contact met anders gelovige

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissMcCandless
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mar 2015 13:55

contact met anders gelovige

Berichtdoor MissMcCandless » 26 mar 2015 14:01

Hoi,

Weer zo een standaard topic.. Maar ik heb echt wat tips of hulp nodig..

Ik ben Evangelisch en vind veel rust en vrede in mijn geloof. Als ik het mag zeggen heb ik ook een levend geloof, ik heb Jezus echt als persoonlijke Redder aangenomen.
Nu heb ik een super aardige jongen ontmoet die in de Hervormde Gemeente zit. Die is nogal zoekend en praat over dingen als dat je genade niet mag stelen, dat je meestal naar de kerk gaat omdat je moet, niet altijd per se omdat je wilt.
Ik heb eens gezegd dat ik juist naar de kerk ga als ik het moeilijk heb, om zo bemoedigd te worden. Dat beaamde hij niet echt. Ik vind het zo moeilijk dat hij niet dezelfde vrijheid ervaart als ik.
Heeft er iemand ervaring met zo een verschillende-geloven-relatie? Moet ik doorgaan met dit contact of kan ik het beter afkappen..

Ik zou het waarderen als je iets achterliet :)

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: contact met anders gelovige

Berichtdoor Boerin » 26 mar 2015 14:21

Is hij echt zoekend en wil hij wat jij hebt, wil hij met je mee? Dan kan het wel. Hij heeft gewoon de doop in de Geest nodig en een persoonlijke relatie met God, maar als ie dat niet wil, dan zou ik er zelf niet aan beginnen.
Laatst gewijzigd door Boerin op 26 mar 2015 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: contact met anders gelovige

Berichtdoor Chaya » 26 mar 2015 16:38

MissMcCandless schreef:Hoi,

Weer zo een standaard topic.. Maar ik heb echt wat tips of hulp nodig..

Ik ben Evangelisch en vind veel rust en vrede in mijn geloof. Als ik het mag zeggen heb ik ook een levend geloof, ik heb Jezus echt als persoonlijke Redder aangenomen.
Nu heb ik een super aardige jongen ontmoet die in de Hervormde Gemeente zit. Die is nogal zoekend en praat over dingen als dat je genade niet mag stelen, dat je meestal naar de kerk gaat omdat je moet, niet altijd per se omdat je wilt.
Ik heb eens gezegd dat ik juist naar de kerk ga als ik het moeilijk heb, om zo bemoedigd te worden. Dat beaamde hij niet echt. Ik vind het zo moeilijk dat hij niet dezelfde vrijheid ervaart als ik.
Heeft er iemand ervaring met zo een verschillende-geloven-relatie? Moet ik doorgaan met dit contact of kan ik het beter afkappen..

Ik zou het waarderen als je iets achterliet :)

Hoi MissMcC,
Bij mijn vriendin ging het precies andersom, zij hervormd en hij evangelisch. Het zijn inderdaad 2 verschillende geloofsbelevingen.
Maar dat wil niet zeggen dat het geen mogelijkheden in zich heeft.
Je moet allebei openstaan voor elkaars geloofsbeleving, dat is het uitgangspunt.
Maar ook als je beiden uit een zelfde kerkelijke richting zou komen, wil helemaal niet zeggen dat je het hetzelfde beleeft.
Geloof is immers een persoonlijke zaak.
Het heeft ook zeker met karakter te maken en het gezin waar je uit komt, hoe ben je opgevoed?

Wat bedoel je precies met contact, een aanloop naar een huwelijk, verkering?
Praten en nog eens praten en volgens mij moet dat wel gaan lukken, want je zegt dat hij super aardig is. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: contact met anders gelovige

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2015 12:13

Ik zou het zeker niet afkappen als je van elkaar houdt. Ik snap dat je het moeilijk vindt.... maar zoiets verandert ook niet van de ene op de andere dag. Hij heeft wat hij zegt vast zijn leven lang gehoord. Ga bij elkaar naar de kerk, bid samen, lees de Bijbel samen en praat er over door. Bid voor hem. Laat zien wat God in de Bijbel leert over Zijn genade. En dan veranderen er vast langzamerhand wel dingen. Misschien wil God jou daar ook wel voor gebruiken. Succes & zegen!!!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: contact met anders gelovige

Berichtdoor mohamed » 02 apr 2015 14:33

Beste MissCandless,

Als je echt van iemand houdt dan wil je die persoon juist niet veranderen. Naar mijn idee zit het probleem dieper, dus zoek liever iemand waar je wél tevreden mee bent dan dat je je huidige partner verdriet doet door hem te laten weten dat hij niet goed genoeg is.
Boerin schreef:Is hij echt zoekend en wil hij wat jij hebt, wil hij met je mee? Dan kan het wel. Hij heeft gewoon de doop in de Geest nodig en een persoonlijke relatie met God, maar als ie dat niet wil, dan zou ik er zelf niet aan beginnen.

Deze doop heeft een hervormd iemand als zuigeling al ontvangen, daar hoeft niet nog eens een bak met hetzelfde water achteraan. Waarom zou iemand met jou moeten meegaan? Ga jij maar mee want vrouwen horen te zwijgen in de gemeente en ik snap nu waarom. Als vrouwen zoals jij de zaak gaan runnen wordt niemand nog zalig.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: contact met anders gelovige

Berichtdoor Boerin » 02 apr 2015 14:58

mohamed schreef:Beste MissCandless,

Als je echt van iemand houdt dan wil je die persoon juist niet veranderen. Naar mijn idee zit het probleem dieper, dus zoek liever iemand waar je wél tevreden mee bent dan dat je je huidige partner verdriet doet door hem te laten weten dat hij niet goed genoeg is.

Deze doop heeft een hervormd iemand als zuigeling al ontvangen, daar hoeft niet nog eens een bak met hetzelfde water achteraan. Waarom zou iemand met jou moeten meegaan? Ga jij maar mee want vrouwen horen te zwijgen in de gemeente en ik snap nu waarom. Als vrouwen zoals jij de zaak gaan runnen wordt niemand nog zalig.

Ze zegt zelf dat ie zoekend is en de doop in de Geest is geen bak water. Met mij hoeft ie inderdaad niet mee, lol. Als ik er zo een zie op een dating site: skip, next. Als je houdt van jarenlang ruzie en geëmmer zou ik er zeker aan beginnen.
Kun je jaren later elkaar de hersens nog inslaan op refoweb, enig. Volgens mij moet ik toch maar eens niet meer hier gaan posten.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: contact met anders gelovige

Berichtdoor mohamed » 02 apr 2015 15:25

mohamed schreef:Beste MissCandless,

Als je echt van iemand houdt dan wil je die persoon juist niet veranderen. Naar mijn idee zit het probleem dieper, dus zoek liever iemand waar je wél tevreden mee bent dan dat je je huidige partner verdriet doet door hem te laten weten dat hij niet goed genoeg is.

Deze doop heeft een hervormd iemand als zuigeling al ontvangen, daar hoeft niet nog eens een bak met hetzelfde water achteraan. Waarom zou iemand met jou moeten meegaan? Ga jij maar mee want vrouwen horen te zwijgen in de gemeente en ik snap nu waarom. Als vrouwen zoals jij de zaak gaan runnen wordt niemand nog zalig.

Boerin schreef:Ze zegt zelf dat ie zoekend is en de doop in de Geest is geen bak water. Met mij hoeft ie inderdaad niet mee, lol. Als ik er zo een zie op een dating site: skip, next. Als je houdt van jarenlang ruzie en geëmmer zou ik er zeker aan beginnen.

Ja op een datingsite kan je zo iemand wel skippen uiteraard, maar niet als je er al een relatie mee hebt. Dan is het wat flauw om opeens na een jaar te gaan zeuren dat iemand hervormd, evangelisch of preterist is. Dan is het net alsof je de andere afscheept met een rotsmoes, want je wist dit al lang. Ruzie heb ik geen belang bij, maar een pittige discussie van tijd tot tijd moet kunnen en ik ben niet kwaad op jou dus waarom jij wel op mij? Zoals jij jezelf hier neerzet de laatste tijd schets je een beeld van iemand die alleen maar staat te oordelen over wat anderen allemaal fout doen.
Boerin schreef:Kun je jaren later elkaar de hersens nog inslaan op refoweb, enig. Volgens mij moet ik toch maar eens niet meer hier gaan posten.

Tja, je kan het altijd proberen maar als je terugkomt onder een andere nick vis ik je er zo weer uit. Voor mij hoef je echt niet weg te gaan en sorry als ik je het gevoel geef dat de discussies ruzies zijn want zo bezie ik het niet!

Afbeelding

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: contact met anders gelovige

Berichtdoor Boerin » 02 apr 2015 15:52

mohamed schreef:Ja op een datingsite kan je zo iemand wel skippen uiteraard, maar niet als je er al een relatie mee hebt. Dan is het wat flauw om opeens na een jaar te gaan zeuren dat iemand hervormd, evangelisch of preterist is. Dan is het net alsof je de andere afscheept met een rotsmoes, want je wist dit al lang. Ruzie heb ik geen belang bij, maar een pittige discussie van tijd tot tijd moet kunnen en ik ben niet kwaad op jou dus waarom jij wel op mij? Zoals jij jezelf hier neerzet de laatste tijd schets je een beeld van iemand die alleen maar staat te oordelen over wat anderen allemaal fout doen.

Ik let op mezelf en als ik valse leer zie dat God alles wel best vindt ga ik er tegenin ja. Maar is nogal zinloos krijg ik steeds meer het idee. Ik moet wat nuttigs gaan doen. Ik had de afgelopen dagen discussies met mensen op chr. forums over die antidepressiva, ze worden alleen maar kwaad en beledigd, snappen er geen hout van, la maar, ik help wel de enkeling die zich van kant wil maken en blij is als ik 'm waarschuw en help en tegen de rest houd ik m'n kop.
Jij wist ook allang hoe ik over dingen dacht en wilde netzogoed je eigen ideeën erdoor drammen en mij veranderen: maak er niet zo'n punt van, zeur niet zo en accepteer het maar. Maakt niet uit, nu weten we allebei dat dat niet kan. Daarom waarschuw ik nu anderen om niet dezelfde fout te maken.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: contact met anders gelovige

Berichtdoor mohamed » 02 apr 2015 16:09

mohamed schreef:Ja op een datingsite kan je zo iemand wel skippen uiteraard, maar niet als je er al een relatie mee hebt. Dan is het wat flauw om opeens na een jaar te gaan zeuren dat iemand hervormd, evangelisch of preterist is. Dan is het net alsof je de andere afscheept met een rotsmoes, want je wist dit al lang. Ruzie heb ik geen belang bij, maar een pittige discussie van tijd tot tijd moet kunnen en ik ben niet kwaad op jou dus waarom jij wel op mij? Zoals jij jezelf hier neerzet de laatste tijd schets je een beeld van iemand die alleen maar staat te oordelen over wat anderen allemaal fout doen.

Boerin schreef:Ik let op mezelf en als ik valse leer zie dat God alles wel best vindt ga ik er tegenin ja. Maar is nogal zinloos krijg ik steeds meer het idee.

Niemand zegt dat God alles wel best vindt, maar dat dringt maar niet tot je door lijkt het wel.
Boerin schreef:Ik moet wat nuttigs gaan doen. Ik had de afgelopen dagen discussies met mensen op chr. forums over die antidepressiva, ze worden alleen maar kwaad en beledigd, snappen er geen hout van, la maar, ik help wel de enkeling die zich van kant wil maken en blij is als ik 'm waarschuw en help en tegen de rest houd ik m'n kop.

Ik vind het ook vervelend wanneer mijn goeie bedoelingen voor kwade aangezien worden, maar het lijkt wel alsof jij denkt dat God zonder jouw hulp geen mens overhoudt.
Boerin schreef:Jij wist ook allang hoe ik over dingen dacht en wilde netzogoed je eigen ideeën erdoor drammen en mij veranderen: maak er niet zo'n punt van, zeur niet zo en accepteer het maar. Maakt niet uit, nu weten we allebei dat dat niet kan. Daarom waarschuw ik nu anderen om niet dezelfde fout te maken.

Is het nu al een fout? Dan wel een berekenende en zo bezie ik het niet. Sterker nog, ik vond het een mooie tijd en denk met veel plezier er aan terug. Echter had dat van mij niet perse publiekelijk besproken hoeven worden, maar als je er op staat bij deze. :)

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: contact met anders gelovige

Berichtdoor Boerin » 02 apr 2015 17:04

mohamed schreef: Echter had dat van mij niet perse publiekelijk besproken hoeven worden, maar als je er op staat bij deze. :)

:lol:
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: contact met anders gelovige

Berichtdoor mohamed » 02 apr 2015 17:14

mohamed schreef: Echter had dat van mij niet perse publiekelijk besproken hoeven worden, maar als je er op staat bij deze. :)

Boerin schreef::lol:

Ik ben blij dat ik je weer aan het lachen gemaakt heb, want als je om me lacht kan je niet meteen weer boos op me zijn. ;)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten