bepaalde dingen niet meer doet omdat ik het hem dringend vraag?? Dat moet hij toch aanvoelen? Of werkt het zo niet bij mannen?
Laatst gewijzigd door Tabitha1970 op 26 sep 2015 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Getrouwd met een weduwnaar

Berichtdoor Boerin » 26 sep 2015 19:08

Dippie schreef:
Wat een rare reactie... Het is niet niks om een weduwnaar te trouwen. Maar als je doet zoals jij zou doen, denk ik dat je huwelijk niet lang stand houdt.

Het is een raar voorbeeld maar ik bedoel geef je grenzen aan en als je iets 100 keer zegt en het dringt niet door zou je kunnen zeggen: wat zou je ervan vinden als ik eens in het jaar met mijn familie ga rouwen om het feit dat m'n ex en ik gescheiden zijn en dan hangen we onze trouwfoto's daar op en mag jij begrip tonen en me ondersteunen, want vroeger hadden wij een fijn huwelijk en scheiden is ook een soort rouwen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Getrouwd met een weduwnaar

Berichtdoor Boerin » 26 sep 2015 19:16

Tabitha1970 schreef: En hoe waardevol is het als mijn man bepaalde dingen niet meer doet omdat ik het hem dringend vraag?? Dat moet hij toch aanvoelen? Of werk het zo niet bij mannen?

Nee sommige zijn nogal lomp daarin.
Laatst gewijzigd door Boerin op 26 sep 2015 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten