Getrouwd met een weduwnaar

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Getrouwd met een weduwnaar

Berichtdoor Chaya » 30 sep 2015 11:53

Acire schreef:Ik vind het onbegrip voor het verdriet wat erachter zit echt onbegrijpelijk. Hoeveel mensen hebben geen foto van overleden ouder/opa/oma/kind in de woonkamer hangen? Waarom mag de overleden vrouw er dan niet hangen? Je bent toch geen tas? Nieuwe tas, oude in de prullenbak?

Echt onbegrip lees ik niet, maar ik lees wel over de nuances die aangebracht zouden kunnen worden.
Tegen een foto en het bewaren van een nagedachtenis, in de vorm van de sterfdag, is absoluut geen bezwaar.
Maar het voorbeeld van die trouwjurk, hangt de jurk van de 2e echtgenote er dan naast in die kast?
Ik kreeg een mail van iemand die weduwnaar was geworden en na een jaar was hertrouwd.
Ik opende hem en schrok me ongans. De naam van zijn eerste vrouw gebruikte hij nog steeds in het mailadres.
Dus ik kreeg een mailtje van JoopenMarie, terwijl dit al meer dan een jaar JoopenJannie zou moeten zijn.
(namen zijn gefingeerd)
Sorry hoor, maar zulke dingen vind ik nogal griezelig.
Ik denk dat Tabitha geen bezwaar heeft tegen een nagedachtenis of een foto, maar als ik het goed lees zijn het de subtiele details die het haar moeilijk maken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Getrouwd met een weduwnaar

Berichtdoor ajl » 30 sep 2015 14:24

Waarom zou je geen kleding mogen bewaren? Misschien vinden de kinderen de trouwjurk mooi of willen ze er iets mee.

En tja zo'n mailadres is vaak gemakzucht. Mjnn mailadres bevat ook nog mijn meisjesnaam en ik ben toch al bijna 10 jaar getrouwd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Getrouwd met een weduwnaar

Berichtdoor Chaya » 30 sep 2015 14:27

ajl schreef:
En tja zo'n mailadres is vaak gemakzucht. Mjnn mailadres bevat ook nog mijn meisjesnaam en ik ben toch al bijna 10 jaar getrouwd.

Dat is mogelijk, maar jij bent niet overleden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Tabitha1970

Re: Getrouwd met een weduwnaar

Berichtdoor Tabitha1970 » 30 sep 2015 14:28

Het is, denk ik, geen volledig onbegrip. Zoals de vorige posting al aangeeft zijn het de nuances. Haar naam die nog als wachtwoord gebruikt wordt, de trouwjurk etc. Een foto ergens in huis is prima, maar m.i. niet prominent aan de muur terwijl ik daar als nieuwe vrouw rondloop. Ik geloof echt niet dat ik hard en ongevoelig ben, maar het zet me telkens zo enorm op m'n plek. En die plek is dan, voor mijn gevoel, de 2e plaats als 2e vrouw. En ja, misschien had ik niet zo'n huwelijk aan moeten gaan, ik merk dat ik er niet bijster goed in slaag om 'naast' een vorige geliefde te staan, maar nu het huwelijk eenmaal een feit is, wil ik wel graag volhouden. Het liefst op een goed manier en nu is soms - eigenlijk te vaak - een overlevings-modus.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Getrouwd met een weduwnaar

Berichtdoor Chaya » 30 sep 2015 14:39

Tabitha1970 schreef:Het is, denk ik, geen volledig onbegrip. Zoals de vorige posting al aangeeft zijn het de nuances. Haar naam die nog als wachtwoord gebruikt wordt, de trouwjurk etc. Een foto ergens in huis is prima, maar m.i. niet prominent aan de muur terwijl ik daar als nieuwe vrouw rondloop. Ik geloof echt niet dat ik hard en ongevoelig ben, maar het zet me telkens zo enorm op m'n plek. En die plek is dan, voor mijn gevoel, de 2e plaats als 2e vrouw. En ja, misschien had ik niet zo'n huwelijk aan moeten gaan, ik merk dat ik er niet bijster goed in slaag om 'naast' een vorige geliefde te staan, maar nu het huwelijk eenmaal een feit is, wil ik wel graag volhouden. Het liefst op een goed manier en nu is soms - eigenlijk te vaak - een overlevings-modus.

Ik begrijp je heel goed Tabitha. En het gaat hier denk ik net als in real life, elk pijnpunt wat jij aangeeft, wordt meteen ontkracht met een - op zich redelijk argument - mag dit niet? Het is toch niet erg dat?

Ik vond een ouder stukje op een forum:
Sinds een half jaar heb ik een relatie met een weduwnaar. ZIjn vrouw is ruim 5 jaar geleden overleden. Heb haar gekend, niet goed maar wel op feestjes niveau, zal ik maar zeggen. Zijn dochter weet nauwelijks iets van haar moeder en is gek op mij. Ook mijn kinderen zijn gek op hem. Ik voed mijn kinderen alleen op Tot zover geen problemen. Waarom ik schrijf? We zijn om het weekend in zijn huis. Dat lijkt voor mijn gevoel echt een soort monument. Veel van haar kleding is er nog, hij draagt nog zijn trouwring (en andere ringen van haar) gebruikt hun gezamenlijke emailadres, heel veel foto's etc. Ik heb onlangs in een emotionele bui aangegeven dat ik het heel moeilijk vind en zo niet verder kan. Hij heeft daar zeker begrip voor maar geeft aan eea niet te willen veranderen voor zijn dochter.

Als ik het zo schrijf klinkt het alof het een egoistische man is,dat is ie zeker niet. Maar als hij bij haar graf is legt hij altijd een boeket bloemen neer, voor mij brengt ie nooit bloemen mee.

Ik denk dat het voor jou wel herkenning is?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Getrouwd met een weduwnaar

Berichtdoor Acire » 30 sep 2015 14:45

Mijn reactie gaat niet zozeer over wat jij schreef, maar op de reacties van anderen op jouw verhaal, die naar mijn idee eenzijdig zijn.

Als ik jou goed lees kan ik je gevoelens best wel begrijpen. Maar je gaat er wel heel erg 'vrouwelijk' mee om. 'Hij zou toch moeten begrijpen dat....' en 'houd ie wel van me'? Daar valt denk ik winst te boeken. De meeste mannen (en die van jou dus ook) kunnen niet ruiken wat jij nodig hebt. Dus als ik jou was zou ik die kerel eens het huis uit sleuren voor een wandeling en zeggen: Lieve gast, ik ben met je getrouwd, ik wil graag gelukkig zijn samen, maar het voelt nu als overleven. En dan stort je je hart uit (in de ik-vorm!). En je kunt vragen: wat betekent die trouwjurk voor jou? (Misschien wel veel minder dan jij denkt en is het luiheid of gewoonte)
Aan het eind vat je het samen met doe-punten: ik zou het fijn vinden als: er een grote foto van ons in de woonkamer komt te hangen, je de trouwjurk naar zolder doet, je het wachtwoord veranderd, enz enz. En dan maak je afspraken.
Vooral praten, niet verwijten, en in heldere taal zeggen wat je bedoelt. Niet denken 'hij snapt het wel' want nee, hij snapt het niet als jij het niet zegt.
Ik hoop heel erg dat het jullie helpt. Jullie hebben allebei al veel meegemaakt en ik gun jullie allebei een liefdevol huwelijk.

Tabitha1970

Re: Getrouwd met een weduwnaar

Berichtdoor Tabitha1970 » 30 sep 2015 14:56

Chaya schreef:...... Tot zover geen problemen. Waarom ik schrijf? We zijn om het weekend in zijn huis. Dat lijkt voor mijn gevoel echt een soort monument. Veel van haar kleding is er nog, hij draagt nog zijn trouwring (en andere ringen van haar) gebruikt hun gezamenlijke emailadres, heel veel foto's etc. Ik heb onlangs in een emotionele bui aangegeven dat ik het heel moeilijk vind en zo niet verder kan. Hij heeft daar zeker begrip voor maar geeft aan eea niet te willen veranderen voor zijn dochter.

Als ik het zo schrijf klinkt het alof het een egoistische man is,dat is ie zeker niet. Maar als hij bij haar graf is legt hij altijd een boeket bloemen neer, voor mij brengt ie nooit bloemen mee.

Ik denk dat het voor jou wel herkenning is?


Klopt, dit is voor mij zeker een punt van herkenning!

Tabitha1970

Re: Getrouwd met een weduwnaar

Berichtdoor Tabitha1970 » 30 sep 2015 15:01

Acire schreef:Aan het eind vat je het samen met doe-punten: ik zou het fijn vinden als: er een grote foto van ons in de woonkamer komt te hangen, je de trouwjurk naar zolder doet, je het wachtwoord veranderd, enz enz. En dan maak je afspraken.
Vooral praten, niet verwijten, en in heldere taal zeggen wat je bedoelt. Niet denken 'hij snapt het wel' want nee, hij snapt het niet als jij het niet zegt.
Ik hoop heel erg dat het jullie helpt. Jullie hebben allebei al veel meegemaakt en ik gun jullie allebei een liefdevol huwelijk.


Tja, ik hoop juist dat hij het wel snapt. Hij is namelijk over heel veel dingen een heel invoelende man en ten opzichte van deze zaken juist helemaal niet. Dat doet pijn. Ik maak het ook best vaak bespreekbaar, maar volgens mij op een verkeerde manier. Hij voelt zich dan aangevallen en trekt zich terug.

In het verleden had ik nogal eens contact met mijn ex-man en daar had hij heel veel moeite mee. Uiteindelijk ben ik ermee gestopt en is dat contact verbroken. Ik refereer daar weleens aan, maar volgens hem is dat niet te vergelijken omdat het een om een overlijden gaat en het ander om een scheiding. Toch doen beide pijn! Ik vond het alleen beter om te stoppen, maar het blijft bij mijn man doorgaan.

De komende tijd ga ik eens diep nadenken over een aanpak. Soms wil ik maar een ding en dat is wegvluchten hieruit. En dat kan nu net niet...

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Getrouwd met een weduwnaar

Berichtdoor Acire » 30 sep 2015 15:29

Weet je man dat, dat je wel zou willen vluchten?

Misschien is het idee om even te 'vluchten' wel een heel goed idee. Een paar dagen naar een klooster bijvoorbeeld? Kun je tot jezelf (en tot God) komen en rustig nadenken. Als het je wat lijkt weet ik wel een goed adresje ;)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Getrouwd met een weduwnaar

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2015 16:10

Tabitha schreef:Het is, denk ik, geen volledig onbegrip. Zoals de vorige posting al aangeeft zijn het de nuances. Haar naam die nog als wachtwoord gebruikt wordt, de trouwjurk etc. Een foto ergens in huis is prima, maar m.i. niet prominent aan de muur terwijl ik daar als nieuwe vrouw rondloop. Ik geloof echt niet dat ik hard en ongevoelig ben, maar het zet me telkens zo enorm op m'n plek. En die plek is dan, voor mijn gevoel, de 2e plaats als 2e vrouw. En ja, misschien had ik niet zo'n huwelijk aan moeten gaan, ik merk dat ik er niet bijster goed in slaag om 'naast' een vorige geliefde te staan, maar nu het huwelijk eenmaal een feit is, wil ik wel graag volhouden. Het liefst op een goed manier en nu is soms - eigenlijk te vaak - een overlevings-modus.


Een paar vragen en opmerkingen:

- Even los van deze zaken, hoe is jullie relatie? Houden jullie van elkaar? Hij ook van jou? Merk je dat wel aan allerlei dingen?
- Als dat wel het geval is, in hoeverre kan jouw persoonlijkheid ook een rol spelen? Kan het kloppen dat je van nature wat onzeker bent en dit soort dingen die onzekerheid in je daarom juist aanwakkeren?

Het verleden heeft gewoon plaatsgevonden.Dat draai je niet terug, dat hoef jij en je man ook niet te vergeten. Hij is getrouwd geweest met iemand van wie hij hield, die veel te vroeg is heengegaan. Het is deel van zijn leven en indirect (omdat hij deel is van jouw leven is) ook deel van jouw leven. Tegelijkertijd ben jij geen tweede keus.

Praat daar eens met elkaar over. Geef gewoon aan wat je ziet, wat je lastig vindt. Vraag hoe hij dat ziet. Hoe dat in zijn eerste relatie is en hoe dat in jullie relatie is. Bid er samen voor. Als jullie van elkaar houden kom je daar vast samen uit.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Getrouwd met een weduwnaar

Berichtdoor Boerin » 30 sep 2015 17:45

Acire schreef:Als mijn man zou sterven en ik zou hertrouwen zou ik ook een foto in de woonkamer laten denk ik. (Geen poster, maar een foto). En ik zou ook elk jaar aan zijn sterfdag moeten denken en ook de trouwdag, en met vaderdag zou ik ook aan hem denken met onze kinderen. Dat lijkt me toch heel normaal. Het is een enorm verlies en dat doet pijn, misschien gaat dat wel nooit over.
Ik vind het voorbeeld van de foto van de overleden kat echt nergens op slaan. Daarmee maak je het verdriet van die ander belachelijk en dat lijkt me echt onterecht.
Het zou pas echt zorgwekkend zijn als hij nooit over zijn overleden vrouw zou praten, want dan verzwijgt en verstopt hij dingen. Mijn advies is dan ook om open te zijn over wat je voelt en als hij zegt: ik hou van je dat ook aannemen en niet langer miepen.

Ik vind het onbegrip voor het verdriet wat erachter zit echt onbegrijpelijk. Hoeveel mensen hebben geen foto van overleden ouder/opa/oma/kind in de woonkamer hangen? Waarom mag de overleden vrouw er dan niet hangen? Je bent toch geen tas? Nieuwe tas, oude in de prullenbak?

Ja natuurlijk, niks mis met een foto. Maar het is niet gewoon een foto van haar die ergens hangt, nee de trouwfoto pontificaal. En zij mag niet met d'r ex spreken als vrienden. Dat doet er niet toe. Hup hou maar rekening met hem. Alle begrip moet er zijn voor de arme weduwnaar maar voor de gescheiden vrouw niks.
Ik las dat ze dat wel vaker doen zo'n trouwjurk. Geef 'm dan aan je dochter.
Het is gewoon lastig zo'n combinatie. Moet steeds denken aan die weduwnaar van boer zoekt vrouw die zo graag een weduwe wilde want dan konden ze samen praten over hun overleden echtgenoten.
Hij moet erover kunnen praten. Natuurlijk, mee eens, maar zij mag dat niet. Nee je bent gescheiden. Deal er maar mee en hup klaar. Mond erover houden, niet mee spreken, anders mot je vast wat van 'm.
Hij mag wel jaloers zijn en daar moet zij rekening mee houden, maar andersom niet. Zij heeft waarschijnlijk weinig tot geen troost gehad van wie dan ook, maar nu mag ze wel hem gaan troosten en begrip hebben. Hij zal er net zoveel mee bedoelen als zij dat ze weleens met d'r ex wil praten. Niks.
De kat had ik als voorbeeld omdat ik daar mijn tweelingbroertje mee heb vervangen. Met een kat. Als je erover sprak was je een idioot en moest je niet zeuren. Wat maakt dat nou een moer uit, hij was nog niet eens geboren. Dus nee ik trouw never nooit met een weduwnaar.
Ik was wel de enige die m'n collega begreep toen d'r kat weg was. Dat was haar kindje. Ze kon geen kinderen krijgen. Was mooi God zei: bid voor die poes en toen kwam ie terug en ze had al 2 nieuwe gekocht. Nou had ze er 3.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Tabitha1970

Re: Getrouwd met een weduwnaar

Berichtdoor Tabitha1970 » 30 sep 2015 18:35

Ik hoor wel eens dat je je man of vrouw kunt verliezen aan de dood, maar ook aan het leven. Dat heb ik ondervonden met mijn echtscheiding. Het is wel iets anders dan de dood, maar toch doet het heel veel pijn en was ik ook liever in dat huwelijk getrouwd gebleven dan in de complexiteit van het huidige huwelijk. Ik heb me dat te laat gerealiseerd, maar kan niemand in die zin iets verwijten. Ik heb namelijk als volwassen vrouw, met mijn volle verstand, deze keuze gemaakt. Misschien niet met voldoende levenservaring, maar ja...

Het klopt inderdaad dat ik wat onzeker ben. Dus daardoor komen dit soort dingen wellicht uitvergroot naar me toe. Dat is niet goed. Ik moet daaraan werken. Ik hoef mijn zelfbeeld niet te ontlenen aan mijn man, mijn gezin, mijn baan, maar toch gebeurt het ...

Naar een klooster of in retraite is niet nodig, ik heb genoeg tijd voor mezelf. Ik kan me ook heerlijk verliezen in mijn werk, door te lezen enzovoorts. Ik zou alleen willen dat ik het niet nodig had als vlucht!

@Boerin, prijs jezelf gelukkig dat je niet met een weduwnaar hoeft te trouwen :D

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Getrouwd met een weduwnaar

Berichtdoor Boerin » 30 sep 2015 18:56

Dat lijkt me heel erg en als hij in het verleden gaat hangen zou ik zelf ook die neiging krijgen. Ik hoop dat iemand jullie kan helpen dat er wat meer begrip komt. Ik ben weleens naar counselling geweest vroeger met m'n ex en dan ging die man helemaal aan hem uitleggen dat ie bepaalde dingen niet kon doen en hoe dat voor mij dan was. Oh ja. Was gewoon niet tot hem doorgedrongen en als ik het zei moest ik maar niet zeuren. We moesten elkaar ook vergeving vragen daar. Was wel goed. Toch nog een paar jaar een goed huwelijk gehad daardoor totdat de bom barstte. Wij wilden niet eens scheiden. Het was geen bewuste keuze. Laatst vroeg iemand het nog. Ehh ja nou ja d'r barstte een bom en toen was het naar de knoppen. Zoiets. De duivel heeft het opgeblazen. Daarom zie ik ook weinig verschil met als iemand overleden is, alhoewel dat wel veel erger is. Hij ging later bijna dood en we hebben gebeden. Was zo blij dat ie tenminste nog leefde. Het huwelijk is ook dood gegaan en een weduwnaar beseft misschien niet dat ie gescheiden is door de dood. Ze is nu in de hemel. Ze gaan nooit meer trouwen en man en vrouw zijn maar gewoon vrienden later in de hemel.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Getrouwd met een weduwnaar

Berichtdoor Boerin » 30 sep 2015 19:36

Ach hang anders zo'n mooie foto op van Jezus en de bruid. Dan mijmer je over de toekomst als hij over het verleden mijmert. En als ie jaloers wordt is het alleen maar goed. Een man kan je toch niet zo vervullen als Jezus.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Getrouwd met een weduwnaar

Berichtdoor mohamed » 30 sep 2015 20:11

Nu maak je me een beetje jaloers op Jezus! [-X

Nee, maar dat is een opvallende tegenstelling, want Jezus is toch niet boos op mensen die huwen in de Bijbel? Zo van: 'was ik niet goed genoeg?'


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten

cron