Wat meiden moeten weten over (seks en) jongens

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

reformatorisch

Re: Wat meiden moeten weten over (seks en) jongens

Berichtdoor reformatorisch » 29 dec 2014 13:46

CoachIngrid schreef:Als meisje kun je lustgevoelens opwekken. Hoe ga je om met wat je draagt? Korte rokjes, laag décolleté. Als ik op zondagmorgen naar de kerk ga, zie ik veel jonge dames van de Reformatorische kerken in hele korte rokjes. En overigens in mijn eigen kerk ook wel een aantal. Ik verbaas mij erover en vraag me af of de jonge dames stilstaan bij mijn volgende stelling:

je moet niet spelen met de gevoelens van jongens


Paulus had bepaalde richtlijnen voor het 'bedekken' van het haar, dit zou je kunnen doortrekken naar het dragen van bepaalde/gepaste kleding, anders (dit kan je verwachten van Paulus) hadden wij daar zeker iets over gelezen.

kennelijk droegen de vrouwen en mannen gepaste kleding voor aanbidding van God, wat wel of niet gepast is, is ieder voor zich.
Laatst gewijzigd door reformatorisch op 29 dec 2014 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat meiden moeten weten over (seks en) jongens

Berichtdoor Mortlach » 29 dec 2014 14:32

Het gaat allemaal om het idee dat je met je kledingkeuze de lusten van jongeren kunt beteugelen. Jongeren die al opgewonden raken bij het zien van een etalagepop. Hoe meer je je bedekt, hoe meer die jongeren fantaseren hoe je er daaronder uitziet.

Vrouwen zijn autonome wezens die zelf hun keuzen mogen maken. Waarom zijn het altijd de vrouwen die rekening moeten houden met de mannen en slechts zeer zelden andersom? Ach, natuurlijk zegt men wel dat het andersom ook zo is, maar in de praktijk zijn het toch echt de vrouwen die er maar bekaaid vanafkomen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Wat meiden moeten weten over (seks en) jongens

Berichtdoor hettys » 29 dec 2014 15:52

kleding keus heeft een functie, wat allemaal heel natuurlijk is en cultureel wel verschillend. Mannen trekken een zo mooi mogelijk zwart of donker pak aan met stropdas om gezag uit te stralen. bijvoorbeeld. Een strikje ipv een stropdas is dan weer meer feestelijk, bij een bruiloft. Het is functioneel en je zegt er iets mee. Wie erbij loopt als een zwerver wordt gezien als zodanig.

Je hebt kleding voor mensen die er het liefst zo sekseloos mogelijk uitzien, waarmee ze iets willen zeggen: ik ben onzeker, ik doe niet mee op de huwelijksmarkt enzovoorts.

Je hebt ook mooie vrouwelijke kleding die het figuur voordelig laat uitkomen. En het is volkomen natuurlijk dat dames die op huwbare leeftijd zijn en leuk willen uitzien, als zij tenminste een geschikte levenspartner willen vinden.

Als alles goed gaat en meisjes of jongens voelen zich normaal en gezond, dan hoort dat gewoon. uren voor de kast en de spiegel bij een feest of zoiets: het is normaal is het leven. Ook als je ouder wordt wil je nog dat je partner je aantrekkelijk blijft vinden.

wat dat betreft is het geloof vaak erg tegennatuurlijk.
Ook gif is geschapen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wat meiden moeten weten over (seks en) jongens

Berichtdoor Chaya » 29 dec 2014 16:03

Wat meiden OOK moeten weten over seks.
Er is mij niets verteld over sluimerende gevoelens en hoe daar mee om te gaan, als je voor het eerst een jongen zoent. En dat die jongen dan misschien iets wil, wat jij nog niet wilt.
Ik ben zelf nogal "technisch" voorgelicht.
Meisje en jongetje, doen dat en dat en daar komt dan een kindje van.
Blijkbaar vinden ouders het moeilijk om over de gevoelens te praten, die bij seksuele (aantrekkingskracht) omhoog kunnen komen.
En wat doe je met een gevoel van schaamte? Wat is reële en wat is overbodige preutsheid?

Ik weet niet wat kleding met dit onderwerp te maken heeft. Ook zedig geklede vrouwen en meisjes worden aangerand.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat meiden moeten weten over (seks en) jongens

Berichtdoor Mortlach » 29 dec 2014 16:56

Ik doe niet aan schaamte, zeker niet bij seksuele voorlichting. We hebben hier een 9-jarige dochter die alles kan en mag vragen, en ook overal een antwoord op krijgt. Ook als ze vertelt dat ze iets heeft gehoord op school, kijken we even of dat moet worden gecorrigeerd. Kinderen onderling verzinnen de gekste dingen.

Leuk voorbeeld: onze dochter speelt computerspelletjes, waaronder Fable. In Fable kun je je personage verliefd laten worden en trouwen, en dan dus ook kinderen krijgen. Tenzij je een condoom gebruikt. Nu dacht onze dochter dat het een soort hondenbed was en dat wekte nogal verwarring. Blijkt dat in het spel het condoom alleen in de verpakking te zien is (je kunt het je voorstellen, vierkant plastic met een ronde verhoging erin). Nou, dan is het voor ons dus geen enkel probleem om een condoom uit de kast te trekken en op een banaan te demonstreren hoe zo'n ding eruitziet en werkt. Ik heb er zelfs een opgeblazen om te laten zien hoe ver ze oprekken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Wat meiden moeten weten over (seks en) jongens

Berichtdoor hettys » 29 dec 2014 17:25

Chaya schreef:Wat meiden OOK moeten weten over seks.
Er is mij niets verteld over sluimerende gevoelens en hoe daar mee om te gaan, als je voor het eerst een jongen zoent. En dat die jongen dan misschien iets wil, wat jij nog niet wilt.
Ik ben zelf nogal "technisch" voorgelicht.
Meisje en jongetje, doen dat en dat en daar komt dan een kindje van.
Blijkbaar vinden ouders het moeilijk om over de gevoelens te praten, die bij seksuele (aantrekkingskracht) omhoog kunnen komen.
En wat doe je met een gevoel van schaamte? Wat is reële en wat is overbodige preutsheid?



Jongens moeten leren dat 'nee' altijd nee is. En meisjes moeten leren dat ze echt wel 'nee' kunnen zeggen. Ook al zijn ze verliefd en in de war.
Jongens die fatsoenlijk zijn opgevoed blijven met hun poten, ik bedoel handen af van jonge meiden (handen onder de kleren bedoel ik) die daar niet aan toe zijn. Het heeft alles te maken met respect en opvoeding en inderdaad niet met kleding.
Ik denk dat je inderdaad meiden beter kan leren assertief te zijn, dan over hun kleding zeuren.

Overbodige preutsheid? zoiets als: niet in je badpak durven lopen bij een zwembad? Of. het licht uit tijdens de huwelijksnacht?
Ik denk niet jonge meiden overdreven of overbodig preuts kunnen zijn als ze met een vriendje samen zijn. Dat moeten ze nu juist leren.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat meiden moeten weten over (seks en) jongens

Berichtdoor Mortlach » 29 dec 2014 17:54

Daar heb je helemaal gelijk is, maar het jammere is wel dat je er als ouders van meisjes maar op moet vertrouwen dat de jongens waar ze mee in contact komen inderdaad fatsoenlijk zijn opgevoed. Je kunt het natuurlijk wel sturen door de meiden te leren hoe zij zelf dat verschil kunnen herkennen en aangeven dat ze inderdaad kunnen weglopen als ze ergens geen goed gevoel bij hebben.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Wat meiden moeten weten over (seks en) jongens

Berichtdoor hettys » 29 dec 2014 18:38

Mortlach schreef:Daar heb je helemaal gelijk is, maar het jammere is wel dat je er als ouders van meisjes maar op moet vertrouwen dat de jongens waar ze mee in contact komen inderdaad fatsoenlijk zijn opgevoed. Je kunt het natuurlijk wel sturen door de meiden te leren hoe zij zelf dat verschil kunnen herkennen en aangeven dat ze inderdaad kunnen weglopen als ze ergens geen goed gevoel bij hebben.


Hou contact met je kind. Ook daarover. en inderdaad: wees eerlijk.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat meiden moeten weten over (seks en) jongens

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2015 10:11

CoachIngrid schreef:Toen ik nog jong was, wist ik niet dat jongens zo visueel ingesteld waren. Ik had er geen benul van hoe dat werkte. Ondertussen ben ik volwassen en ook wat wijzer geworden. Het lijkt mij goed dat ik iets over dit onderwerp schrijf omdat ik denk dat veel meisjes daar weinig vanaf weten. Misschien heb je er wat aan.

Allereerst wil ik zeggen dat God seksualiteit gemaakt heeft om er van te genieten. Seks is niet iets vies. Ik ben van mening dat God het samen één zijn bedoeld heeft voor binnen de veilige grenzen van het huwelijk. Ik ga echter niet aangeven waar de grenzen liggen. Dat moet ieder stel samen bespreken en samen uit komen.

Seksuele gevoelens jongens

Wanneer een jongen in de puberteit komt en volwassen begint te worden, krijgt hij vanzelf te maken met seksuele gevoelens die bij het volwassen zijn horen en hem een lekker gevoel geven. Het kwijtraken van zijn "overproductie", een spontane zaadlozing bijvoorbeeld, is voor hem op zichzelf helemaal geen onprettige ervaring, integendeel zelfs: het geeft hem meestal een lekker gevoel. Dat is best normaal. Daar hoeft hij niets voor te doen en hij hoeft zich er ook niet voor te schamen. De hele nieuwe wereld van prettige seksuele beleving gaat in principe vanzelf voor hem open.

Een jongen reageert heftig op wat hij ziet aan vrouwelijk schoon

Niet alleen emotioneel, maar ook lichamelijk reageert hij daar heel sterk op (bv. met een erectie). Meiden kunnen dat maar moeilijk begrijpen. Ze kunnen zich niet voorstellen dat jongens alleen al bij het bekijken van afbeeldingen van vrouwelijk bloot in alle staten kunnen raken. Dat kan bij een jongen in een hele korte tijd gebeuren.

Hoe ver ga je?

Een jongen is visueel ingesteld. Zo heeft God hem gemaakt en daar is niets mis mee. Wel is het goed om hiermee rekening te houden. Als je b.v. naast elkaar gaat liggen, dan kan dat heel veel seksuele gevoelens bij de jongen oproepen. Het is goed om dat te weten. Voor een meisje is dat heel anders. Het is goed om dit met elkaar te bespreken. Stel elkaar de vraag: wat doet het met je als ik naast je lig? Is het verstandig om dit te doen?

Grotendeels overgenomen uit: Het grote verschil, wat meiden van jongens moeten weten en omgekeerd



Prima stukje maar ik heb wel twee kanttekeningen:

1. Allereerst wordt wel heel erg gedaan alsof jongens seksueel opgewonden kunnen raken van allerlei zaken en meisjes niet. Het is niet zo dat mannen standaard opgewonden raken, bijvoorbeeld van het voorbeeld van naast elkaar liggen wat hier wordt gegeven) en vrouwen helemaal niet. Maar goed, het is maar een citaat uit het boek, hier over het visuele aspect en dat klopt gedeeltelijk denk ik wel. Het boek noemt vast ook wel andere kanten die hier niet worden geciteerd. Maar het denkbeeld dat jongens altijd aan seks denken en overal opgewonden van raken en meisjes onschuldige wezens zijn bij wie dat totaal anders werkt is wel wat gechargeerd.

2. Het is belangrijk om rekening te houden met die verschillen. Toch moet je als jongen hier ook wel wat mee. Er wordt soms wel eens gezegd: Jongens zijn nou eenmaal visueel ingesteld, zo zijn ze gemaakt.... dus moet je als meisje daar rekening mee houden met je kleding. Prima. Maar niet iedere vrouw doet dat. Loop in de zomer over straat en je ziet genoeg meisjes lopen die daar geen rekening mee houden. En wat doe je dan als jongen? Je bent nou eenmaal visueel ingesteld, zo ben je geschapen... en die ander houdt er geen rekening mee. Kan jij het helpen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lock&Stock

Re: Wat meiden moeten weten over (seks en) jongens

Berichtdoor Lock&Stock » 06 jan 2015 12:55

Mortlach schreef:Gelukkig zijn meiden allemaal kuise wezens zonder enige lustgevoelens en zijn ze volledig verantwoordelijk voor de seksuele beleving van jongens. Als jongens bepaalde lustgevoelens ervaren, moet dat wel de fout van het meisje zijn.


Haha ik wilde net zeggen! Meiden kunnen er ook wat van hoor, vooral in 2015 ;)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat meiden moeten weten over (seks en) jongens

Berichtdoor Mortlach » 07 jan 2015 11:35

Marnix schreef:2. Het is belangrijk om rekening te houden met die verschillen. Toch moet je als jongen hier ook wel wat mee. Er wordt soms wel eens gezegd: Jongens zijn nou eenmaal visueel ingesteld, zo zijn ze gemaakt.... dus moet je als meisje daar rekening mee houden met je kleding. Prima.


Ik vind het helemaal niet prima dat meiden worden belast met 'rekening houden' met jongens. Het leert een zeer vreemde houding aan: als je je maar als grijze muis kleedt en gedraagt, vallen mannen die over het algemeen groter en sterker zijn je niet lastig. Nee, ik leer mijn dochter liever dat ze kan dragen wat ze wil en dat ze assertief genoeg mag zijn om jongens die zich niet weten te gedragen met woorden op hun plek te zetten.

Maar niet iedere vrouw doet dat. Loop in de zomer over straat en je ziet genoeg meisjes lopen die daar geen rekening mee houden. En wat doe je dan als jongen? Je bent nou eenmaal visueel ingesteld, zo ben je geschapen... en die ander houdt er geen rekening mee. Kan jij het helpen?


Het is dan ook niet aan die ander om rekening te houden met jouw 'beperking'. Tenzij je het visueel zijn ingesteld gelijk wilt stellen met bijvoorbeeld een bonafide handicap, maar dan verklaar je dus alle jongens in een bepaalde leeftijdsgroep tot gehandicapten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Wat meiden moeten weten over (seks en) jongens

Berichtdoor ben db bd » 07 jan 2015 15:04

De aandacht moet niet op het vlees gericht worden.

dit vind ik eigenlijk best een uitstekend laatste woord om zo ook te houden!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat meiden moeten weten over (seks en) jongens

Berichtdoor Marnix » 07 jan 2015 17:40

Mortlach schreef:Ik vind het helemaal niet prima dat meiden worden belast met 'rekening houden' met jongens. Het leert een zeer vreemde houding aan: als je je maar als grijze muis kleedt en gedraagt, vallen mannen die over het algemeen groter en sterker zijn je niet lastig. Nee, ik leer mijn dochter liever dat ze kan dragen wat ze wil en dat ze assertief genoeg mag zijn om jongens die zich niet weten te gedragen met woorden op hun plek te zetten.


Op zich mee eens, maar er zit voor mijn gevoel wel ergens een grens. Er zit heel veel tussen je heel uitdagend kleden en er als een grijze muis bijlopen. En als je er dan als meisje enorm uitdagend bijloopt en er gebeurt wat is dat absoluut de fout van de jongen. Zelfs al dragen vrouwen helemaal geen kleren, dan nog moet je je handen thuishouden en respectvol blijven. Maar de praktijk leert dat er altijd mensen zijn die zich niet kunnen gedragen. Dat kan je dan beter voorkomen door er een klein beetje rekening mee te houden met je kleding zonder dat je daarmee een grijze muis hoeft te worden of rokken tot over de knieën moet dragen enz.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat meiden moeten weten over (seks en) jongens

Berichtdoor Mortlach » 07 jan 2015 18:21

Marnix schreef:Op zich mee eens, maar er zit voor mijn gevoel wel ergens een grens. Er zit heel veel tussen je heel uitdagend kleden en er als een grijze muis bijlopen. En als je er dan als meisje enorm uitdagend bijloopt en er gebeurt wat is dat absoluut de fout van de jongen. Zelfs al dragen vrouwen helemaal geen kleren, dan nog moet je je handen thuishouden en respectvol blijven. Maar de praktijk leert dat er altijd mensen zijn die zich niet kunnen gedragen. Dat kan je dan beter voorkomen door er een klein beetje rekening mee te houden met je kleding zonder dat je daarmee een grijze muis hoeft te worden of rokken tot over de knieën moet dragen enz.


Hoewel ik natuurlijk pragmatisch ben en weet dat je gelijk hebt, vind ik principieel dat je het 'probleem' dan aan de verkeerde kant aanpakt. En ik weet niet hoe jij het ervaart, maar ik heb het gevoel dat er door de topicstarter wel wat meer wordt bedoeld dan 'een klein beetje rekening houden'. Er wordt toch behoorlijk gesuggereerd dat vrouwen verantwoordelijk zijn voor de lusten van de man.

Het is ook een glijdende schaal. Want het begint met 'een beetje rekening houden' en eindigt met een zware broeder die vind dat vrouwen boerka's aanmoeten. Nee, dan is het principieel duidelijker om een absoluut te stellen: alles mag. Mensen hebben hun handen thuis te houden, ongeacht de situatie, ongeacht 'uitdaging'. Want anders is eerst de rok boven de knie goed, later moet het onder de knie, en uiteindelijk mag alleen enkellang nog, of de boerka dus.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Wat meiden moeten weten over (seks en) jongens

Berichtdoor mealybug » 07 jan 2015 18:47

Marnix schreef:Op zich mee eens, maar er zit voor mijn gevoel wel ergens een grens. Er zit heel veel tussen je heel uitdagend kleden en er als een grijze muis bijlopen. En als je er dan als meisje enorm uitdagend bijloopt en er gebeurt wat is dat absoluut de fout van de jongen. Zelfs al dragen vrouwen helemaal geen kleren, dan nog moet je je handen thuishouden en respectvol blijven..

Een vrouw die helemaal geen kleren meer draagt....heeft die wel enig zelfrespect?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten