Help wel of geen morning after pil?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Mortlach » 27 jan 2015 13:23

Jans reactie komt een beetje op me over als de houding van de Amerikaanse 'Right to Life' beweging. De vrucht moet hoe dan ook geboren worden, maar daarna mag het doodvallen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Tante Pollewop » 27 jan 2015 13:26

Pcrtje schreef:Ik snap dan ook niet zo goed waarom je toch zo uitweidt over onderwerpen als duivelse zaken; hoogmoedige dokters die zichzelf als goden zien; en abortus provocatus. Die zaken zijn helemaal niet aan de orde.

Dit is wat Jan en consorten doen: vooral niet over de werkelijke vraag nadenken of luisteren naar mensen met enige kennis van zaken.
Daarvoor in de plaats slaan zij verbaal om zich heen en dichten iedereen die het niet met hun obscure ideeën eens is duivelse eigenschappen toe.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Mortlach » 27 jan 2015 13:49

Het is enigszins off-topic, maar er was laatst een onderwerp bij Jon Stewarts Daily Show over een advocaat die pro bono opkomt voor de ongeborene als een tiener via de rechter een abortus wil regelen. Want de zygoot is in de desbetreffende staat een rechtspersoon en heeft dus recht op een advocaat.

Het is natuurlijk vrij duidelijk dat het doel van die man is de zaak zo lang mogelijk rekken in de hoop dat de abortustermijn verloopt. Op de vraag of die man zijn tijd niet beter kon besteden door bijvoorbeeld arme zwarten in de gevangenis bij te staan was het antwoord: nee, want dat zijn geen embryo's meer. #-o
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23568
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Marnix » 27 jan 2015 14:40

Pcrtje schreef: Onjuist, zie maar hier.


Dan moeten ze een aantal websites even aanpassen waar dat wel op te vinden is.... plus wikipedia. Wat daar staat komt wel overeen met wat ik altijd heb gehoord en gelezen:

Wikipedia schreef:De anticonceptiepil werkt door de ovulatie te blokkeren, en daarnaast de baarmoeder minder geschikt te maken voor de acceptatie van een embryo als er toch een bevruchting zou plaatsvinden. Bovendien maakt de pil het slijm van de cervix dikker, waardoor het sperma moeilijker bij de eicel kan komen.


Dus: 1. Ovulatie wordt geblokkeerd en slijm van de cervix wordt dikker waardoor sperma moeilijker bij de eicel komt. En mocht er dan toch nog een eicel bevrucht raken (wat ik al aangaf is dat die kans klein is) dan is de derde functie dat de baarmoeder de embryo minder goed accepteert.

Maar dat klopt dus niet? (ik heb er weinig verstand van dus ga af op de expertise van jou en anderen)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Pcrtje » 27 jan 2015 16:22

Pcrtje schreef: Onjuist, zie maar hier.
Marnix schreef:Dan moeten ze een aantal websites even aanpassen waar dat wel op te vinden is...
Er is helaas een groot aantal misvattingen. Bovendien halen veel niet-geschoolde mensen de verschillende abortieve en niet-abortieve medicamenten door elkaar. Dat is op zich begrijpelijk, want al die middelen vallen allemaal onder 'morning-afterpil'. Eigenlijk zou daar een beter onderscheid in gemaakt moeten worden.

Marnix schreef:plus wikipedia. Wat daar staat komt wel overeen met wat ik altijd heb gehoord en gelezen: [citaat van Wikipedia]
Sowieso zou je Wikipedia alleen in het Engels moeten lezen want de inhoudelijke kwaliteit van de Nederlandstalige Wiki is ver onder de maat. In ieder geval wat medisch-wetenschappelijke informatie betreft. Toch vermeldt de Nederlandstalige Wiki op dezelfde pagina expliciet dat er geen bewijs is dat de morning-afterpil abortief zou kunnen werken, kijk maar:
Wikipedia schreef:Er is enige discussie geweest over het werkingsmechanisme van de morning-afterpil. Er zijn verschillende hypothesen over, namelijk dat de morning-afterpil de eisprong uit zou stellen, de mogelijkheid voor sperma om de eicel te bereiken zou bemoeilijken of innesteling van een bevruchte eicel zou voorkomen. Er is alleen overtuigend bewijs voor het eerste mechanisme, dus uitstel van ovulatie.
Met Miepje90 had ik 'achter de schermen' nog even een discussie in hoeverre zij nou echt abortief is of niet. Het belangrijkste medicatienaslagwerk voor artsen, het Farmacotherapeutische Kompas (FK), vermeldt dat de betreffende morning-afterpil, in een heel klein deel van de gevallen, wel een abortieve werking kan hebben. Helaas verwijst het FK niet naar een bron voor die uitspraak. Anderzijds, zoals ik reeds in mijn eerste post schreef, concluderen de FIGO en EMA het tegenovergestelde. Beide zijn toonaangevende internationale instanties op dit gebied. De EMA heeft geconcludeerd dat er geen abortieve werking is en de FIGO noemt slechts twee (!) dubieuze artikeltjes tegenover al die andere honderden artikelen die het tegendeel zeggen.

Is er dus onenigheid? Nouja, dat valt wel mee, dus. Het is echter allemaal heel moeilijk te onderzoeken en, zoals een hoogleraar van mij zei: in de geneeskunst kan altijd alles.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
BigSmile
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 jun 2006 08:41
Locatie: Gelderland

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor BigSmile » 28 jan 2015 17:37

Lieve mensen, dank jullie allemaal voor jullie reacties. Zowel medisch als niet medisch. Ik heb er veel aan gehad.

Ik heb het helaas niet over mijn hart kunnen verkrijgen zoiets te slikken. Ik kan er gewoonweg geen vrede mee hebben.
Ook zijn we samen in gesprek met hoe nu verder. We wachten het voorlopig eerst even een paar weken af :-)

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Pcrtje » 28 jan 2015 18:26

BigSmile schreef:Lieve mensen, dank jullie allemaal voor jullie reacties. Zowel medisch als niet medisch. Ik heb er veel aan gehad.
Graag gedaan. :)

BigSmile schreef:Ik heb het helaas niet over mijn hart kunnen verkrijgen zoiets te slikken. Ik kan er gewoonweg geen vrede mee hebben.
Mag ik vragen waarom je wel voorbehoedsmiddelen gebruikt maar het niet over je hart kunt verkrijgen de morning-afterpil te slikken? (=een oprechte vraag uit interesse en niet om te discussiëren met jou of je alsnog ergens toe over te halen.)
"Een libelle zweeft over het water..."

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Rozijn » 28 jan 2015 20:23

BigSmile schreef:Lieve mensen, dank jullie allemaal voor jullie reacties. Zowel medisch als niet medisch. Ik heb er veel aan gehad.

Ik heb het helaas niet over mijn hart kunnen verkrijgen zoiets te slikken. Ik kan er gewoonweg geen vrede mee hebben.
Ook zijn we samen in gesprek met hoe nu verder. We wachten het voorlopig eerst even een paar weken af :-)

Ik denk dat je met deze beslissing een beslissing hebt genomen die weliswaar eventueel moeilijk zou kunnen worden, maar die op de langere termijn meer vrede geeft.

(Ik heb dit topic alleen gelezen, er was al zoveel gezegd dat ik er weinig meer aan toe te voegen had.)

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Jan » 28 jan 2015 21:04

BigSmile schreef:Lieve mensen, dank jullie allemaal voor jullie reacties. Zowel medisch als niet medisch. Ik heb er veel aan gehad.

Ik heb het helaas niet over mijn hart kunnen verkrijgen zoiets te slikken. Ik kan er gewoonweg geen vrede mee hebben.
Ook zijn we samen in gesprek met hoe nu verder. We wachten het voorlopig eerst even een paar weken af :-)


Goed zo!

En als het positief uitpakt en een jongetje wordt dan verwacht ik wel dat je hem Jan zult noemen. :D
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Boerin » 28 jan 2015 21:19

Jan schreef:
Goed zo!

En als het positief uitpakt en een jongetje wordt dan verwacht ik wel dat je hem Jan zult noemen. :D

|:)|
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor naamloos » 29 jan 2015 01:19

BigSmile schreef:Lieve mensen, dank jullie allemaal voor jullie reacties. Zowel medisch als niet medisch. Ik heb er veel aan gehad.

Ik heb het helaas niet over mijn hart kunnen verkrijgen zoiets te slikken. Ik kan er gewoonweg geen vrede mee hebben.
Ook zijn we samen in gesprek met hoe nu verder. We wachten het voorlopig eerst even een paar weken af :-)
Ik vind voorbehoedmiddelen dikke prima, maar als ik desondanks door onvoorziene omstandigheden, toch de kans zou lopen om zwanger te worden dan zou ik er rekening mee houden dat God iets anders wil dan ik.
Ik hoor hem al zeggen: "Haloo-ho, mag ik even je aandacht, is er ook nog ruimte in je leven voor mijn wil?"
Misschien zou het alleen maar een soort van test zijn, om me even stil te zetten en me weer bewust te maken dat hij de regisseur van mn leven is.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Mortlach » 29 jan 2015 11:23

naamloos schreef:Ik vind voorbehoedmiddelen dikke prima, maar als ik desondanks door onvoorziene omstandigheden, toch de kans zou lopen om zwanger te worden dan zou ik er rekening mee houden dat God iets anders wil dan ik.
Ik hoor hem al zeggen: "Haloo-ho, mag ik even je aandacht, is er ook nog ruimte in je leven voor mijn wil?"
Misschien zou het alleen maar een soort van test zijn, om me even stil te zetten en me weer bewust te maken dat hij de regisseur van mn leven is.



Hmm, persoonlijk zou ik toch behoorlijk wat moeite hebben met een god die zo met de levens van anderen speelt. Want dan is er dus straks een kind dat bestaat alleen omdat God een boodschap wilde afgeven...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23568
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2015 14:30

Of een kind dat niet bestaat omdat men die boodschap niet wilde horen.

Zo vreemd is het toch niet dat God er mogelijk een mening over heeft en dat christenen daar ook naar proberen te luisteren?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Mortlach » 29 jan 2015 15:01

Tja, ik vind het spelen met mensenlevens omdat je jezelf zo belangrijk vindt. Meestal is dat geen nastrevenswaardig gedrag.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Boerin » 29 jan 2015 17:18

Mortlach schreef:Hmm, persoonlijk zou ik toch behoorlijk wat moeite hebben met een god die zo met de levens van anderen speelt. Want dan is er dus straks een kind dat bestaat alleen omdat God een boodschap wilde afgeven...

Als je beslist geen kinderen wilt kun je je gewoon laten steriliseren.
Ik had al een afspraak gemaakt om me te laten steriliseren en ineens kreeg ik een Woord van de Heer tijdens de dienst of ik klaar was voor de volgende. Ik had nee kunnen zeggen, maar heb ze een week vantevoren afgebeld, lol.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten