Facebook, nieuwe verslaving?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Facebook, nieuwe verslaving?

Berichtdoor Mortlach » 27 mar 2015 11:59

Tja, we hebben tegenwoordig gelukkig de luxe van vrije tijd. Die tijd willen we invullen, omdat we ons anders vervelen. Ik begrijp alleen niet goed waarom 1 uur Facebooken + 1 uur tv-kijken prima is, maar 2 uur facebooken of 2 uur tv-kijken ineens een verslaving is.

Ik denk dat het vooral te maken heeft met de vreselijke Nederlandse mentaliteit dat je altijd iets moet 'doen'. Dus handwerken, of een goed boek lezen, als het maar nuttig en opbouwend is. Gewoon iets doen voor de ontspanning, daar wordt op de een of andere manier op neergekeken.

Voor mijn vrouw was Facebook een tijdje lang een enorme stressbron. Dat lag eigenlijk volledig aan de mensen in haar virtuele vriendengroep. De ene groep waren de radicaal-alle-mannen-moeten-dood-feministen, en de andere groep deelde continue berichten over het einde van de aarde en de beschaving. Nu ze die groepen van haar facebook heeft geknikkerd en vervangen door mensen die niet volledig gestoord zijn, gaat het stukken beter.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Facebook, nieuwe verslaving?

Berichtdoor Chaya » 27 mar 2015 12:09

Mortlach schreef:Ik denk dat het vooral te maken heeft met de vreselijke Nederlandse mentaliteit dat je altijd iets moet 'doen'. Dus handwerken, of een goed boek lezen, als het maar nuttig en opbouwend is. Gewoon iets doen voor de ontspanning, daar wordt op de een of andere manier op neergekeken.

Dat klopt Mortlach, ik ben opgegroeid bij de zegswijze: een paardentand en een vrouwenhand staat nooit stil.
Dus als je eens even lag te lummelen, werd er op je schuldgevoel ingewerkt.
Er was immers nog genoeg te doen?
Mortlach schreef:Voor mijn vrouw was Facebook een tijdje lang een enorme stressbron. Dat lag eigenlijk volledig aan de mensen in haar virtuele vriendengroep. De ene groep waren de radicaal-alle-mannen-moeten-dood-feministen, en de andere groep deelde continue berichten over het einde van de aarde en de beschaving. Nu ze die groepen van haar facebook heeft geknikkerd en vervangen door mensen die niet volledig gestoord zijn, gaat het stukken beter.

Meen je dat nou en dat had ze zelf niet zo in de gaten? :shock:
Elke vorm van ontspanning kan op een bepaalde manier ook een stressbron zijn, als je het verkeerd gebruikt.
Sporten is gezond, maar te intensief sporten zonder rustdagen, zijn stressopwekkend en energievretend.
Ik heb begrepen dat je mensen gewoon kunt weigeren en inderdaad, eraf knikkeren.
En je hebt een openbaar en een besloten gedeelte toch?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Facebook, nieuwe verslaving?

Berichtdoor Mortlach » 27 mar 2015 12:26

Chaya schreef:Dat klopt Mortlach, ik ben opgegroeid bij de zegswijze: een paardentand en een vrouwenhand staat nooit stil.
Dus als je eens even lag te lummelen, werd er op je schuldgevoel ingewerkt.
Er was immers nog genoeg te doen?


Ja, vreselijk vind ik dat.


Meen je dat nou en dat had ze zelf niet zo in de gaten? :shock:


Mijn vrouw heeft moeite haar eigen gevoel hier in te vertrouwen. Zeker als het om vriendschappen gaan die langzaam veranderen, hoopt ze vaak te lang dat het weer wordt zoals het vroeger was.

Elke vorm van ontspanning kan op een bepaalde manier ook een stressbron zijn, als je het verkeerd gebruikt.
Sporten is gezond, maar te intensief sporten zonder rustdagen, zijn stressopwekkend en energievretend.
Ik heb begrepen dat je mensen gewoon kunt weigeren en inderdaad, eraf knikkeren.
En je hebt een openbaar en een besloten gedeelte toch?


Ja. Je hebt je eigen persoonlijke vriendenlijst en je kunt lid worden van openbare groepen. Het is zeker wel goed om zo nu en dan de bezem door beide te halen en ongewenste zaken wat uit te wieden. Dat houd het overzichtelijk en prettig. Die radicale feministen waren wel lachen hoor soms. Zoals die keer dat ze mijn vrouw probeerde wijs te maken dat ik een mishandelend monster ben omdat ik mijn tegen (stief)dochter van 9 zei dat ze haar kamer moest opruimen. Daar zou ze maar eetstoornissen van krijgen. Of zoiets...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Facebook, nieuwe verslaving?

Berichtdoor Boerin » 27 mar 2015 12:40

Mortlach schreef: Die radicale feministen waren wel lachen hoor soms. Zoals die keer dat ze mijn vrouw probeerde wijs te maken dat ik een mishandelend monster ben omdat ik mijn tegen (stief)dochter van 9 zei dat ze haar kamer moest opruimen. Daar zou ze maar eetstoornissen van krijgen. Of zoiets...

:lol: Ben een luie internetverslaafde slons geworden die te lui is om eten voor zichzelf te koken omdat m'n moeder m'n kamer opruimde
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Facebook, nieuwe verslaving?

Berichtdoor Chaya » 27 mar 2015 14:23

Mortlach schreef:Mijn vrouw heeft moeite haar eigen gevoel hier in te vertrouwen. Zeker als het om vriendschappen gaan die langzaam veranderen, hoopt ze vaak te lang dat het weer wordt zoals het vroeger was.

Dat is mij ook wel eens overkomen ja. Sommige mensen veranderen nogal he. En als je dan in eerste instantie loyaal wilt blijven, rek je je grenzen op.
Mortlach schreef:a. Je hebt je eigen persoonlijke vriendenlijst en je kunt lid worden van openbare groepen. Het is zeker wel goed om zo nu en dan de bezem door beide te halen en ongewenste zaken wat uit te wieden.

Omdat ik mijn kinderen wel eens hoor dat ze iets op FB gezet hebben en dan zeg ik: is dat nou wel verstandig, iedereen kan dat lezen.
Nou nee hoor, dat kunnen alleen onze toegevoegde vrienden lezen.
Ik heb een paar jaar geleden weleens rondgeneusd, mijn zoon bood me aan om via zijn account wat familieleden op te sporen, maar ik wist al snel dat het niets voor mij is.
Wat sommige mensen allemaal niet erop zetten, aan foto's, ook van hun kinderen. Hoe vinden die dat later?
Mortlach schreef:Zoals die keer dat ze mijn vrouw probeerde wijs te maken dat ik een mishandelend monster ben omdat ik mijn tegen (stief)dochter van 9 zei dat ze haar kamer moest opruimen. Daar zou ze maar eetstoornissen van krijgen.

O vreselijk, van die mannenhaters zeker?
Boerin schreef:Ben een luie internetverslaafde slons geworden die te lui is om eten voor zichzelf te koken omdat m'n moeder m'n kamer opruimde

Ik ging pas mijn kamer opruimen, als ik niet meer over de zooi mn bed in kon komen.
Mijn moeder weigerde het op een gegeven moment, terecht zeg ik achteraf.
Maar bij mij is het helemaal goed gekomen hoor. Ik krijg nu een koekje van eigen deeg. :mrgreen:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Facebook, nieuwe verslaving?

Berichtdoor Boerin » 27 mar 2015 15:03

Chaya schreef:Dat klopt Mortlach, ik ben opgegroeid bij de zegswijze: een paardentand en een vrouwenhand staat nooit stil.
Dus als je eens even lag te lummelen, werd er op je schuldgevoel ingewerkt.
Er was immers nog genoeg te doen?

Och ja, m'n pa was leraar Duits, weet niet of je dat typetje kent van Koot en Bie, zo een. Ik moest altijd studeren en als ik eens beneden op de bank zat was het: Wat loop je weer rond te hangen?
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Facebook, nieuwe verslaving?

Berichtdoor Mortlach » 27 mar 2015 15:42

Chaya schreef:O vreselijk, van die mannenhaters zeker?


O, dat was echt fantastisch. Mannen waren allemaal verkrachters en mishandelaars, allemaal! En tegen mijn vrouw werd door mensen aan de andere kant van het internet gezegd dat ze werd mishandeld, maar dat ze dat zelf niet doorhad. Echt lachen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Facebook, nieuwe verslaving?

Berichtdoor Chaya » 27 mar 2015 16:07

Boerin schreef:Och ja, m'n pa was leraar Duits, weet niet of je dat typetje kent van Koot en Bie, zo een. Ik moest altijd studeren en als ik eens beneden op de bank zat was het: Wat loop je weer rond te hangen?

Nee, dat typetje ken ik niet.
En jij dan zeker: jawohl, * tikt even denkbeeldig tegen de pet * :mrgreen:

Als ik vroeger thuis zei dat ik me verveelde zei pa of ma: dan kun jij even de kolen scheppen, voordat het donker wordt.
Of de hond uitlaten, of het grindpad aanharken. Allemaal klusjes die ik zo haatte. ](*,)
Ledigheid was des duivels oorkussen, er was geen tv, geen computer (mijn kinderen begrijpen echt niet hoe wij vroeger de dag doorkwamen) de radio had een paar saaie zenders (als pa en ma weg waren, zochten wij radio veronica op) dus eigenlijk klierden wij dan wat met elkaar denk ik.
En dat ging wel eens ernstig mis. :oops:
Mortlach schreef:O, dat was echt fantastisch. Mannen waren allemaal verkrachters en mishandelaars, allemaal! En tegen mijn vrouw werd door mensen aan de andere kant van het internet gezegd dat ze werd mishandeld, maar dat ze dat zelf niet doorhad. Echt lachen.

Was het ergens onderweg misgegaan dan, met mannen, want iedere vrouw heeft ook een vader.
En hadden ze die ook niet nodig om een kind te bekomen?
Of ging dat dan op de "technische manier"?
Dan gebruikten zij dus FB om de mannen eens lekker te bashen. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Facebook, nieuwe verslaving?

Berichtdoor Boerin » 27 mar 2015 17:45

Chaya schreef:Als ik vroeger thuis zei dat ik me verveelde zei pa of ma: dan kun jij even de kolen scheppen, voordat het donker wordt.
Of de hond uitlaten, of het grindpad aanharken. Allemaal klusjes die ik zo haatte. ](*,)

Ik zal nooit meer klagen. Kolen? Lol wij hadden geen hond, maar een kat en konijnen die ik perse moest en m'n pa maakte die hokken schoon, het enige dat we moesten doen was konijnenvoer plukken af en toe en dan gingen m'n zus en ik ruzie maken: het is jouw konijn! Nee jouw konijn! :lol:
Of de vaatwasmachine inruimen, daar konden we ook al om zeuren. Hahaha wat een verpeste loeders!
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Facebook, nieuwe verslaving?

Berichtdoor Chaya » 27 mar 2015 18:09

Boerin schreef:Ik zal nooit meer klagen. Kolen? Lol wij hadden geen hond, maar een kat en konijnen die ik perse moest en m'n pa maakte die hokken schoon, het enige dat we moesten doen was konijnenvoer plukken af en toe en dan gingen m'n zus en ik ruzie maken: het is jouw konijn! Nee jouw konijn! :lol:
Of de vaatwasmachine inruimen, daar konden we ook al om zeuren. Hahaha wat een verpeste loeders!

Vaatwasmachine? :shock:
Om de beurt afdrogen, alleen mijn broers peerden hem altijd en dan zei moeder: nou meiden, jullie dan maar, het moet toch gebeuren.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jongens vroeger vaak ontzien werden als het ging om huishoudelijke klusjes.
Mijn oudste broer kon nog geen ei bakken toen hij ging trouwen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Facebook, nieuwe verslaving?

Berichtdoor Boerin » 27 mar 2015 18:17

Chaya schreef:Vaatwasmachine? :shock:
Om de beurt afdrogen, alleen mijn broers peerden hem altijd en dan zei moeder: nou meiden, jullie dan maar, het moet toch gebeuren.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jongens vroeger vaak ontzien werden als het ging om huishoudelijke klusjes.
Mijn oudste broer kon nog geen ei bakken toen hij ging trouwen.

Oh echt? Erg. M'n broer kan beter koken dan ik. Mijn vader had zo'n hekel aan afwassen en hij vond het ook weer zo wat om m'n moeder niet te helpen, dus ze waren een van de eersten in Nederland met een vaatwasmachine. Hij ruimt 'm nu keurig zelf in na het eten, dat mag m'n moeder niet doen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten