Spiraaltje - ethische bezwaren en rol van de man

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

RogerS
Verkenner
Verkenner
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:01

Spiraaltje - ethische bezwaren en rol van de man

Berichtdoor RogerS » 14 jun 2015 20:46

Hi allemaal,

Met mijn vorige vriendin had ik nogal wat discussie over anticonceptie. Liefst probeer ik dit voor een volgende relatie te voorkomen door i.i.g. goed m’n eigen standpunten te weten en aan haar te kunnen uitleggen hoe methoden werken en hoe veilig elke methode is. Eén van de methoden die veel gebruikt wordt in Nederland is het spiraaltje. Ik heb dit topic vooral aangemaakt omdat ik twijfel of dit ethisch verantwoord is. Hoewel ik geen christen ben denk ik dat jullie meer begrip hebben voor mijn situatie dan niet-christenen.

Bij de pil wordt zwangerschap vooral voorkomen door ovulatie te voorkomen en door het baarmoederslijmvlies dikker te maken, waardoor het moeilijker wordt om een eicel te bevruchten wanneer deze toch is vrijgekomen. In mijn ogen een prima methode.

Bij een spiraaltje is er nogal wat onduidelijkheid over hoe het werkt. Er worden een aantal mechanismen genoemd maar niemand weet wat de belangrijkste is. Mogelijk is het spiraaltje zo veilig doordat een bevruchte eicel niet kan innestelen na bevruchting. Hier is nooit echt goed onderzoek naar gedaan. Nu is het zo dat in ongeveer 50% van de gevallen innesteling sowieso niet plaatsvindt na een bevruchting, ook zonder het gebruik van voorbehoedsmiddelen. Toch vind ik het een vervelend idee dat, wellicht, een belangrijk deel van het mechanisme na bevruchting plaats zou vinden, nadat er al een bepaalde vorm van leven is ontstaan.

Ik zou dus liever hebben dat een toekomstige vriendin aan de pil zou gaan dan dat ze zo'n spiraaltje zou gebruiken. Maar: uiteraard kan ik niet bepalen wat een vrouw in haar lichaam stopt. In niet-christelijke kringen is er ook weinig begrip voor dergelijke standpunten.

Daarom heb ik 2 vragen:

- Vinden jullie het verkeerd om, als vrouw, een spiraaltje te gebruiken?
- Vinden jullie het verkeerd om, als man, seks te hebben met een vrouw die het spiraaltje gebruikt?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Spiraaltje - ethische bezwaren en rol van de man

Berichtdoor meribel » 14 jun 2015 20:55

en je bent niet-christen maar wil wel graag weten wat andere vinden ?? want waarom is dat belangrijk?
en je bent niet toevallig een trol die zin heeft om de meest extreme reacties te krijgen?

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Spiraaltje - ethische bezwaren en rol van de man

Berichtdoor Dippie » 15 jun 2015 06:27

Nee en nee ;)
Afbeelding

RogerS
Verkenner
Verkenner
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:01

Re: Spiraaltje - ethische bezwaren en rol van de man

Berichtdoor RogerS » 15 jun 2015 18:49

Wat Dippie zegt :) Ik wil gewoon graag de mening weten van de mensen hier. Dat ik geen christen ben betekent het niet dat ik geen principes heb. En aangezien christenen ook mensen met meer principes zijn ben ik benieuwd naar de mening van de mensen op dit forum. Als input om te weten hoe ik zelf met anticonceptie moet omgaan.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Spiraaltje - ethische bezwaren en rol van de man

Berichtdoor Pcrtje » 16 jun 2015 11:54

RogerS schreef:Bij de pil wordt zwangerschap vooral voorkomen door ovulatie te voorkomen en door het baarmoederslijmvlies dikker te maken, waardoor het moeilijker wordt om een eicel te bevruchten wanneer deze toch is vrijgekomen. In mijn ogen een prima methode.
Niet zozeer het baarmoederslijmvlies maar het baarmoederhalsslijmvlies. ;)

RogerS schreef:Bij een spiraaltje is er nogal wat onduidelijkheid over hoe het werkt. Er worden een aantal mechanismen genoemd maar niemand weet wat de belangrijkste is.
Is dat zo? Als ik de vakliteratuur erop na sla zie ik dat er juist wel veel bekend is over de werkingsmechanismen en dier toevoegingen aan de zwangerschapskansverlaging. Er zijn grofweg twee soorten spiraaltjes: een koper- en een hormoonhoudend spiraaltje.
  • Het koperhoudende spiraaltje is spermiticidisch, spermadodend, doordat koperionen ten eerste schadelijk zijn voor zaadcellen en tevens hun aanwezigheid leidt tot een verhoogde immuunactiviteit in de eileiders (door verhoogde prostanglandinensecretie en aantrekken van leukocyten) die schadelijk is voor zaadcellen.
  • Het hormoonhoudende spiraaltje geeft levonorgestrel af en dat resulteert, evenals de anticonceptiepil, in een verdikt baarmoederhalsslijmvlies en vormt dus een obstructie voor sperma. Er is bovendien sterk bewijs voor een verslechterde overlevingsomstandigheden en eicelpenetratiemogelijkheden van zaadcellen.
Hoewel alle, exacte, moleculaire werkingsmechanismen nog niet volledig in kaart gebracht zijn is er wel reeds heel veel duidelijk.

Het werkingsmechanisme van spiraaltjes is het voorkómen van bevruchting. Het spiraaltje kan, onder sommige omstandigheden, na de geslachtsgemeenschap als een noodmiddel ingebracht worden en voorkómt dan de innestelling van een reeds bevruchte eicel (zygoot). Hoewel het hormoonhoudende spiraaltje de vorming van endometrium (baarmoederslijmvlies) remt, en dus de innesteling na bevruchting beïnvloedt, is er weinig wetenschappelijk bewijs dat die remming daadwerkelijk bijdraagt aan de anticonceptieve werking van het spiraaltje.

RogerS schreef:Mogelijk is het spiraaltje zo veilig doordat een bevruchte eicel niet kan innestelen na bevruchting. Hier is nooit echt goed onderzoek naar gedaan.
Jawel. Misschien schiet je hier iets mee op?
  • Sivin I, Stern J, Coutinho E et al. (November 1991). "Prolonged intrauterine contraception: a seven-year randomized study of the levonorgestrel 20 mcg/day (LNg 20) and the Copper T380 Ag IUDS". Contraception 44 (5): 473–80.
  • Munuce, MJ; Nascimento, JAA; Rosano, G; Faundes, A; Bahamondes, L (2006), "Does of levonorgestrel comparable to that delivered by levonorgestrel-releasing uterine system can modify the in vitro expression of zona binding sites of human spermatozoa", Contraception 73 (1): 97–101.
  • Dean, Gillian; Schwarz, Eleanor Bimla (2011). "Intrauterine contraceptives (IUCs)". In Hatcher, Robert A.; Trussell, James; Nelson, Anita L.; Cates, Willard Jr.; Kowal, Deborah; Policar, Michael S. Contraceptive technology (20th revised ed.). New York: Ardent Media. pp. 147–191.
  • ESHRE Capri Workshop Group (May–June 2008). "Intrauterine devices and intrauterine systems". Human Reproduction Update 14 (3): 197‒208.
"Een libelle zweeft over het water..."

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Spiraaltje - ethische bezwaren en rol van de man

Berichtdoor Chaya » 16 jun 2015 13:40

RogerS schreef:Met mijn vorige vriendin had ik nogal wat discussie over anticonceptie. Liefst probeer ik dit voor een volgende relatie te voorkomen door i.i.g. goed m’n eigen standpunten te weten en aan haar te kunnen uitleggen hoe methoden werken en hoe veilig elke methode is.

Je hebt dus nog geen nieuwe relatie/vriendin, maar je gaat je alvast oriënteren op een methode om zwangerschap te voorkomen?
Volgens mij is dat omgekeerde wereld.
Misschien is het voor je aanstaande vriendin helemaal geen issue.
Of is zij een fervent pilslikster.
Als de relatie een vaste vorm begint te krijgen, heb je nog tijd en gelegenheid genoeg om hierover SAMEN een standpunt in te nemen.
Dan heb je aan onze meningen niet zoveel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

RogerS
Verkenner
Verkenner
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:01

Re: Spiraaltje - ethische bezwaren en rol van de man

Berichtdoor RogerS » 16 jun 2015 19:21

Chaya schreef:Je hebt dus nog geen nieuwe relatie/vriendin, maar je gaat je alvast oriënteren op een methode om zwangerschap te voorkomen?
Volgens mij is dat omgekeerde wereld.
Misschien is het voor je aanstaande vriendin helemaal geen issue.
Of is zij een fervent pilslikster.
Als de relatie een vaste vorm begint te krijgen, heb je nog tijd en gelegenheid genoeg om hierover SAMEN een standpunt in te nemen.
Dan heb je aan onze meningen niet zoveel.


Daar heb je een punt inderdaad. Maar met mijn vorige relatie had ik veel discussie over anticonceptie. Op een gegeven moment kwam ze met het idee om een spiraaltje te gebruiken en toen wist ik eigenlijk niet goed wat ik erop moest antwoorden. Zulke issues wil ik voorkomen door van tevoren te weten wat mijn standpunten hierin zijn.

RogerS
Verkenner
Verkenner
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:01

Re: Spiraaltje - ethische bezwaren en rol van de man

Berichtdoor RogerS » 16 jun 2015 19:34

Pcrtje schreef:
Jawel. Misschien schiet je hier iets mee op?
  • Sivin I, Stern J, Coutinho E et al. (November 1991). "Prolonged intrauterine contraception: a seven-year randomized study of the levonorgestrel 20 mcg/day (LNg 20) and the Copper T380 Ag IUDS". Contraception 44 (5): 473–80.
  • Munuce, MJ; Nascimento, JAA; Rosano, G; Faundes, A; Bahamondes, L (2006), "Does of levonorgestrel comparable to that delivered by levonorgestrel-releasing uterine system can modify the in vitro expression of zona binding sites of human spermatozoa", Contraception 73 (1): 97–101.
  • Dean, Gillian; Schwarz, Eleanor Bimla (2011). "Intrauterine contraceptives (IUCs)". In Hatcher, Robert A.; Trussell, James; Nelson, Anita L.; Cates, Willard Jr.; Kowal, Deborah; Policar, Michael S. Contraceptive technology (20th revised ed.). New York: Ardent Media. pp. 147–191.
  • ESHRE Capri Workshop Group (May–June 2008). "Intrauterine devices and intrauterine systems". Human Reproduction Update 14 (3): 197‒208.


Hi Pcrtje,

Thanks voor je informatieve respons! Ik had er zelf al wat over gelezen maar heb er ook jouw bronnen op nageslagen. De volgende quote komt uit de abstract van de laatste bron die jij aanhaalde:

IUDs also interfere with implantation but the extent to which this contributes to their contraceptive action
is unknown


Oftewel kans op implantatie na bevruchting zou kleiner moeten zijn bij het spiraaltje, maar er is niet bekend hoeveel kleiner.

Verder geeft je 1e bron geen informatie over de werking. Je 2e bron zegt het volgende:

.... exerts its contraceptive effect by interfering with sperm transport, ovulation and fertilization, reducing menstrual bleeding and producing glandular atrophy and decidualization of the endometrial stroma


Correct me if I'm wrong, maar leidt dat laatste ook niet tot een kleinere kans op implementatie nadat bevruchting heeft plaatsgevonden?

3e bron kon ik helaas niet vinden. Tot slot nog een stukje uit de bijsluiter van de Mirena (hormoonspiraaltje):

Mirena als anticonceptiemiddel
De anticonceptieve werking van Mirena is gebaseerd op de volgende effecten:
 Het slijm dat zich in het baarmoederhalskanaal bevindt wordt ‘taaier’, waardoor zaadcellen er
moeilijker doorheen kunnen.
 Door de afgifte van het hormoon levonorgestrel in de baarmoeder kunnen zaadcellen hier niet
normaal bewegen en functioneren. Dit verkleint de kans op een bevruchting.
 Het baarmoederslijmvlies (dit is de ‘binnenbekleding’ van de baarmoeder) wordt niet of
nauwelijks opgebouwd. Hierdoor kan, als er toch een bevruchting plaatsvindt, een bevrucht eitje
zich niet innestelen.
 Door de aanwezigheid van een vreemd voorwerp in de baarmoeder (het Mirena-IUD) kan een
eitje dat eventueel is bevrucht zich niet innestelen.

 Bij sommige vrouwen wordt de eisprong (ovulatie) onderdrukt. Als er geen eitje vrijkomt, kan
er geen bevruchting plaatsvinden.


Volgens mij hebben we zo genoeg redenen om aan het mechanisme te twijfelen, toch?

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Spiraaltje - ethische bezwaren en rol van de man

Berichtdoor lekkerbek » 16 jun 2015 22:36

We hebben deze week weer iemand op de poli binnen gekregen die zwanger is geworden ondanks de Mirena. Gemiddeld belt er één patiënt in de 4 maanden (ongeveer) die dit overkomt. (bij ons in t ziekenhuis dan, een vrij groot ziekenhuis in de randstad).

Persoonlijk ben ik tegen de Mirena vanwege de mogelijke abortieve werking.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Spiraaltje - ethische bezwaren en rol van de man

Berichtdoor meribel » 17 jun 2015 08:30

als man zijnde zou ik de anticonceptie lekker bij jezelf houden, je hoeft en kan geen beslissingen voor een ander te nemen.
dus een condoom of sterilisatie als je helemaal nooit wil of door omstandigheden beter niet kan krijgen.

Maar het allerbeste, en lijkt mij alleen maar logisch, is alleen seks hebben met iemand op een moment dat je er een kindje mee op de wereld zou willen en kunnen zetten.
Want er is niets 100% veilig.
Anders gewoon geen gemeenschap hebben.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Spiraaltje - ethische bezwaren en rol van de man

Berichtdoor Chaya » 17 jun 2015 08:36

RogerS schreef:Daar heb je een punt inderdaad. Maar met mijn vorige relatie had ik veel discussie over anticonceptie. Op een gegeven moment kwam ze met het idee om een spiraaltje te gebruiken en toen wist ik eigenlijk niet goed wat ik erop moest antwoorden. Zulke issues wil ik voorkomen door van tevoren te weten wat mijn standpunten hierin zijn.

Daar hoef jij niet op te antwoorden. Een dergelijk middel is een strikt persoonlijke beslissing. Zeker als je geen vaste relatie, zoals een huwelijk, hebt.
Jij hebt jouw standpunt en je vriendin het hare en het is mooi als dat bij elkaar kan komen.
Het heeft weinig zin om vantevoren een standpunt in te nemen, want voor voorplanting heb je 2 mensen nodig, waarvan de vrouw toch wel het belangrijkste deel "draagt".
Mijn man zou mij niks aan kunnen praten, het is mijn lichaam dus ik bepaal dat zelf.
Als jij geen kind wil, maar wel seks, gooi je er een condoom tussen. Dan heb jij gedaan wat je kunt.
Maar beter is, en Bijbels!, om te wachten tot jullie elkaar echt trouw hebben beloofd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

RogerS
Verkenner
Verkenner
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:01

Re: Spiraaltje - ethische bezwaren en rol van de man

Berichtdoor RogerS » 17 jun 2015 21:17

Bij mijn vorige relatie was die condoom dus juist het probleem. Zij wilde het per sé zonder condoom doen, terwijl ik het prima had gevonden om een condoom te dragen. In dat geval heb je als man weinig te kiezen. Sterilisatie is ook geen optie, aangezien ik ooit nog wel kinderen zou willen krijgen.

Ik snap inderdaad jullie standpunten over het huwelijk. Maar aangezien ik niet in een christelijke wereld leef heb ik zelf andere standpunten daarover.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 23 gasten