De Here verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelovigen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: De Here verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelov

Berichtdoor xsidd » 13 dec 2014 15:38

@Jan

Begin citaat" Bij dat soort figuren kunnen Chr. meisjes beter ver uit de buurt blijven."Einde citaat.

Lijkt me wijs inderdaad.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: De Here verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelov

Berichtdoor meribel » 15 dec 2014 11:55

@jan,
een vriendschap met iemand die God lastert en vloekt en excessief drinkt bijv. nee dat zal niet werken...het zal voor niet gelovigen ook niet werken een vriendschap met twee mensen die zo anders in het leven staan.
Vriendschappen met ongelovigen die ik heb, dat is ook altijd met wederzijds respect voor je overtuiging. Een vriendin van mij die niet geloofd zal nooit vloeken in mijn bijzijn en bij een bijzonder iets dan wil ze uit zichzelf mee naar de kerk bij me.
Maar zo is een vriendschap.

Ik heb nog eens de dominee zijn antwoord gelezen, maar ik denk dat zij uitspraak; de Heer verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelovigen, sterker overkomt dan hij zelf bedoelt.
Want hij schrijft er verder bij dat contact juist goed is.

mohamed

Re: De Here verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelov

Berichtdoor mohamed » 15 dec 2014 23:49

meribel schreef:@jan,
een vriendschap met iemand die God lastert en vloekt en excessief drinkt bijv. nee dat zal niet werken...

En iemand die wel gelooft, God niet lastert maar slechts excessief drinkt dan? :-oo

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De Here verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelov

Berichtdoor mealybug » 16 dec 2014 06:48

mohamed schreef:En iemand die wel gelooft, God niet lastert maar slechts excessief drinkt dan? :-oo

Die lastert in feite wel, omdat hij ontkent dat zulke mensen hun lichaam niet respecteren als Zijn tempel en het koninkrijk niet zullen beerven.


1Kor 6:10 Dwaalt niet! Hoereerders, afgodendienaars, overspelers, schandjongens, knapenschenders, dieven, geldgierigen, dronkaards, lasteraars of oplichters, zullen het Koninkrijk Gods niet beërven. 11 En sommigen uwer zijn dat geweest. Maar gij hebt u laten afwassen.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: De Here verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelov

Berichtdoor moderngelovige » 16 dec 2014 10:25

Probeer on-topic te blijven beste forumleden!
Nu worden er al weer allerlei "vermeende zonden" tegen de meetlat gehouden waardoor het weer eindeloos gaat verzanden. Een bekend refowebverschijnsel.

Over het topic
Het is nogal wat. Dat ds. Vergunst wil vermanen kan ik vanuit zijn overtuiging voorstellen.
Om gelijk een statement af te geven maar geen contact te onderhouden gaat wel ver.
Doet me denken aan Jona en Ninevé.
Heeft de voorganger hier minder geduld dan God zelf?
Doorredenerend zou ds. Vergunst dan David ook mijden?
Wat te denken van Jakob en Ezau, de verloren zoon.
Wat doe je met de zondige buurman? Afkeurend je hoofd omdraaien en dat is dan dat!
"Zo zijn wij niet".

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: De Here verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelov

Berichtdoor meribel » 16 dec 2014 10:34

Alhoewel ik helemaal geen zin heb om de ds te verdedigen....hij schreef dat er juist wel contact moet blijven?
Volgens mij is de ene zin toch wel wat uit de context getrokken van zijn verhaal eigenlijk (alhoewel het een onhandige zin is )

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: De Here verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelov

Berichtdoor Jan » 16 dec 2014 13:18

meribel schreef:@jan,
een vriendschap met iemand die God lastert en vloekt en excessief drinkt bijv. nee dat zal niet werken...het zal voor niet gelovigen ook niet werken een vriendschap met twee mensen die zo anders in het leven staan.
Vriendschappen met ongelovigen die ik heb, dat is ook altijd met wederzijds respect voor je overtuiging. Een vriendin van mij die niet geloofd zal nooit vloeken in mijn bijzijn en bij een bijzonder iets dan wil ze uit zichzelf mee naar de kerk bij me.
Maar zo is een vriendschap.

Ik heb nog eens de dominee zijn antwoord gelezen, maar ik denk dat zij uitspraak; de Heer verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelovigen, sterker overkomt dan hij zelf bedoelt.
Want hij schrijft er verder bij dat contact juist goed is.

-------

Alhoewel ik helemaal geen zin heb om de ds te verdedigen....hij schreef dat er juist wel contact moet blijven?
Volgens mij is de ene zin toch wel wat uit de context getrokken van zijn verhaal eigenlijk (alhoewel het een onhandige zin is )


Ik zie de dominee de Bijbelse balans zoeken en niet een vals uiterste neerzetten. Maar wat hier in de discussie vaak speelt is dat mensen zo verwend zijn met 'de God van liefde en vergeving wat je ook doet' dat men de harde realiteit niet kan verdragen dat God wel degelijk mensen loslaat als zij kiezen voor een leven in zonde. Dat Hij dan wel oproept tot verwijdering, afscheiding.
En dat is lastig te verteren als we niet alle Bijbelteksten over dit onderwerp kennen en meewegen. En geloven. Nou probeer ik zelf veel Bijbel te lezen en erover na te denken. Zodat ik vanuit de Bijbel redeneer en mezelf corrigeer wanneer mijn hart afwijkt. Dus ik controleer ook alles met Gods woord. Vandaar dat wat de dominee zegt mij niet vreemd of on-Bijbels overkomt.

In het kort gezegd lijkt het me dat hoe meer iemand in zonde leeft hoe minder een Christen met zo iemand om kan gaan.

Ef. 5 schreef: 1 Wees dan navolgers van God, als geliefde kinderen,
2 en wandel in de liefde, zoals ook Christus ons liefgehad heeft en Zichzelf voor ons heeft overgegeven als een offergave en slachtoffer, tot een aangename geur voor God.
3 Maar ontucht en alle onreinheid of hebzucht, laten die onder u beslist niet genoemd worden, zoals het heiligen past,
4 en evenmin oneerbaarheid, dwaze praat en lichtzinnige taal, die onbehoorlijk zijn; maar veelmeer past dankzegging.
5 Want dit moet u weten, dat geen enkele ontuchtpleger, onreine of hebzuchtige, die een afgodendienaar is, een erfdeel heeft in het Koninkrijk van Christus en van God.
6 Laat niemand u misleiden met inhoudsloze woorden, want om deze dingen komt de toorn van God over de kinderen van de ongehoorzaamheid.
7 Wees dan hun metgezellen niet.

8 Want u was voorheen duisternis, maar nu bent u licht in de Heere; wandel als kinderen van het licht
9 – want de vrucht van de Geest bestaat in alle goedheid en rechtvaardigheid en waarheid –
10 en beproef wat de Heere welbehaaglijk is.
11 En neem niet deel aan de onvruchtbare werken van de duisternis, maar ontmasker ze veeleer.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: De Here verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelov

Berichtdoor meribel » 16 dec 2014 13:28

Toch blijkt dat een gevaarlijke gevoelskwestie waar je gauw misleidt in kan worden hoor Jan.
De keurige ouderling die twee keer maar de kerk gaat en van buiten zo netjes lijkt, keurig getrouwd, vele kindertjes, enzovoorts.
Blijkt zomaar achteraf zijn poten niet thuis te kunnen houden van zijn dochters... of thuis een tiran te zijn waar iedereen voor moet knikken en buigen.
Nee dan een samenwonend homoseksueel echtpaar waar pleegkinderen wel in liefde opgroeien..

Het lijken allemaal uitersten maar situaties die ik beschrijf zijn werkelijkheid in mijn omgeving....

En waar de liefde niet is, daar is God zeker niet.

Bambi

Re: De Here verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelov

Berichtdoor Bambi » 16 dec 2014 13:30

Jan schreef:In het kort gezegd lijkt het me dat hoe meer iemand in zonde leeft, hoe minder een Christen met zo iemand om kan gaan.

En daar zit je dan op een forum, ZELF bij aangesloten, met allemaal Christenen die in zonde leven.
hysterisch-smile

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: De Here verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelov

Berichtdoor Jan » 16 dec 2014 14:48

meribel schreef:Toch blijkt dat een gevaarlijke gevoelskwestie waar je gauw misleidt in kan worden hoor Jan.
De keurige ouderling die twee keer maar de kerk gaat en van buiten zo netjes lijkt, keurig getrouwd, vele kindertjes, enzovoorts.
Blijkt zomaar achteraf zijn poten niet thuis te kunnen houden van zijn dochters... of thuis een tiran te zijn waar iedereen voor moet knikken en buigen.
Nee dan een samenwonend homoseksueel echtpaar waar pleegkinderen wel in liefde opgroeien..

Het lijken allemaal uitersten maar situaties die ik beschrijf zijn werkelijkheid in mijn omgeving....

En waar de liefde niet is, daar is God zeker niet.


Wat heeft dit met gevoel te maken? Het is alles totaal verkeerd wat jij als voorbeelden noemt. Heeft niets met de liefde voor en van God te maken.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 jun 2006 16:36
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: De Here verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelov

Berichtdoor mannetje1977 » 16 dec 2014 16:05

Jan schreef:Wat heeft dit met gevoel te maken? Het is alles totaal verkeerd wat jij als voorbeelden noemt. Heeft niets met de liefde voor en van God te maken.


Het is de realiteit!

Wat heb je aan mensen die het allemaal zo goed weten, naar buiten toe zich zo mooi en vroom mogelijk voorstellen maar uiteindelijk een tiran blijkt te zijn?

Is dat niet een verschil, met een paar dat misschien niet aan het ideaal 'bijbelse' voldoet, maar wel onzelfzuchtige liefde naar een kind toont, dat niet eens een natuurlijk kind is en het in liefde opvoedt?

Het ene voorbeeld toont aan dat zogenaamde vroomheid uiteindelijk van genrlei waarde is, terwijl het tweede voorbeeld aantoont dat liefde (onzelfzuchtige liefde = agape) ook door eventuele gebrokenheid heen kan werken.

het doet me juist erg denken aan het voorbeeld van de barmhartige samaritaan, die volgens joden misschien ook niet zuiver op de graad waren wat betreft 'het juiste geloof', maar die uiteindelijk wel toont wat het betekent oprechte liefde in de praktijk te brengen.
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: De Here verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelov

Berichtdoor meribel » 16 dec 2014 19:25

@Jan,
Het heeft er mee te maken omdat jij zegt dat op basis van iemands levensstijl je besluit met iemand om te gaan... maar schijn kan heel erg bedriegen.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: De Here verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelov

Berichtdoor BladeStraight » 16 dec 2014 20:27

Ik weet niet waar jij woont, Jan, maar in mijn omgeving heb ik niet echt een keuze.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: De Here verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelov

Berichtdoor Jan » 17 dec 2014 13:19

BladeStraight schreef:Ik weet niet waar jij woont, Jan, maar in mijn omgeving heb ik niet echt een keuze.


De keuze gaat niet over omgaan met zondaren waar we niet aan ontkomen. Maar wel of niet kiezen voor een vriendschapsband of het in stand houden van zo'n band.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: De Here verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelov

Berichtdoor Jan » 18 dec 2014 12:07

Off topic - gewist door moderator
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten