Help wel of geen morning after pil?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
BigSmile
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 jun 2006 08:41
Locatie: Gelderland

Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor BigSmile » 26 jan 2015 01:35

Ik zit met een probleem. Tijdens gemeenschap is er iets misgegaan met het voorbehoedsmiddel. Aangezien wij emigratie plannen hebben en een eventuele zwangerschap daar niet echt bij 'past' stelt mijn man voor de morning after pil te slikken. Dit ook omdat we al 4 kids mogen hebben en hij nog een kind niet ziet zitten. Ik weet niet wat te doen. Ik vraag me af of het voor een christen verantwoord is dat te gebruiken? En wat als ik zo'n pil niet verantwoord vind om te slikken? Dan ga ik daarmee tegen mijn man in. Maar het voelt voor mij eigenlijk verkeerd en zondig. Maar ik wil het mijn man ook niet opdringen, dat komt onze relatie niet ten goede.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Boerin » 26 jan 2015 03:04

Niet doen, dat is hetzelfde als een abortus. Als je man je vraagt een bank te overvallen moet je ook God meer gehoorzaam zijn. Het is geen opdringen. Had ie zelf maar wat slimmer moeten zijn.
Ik ben het resultaat van een moeder die twee kinderen eigenlijk wel genoeg vond, maar niet tegen de pil kon.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor benefietdiner » 26 jan 2015 09:58

@ BigSmile Je vraagt mijn mening.
Je kunt dit op verschillende manieren benaderen.
je kunt zeggen dat de morning-after pil een noodanticonceptie is of dat morning-after pil gelijk is aan abortus. De tijdsperiode vanaf de geslachtgemeenschap is belangrijk voor de morning-after pil, maximaal 72 uur!

Volgens mij is de morning-after pil nog steeds geen abortus omdat het nog vóór de bevruchting is. Ik begrijp dat jullie al met voorbehoedsmiddelen bezig waren, en dus zijn voorbehoedsmiddelen bij jullie geaccepteerd. Zo is morning-after pil nog steeds een voorbehoedsmiddel en geen abortus maar de tijd drinkt wel om je eigenmening en niet om die van mij.

Gebruikersavatar
BigSmile
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 jun 2006 08:41
Locatie: Gelderland

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor BigSmile » 26 jan 2015 10:12

Ik vind het heel lastig, lees daar verschillende dingen over. Maar ik zie dat mijn man compleet in paniek raakt bij het idee nog een kind te krijgen. Ik moet dat ook serieus nemen.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Boerin » 26 jan 2015 10:12

benefietdiner schreef:@ BigSmile Je vraagt mijn mening.
Je kunt dit op verschillende manieren benaderen.
je kunt zeggen dat de morning-after pil een noodanticonceptie is of dat morning-after pil gelijk is aan abortus. De tijdsperiode vanaf de geslachtgemeenschap is belangrijk voor de morning-after pil, maximaal 72 uur!

Volgens mij is de morning-after pil nog steeds geen abortus omdat het nog vóór de bevruchting is. Ik begrijp dat jullie al met voorbehoedsmiddelen bezig waren, en dus zijn voorbehoedsmiddelen bij jullie geaccepteerd. Zo is morning-after pil nog steeds een voorbehoedsmiddel en geen abortus maar de tijd drinkt wel om je eigenmening en niet om die van mij.

De morning-afterpil werkt door de eisprong uit te stellen of door te
voorkomen dat de bevruchte eicel zich innestelt in de baarmoeder. Zo
wordt gezorgd dat het ontstaan van een zwangerschap (alsnog) wordt
voorkomen. De morning-afterpil werkt voordat de eicel zich nestelt in het
baarmoederslijmvlies.

Voor hetzelfde geld ben je niet eens zwanger. Ik ben zo vaak de pil vergeten te slikken.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Boerin » 26 jan 2015 10:21

Dit staat op wiki:
Er is enige discussie geweest over het werkingsmechanisme van de morning-afterpil. Er zijn verschillende hypothesen over, namelijk dat de morning-afterpil de eisprong uit zou stellen, de mogelijkheid voor sperma om de eicel te bereiken zou bemoeilijken of innesteling van een bevruchte eicel zou voorkomen. Er is alleen overtuigend bewijs voor het eerste mechanisme, dus uitstel van ovulatie.[5] De morning-afterpil kan geen miskraam veroorzaken, maar voorkomt bevruchting, net als andere vormen van anticonceptie. De morning-afterpil bevat een bepaald hormoon (progestageen) dat de eicel tegenhoudt om zich in de baarmoeder te plaatsen.

Kritiek[bewerken]

Het gebruik ervan als contraceptief middel wordt door sommige mensen of instanties, waaronder de Katholieke Kerk, als immoreel gezien. Ze beschouwen het immers als een aborterend middel omdat het een bevruchte eicel de kans niet zou geven zich in te nestelen. In oktober 2000 riep de Pauselijke Academie voor het Leven op hevig te protesteren tegen het gebruik van de morning-afterpil, die zij ziet als een vorm van verborgen agressie jegens het menselijk leven.[6] Echter, zoals hierboven aangegeven heeft de morning-afterpil géén effect als bevruchting eenmaal heeft plaatsgevonden.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor ajl » 26 jan 2015 10:23

Wat ik lees op internet is dat een morning after pil vooral voorkomt dat een bevruchte eicil zich innestelt. Ik denk dat je voor jezelf moet uitzoeken wanneer jij vindt dat een zwangerschap ontstaat ( conceptie of nidatie). Voor mij persoonlijk geldt dat ik nooit een morning after pil zou slikken. Ook als ik zwanger zou raken terwijl het niet de planning zou zijn.

@ BS Is het erg dat er een kind komt dat niet gepland is? Misschien schrik je eerst en zie je vooral beren op de weg, zou God daar ook niet voor zorgen?

Gebruikersavatar
BigSmile
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 jun 2006 08:41
Locatie: Gelderland

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor BigSmile » 26 jan 2015 10:37

Ajl: ik vind van niet, maar mijn man duidelijk wel. Het zou ons huwelijk onder grote spanning zetten.

Dus als ik geen pil slik terwijl mijn man wel graag wil dat dat doe, zorgt idd wel voor spanningen tussen ons ja mocht daar een zwangerschap uit voort komen.
Laatst gewijzigd door BigSmile op 26 jan 2015 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Dippie » 26 jan 2015 10:53

Ik zou zelf niet voor de ma-pil kiezen, vind het ook gelijk staan aan een abortus, in een heeel vroeg stadium.
De reden dat je man psychisch waarschijnlijk in de knoop komt als er nog een kindje bij mag komen baart mij wel zorgen. Waarom kan hij dat niet aan? Overigens vind ik dan ook dat hij wijzer had moeten zijn. Je weet namelijk dat geen één ac-middel 100% veilig is, dus hij wist dat er een kans (hoe minimaal dan misschien ook) op een zwangerschap was.
Afbeelding

Gebruikersavatar
BigSmile
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 jun 2006 08:41
Locatie: Gelderland

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor BigSmile » 26 jan 2015 11:06

Duppie: Zoals je vrouwen hebt die nog een kind niet aan zouden kunnen, heb je dat bij mannen soms ook. Alhoewel dat misschien minder vaak voorkomt of er wordt niet over gesproken. Ac is idd niet 100%. Dat weet je uiteraard ook. Maar je maakt niet voor niets gebruik van ac.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor ajl » 26 jan 2015 11:21

Klopt inderdaad dat bepaalde mensen meer kinderen niet aankunnen. Aan de andere kant kan je dan ook definitief ervoor zorgen dat er geen kinderen bijkomen dmv sterilisatie. Dat is ook niet 100% betrouwbaar, maar meer dan gewone ac. Dan had hij daarvoor moeten kiezen en nu mogelijk het leed geschied is, het balletje niet bij jou neerleggen.

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Dippie » 26 jan 2015 11:38

Ik denk dat een goed gesprek meer op zijn plaats is nu ipv een ma-pil. Heb natuurlijk geen idee wanneer het gebeurd is, maar de ma-pil is het betrouwbaarst als je hem slikt binnen de 24 uur. Daarna neemt deze steeds meer in betrouwbaarheid af.
Overigens maak je je nu misschien zorgen om helemaal niets. Was je in je vruchtbare periode? Zo niet, dan is de kans natuurlijk ook weer veel kleiner, maar daar zal je ongetwijfeld wel erg in hebben.
Mocht er nu dus helemaal geen zwangerschap uit voort komen (wat ik in jullie geval nu dus hoop), ga dan wel in gesprek, want er komt misschien wel weer een volgende keer.
Net wat AJL zegt, er ook nog andere mogelijkheden die toch nog wat betrouwbaarder zijn.
Afbeelding

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Evelien » 26 jan 2015 11:39

Ik zeg maar niks. :?

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Pcrtje » 26 jan 2015 11:55

Dag Bigsmile,

Even een stukje van een medisch-student. :) Ik heb speciaal voor jou nog even het een en ander voor je opgezocht.

Voor zover ik weet en alles heb kunnen lezen bevatten alle beschikbare morning-afterpillen in Nederland levonorgestrel dat ook wel onder de merknaam Norlevo bekend staat. Levonorgestrel is een synthetisch protestageen, wat zoveel wil zeggen als dit: een 'nieuwbedachte' stof die gebaseerd is en heel veel lijkt op het natuurlijke hormoon progesteron dat van nature al in je lichaam vóórkomt. Het komt er uiteindelijk op neer dat progesteron de ovulatie remt. Door zelf een progesteron-achtige stof toe te voegen aan je lichaam 'fop' je je eigen lichaam als het ware.

Zoals Boerin al heeft gezegd: er is alleen wetenschappelijk bewijs voor een uitstelling van de ovulatie. Theoretisch gezien is het niet een abortief middel en voor zover onderzocht is er geen wetenschappelijk bewijs dat het toch abortief zou kunnen zijn. Integendeel zelfs. De FIGO (International Federation of Gynecology and Obstetrics) en EMA (European Medicines Agency) hebben geconcludeerd dat deze vorm van morning-afterpil geen invloed heeft op de innesteling. Wat dat betreft is er dus geen verschil tussen de morning-afterpil en bijvoorbeeld een condoom. Beide anticonceptiva trachten een bevruchting te voorkomen en beide hebben geen invloed op het proces ná de bevruchting.

Jullie moeten natuurlijk zelf de afweging maken, maar wat betreft het medisch-inhoudelijke aspect: er is geen reden om de morning-afterpil 'erger' of 'slechter' te vinden dan andere anticonceptiva omdat het een abortieve werking zou hebben. Wat dat betreft staat de morning-afterpil gewoon in hetzelfde rijtje als veel andere anticonceptiva.

Per 2005 zijn morning-afterpillen zonder doktersvoorschrift verkrijgbaar in de apotheken. De apotheker kan je het best vertellen hoe en wat je precies moet nemen, daar heeft hij veel meer verstand van dan ik. :) Wel is het zo dat de morning-afterpil de hoogste kans van slagen heeft wanneer je haar zo vroeg mogelijk na de geslachtsgemeenschap inneemt. Niet te lang mee wachten, dus.

Mocht je nog medisch-inhoudelijke vragen hebben, schroom niet hen te stellen.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
BigSmile
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 jun 2006 08:41
Locatie: Gelderland

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor BigSmile » 26 jan 2015 11:57

We gaan zeer zeker in gesprek hierover. Dit overvalt ons allebei zeker nu we in een emigratie proces zitten.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten