Hoeveel tijd tussen de kinderen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sarah1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 nov 2014 15:51

Hoeveel tijd tussen de kinderen?

Berichtdoor Sarah1 » 26 nov 2014 21:09

Topic afgesplitst van zwanger topic
Hoihoi..

Ik ben nieuw hier en lees de berichtjes met interesse!

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie denken over het 'krijgen van kinderen'.
Wij hebben een zoontje van 2 jaar.
Omdat we in een klein huis wonen en over ongeveer een jaar gaan verhuizen naar een ruimer huis,
zouden wij graag een volgende zwangerschap (b.l.e.w.) uitstellen.
Naast een verhuizing, ben ik er voor mezelf ook nog niet aan toe omdat ik 3,5 dag werk.
Maar wat ik veel om me heen zie, zijn gezinnen waarbij de kinderen vaak 1 tot 2 jaar schelen van elkaar. Nu vraag ik me daarom af wat het beste is voor ons en ook voor ons zoontje.
Als wij nog even wachten met een eventuele volgende zwangerschap is dat misschien wat minder leuk voor onze zoon. En als wij nu misschien weer voor een kindje kiezen en wij ontvangen er weer één, zijn wij er zelf misschien nog niet aan toe.

Het is vooral een persoonlijke keuze vind ik, maar ik ben toch benieuwd hoe anderen erover denken en welke beslissing anderen hierin genomen hebben!

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor paprikameisje2 » 26 nov 2014 21:26

wij hadden geen keus.. was snel binnen twee jaar al weer zwanger maar beide keren is het een miskraam geworden, dus zit er nog ruim twee en half jaar tussen nr 1 en nr 2... en nu vier jaar en nog wat tussen de laatste en nu... tja.... je hebt et helaas niet voor het zeggen!
Laatst gewijzigd door paprikameisje2 op 01 dec 2014 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Sarah1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 nov 2014 15:51

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Sarah1 » 26 nov 2014 21:35

En heb je dan wel iets geslikt of afgewacht wanneer de eerste (en volgende) zich aankondigt?

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor paprikameisje2 » 26 nov 2014 21:40

Sarah1 schreef:En heb je dan wel iets geslikt of afgewacht wanneer de eerste (en volgende) zich aankondigt?


Niks gewacht niks geslikt! Gewoon verrast :)!

Zelf wonen we ook erg klein.. maar absoluut geen reden om te zeggen en te wachten, allemaal bijzaak. Een bedje past snel ergens... en je redt je snel!

Sarah1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 nov 2014 15:51

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Sarah1 » 26 nov 2014 21:47

Wij zijn inderdaad ook verrast! Blij verrast ook :D

In ons geval is het niet praktisch omdat wij in een appartement wonen.
Wij hebben niet eens een extra kamer voor nog een kleintje.
Dus in ons geval moeten wij ook eerst verhuizen.

Persoonlijk zou ik het erg leuk vinden voor ons zoontje als hij weer een broertje of zusje zou krijgen.
Is een tweede makkelijker dan een eerste zoals je heel vaak hoort? En hoe ervaar je het met de drukte? Ben je dan alleen nog maar druk met de kinderen of blijft er ook nog wel eens tijd over voor jezelf :wink:

Misschien overdrijf ik wel hoor want mijn schoonzus en zwager hebben 4 meisjes en dat lukt ook!
Maar ja iedereen is verschillend hé!

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Acire » 26 nov 2014 21:53

Het is maar welke eisen je stelt en wensen je hebt. Onze dochter heeft bijvoorbeeld een jaar bij ons op de kamer geslapen, dus als jij dat net zo zou doen, kun je na de geboorte van je kind nog een jaar blijven wonen waar je nu bent. En misschien kan ze na dat jaar bij haar broertje op de kamer. Misschien past dat helemaal niet bij jullie, maar ik noem gewoon maar een optie.
Verder zie ik kinderen als iets onplanbaars. Het enige wat je kunt doen is voorkomen dat ze komen en zelfs dat is niet waterdicht.
In mijn pufclub waren er bijvoorbeeld 2 die hun 30ste een goed moment vonden om kinderen te krijgen. De een werd na 5 jaar zwanger, de ander na 6 jaar. Dus je kunt bedenken wat je wilt... je hebt het echt niet in de hand.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor paprikameisje2 » 26 nov 2014 21:58

idd.. en hier gaat de derde bij de tweede op de kamer zoals het nu lijkt omdat de tweede niet bij de eerste op de kamer wil :) jah jammer dan....

een tweede was in ons geval niet zo.. dat doe je erbij, hij bleek een f0rse koemelkallergie te hebben, ook veel oorontstekingen en alle zorgen van dien! Kortom een enorme huilbaby.

Maar... het is alles waard geweest! dus.... een tweede doe je er niet maarzo bij :) maar je bent als moeder wel relaxter...

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Acire » 26 nov 2014 22:01

Oh, ik schrijf 'ze' en 'haar'. Blijkbaar denk ik dat je ooit een meisje krijgt Sarah1 :-oo

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Acire » 26 nov 2014 22:03

lammetje schreef:Hmm ik krijg spontaan zin om weer te dragen 8)


Haha, ja leuk he? :)
Het effect op het kind maakt het leuk, niet het dragen zelf, want dan kun je net zo goed met een zak aardappelen op je rug gaan lopen.

Sarah1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 nov 2014 15:51

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Sarah1 » 26 nov 2014 22:14

Nou een meisje zou wel errug leuk zijn hoor :D

Ik zou er niet aan moeten denken dat mijn kind een jaar lang bij ons op de slaapkamer ligt.
Maar dat is dan toch per persoon verschillend.

Kijk, overal is wel plek om nog een bedje neer te zetten, maar ik vraag me dan ook wel af of dat een gezonde situatie is als je zo'n kleine ruimte hebt en dat dan met vier mensen te moeten delen.
Tja, dan kun je beter verhuizen, toch?!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Evelien » 26 nov 2014 22:18

Hier ruimte zat voor kinderen. :wink: Onze zoon van 3 slaapt regelmatig bij ons in bed. Soms niet handig (want je wil zelf ook wel eens even lekker slapen) maar het voelt wel goed/fijn.

Wat Acire ook al zei, het is iets onplanbaars.

Sarah1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 nov 2014 15:51

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Sarah1 » 26 nov 2014 22:26

Dat is wel heel gezellig ja. Zeker als ze lekker tegen je aankruipen en in slaap vallen.
Eigenlijk doen wij dat alleen zaterdagsmorgen heeel vroeg!
Dan slapen we nog tot een uur of 9 uit omdat Lau dan weer in slaap valt :wink:

Nou op een bepaalde manier kun je het wel plannen natuurlijk he!
Je moet er wel aan toe zijn om snel weer zwanger te raken.
Een vriendin van mij was net bevallen en drie maanden later weer zwanger.
Dan vraag ik me af of ze er wel weer aan toe was. Maar ja dan moet je wel weer.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor paprikameisje2 » 26 nov 2014 22:31

Sarah1 schreef:Kijk, overal is wel plek om nog een bedje neer te zetten, maar ik vraag me dan ook wel af of dat een gezonde situatie is als je zo'n kleine ruimte hebt en dat dan met vier mensen te moeten delen.
Tja, dan kun je beter verhuizen, toch?!


als je nou niet beter weet.... dan merkt een kind er niks van. Zo hoor ik nog steeds dat mensen roepen...dat meeeeeen je niet als ik vertel dat we met zn drietjes op 1 kamer sliepen... en we hadden zeker niet allemaal mega veel ruimte! Nou.... kan zeggen dat ik een super jeugd heb gehad en dat dit zeker niet van invloed is geweest op mijn functioneren van nu! maar juist waardevol was!

Hier ook spelen ze samen op een kleed van 2 bij 2... zonder ruzie maken... Tuurlijk gaat het wel eens mis... maar het gaat er ook om wat je ernaast doet!
Gewoon de ruimte opzoeken.. lekker in het bos of wat dan ook! zijn meeeer dan genoeg opties! en ben er ook wel acthter.. hoe meer speelgoed.. hoe meer bende, maar ook hoe slechter ze spelen. Straks komt er ook nog een box in te staan.. ach, ze doen et er maar mee!

Sarah1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 nov 2014 15:51

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Sarah1 » 26 nov 2014 22:47

Ik weet er alles van. Heb ook altijd mijn kamer gedeeld met zijn zus en later mijn zusje weer.
Het was heeel gezellig en inderdaad ook waardevol, maar ben wel blij dat ik nu getrouwd ben ;)
Op een gegeven moment is het wel lekker om op jezelf te gaan wonen. Even uit de drukte.

Ik zoek nu ook vaak de leuke speeltuintjes in de buurt op. Of we wandelen 's middags bij ons achter zo het paadje in met alle moestuintjes van de stad. Heerlijk een frisse neus halen!
Nu het kouder wordt buiten merk je toch al dat je minder snel naar buiten gaat. Dus die wandeling moet je gewoon verplicht maken 's middags !

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Jannoek » 27 nov 2014 00:06

volgens mij is ruimte (gebrek) niet per se een reden om te wachten Sarah1.. Tenminste; voor ons niet.
Net zo min als de financieel onzekere situatie waarin we zaten toen een tweede kindje welkom was. Tuurlijk hebben we ons wel eens afgevraagd hoe we het zouden moeten doen, maar we hebben er altijd op vertrouwd dat het goed zou komen, en we zijn zo rijk gezegend!
Wij wonen in een appartement op 2 hoog, zonder lift. Ideaal? Neu, niet bepaald, maar hee, het gaat prima.
De 'babykamer' is nog geen 2 x 2m en daar staat een (op maat gemaakt) stapelbed.
Oke, ik ben blij dat we volgend jaar hopen te verhuizen ;-) maar het kan...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 68 gasten