Help wel of geen morning after pil?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Boerin » 29 mar 2015 09:15

xsidd schreef:Je hebt gelijk, dat ik me het niet goed voor kan stellen, want ik ben nog niet in die situatie geweest. En ja, voor de moeder is het, het meest moeilijk.

Ken Gott, een prediker uit Engeland had bij de geboorte dat het kind dood was en daar waren ze jaren kapot van. Toen was er een vrouw uit hun kerk, die liep 's avonds op straat en werd verkracht door iemand die net was vrijgelaten uit de gevangenis. Ze heeft het kind aan hen gegeven.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Pcrtje » 29 mar 2015 14:05

xsidd schreef:Ik ben tegen het gebruik van een morning after pil, en ik zie het als een vorm van abortus. (...)
Als je nou eerst even de voorgaande pagina's leest kun je zien dat je mening op informatie is gebaseerd die onjuist is.
"Een libelle zweeft over het water..."

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor xsidd » 30 mar 2015 14:12

@Boerin
Hartelijk dank voor het delen :)

@Pcrtje
Als je nou eerst even de voorgaande pagina's leest kun je zien dat je mening op informatie is gebaseerd die onjuist is.


Je mening, dat mijn mening niet juist gebaseerd is, betwijfel ik. Je zei me dat, het gebruik van een morning afterpil kan niet resulteren in een abortus provocatus. Dus vanuit technisch/taalkundig oogpunt heb je waarschijnlijk gelijk. Misschien leg ik volgens jou, het woord abortus verkeerd uit, doordat ik zeg dat ik de morning after pil, als een vorm van abortus zie. Mijn mening, dat ik de morning afterpil, als een vorm van abortus zie, is gebaseerd op het feit dat in die morning afterpil, een hormoon zit, wat de bewust de hechting/nesteling tegen gaat, van de bevruchte eicel. Ook al is het niet een directe verwijdering (abortus) van de eicel, ik zie het dus zelf wel als een "vorm" van abortus zoals ik ook al eerder zei. Als je een pil met een hormoon slikt, wat de hechting, en innesteling, en groei, van de bevruchte eicel(het nieuwe leven) voorkomt, aborteer je mijns inziens indireckt het nieuwe leven. En dan draai je indireckt het nieuwe leven, de nek om. Hieronder een link waar de werking van de morning afterpil, word uitgelegd. Ik heb nu geprobeerd uit te leggen, hoe ik het zie!

http://www.dokterdokter.nl/aandoening/m ... after-pil/

Citaat website"
Hoe werkt de morning after pil?

De morning-afterpil bevat een hormoon dat voorkómt dat een bevrucht eitje kan gaan groeien in de baarmoeder. Het zorgt ervoor dat het slijmvlies van de baarmoeder tijdelijk zo verandert, dat het eitje zich niet kan innestelen. Daardoor kan er geen goede groei optreden en wordt het eitje bij de eerstvolgende menstruatie gewoon afgestoten. Soms voorkomt de morning-afterpil ook nog de eisprong, maar meestal is het zo dat de morning-afterpil geen bevruchting voorkomt, maar alleen het verder groeien van het bevruchte eitje voorkomt."Einde citaat.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Pcrtje » 31 mar 2015 13:56

Nogmaals, Xsidd, als je nou eens alle berichten die ik tot nu toe reeds heb geplaatst in dit topic zou lezen, zou je zien dat je ongelijk hebt. Zal ik je even helpen? Kijk hier en hier.

Maar omdat jij het bent heb ik het bij dezen even voor je op een rijtje gezet:

Pcrtje schreef:Voor zover ik weet en alles heb kunnen lezen bevatten alle beschikbare morning-afterpillen in Nederland levonorgestrel dat ook wel onder de merknaam Norlevo bekend staat. Levonorgestrel is een synthetisch protestageen, wat zoveel wil zeggen als dit: een 'nieuwbedachte' stof die gebaseerd is en heel veel lijkt op het natuurlijke hormoon progesteron dat van nature al in je lichaam vóórkomt. Het komt er uiteindelijk op neer dat progesteron de ovulatie remt. Door zelf een progesteron-achtige stof toe te voegen aan je lichaam 'fop' je je eigen lichaam als het ware.

Zoals Boerin al heeft gezegd: er is alleen wetenschappelijk bewijs voor een uitstelling van de ovulatie. Theoretisch gezien is het niet een abortief middel en voor zover onderzocht is er geen wetenschappelijk bewijs dat het toch abortief zou kunnen zijn. Integendeel zelfs. De FIGO (International Federation of Gynecology and Obstetrics) en EMA (European Medicines Agency) hebben geconcludeerd dat deze vorm van morning-afterpil geen invloed heeft op de innesteling. Wat dat betreft is er dus geen verschil tussen de morning-afterpil en bijvoorbeeld een condoom. Beide anticonceptiva trachten een bevruchting te voorkomen en beide hebben geen invloed op het proces ná de bevruchting.

(...) Wat betreft het medisch-inhoudelijke aspect: er is geen reden om de morning-afterpil 'erger' of 'slechter' te vinden dan andere anticonceptiva omdat het een abortieve werking zou hebben. Wat dat betreft staat de morning-afterpil gewoon in hetzelfde rijtje als veel andere anticonceptiva.
Pcrtje schreef:Wanneer is er sprake van nieuw leven? Laten we voor het gemak de bevruchting als afkappunt nemen, want dat is wat christenen doen en ook hier op het forum gangbaar is. Dus: wanneer een zaadcel van de man en een eicel van de vrouw elkander ontmoeten en samensmelten is er een nieuw leven ontstaan. Vóór het betreffende moment van samensmelten van de geslachtscellen is er dus geen sprake van nieuw leven en kan er dus ook niet gesproken worden van 'kindermoord'. (En als je vindt dat dat wel zo is dan mag je je afvragen waarom jij om de zoveel tijd honderden miljoenen zaadcellen 'loost'...)

Ik heb hopelijk laten zien dat de morning-afterpil louter effect heeft op processen die plaatsvinden vóór de bevruchting, dus vóór een zaadcel van de man en een eicel van de vrouw elkander vinden en samensmelten. Er is dus geen sprake van abortus wanneer een vrouw na de geslachtsgemeenschap een morning-afterpil neemt die voorkomt dat zaadcel en eicel elkaar kunnen ontmoeten.


Mocht je nog vragen hebben: stel ze gerust. Kom echter niet met een willekeurige website als bronvermelding aanzetten maar doe eerst even iets grondiger onderzoek wanneer je een hoop roept over dit onderwerp.
"Een libelle zweeft over het water..."

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor xsidd » 31 mar 2015 21:32

@Pcrtje

Nogmaals, Xsidd, als je nou eens alle berichten die ik tot nu toe reeds heb geplaatst in dit topic zou lezen, zou je zien dat je ongelijk hebt. Zal ik je even helpen? Kijk hier en hier. Maar omdat jij het bent heb ik het bij dezen even voor je op een rijtje gezet:


Dank voor de info. :) Ik weet nu dat er twee morning afterpillen zijn. Waaronder 1 met abortieve werking, en 1 met niet abortieve werking.
En als ik nu zeg, dat ik mijn mening baseer, op de morning after pil, die een abortieve werking heeft, zeg ik het dan wel juist? ;)

Mocht je nog vragen hebben: stel ze gerust.

Dankje :) Ik ging er eerst ten onrechte vanuit dat er maar 1 pil zou zijn. Maar ik heb nog wel een paar vragen... Een morning afterpil, word toch pas de volgende morgen ingenomen, nadat de kans er is, dat de vrouw/het meisje bevrucht is? En die pil word toch, dan de volgende dag, als middel gebruikt, om een eventuele zwangerschap te voorkomen? Waarom is het anders een morning afterpil? De morning after pil met een niet abortieve werking, word toch niet vooraf gebruikt? Als een soort voorbehoedsmiddel? Jij bent een Medici, en Dokter dus je weet er veel meer van als ik. En als ik nu iets over het hoofd zie, zeg het me dan :)

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Help wel of geen morning after pil?

Berichtdoor Pcrtje » 31 mar 2015 21:38

xsidd schreef:Een morning afterpil, word toch pas de volgende morgen ingenomen, nadat de kans er is, dat de vrouw/het meisje bevrucht is?
Hoe eerder hoe beter. Het kan dezelfde dag nog.

xsidd schreef:En die pil word toch, dan de volgende dag, als middel gebruikt, om een eventuele zwangerschap te voorkomen?
Correct. Maar de eicel is niet direct na de geslachtsgemeenschap bevrucht. Daar gaat nog wat tijd overheen.
"Een libelle zweeft over het water..."


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten