gastouder worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

gastouder worden

Berichtdoor cornelia77 » 25 jan 2015 00:20

Ik overweeg om gastouder te worden. Zijn er hier mensen die als gastouder werken/gewerkt hebben? Waren jullie aangesloten bij een christelijk gastouderbureau, of iets plaatselijk? Hoe zijn de verdiensten?
Hoe kwamen jullie aan oppaskinderen?
Zomaar wat vragen...

bakvis
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:58

Re: gastouder worden

Berichtdoor bakvis » 25 jan 2015 10:22

Hoi Cornelia77
Ik ben gastouder. k ben niet aangesloten bij een gastouderbureau om diverse redenen.
Ooit begonnen met een kindje van kennissen op te vangen, dat was tijdelijk maar beviel wel goed. toen dat stopte gewoon her en der eens uit je mond laten vallen dat je oppaskinderen zoekt. k heb ook weleens op mn fb pagina gezet dat ik die-en-die dagen plek had om kindjes op te vangen.Daarop via zus van vriendin 2 oppaskindjes gekregen. En als je dan bij school staat dan gaat het verder een beetje vanzelf rollen 'o..die zijn toch niet van jou?" of "o heb jij ook oppaskids" en zo heb ik via-via op het moment meer aanvragen dan dat ik kinderen kwijt kan ;-)
Eigenlijk allemaal uit onze eigen (kerkelijke)gemeente.
Bij ons kan je ook via school aanmelden als gastouder.
het handigste is om gewoon her en der eens te informeren in je omgeving.
je kan natuurlijk altijd contact opnemen met een gastouderbureau om vrijblijvend eens wat informatie te krijgen!
Succes!!

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: gastouder worden

Berichtdoor Dippie » 25 jan 2015 11:21

Ik ben ook gastouder, maar ook niet aangesloten bij een bureau.
Ik wil het ook niet 4 dagen in de week doen en mn huis vol hebben, het is meer voor erbij.
Heb nu 1 kindje die vast komt op flexibele dagen en uren. Hij krijgt een broertje of zusje, dus op dit moment ligt het even stil, maar na de geboorte van onze kleine hopen ze samen te komen. En waarschijnlijk ga ik ook nog 2 dagen oppassen om het kindje van zwager en schoonzus, maar die is net na mij uitgerekend, dus even kijken hoe dat allemaal gaat :)

Heb je de papieren al om als go aan de slag te gaan? Anders zou ik zeggen; informeer eens bij een bureau bij je in de buurt, zeker ook qua vergoedingen van de opleiding en cursussen (ehbo).
Als je bij een gobureau aangesloten bent, ben je wel afhankelijk wat hun vragen per uur, je kan daar natuurlijk wel wat boven gaan zitten, maar je hebt iig wel een richtlijn.
Ik heb geen idee waar je woont, maar voordat je je officieel gaat registreren in het register kinderopvang, informeer dan eerst even bij je gemeente of je daar gastouder leges moet betalen. Dat kan namelijk oplopen tot ongeveer €650, wat je dus puur en alleen maar kwijt bent om ingeschreven te staan. Voordat je dat dus weer hebt terug verdiend, ben je een aardig poosje verder (plus de kosten die er vaak nog bijkomen van je opleiding, enz..)
Afbeelding

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: gastouder worden

Berichtdoor pol » 25 jan 2015 19:39

Ik ben ook gastouder en dat via een gastouderbureau. Je hebt wel benodigde diploma's nodig, helpende niveau2, een ehbo diploma en een goedkeuring van de ggd, dan kom je ook op die site te staan. Dus alles is heel officieel. Ik pas 3 dagen op, ben begonnen met babys en dat zijn inmiddels dreumesen geworden. Is allemaal erg leuk om te doen naast je eigen kids. Gastouderleges heb ik nog nooit van gehoord dat zal hier dan gelukkig niet zijn, want 650 euro is toch een hele hap!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: gastouder worden

Berichtdoor Evelien » 25 jan 2015 21:07

Die leges zijn per gemeente heel verschillend. Kan enorm veel verschil in zitten.

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: gastouder worden

Berichtdoor Dippie » 25 jan 2015 21:20

Klopt. Hier is het niets, maar in de plaats waar ik vandaan kom is het €540
Afbeelding

mariejans

Re: gastouder worden

Berichtdoor mariejans » 26 jan 2015 10:11

Je moet je er wel van bewust zijn, dat als je opvangt zonder gastouderbureau, de ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag.

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: gastouder worden

Berichtdoor cornelia77 » 26 jan 2015 11:57

Bedankt voor de antwoorden.
Ik heb een SPH diploma, dus daar kan ik direct mee aan de slag. Ik zal eens informeren of en hoeveel hier betaald moet worden aan leges. Zelf wil ik denk ik wel via een bureau gaan werken, omdat ouders dan een deel van de kosten terug krijgen.

Lidia
Sergeant
Sergeant
Berichten: 457
Lid geworden op: 08 sep 2009 12:15
Contacteer:

Re: gastouder worden

Berichtdoor Lidia » 26 jan 2015 13:49

Ik ben gastouder via Korelon. Het bevalt van beide kanten prima. Je moet er wel wat voor doen, je huis moet in orde zijn, volgens de normen van het bureau en de GGD, maar dat is op het begin even wat geregel. Als het loopt dat heb je daar geen last meer van.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten