Facebook, nieuwe verslaving?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Facebook, nieuwe verslaving?

Berichtdoor Mortlach » 21 mar 2015 15:47

Je had toen geen relatie Mortlach?
En als je dan zo bezig was met gamen, vergat je dan alles om je heen als het ware?

En hoe kwam je er los van?


Het begon toen ik een relatie had, ja. Die relatie liep al een tijd niet lekker en mijn leven destijds was totaal niet waar ik het wilde hebben. Ik heb er geen moeite mee toe te geven dat het een vlucht was - zelfmedicatie voor een depressie zelfs. Maar nogmaals, was het World of Warcraft niet geweest, dan had ik wel wat anders gevonden.

Uiteindelijk kwam ik er los van toen ik doorkreeg dat ik letterlijk niets anders meer deed dan spelen, werken, slapen, en zelfs mijn werk en slaap leden eronder. Ik had er ook al lang geen plezier mee in en realiseerde me dat het me alleen maar slechter deed voelen. Toen ben ik cold turkey gestopt en ik heb het nooit meer aangeraakt. het duurde wel een hele tijd voordat ik weer iets over het spel kon horen of lezen zonder die kriebel te krijgen.

Maar nogmaals, dat wil dus niet zeggen dat iedereen die dat spel een paar uurtjes per week speelt, ook verslaafd is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Facebook, nieuwe verslaving?

Berichtdoor xsidd » 21 mar 2015 16:06

@Chaya
Maar de FBers die hier ook op het forum actief zijn, herkennen die hier iets van?
Kun je 1 of meerdere stellingen onderschrijven, of totaal niet?

Ik herken wel dingen van wat je aangeeft! Ik neem soms ook bewust afstand van Facebook, en wat daarin meewerkt is dat ik geen Facebook op mijn telefoon heb. Niet meer moet ik zeggen. Toen ik het wel op mijn telefoon had, heeft God me ook laten zien, dat het een verslaving dreigde te worden... En toen heb ik de App gewist van mijn telefoon. Nu kan ik niet eens meer op internet met mijn telefoon, want de Blackberry is aardig vergaard... Maar om terug te komen op Facebook. Ik heb Facebook wel op de Notebook. En het is goed mijns inziens om deel te nemen aan Facebook, als men maar wel in de gaten houd dat men niet achter Facebook aan loopt de hele dag, en het een obsessie, of verslaving word.

Groet.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Facebook, nieuwe verslaving?

Berichtdoor meribel » 22 mar 2015 00:01

ik ben het eens met mortlach, alles...ja echt alles kan verslavend zijn,
het is maar net waar je gevoelig voor bent.
Zelf herinner ik me nog wel dat ik als puber last had van het tetris-effect 8) http://en.wikipedia.org/wiki/Tetris_effect
poe was echt lastig om af te komen

ik geloof niet dat Facebook meer verslavend is dan refoweb, netflix of world of warcraft .
ik denk wel dat het minder verslavend is dan sigaretten en andere drugs maar dat is meer mijn gevoel hoor

mohamed

Re: Facebook, nieuwe verslaving?

Berichtdoor mohamed » 22 mar 2015 01:16

Verslaafd aan refoweb? Hmmm dat is een leuke verslaving om aan mijn arsenaal toe te voegen. :lol:

Het Tetriseffect had ik nooit van gehoord, dat terwijl ik het wel vaak heb gespeeld en soms nog wel. :)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Facebook, nieuwe verslaving?

Berichtdoor Mortlach » 22 mar 2015 16:07

meribel schreef:ik ben het eens met mortlach, alles...ja echt alles kan verslavend zijn,
het is maar net waar je gevoelig voor bent.
Zelf herinner ik me nog wel dat ik als puber last had van het tetris-effect 8) http://en.wikipedia.org/wiki/Tetris_effect
poe was echt lastig om af te komen


O. daar hebben we hier geloof ik allemaal wel 'last' van. Vooral als we een tijdje zijn gefocussed op een bepaald spel, krijg je dat vrij snel. Met name Minecraft is daar goed in, en momenteel Cities: Skylines. Ik had het ook goed te pakken toen ik verslingerd was aan SpaceChem, dat begon inderdaad mijn dromen binnen te sijpelen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Facebook, nieuwe verslaving?

Berichtdoor Boerin » 22 mar 2015 16:11

Dat had ik toen ik de hele dag kaasdozen in moest pakken als lopende band werk en wekenlang stippen op kaarten zetten, die zag ik 's nachts nog steeds.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Facebook, nieuwe verslaving?

Berichtdoor mohamed » 22 mar 2015 16:27

meribel schreef:ik ben het eens met mortlach, alles...ja echt alles kan verslavend zijn,
het is maar net waar je gevoelig voor bent.
Zelf herinner ik me nog wel dat ik als puber last had van het tetris-effect 8) http://en.wikipedia.org/wiki/Tetris_effect
poe was echt lastig om af te komen

Mortlach schreef:O. daar hebben we hier geloof ik allemaal wel 'last' van. Vooral als we een tijdje zijn gefocussed op een bepaald spel, krijg je dat vrij snel. Met name Minecraft is daar goed in, en momenteel Cities: Skylines. Ik had het ook goed te pakken toen ik verslingerd was aan SpaceChem, dat begon inderdaad mijn dromen binnen te sijpelen.

Ik heb het wel met de muziek uit Zelda als er een vijand in je buurt komt. Als ik dat regelmatig speel zoals momenteel hoor ik die muziek als ik bijna in slaap val.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Facebook, nieuwe verslaving?

Berichtdoor benefietdiner » 23 mar 2015 08:13

Chaya schreef:Kun je 1 of meerdere stellingen onderschrijven, of totaal niet?
Ik ben benieuwd. Tot nu toe heb ik niet de behoefte gevoeld om me aan te melden op het wereldwijde fotoboek.

Als ik jou bijdrage op Refo-web observeer denk ik dat Chaya verslaafd is aan Refo-web.
Zelf zal je het waarschijnlijk ontkennen zoals zovelen mensen die verslaafd zijn het ontkennen.
Daarom zijn de isgelijktekens tussen Facebook en……… (van de schrijver die je aanhaalt) waarheid of onzin. Het is maar waar je tot aangetrokken voelt en daar dicht bij ligt de verslaafdheid op de loer.

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Facebook, nieuwe verslaving?

Berichtdoor Dippie » 23 mar 2015 11:44

Ach ja...verslaving...
Ik ben dan vast en zeker verslaafd aan FB, maar dat ben ik aan wel meerdere dingen :) Er gaat bij mij geen dag voorbij zonder dat ik op FB heb gezeten (meerdere keren per dag, sta gewoon altijd aangemeld), maar ook niet zonder dat ik op een ander forum heb gezeten of hier. Was toendertijd met Hyves en MSN net zo.
Kan me niet echt vinden in de citaten die je geeft iig ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Facebook, nieuwe verslaving?

Berichtdoor Mortlach » 23 mar 2015 19:15

benefietdiner schreef:Zelf zal je het waarschijnlijk ontkennen zoals zovelen mensen die verslaafd zijn het ontkennen.


Pas hier goed mee op, want voor je het weet is de ontkenning het bewijs voor de verslaving. "Nee, ik ben niet verslaafd!", "Aha, zie je wel, alleen verslaafden ontkennen dat ze verslaafd zijn!"

Je bent pas verslaafd als bepaald gedrag of substanties je belemmeren in je dagelijkse functioneren qua werk/sociale contacten/huishouden. Ze zullen ongetwijfeld bestaan, mensen die niet meer eten of douchen omdat ze dat half uurtje niets willen missen, maar laten we niet net doen alsof dat normaal is onder de gebruikers van facebook, twitter, whatsapp, whatever.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bambi

Re: Facebook, nieuwe verslaving?

Berichtdoor Bambi » 23 mar 2015 20:23

Mortlach schreef:
Pas hier goed mee op, want voor je het weet is de ontkenning het bewijs voor de verslaving. "Nee, ik ben niet verslaafd!", "Aha, zie je wel, alleen verslaafden ontkennen dat ze verslaafd zijn!"

Je bent pas verslaafd als bepaald gedrag of substanties je belemmeren in je dagelijkse functioneren qua werk/sociale contacten/huishouden. Ze zullen ongetwijfeld bestaan, mensen die niet meer eten of douchen omdat ze dat half uurtje niets willen missen, maar laten we niet net doen alsof dat normaal is onder de gebruikers van facebook, twitter, whatsapp, whatever.

d:)b

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Facebook, nieuwe verslaving?

Berichtdoor Chaya » 26 mar 2015 16:53

Op social media duiken er regelmatig filmpjes op waarin jongeren elkaar bont en blauw slaan en voor hun hoofd worden geslagen.

Burgemeester Marianne Schuurmans van de gemeente Lingewaard noemt dit soort filmpjes 'verwerpelijk'. Schuurmans vindt dat Facebook, Twitter en Instagram moeten aangeven dat dit soort filmpjes niet alleen verwijderd worden, maar dat er ook aangifte wordt gedaan en de gegevens worden doorgespeeld aan de politie.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

asm

Re: Facebook, nieuwe verslaving?

Berichtdoor asm » 27 mar 2015 10:39

Nee ik was niet verslaafd hoor.. Maar heb nu wel een heleboel tijd over. En meer rust in hoofd! :) #-o

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Facebook, nieuwe verslaving?

Berichtdoor Boerin » 27 mar 2015 10:47

Ik ben verslaafd. Ik deed een test op internet: oeps. Nu is het afgelopen, computer uit.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Facebook, nieuwe verslaving?

Berichtdoor mohamed » 27 mar 2015 11:20

Vroeger was iedereen verslaafd aan tv kijken.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten