Help wel of geen morning after pil?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Boerin » 26 jan 2015 12:10

Pcrtje schreef:Dag Bigsmile,

Even een stukje van een medisch-student. :) Ik heb speciaal voor jou nog even het een en ander voor je opgezocht.

Voor zover ik weet en alles heb kunnen lezen bevatten alle beschikbare morning-afterpillen in Nederland levonorgestrel dat ook wel onder de merknaam Norlevo bekend staat. Levonorgestrel is een synthetisch protestageen, wat zoveel wil zeggen als dit: een 'nieuwbedachte' stof die gebaseerd is en heel veel lijkt op het natuurlijke hormoon progesteron dat van nature al in je lichaam vóórkomt. Het komt er uiteindelijk op neer dat progesteron de ovulatie remt. Door zelf een progesteron-achtige stof toe te voegen aan je lichaam 'fop' je je eigen lichaam als het ware.

Zoals Boerin al heeft gezegd: er is alleen wetenschappelijk bewijs voor een uitstelling van de ovulatie. Theoretisch gezien is het niet een abortief middel en voor zover onderzocht is er geen wetenschappelijk bewijs dat het toch abortief zou kunnen zijn. Integendeel zelfs. De FIGO (International Federation of Gynecology and Obstetrics) en EMA (European Medicines Agency) hebben geconcludeerd dat deze vorm van morning-afterpil geen invloed heeft op de innesteling. Wat dat betreft is er dus geen verschil tussen de morning-afterpil en bijvoorbeeld een condoom. Beide anticonceptiva trachten een bevruchting te voorkomen en beide hebben geen invloed op het proces ná de bevruchting.

Jullie moeten natuurlijk zelf de afweging maken, maar wat betreft het medisch-inhoudelijke aspect: er is geen reden om de morning-afterpil 'erger' of 'slechter' te vinden dan andere anticonceptiva omdat het een abortieve werking zou hebben. Wat dat betreft staat de morning-afterpil gewoon in hetzelfde rijtje als veel andere anticonceptiva.

Per 2005 zijn morning-afterpillen zonder doktersvoorschrift verkrijgbaar in de apotheken. De apotheker kan je het best vertellen hoe en wat je precies moet nemen, daar heeft hij veel meer verstand van dan ik. :) Wel is het zo dat de morning-afterpil de hoogste kans van slagen heeft wanneer je haar zo vroeg mogelijk na de geslachtsgemeenschap inneemt. Niet te lang mee wachten, dus.

Mocht je nog medisch-inhoudelijke vragen hebben, schroom niet hen te stellen.

Gelukkig, een dokter in de zaal.
Overigens als dit geen zwangerschap wordt zou ik me zeker steriliseren. Stelt niks voor.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Jan » 26 jan 2015 13:06

BigSmile schreef:Ik zit met een probleem. Tijdens gemeenschap is er iets misgegaan met het voorbehoedsmiddel. Aangezien wij emigratie plannen hebben en een eventuele zwangerschap daar niet echt bij 'past' stelt mijn man voor de morning after pil te slikken. Dit ook omdat we al 4 kids mogen hebben en hij nog een kind niet ziet zitten. Ik weet niet wat te doen. Ik vraag me af of het voor een christen verantwoord is dat te gebruiken? En wat als ik zo'n pil niet verantwoord vind om te slikken? Dan ga ik daarmee tegen mijn man in. Maar het voelt voor mij eigenlijk verkeerd en zondig. Maar ik wil het mijn man ook niet opdringen, dat komt onze relatie niet ten goede.


Denk er eens anders over na. Kinderen zijn een enorme zegening van God. Waarom angst? Waarom spanning? Het is God die de moederschoot opent of sluit. Laat het over aan Hem. Als je zwanger wordt mag je Hem danken voor een nieuw leven waar jullie voor mogen zorgen.

Mediteer samen eens over deze woorden:

Ps. 127 schreef: 3 Zie, kinderen zijn het eigendom van de HEERE,
de vrucht van de schoot is Zijn beloning.
4 Zoals pijlen in de hand van een held,
zo zijn de zonen, ontvangen in de jeugd.
5 Welzalig de man die zijn pijlkoker
daarmee gevuld heeft;
zij worden niet beschaamd,
als zij met de vijanden spreken in de poort.



Als laatste een ernstige waarschuwing die je denk ik niet vaak van de heren doktoren zult horen. Maar je kunt wel sites vinden die wijzen op de risico's van deze pillen. Ook voor de moeder. En wie zegt dat het geen invloed kan hebben op eventuele volgende zwangerschappen? Die pillen zijn rotzooi die God nooit bedoeld heeft voor in jouw lichaam.
http://www.morningafterpill.org/is-emer ... n-saf.html
http://lifechoicecarecenter.org/the-morning-after-pill
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1927
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Pcrtje » 26 jan 2015 13:11

Jan schreef:Als laatste een ernstige waarschuwing die je denk ik niet vaak van de heren doktoren zult horen. Maar je kunt wel sites vinden die wijzen op de risico's van deze pillen. Ook voor de moeder. En wie zegt dat het geen invloed kan hebben op eventuele volgende zwangerschappen? Die pillen zijn rotzooi die God nooit bedoeld heeft voor in jouw lichaam.
http://www.morningafterpill.org/is-emer ... n-saf.html
http://lifechoicecarecenter.org/the-morning-after-pill
En natuurlijk zijn er altijd weer leken die denken het beter te weten dan medisch-geschoolde mensen. #-o

De twee links die je geeft staan bol van onjuiste formuleringen en achterhaalde informatie. De nuance is daarnaast ook ver te zoeken. Het is jammer dat door dit soort populistische troep veel mensen onnodig bang en wantrouwig gemaakt worden.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1927
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Pcrtje » 26 jan 2015 13:44

Evelien schreef:Kom op, ga elkaar niet uitschelden. Wees volwassen.
Ach, ja sorry. Ik kan er niet zo goed tegen als mensen na een keurig medisch verhaal opeens met uitspraken gaan komen als 'dit zullen de hoge heren natuurlijk nooit vertellen'. Ten eerste omdat dat hoogmoedig is, want sommige mensen weten het altijd beter dan de mensen die ervoor geleerd hebben. Ten tweede is het, zoals ik al zei, jammer dat mensen onnodig bang en wantrouwig gemaakt worden door onjuiste informatievoorziening.
"Een libelle zweeft over het water..."

Miepje90
Mineur
Mineur
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 jul 2012 22:06

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Miepje90 » 26 jan 2015 13:44

Jan schreef:Als laatste een ernstige waarschuwing die je denk ik niet vaak van de heren doktoren zult horen. Maar je kunt wel sites vinden die wijzen op de risico's van deze pillen. Ook voor de moeder. En wie zegt dat het geen invloed kan hebben op eventuele volgende zwangerschappen? Die pillen zijn rotzooi die God nooit bedoeld heeft voor in jouw lichaam.
http://www.morningafterpill.org/is-emer ... n-saf.html
http://lifechoicecarecenter.org/the-morning-after-pill


Tegenwoordig bestaan er ook dames doktoren, en deze dame dokter is het in zekere zin zelfs een klein beetje met je eens. Ik ben het met Pcrtje eens dat het ongenuanceerd is, maar het klopt wel dat je een verhoogd risico loopt op trombose bij het nemen van de pil. Omdat het meestal zo is dat de M-A niet als vast anticonceptiemiddel wordt gebruikt - hoop ik althans - zijn de medische risico's te verwaarlozen.
Wat die buitenbaarmoederlijke zwangerschap betreft: het is niet zo dat de morning afterpil leidt (of, genuanceerder, kan leiden) tot een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, maar het is wel zo dat iedere vrouw een buitenbaarmoederlijke zwangerschap kan ontwikkelen. Wanneer je dan een morning afterpil inneemt, kan het zo zijn dat je wél gaat menstrueren, maar die buitenbaarmoederlijke zwangerschap zet zich gewoon door; iets wat levensgevaarlijk kan zijn.
Edit: ergens anders lees ik dat je eierstokken door de morning-afterpil wat verminderd beweeglijk zijn, waardoor je dus wél een verhoogd risico hebt op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Hoe groot dat risico dan is, weet ik niet...

Werkzaamheid: het kan inderdaad de ovulatie uitstellen, maar ook leiden tot verandering van het baarmoederslijmvlies waardoor innesteling voorkomen kan worden (hoewel het bewijs daarvoor minimaal is). Wanneer het vruchtje eenmaal ingenesteld is, verandert de M-A daar niets aan. Of je het abortief vindt, hangt dus af van hoe je visie op zwangerschap en het ontstaan van leven is. Als je een vruchtje vanaf de bevruchting menswaardig en beschermenswaardig vindt, kan de m-a in zekere zin heel soms abortief werken; als je een vruchtje vanaf de innesteling als beschermenswaardig ziet, is het niet abortief.

En de belangrijkste tips zijn al gegeven: praten; mocht je 'm willen gebruiken, praat dan ook vooral even met de apotheek (en zorg ervoor dat je 'm binnen 72 uur inneemt, als je 'm wil gebruiken! Dus heel veel tijd heb je niet...)
Laatst gewijzigd door Miepje90 op 26 jan 2015 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Jan » 26 jan 2015 13:57

Hier nog een paar Teksten over Gods oproep tot het krijgen van veel kinderen.

Gen. 1 schreef: 27 En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen.
28 En God zegende hen en God zei tegen hen: Wees vruchtbaar, word talrijk, vervul de aarde en onderwerp haar, en heers over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht en over al de dieren die over de aarde kruipen!


Hoe verhoudt zich dit tot de hedendaagse cultuur waar kinderen vaak als grote last worden gezien en zeker als men er al een paar van God gekregen heeft? Waarom bestaan er zoveel mogelijkheden om kinderen te voorkomen en ze zelfs te doden? Er bestaan grote lichamelijke maar ook geestelijke risico's als men zo ingaat tegen de manier waarop God wil dat wij over kinderen denken.

Laat je hier toch vooral door inspireren:
Jim Bob & Michelle Duggar married July 21st, 1984. At that time, they chose to use the birth control pill. They thought, “We don’t want children right now. We can’t afford them. We want children in our timing, when we’re ready.” Four years later they decided to have their first child. Then, Michelle went back on the pill, but she conceived and had a miscarriage. At that point they talked with a Christian medical doctor and read the fine print in the contraceptives package. They found that while taking the pill you can get pregnant and then miscarry. They were grieved! They were Christians! They were pro-life! They realized that their selfish actions had taken the life of their child.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor ajl » 26 jan 2015 14:02

Ik geloof niet dat deze discussie iets bijdraagt aan de openingspost en de vraag die daarin gesteld wordt.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Jan » 26 jan 2015 14:04

ajl schreef:Ik geloof niet dat deze discussie iets bijdraagt aan de openingspost en de vraag die daarin gesteld wordt.


" Ik weet niet wat te doen. Ik vraag me af of het voor een christen verantwoord is dat te gebruiken?"
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor ajl » 26 jan 2015 14:18

Dat was inderdaad de vraag, maar had een andere insteek dan het pushen met niet wetenschappelijke stukken. Miepje en pcrtje geven medische informatie. De etische kant kan ook op een andere toon besproken worden.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1927
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Pcrtje » 26 jan 2015 14:47

@BigSmile, ik heb geprobeerd je wat medisch-inhoudelijke informatie te verschaffen wat betreft de morning-afterpil. Het is verder niet mijn insteek om jou te vertellen wat je moet doen maar hopelijk vind je mijn uitleg verduidelijkend en heb ik je een stukje geholpen in het maken van een keuze. :) De morning-afterpil (Norlevo) heeft geen abortieve werking. Er zijn ook morning-afterpillen die juist wél abortieve eigenschappen bezitten (mifepriston, bijvoorbeeld), maar die kun je alleen verkrijgen op voorschrift van een arts. Echter, over deze laatste groep gaat je vraag niet. Het relaas van Jan kun je dus ook met een korreltje zout nemen omdat hij zich richt op de abortusopwekkende middelen terwijl de morning-afterpil, zoals Norlevo die vrij verkrijgbaar, is niet onder die middelen valt.

Nogmaals, schroom niet nog vragen te stellen mocht je nog inhoudelijke vragen hebben. Dat kan ook altijd via een pb'tje!
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Jan » 26 jan 2015 15:30

Code: Selecteer alles

op de man gespeeld
Laatst gewijzigd door johannes1 op 28 jan 2015 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: In deze reactie werd bepaalde personen iets in de schoenen geschoven wat niet gedaan hoeft te worden op een forum. We kunnen over een onderwerp discusseren, maar niet op de persoon discusseren
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Tante Pollewop » 26 jan 2015 15:43

Artsen hebben een wetenschappelijke opleiding achter de rug en handelen daar over het algemeen naar. Het is dus onzin om zulke praatjes te houden over de medische wereld.
Laatst gewijzigd door johannes1 op 28 jan 2015 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: raar woord verwijderd

Miepje90
Mineur
Mineur
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 jul 2012 22:06

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Miepje90 » 26 jan 2015 15:46

Daar hebben al verschillende mensen iets over gezegd, met als belangrijke conclusie dat de morning-afterpil vrijwel geen abortieve werking heeft. Het bewijs daarvoor is heel minimaal.

Ik ga off-topic, maar slachtoffers in de medische zorg ontstaan doordat wij dokters ook maar mensen zijn. Idioten heb je zeker in de geneeskunde (helaas), maar die heb je ook in iedere andere sector.
Laatst gewijzigd door johannes1 op 28 jan 2015 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: wat opgeschoond, omdat de reactie waarop gereageerd wordt verwijderd is
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Evelien » 26 jan 2015 16:09

En de wetenschap klopt ook altijd.... :^o Daar moet je zeker 100% op vertrouwen. Beetje kortzichtig.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Tante Pollewop » 26 jan 2015 16:30

Evelien schreef:En de wetenschap klopt ook altijd.... :^o Daar moet je zeker 100% op vertrouwen. Beetje kortzichtig.

Het is vooral kortzichtig om dit soort opmerkingen te maken.
De wetenschap heeft ons veel gebracht. Zonder wetenschap liep jij nu bij een plaggenhut met een botje door je neus. Of iets dergelijks. :^o


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten