Hoeveel tijd tussen de kinderen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

vanellus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 okt 2012 19:44

Re: Hoeveel tijd tussen de kinderen?

Berichtdoor vanellus » 02 dec 2014 19:45

654321 schreef:En wat zegt de Bijbel over de kinderzegen? Wat zegt de bijbel over afhankelijkheid? Wat leert de Bijbel ons over God voorzienigheid en hoe we daarmee om moeten gaan? En wat zegt de bijbel over de taak van moeder en vader? Over hun roeping? Misschien hebben de catechismus en het huwelijksformulier ook nog wijze lessen?

Het gaat er namelijk niet om wat wij graag willen. Wat wij denken. Wat wij voelen...


Nou en dit bedoelde ik dus met mijn reactie van gisteren. Ik heb twee kinderen en ik denk niet dat er meer komen. En dat is omdat ik het vermoedelijk niet aankan. Maar misschien ook wel. En dat is heel erg moeilijk en een strijd voor ons als echtpaar. En je bedoelt het vast niet zo, maar dit soort opmerkingen worden makkelijk geplaatst, maar wat zijn nu de implicaties? Ben ik, omdat ik anticonceptie gebruik vanwege eerder genoemd verhaal, ongehoorzaam aan God? Of mogen we dat zo niet stellen?

Elke algemene uitspraak die je doet, heeft wel directe raakvlakken met de persoonlijke situatie van iemand anders.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Hoeveel tijd tussen de kinderen?

Berichtdoor Sabra » 02 dec 2014 20:26

654321 schreef:En wat zegt de Bijbel over de kinderzegen? Wat zegt de bijbel over afhankelijkheid? Wat leert de Bijbel ons over God voorzienigheid en hoe we daarmee om moeten gaan? En wat zegt de bijbel over de taak van moeder en vader? Over hun roeping? Misschien hebben de catechismus en het huwelijksformulier ook nog wijze lessen?


Staat er dat je geen rekening mag houden met omstandigheden en persoonlijke opvattingen? Genoemde documenten moet je mijns inziens ook lezen in hun historische context.

Vraagt de bijbel om na te denken en verantwoordelijk gedrag of moet je maar zien wat er van komt? Stop je je talent in de grond of beheer je die verantwoordelijk?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Hoeveel tijd tussen de kinderen?

Berichtdoor Boerin » 02 dec 2014 20:31

vanellus schreef:
Nou en dit bedoelde ik dus met mijn reactie van gisteren. Ik heb twee kinderen en ik denk niet dat er meer komen. En dat is omdat ik het vermoedelijk niet aankan. Maar misschien ook wel. En dat is heel erg moeilijk en een strijd voor ons als echtpaar. En je bedoelt het vast niet zo, maar dit soort opmerkingen worden makkelijk geplaatst, maar wat zijn nu de implicaties? Ben ik, omdat ik anticonceptie gebruik vanwege eerder genoemd verhaal, ongehoorzaam aan God? Of mogen we dat zo niet stellen?

Elke algemene uitspraak die je doet, heeft wel directe raakvlakken met de persoonlijke situatie van iemand anders.

Als God het echt persoonlijk tegen je zegt en je luistert dan niet is het ongehoorzaam, maar je hoeft niet 16 kinderen te krijgen omdat God tegen Adam en Eva zei dat ze vruchtbaar en talrijk moesten worden.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Hoeveel tijd tussen de kinderen?

Berichtdoor lammetje » 02 dec 2014 21:21

In dat geval moet je samen, biddend, een besluit nemen. En dat besluit af en toe ook herzien.
Er staat niet voor niks, met verstand bij je vrouw liggen. Als je het niet aan kan, lichamelijk of psychisch, mag je Bijbels gezien een zwangerschap voorkomen.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Hoeveel tijd tussen de kinderen?

Berichtdoor Katlheen » 03 dec 2014 10:10

Wij hebben 3 kinderen, met exact 2 jaar er tussen. (in 2 weken tijd zijn ze allemaal jarig geweest, dus je kunt inderdaad spreken van exact 2 jaar er tussen).
Gezien onze leeftijd (36 en 37) en het feit dat er bij de laatste zwangerschap complicaties waren, hebben we besloten dat het mooi geweest is. Ik heb me dus een dikke maand geleden laten steriliseren, zo hoeft mijn vrouw geen pillen of spiraaltjes te laten plaatsen, en hebben we dat geklooi met condooms ook niet. Een vrij definitieve ingreep dus. Wat ook meespeelt is het feit dat we 3 kinderen kunnen behappen (we werken allebei) en ook niet meer behoefte hebben aan een vierde kind.
Overigens hadden we tijdens de zwangerschap van de derde allebei al zoiets van: dit is de laatste. En daar groei je naar toe, dat is echt niet iets wat je even op een regenachtige zaterdagmiddag besluit.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Sarah1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 nov 2014 15:51

Re: Hoeveel tijd tussen de kinderen?

Berichtdoor Sarah1 » 03 dec 2014 10:40

Kathleen geeft aan zich te steriliseren om meerdere zwangerschappen te voorkomen.
Ik ben benieuwd welke voorbehoedsmiddelen door anderen worden gebruikt om een zwangerschap te voorkomen..

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Hoeveel tijd tussen de kinderen?

Berichtdoor Evelien » 03 dec 2014 12:38

Ik denk dat een leeftijd idd. ook meespeelt. Althans voor mij zou dat zeker meespelen. Kijk ik heb geluk (of juist niet) dat ik rond mijn 28e zwanger werd (wat overigens ook ongeveer 2 jaar heeft geduurd voor ik zwanger raakte). Hoe jonger je trouwt hoe jonger je aan kinderen kunt beginnen (niet echt een hele goeie zin).

Hier gebruiken wij geen enkele vorm van a-c.

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Hoeveel tijd tussen de kinderen?

Berichtdoor Dippie » 03 dec 2014 12:44

Sarah1 schreef: Nou weetje, het voelt alsof iedereen hetzelfde denkt over een bepaald onderwerp en ik de enige ben die andersdenkend is :) Dat maakt me verder niet uit maar het zet me wel tot nadenken.


Deze snap ik niet helemaal... Hoe andersdenkend ben je dan? Ik zie namelijk heel veel reacties die het met jou eens zijn, dus snap niet zo waarom je je in dit opzicht zo andersdenkend vind?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Hoeveel tijd tussen de kinderen?

Berichtdoor Dippie » 03 dec 2014 12:46

Sarah1 schreef:
Omdat ik anders denk dan de rest heb ik het gedaan :-k

Nogmaals, de ruimte waar Lau nu slaapt is al erg klein. Voor mij geen optie om nog een kindje te laten slapen. Misschien moet ik dan minder 'krek' kijken niet zo moeilijk doen, maar dat is echt niet mijn enige reden om een zwangerschap uit te stellen... Ik vind dat je goed moet nadenken over een volgende zwangerschap. Je kunt wel klakkeloos zo achter elkaar zwanger zijn, maar bij mij telt ook mijn zware bevalling mee waar ik met angst aan terugdenk. Waar ik ook aan denk is 'weer een zieltje voor de eeuwigheid'. Wat een verantwoordelijkheid! En dat is geen reden om niet zwanger te worden (mocht God het geven) maar wel eentje om bij stil te staan..


Precies dit. Waarom heb je het nu gedaan? Wat bedoel je daarmee? Je spreekt mij namelijk heel erg tegen in deze quote (als dat tenminste een reactie op mij was, maar je quote mij, dus daar ga ik wel van uit)
Afbeelding

Sarah1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 nov 2014 15:51

Re: Hoeveel tijd tussen de kinderen?

Berichtdoor Sarah1 » 03 dec 2014 14:39

Dippie schreef:
Precies dit. Waarom heb je het nu gedaan? Wat bedoel je daarmee? Je spreekt mij namelijk heel erg tegen in deze quote (als dat tenminste een reactie op mij was, maar je quote mij, dus daar ga ik wel van uit)


Ik stelde in een ander topic de vraag hoe wordt gedacht over snel achter elkaar zwanger worden en hoe verder wordt gedacht over de leeftijden van de kinderen.
De discussie was uiteindelijk niet meer wanneer je 'weer' aan kinderen 'begint', maar wat in afhankelijkheid leven is.

Als ik vervolgens zeg dat we afgedwaald zijn van het onderwerp, ben ik volgens jou het punt van discussie. Omdat ik anders denk over afhankelijk leven? Zo leg ik het voor je uit ;)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Hoeveel tijd tussen de kinderen?

Berichtdoor meribel » 03 dec 2014 14:51

Sarah1 schreef:Kathleen geeft aan zich te steriliseren om meerdere zwangerschappen te voorkomen.
Ik ben benieuwd welke voorbehoedsmiddelen door anderen worden gebruikt om een zwangerschap te voorkomen..



Maakt dat wat uit dan?
Of bedoel je het meer als dat je zelf zoekt naar iets wat prettig is?

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Hoeveel tijd tussen de kinderen?

Berichtdoor Dippie » 03 dec 2014 16:53

Sarah1 schreef:
Ik stelde in een ander topic de vraag hoe wordt gedacht over snel achter elkaar zwanger worden en hoe verder wordt gedacht over de leeftijden van de kinderen.
De discussie was uiteindelijk niet meer wanneer je 'weer' aan kinderen 'begint', maar wat in afhankelijkheid leven is.

Als ik vervolgens zeg dat we afgedwaald zijn van het onderwerp, ben ik volgens jou het punt van discussie. Omdat ik anders denk over afhankelijk leven? Zo leg ik het voor je uit ;)


Dan wil ik mijn reactie wel even zien welke jij bedoeld, want ik heb nergens gezegd dat jij het punt van discussie bent... Alleen dat een discussie over ac niet de bedoeling was van jou (daar ging ik tenminste van uit). Vervolgens heb ik ook niets over jou gezegd, maar alleen gezegd hoe ik het zie. Als jij een andere mening hebt daarover, prima toch?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoeveel tijd tussen de kinderen?

Berichtdoor Marnix » 03 dec 2014 17:04

Sarah1, bespreek het met je partner maar ook samen met God. En dan denk ik niet dat de opdracht is om zo snel mogelijk weer kinderen te krijgen. Je mag gewoon je verstand gebruiken en op basis daarvan keuzes maken. Als het niet past mag je best eerst een groter huis kopen zodat het wel past bijvoorbeeld. Als je het naar Hem kan verantwoorden is daar niets mis mee.

Afhankelijk leven vind ik een wat vreemd begrip hierin. Afhankelijk leven ontslaat je niet van je je verantwoordelijkheden, ook om hierin een keuze te maken. Want dat moet je. Geen voorbehoedsmiddelen gebruiken is net zo goed een keuze met consequenties als ze niet gebruiken. Er zijn mensen die zeggen: Ik gebruik ze niet en dan zie ik wel wat ik krijg. Dat kan. Gevolg is dat als je vruchtbaar bent, je dan vanaf dat je trouwt tot je 40 regelmatig met een dikke buik rond zal lopen. Nou werkt dat niet bij iedereen zo, maar dat is wel de grote lijn. Het wil niet zeggen dat je dan in afhankelijkheid leeft en anders niet. Of je in afhankelijkheid met Hem leeft bepaalt hoe je je keuzes maakt maar niet altijd welke keuze dat is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Hoeveel tijd tussen de kinderen?

Berichtdoor pannenkoek » 04 dec 2014 21:40

Onze kinderen zijn geboren in 04/1995 11/1996 01/1999 12/2003
Ik was 21, 23, 25 en 30 jr.

Ik ga verder niet op discussies in. Dat is voor ieder persoonlijk.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Hoeveel tijd tussen de kinderen?

Berichtdoor jamillah » 10 dec 2014 20:26

Wij kregen negen maanden na ons trouwen onze eerste, 15 maanden daarna de tweede. Ik was er helemaal klaar mee dacht ik... Toen ze eenmaal op school zaten kwam er dan toch een derde, na ongeveer 5 jaar dus. En na ruim twee jaar was nummer 4 er. Nu zit het huis vol, komen eigenlijk een kamer te kort, is de jongste pas 14 maanden en moet ik er even niet aan denken om weer zwanger te worden. Ik hoop in maart 33 te worden dus er zouden er best nog meer kunnen komen wat leeftijd betreft.
Ik maak me echter wel zorgen om hoe we dat ooit kunnen rondbreien, financieel vooral. Tot zover het afhankelijk leven van Jamillah 8-[

Toch waren die bezwaren en moeiten er bij alle vier. Toch steeds ben ik wonderlijk gespaard, door de bevalling heen gekomen (ook al waren het relaxte bevallingen, het blijft een wonder natuurlijk). We hebben nog steeds te eten en kunnen de kids nog kleden en zelfs voor ze sparen. Dus achteraf bezien kom je er dan achter dat God goed is dat Hij zelfs onafhankelijke types uit en door helpt.

Ik blijf echter ook mens, met menselijke gedachten en het spijt me echt, oprecht afhankelijk leven, ik kan het niet.... :?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten