Help wel of geen morning after pil?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1926
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Pcrtje » 26 jan 2015 16:38

Evelien schreef:En de wetenschap klopt ook altijd.... :^o Daar moet je zeker 100% op vertrouwen. Beetje kortzichtig.
Van mij mag je best een andere mening toegedaan zijn, hoor. Maar kijk, medicijnen worden ongelofelijk streng gecontroleerd. Allerle internationale instanties, Europese wetgevingen, WHO-maatregelen, enzovoorts, enzovoorts moeten allemaal hun toestemming hebben gegeven op basis van uitgebreid onderzoek dat honderden malen wordt uitgevoerd door honderd verschillende wetenschappers. Voor de meeste medicijnen geldt, zeker de nieuwere, dat voordat een medicijn wordt geregistreerd in Europa eerst de belangrijkste en minder belangrijke farmacodynamiek (wat het medicijn met het lichaam doet), farmacokinetiek (wat het lichaam met het medicijn doet), gezondheidsrisico's en alles wat van belang kan zijn moet zijn onderzocht.

Ik wil helemaal niet pretenderen dat de wetenschap alles weet en ook niet hoogmoedig zeggen dat je geen kritiek mag leveren! Natuurlijk, dat mag altijd! Maar mijns inziens is er voldoende argumentatie om te vertrouwen op de beschikbare medische kennis. Op het moment dat dat er niet is wordt dat ook altijd eerlijk verteld. Althans, daar zijn duidelijke richtlijnen voor. Uitbehandelde kankerpatiënten kunnen bijvoorbeeld nog wel eens kiezen voor een experimentele behandeling en die heet niet voor niets een 'experimentele behandeling'.

Het uiteindelijke 'bewijs' dat je kunt vertrouwen op de medische wetenschap is dat we er met z'n allen toch behoorlijk op vooruit zijn gegaan wat betreft levenskwaliteit, levensverwachting en zorg na een ongeval ten opzichte van bijvoorbeeld honderd jaar geleden. Vroeger stierf men massaal aan epidemieën, nu niet meer. Een prachtige vrucht van de wetenschap! Er gaat uiteraard ook wel eens iets fout. Dat is inderdaad tragisch en verschrikkelijk. Gelukkig gebeurt dat bijna nooit.
"Een libelle zweeft over het water..."

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Evelien » 26 jan 2015 16:55

Medicijnen worden streng gecontroleerd? :?: :lol:
Heb je wel eens het etiket gelezen van een middel tegen verborgen reflux? Toen wij dit voor geschreven kregen via een arts. :shock: :shock:

@Pollewoppie, tuurlijk. Geloof je direct.


Voor een enorm groot deel is de hele farmaceutische industrie alleen maar een geldkwestie. En zijn de meeste medicijnen alleen maar symptoombestrijding.

Epidemieën, heeft ook vooral te maken met hygiëne en leefomstandigheden.

We dwalen nu wel heel erg af van de discussie.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Tante Pollewop » 26 jan 2015 17:00

Evelien schreef:Epidemieën, heeft ook vooral te maken met hygiëne en leefomstandigheden.

Ja, en hoe kwam men daar achter? #-o

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Chaya » 26 jan 2015 17:04

BigSmile schreef:Ik vind het heel lastig, lees daar verschillende dingen over. Maar ik zie dat mijn man compleet in paniek raakt bij het idee nog een kind te krijgen. Ik moet dat ook serieus nemen.

Het komt wel vaker voor dat mannen in de paniek schieten bij de gedachte aan (nog) een kind.
Maar het duurt gelukkig 9 maanden voordat het er is, dus je krijgt even de tijd om er aan te wennen.
Ik denk dat iemand anders dit niet voor je kan bepalen BigSmile, dit is zo persoonlijk.
Het voelt goed of niet, voor de één kan het in een bepaalde omstandigheid, voor de ander absoluut niet.
Probeer het in de handen van de Heere te leggen, Hij weet wat goed voor jullie is en zal jullie hierin ondersteunen. Als je op Hem betrouwt.
Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1926
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Pcrtje » 26 jan 2015 17:07

Evelien schreef:Medicijnen worden streng gecontroleerd? :?: :lol:
Nouja, ik weet niet of je je wel eens hebt verdiept in de regelgeving daarover maar dat is echt bizar streng allemaal... Of ben jij ook thuis in de medische wereld?

Evelien schreef:Voor een enorm groot deel is de hele farmaceutische industrie alleen maar een geldkwestie.
Hoewel je geen ongelijk hebt denk ik wel dat je nét iets verder moet kijken. Voordat een farmaceutisch bedrijf medicijnen op de markt mag brengen moet het door allerlei objectieve controles. Ik bedoel: een medicijn moet worden gecontroleerd door talloze internationale instanties die verder geen belang hebben in het betreffende bedrijf of medicijn.

Evelien schreef:En zijn de meeste medicijnen alleen maar symptoombestrijding.
Of de meeste medicijnen slechts symptoombestrijding zijn weet ik niet. Veel in ieder geval wel. Het is inderdaad jammer dat wij niet alle ziekten kunnen genezen. Wat dat betreft staat de wetenschap nog veel te doen en ik hoop daar ook een kleine bijdrage aan te kunnen leveren.

Evelien schreef:Epidemieën, heeft ook vooral te maken met hygiëne en leefomstandigheden.
En inentingen. Maar dat maakt verder niet uit. Het is allemaal vrucht van de wetenschap dat we vooruit gaan als beschaving.

Punt is in ieder geval dat je heus niet hoeft te twijfelen aan al die gekke pillen die je van de arts mee kunt krijgen. Er bestaat helaas een hoop misverstand over al deze zaken. En om dan een bruggetje te slaan naar het onderwerp: dat de morning-afterpil een abortieve werking zou hebben is een voorbeeld van zo'n misverstand. Een ander voorbeeld is dat wat Jan aandroeg. De gezondheidsrisico's van de morning-afterpil zijn, bij juist gebruik en goede controle door zowel de patiënt als arts of apotheker, heel klein.
"Een libelle zweeft over het water..."

Miepje90
Mineur
Mineur
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 jul 2012 22:06

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Miepje90 » 26 jan 2015 19:41

Evelien doelt op de medicatie die nogal eens voor baby's wordt voorgeschreven, maar waar in de bijsluiter staat dat ze eigenlijk niet gebruikt mogen worden voor kinderen jonger dan 1 jaar of lichter dan 10kg omdat ze niet bij baby's zijn onderzocht.

Luister, ik vind het heel leuk om hier over door te praten, maar maak dan gerust een ander topic aan. Hier gaan we een beetje ver af van de vraag die BigSmile stelde...
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Boerin » 26 jan 2015 20:54

Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1926
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Pcrtje » 26 jan 2015 22:31

Boerin schreef:http://www.katholieknieuwsblad.nl/nieuws/item/3442-duitse-bisschoppen-misleid-over-morning-afterpil
Uiteindelijk kun je met de wetenschapsfilosofie alles wat we denken te weten in twijfel trekken...
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Marnix » 27 jan 2015 09:32

De werking dat een bevruchte eicel zich niet in de baarmoeder kan nestelen is overigens ook de derde werking van de anticonceptiepil. Daarbij zal het niet zo snel gebeuren omdat de pil meestal bevruchting van de eicel uberhaupt voorkomt maar het is wel een mogelijkheid.

Maar goed, het is ook de morning after het openen van dit topic dus ik neem aan dat er al wel een beslissing is genomen aangezien de werking van de pil minder goed wordt naarmate er meer tijd zit tussen de gemeenschap en het slikken van die pil.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1926
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Pcrtje » 27 jan 2015 09:59

Marnix schreef:De werking dat een bevruchte eicel zich niet in de baarmoeder kan nestelen is overigens ook de derde werking van de anticonceptiepil. Daarbij zal het niet zo snel gebeuren omdat de pil meestal bevruchting van de eicel uberhaupt voorkomt maar het is wel een mogelijkheid.
Onjuist, zie maar hier.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Mortlach » 27 jan 2015 10:42

Boerin schreef:Gelukkig, een dokter in de zaal.
Overigens als dit geen zwangerschap wordt zou ik me zeker steriliseren. Stelt niks voor.


Hoewel ik normaal gesproken het hoge troll-gehalte van je reacties zeker wel kan waarderen, vind ik het in dit geval nogal ongepast.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Mortlach » 27 jan 2015 11:03

Wat het oorspronkelijke onderwerp betreft, daar is al veel over gezegd (in meer en minder redelijke toon) en ik kan er weinig behulpzaams aan toevoegen.

Wat ik wel wil meegeven is dat als een eventuele zwangerschap zo'n enorm effect heeft, je misschien ook even moet denken aan wat je in de toekomst kunt doen om dit te voorkomen. Je zegt niet met welke voorbehoedsmiddelen het verkeerd is gegaan, maar ik vermoed met condooms. Misschien is het dan raadzaam te zoeken naar een extra 'laag' bescherming in de vorm van de pil of een spiraaltje, of zelfs een sterilisatie voor je man.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Dippie » 27 jan 2015 12:04

TS, ik ben wel benieuwd of je al een keuze hebt gemaakt..
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Jan » 27 jan 2015 12:15

Jan schreef:Waarom advies vragen aan mensen die niet tegen kindermoord en andere goddeloze zaken zijn terwijl er ook christelijke artsen zijn? Het lijkt me dat de laatste categorie artsen veel terughoudender zullen adviseren omdat ze hopelijk nog waarde hechten aan Gods woord.
Wellicht kunnen ze juist op basis van Gods woord spanning wegnemen en goed advies geven over gezondheid en kinderen krijgen. Want het is een totaalplaatje en niet alleen iets 'medisch wetenschappelijks'. Gezondheid/zegen begint in Gods Woord en niet in een laboratorium.

Waarom afgaan op mensen die hun zelfbeheersing al verliezen op een forum? Laten we hopen dat ze nooit verantwoordelijk worden gemaakt voor het helpen van mensen die misschien ook kritische vragen kunnen stellen en hun twijfels zouden kunnen uiten over de populaire medische opvattingen. Zoek een christen die nederig is en zich niet met kennis boven je verheft maar kritiek helemaal niet erg vind en ook weet van alle gevaren die er bestaan in de goddeloze 'medische wereld'. Want dokters kunnen veel goed doen maar denken te vaak dat ze aan god gelijk zijn in veel opzichten. Hun kennis verblind ze maar al te vaak. Er zijn al teveel voorbeelden van medische hoogmoed en de slachtoffers die daaruit zijn ontstaan.


Miepje90 schreef:Jan, de vraag die Big Smile stelt, is of we met haar mee willen denken over het wel of niet innemen van een morning-afterpil. Daar hebben al verschillende mensen iets over gezegd, met als belangrijke conclusie dat de morning-afterpil vrijwel geen abortieve werking heeft. Het bewijs daarvoor is heel minimaal.


Negatief bewijs is niet populair als iets al een traditie is geworden en een miljoenenbusiness. Zeker als het past in satans plannen om mensen hun eigen kinderen te laten doden en het gebod op veel vrucht dragen tegen te gaan. De hele gedachtegang is duivels. Laten we het daar vooral over hebben i.p.v. alle manieren om die vreselijke kinderen maar te voorkomen omdat iemand wel het genot wil maar niet de verantwoordelijkheid.

Dat Pcrtje uit z'n slof schiet: daar heeft-ie al zijn excuses voor aangeboden.


Werkelijk? Ik heb nog geen excuses naar mij toe gelezen hoor. Typerend voor een bepaald slag mensen/dokters. Kunnen het niet hebben dat hun bekwaamheid in twijfel wordt getrokken. Ze hebben er immers zo lang voor gestudeerd en ze hebben al zoveel mensen geholpen.

Dan vind ik het nu wel tijd dat jij je excuses aanbiedt voor bovenstaande post, daar speel je mee op de man en je beledigt mij diep. Je stelt dat ik kindermoord propageer, dat ik geen waarde hecht aan Gods Woord. Of ik een christelijke dokter ben: dat laatste mag je nakijken in het BIG-register, het eerste is niet tussen God en jou of tussen jou en mij, maar tussen God en mij.


Ik heb het over atheïsten die maar al te graag willen 'helpen' in het doden van ongeboren kinderen. Daarvoor nooit enige excuses natuurlijk aangezien ik helemaal niets verkeerds zeg. Zij zijn moordenaars en zullen zo door God berecht worden als Hij ze geen bekering gunt.

Ik ga off-topic, maar slachtoffers in de medische zorg ontstaan doordat wij dokters ook maar mensen zijn. Idioten heb je zeker in de geneeskunde (helaas), maar die heb je ook in iedere andere sector.


Ik heb het nog geeneens over doden door onzorgvuldig handelen maar over stelselmatig verkeerd behandelen met de dood als gevolg zoals vergiftiging van het lichaam in het geval van kanker. En natuurlijk de 'behandeling' bij de ziekte van 'kind'. Vroeger had men nog de beschaafdheid om het kind eerst geboren te laten worden om het dan pas in de rivier te storten bij het afval. Tegenwoordig is men zo ongeduldig dat het al in de moederschoot dood gemaakt moet worden op diverse manieren. Die ziekte van het leven ook. De dood is het enige geneesmiddel dat uitkomst geeft.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1926
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Pcrtje » 27 jan 2015 12:48

Beste Jan (en anderen),

Het is jammer dat je zo'n verwrongen en onjuist beeld hebt van de medische wereld. Ik zou nu weer al je claims bij langs kunnen gaan en per stuk behandelen waarom ik denk dat je ongelijk hebt, maar dat heeft weinig zin en is niet on-topic.

Laten we het on-topic houden. Het onderwerp is de morning-afterpil. Wanneer is er sprake van nieuw leven? Laten we voor het gemak de bevruchting als afkappunt nemen, want dat is wat christenen doen en ook hier op het forum gangbaar is. Dus: wanneer een zaadcel van de man en een eicel van de vrouw elkander ontmoeten en samensmelten is er een nieuw leven ontstaan. Vóór het betreffende moment van samensmelten van de geslachtscellen is er dus geen sprake van nieuw leven en kan er dus ook niet gesproken worden van 'kindermoord'. (En als je vindt dat dat wel zo is dan mag je je afvragen waarom jij om de zoveel tijd honderden miljoenen zaadcellen 'loost'...)

Ik heb hopelijk laten zien dat de morning-afterpil louter effect heeft op processen die plaatsvinden vóór de bevruchting, dus vóór een zaadcel van de man en een eicel van de vrouw elkander vinden en samensmelten. Er is dus geen sprake van abortus (of: moord, als jij dat graag zo wilt noemen) wanneer een vrouw na de geslachtsgemeenschap een morning-afterpil neemt die voorkomt dat zaadcel en eicel elkaar kunnen ontmoeten.

Er zijn ook ingrepen en bepaalde medicamenten die invloed hebben op het moment ná de bevruchting, maar daar gaat dit topic niet over en die heb ik verder ook niet nader toegelicht. Ik snap dan ook niet zo goed waarom je toch zo uitweidt over onderwerpen als duivelse zaken; hoogmoedige dokters die zichzelf als goden zien; en abortus provocatus. Die zaken zijn helemaal niet aan de orde.

Dippie schreef:Ik ben wel benieuwd of je al een keuze hebt gemaakt..
Ik ook. Wij houden alweer een hele discussie van drie pagina's terwijl je ons slechts om raad vroeg. :mrgreen:
"Een libelle zweeft over het water..."


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 103 gasten

cron