Gezin en financiën deel 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Gezin en financiën deel 4

Berichtdoor Acire » 23 okt 2014 14:54

Evelien schreef:Je zal vast niet de enige zijn, maar ik neem aan dat je wel ongeveer weet wat je kan uitgeven?


Uh, nee, eerlijk gezegd niet. Ik weet dat ik nooit rood sta, maar verder weet ik echt niet of we 10, 100 of 1000 euro per maand overhouden. Ik zal eens met m'n vent gaan praten. :-oo

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Gezin en financiën deel 4

Berichtdoor Evelien » 23 okt 2014 15:19

Je weet ook niet wat er binnen komt?

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Gezin en financiën deel 4

Berichtdoor LeChat » 23 okt 2014 16:09

Ik heb ooit op mijn laptop een maandbegroting gemaakt en die werk ik af en toe bij als er veranderingen zijn - zo weet ik of we op 'de oude voet' door kunnen gaan of wat meer op de kleintjes zouden moeten gaan letten. Moet zeggen dat ik er verder zelden naar kijk en ook niet per week/maand controleer of we nog aan die begroting voldoen.
Af en toe kijk ik naar die diagrammen in de telebankieromgeving v/d Rabobank, waar je precies kunt zien wat je aan welke post uitgeeft, en of dat 'n beetje gemiddeld is - gewoon omdat ik dat leuk vind zo nu en dan, met veel dingen zitten we onder het gemiddelde, en dan geloof ik het wel weer :wink:.
Wel merk ik dat ik regelmatiger de banksaldi check sinds er bankierapps bestaan voor op de iPhone/iPad, reuzemakkelijk.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

654321
Luitenant
Luitenant
Berichten: 574
Lid geworden op: 23 jul 2011 12:47

Re: Gezin en financiën deel 4

Berichtdoor 654321 » 23 okt 2014 16:33

Boerin schreef:Lol nee, ik doe maar wat. Lees dit topic met verbazing. Op is op en wat over betekent een leuk pak lego erbij. Vorig jaar zat ik nogal krap en toen had ik maar 60 euro per week voor alles. Wat een gedoe.


Lijkt mij niet verstandig om zo met je geld om te gaan als je maar amper kan rondkomen. Dan lijkt het mij dat je elk dubbeltje bewust wel/ niet uitgeeft.
En als je iets overhoud lijkt het mij handiger om dat te sparen dan lego te kopen :shock:

654321
Luitenant
Luitenant
Berichten: 574
Lid geworden op: 23 jul 2011 12:47

Re: Gezin en financiën deel 4

Berichtdoor 654321 » 23 okt 2014 16:40

jaccootje85 schreef:Nee je bent niet de enige. Wij houden ook niks bij, maar elke week kom ik ongeveer tussen de vijftig en de zeventig euro uit. Ligt eraan of ik luiers, flesvoeding of hondenbrokken nodig heb.


Ik vraag mij dan af (als je niets bijhoud) of je echt tussen de 50-70euro uitgeeft...?!
Ga de uitdaging maar aan en tel al je pin-uitgaven (boodschappen, verzorgingsartikelen, kleine aankoopjes) van bijv. 3 maanden bij elkaar op en deel dat door 3 ;-).
Ik denk dat heel veel mensen zich vergissen hoeveel ze uitgeven.
Ik vergiste mij daar in ieder geval erg in toen ik niets bijhield...

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Gezin en financiën deel 4

Berichtdoor Boerin » 23 okt 2014 16:56

654321 schreef:
Lijkt mij niet verstandig om zo met je geld om te gaan als je maar amper kan rondkomen. Dan lijkt het mij dat je elk dubbeltje bewust wel/ niet uitgeeft.
En als je iets overhoud lijkt het mij handiger om dat te sparen dan lego te kopen :shock:

Toen ik zo krap zat moest je gewoon niet meer dan 60 per week uitgeven, verder ook gewoon niks. Maar nu zit ik niet meer zo krap, heb sowieso 100 per week en zoveel eten we niet. De ene keer doe ik boodschappen voor 130 euro, de andere keer voor 60 of 40.
Ik kan ook gewoon pizza bestellen, da's dan 9 euro, daar eten we met z'n vieren van. Ik woon ook best goedkoop in een tweekamerflat. Zo'n duur huis hoef ik nooit meer.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Gezin en financiën deel 4

Berichtdoor juffiejuf » 23 okt 2014 18:39

@ boerin; Ondanks dat je het nu niet meer met 60 euro in de week hoef te doen dan nog heb je toch dingen waar je tegen aan gaat lopen? Je wasmachine gaat stuk, kinderen worden ouder dus ook meer kosten, studie van de kinderen (toekomst) etc.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Gezin en financiën deel 4

Berichtdoor Boerin » 23 okt 2014 18:43

juffiejuf schreef:@ boerin; Ondanks dat je het nu niet meer met 60 euro in de week hoef te doen dan nog heb je toch dingen waar je tegen aan gaat lopen? Je wasmachine gaat stuk, kinderen worden ouder dus ook meer kosten, studie van de kinderen (toekomst) etc.

Wasmachine is pas een jaar oud en de studie kan ik toch niet betalen, geloof wel dat hun vader tegen die tijd een normaal inkomen heeft en dan kan ik ook meer gaan werken. Dat zien we dan wel.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Roady
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 16 sep 2014 19:16

Re: Gezin en financiën deel 4

Berichtdoor Roady » 23 okt 2014 19:06

Mijn inkomens zijn nogal wisselend geweest.
Tijdens de rustige jaren flink kunnen sparen. Wat in de rumoerige jaren daarna goed van pas kwam.
Nu leef ik van een parttime baan, en hou ik sinds jaren weer wat geld over in de maand.
Het heeft me echt verbaasd hoeveel onnodige kosten ik maakte, wat ik allemaal heb veranderd door 's goed te kijken naar tijdschriften, tv/internet/telefoon, verzekeringen, uitjes etc.

En ja, ik weet exact wat er binnenkomt en uitgaat.

En oja, het scheelt dat ik echt alles zelf repareer wat er kapotgaat :D
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Gezin en financiën deel 4

Berichtdoor Wim2600 » 23 okt 2014 19:13

Acire schreef:Sjonge, zijn jullie allemaal zo georganiseerd? Ik doe altijd maar wat. We hebben geen weekbudget, maandbudget of jaarbudget... ben ik de enige?


Absoluut niet de enige. Wij plannen ook zelden of nooit wat, en ik heb geen duidelijk beeld wat er per week de deur uitgaat voor boodschappen. Ik schat ruwweg zo'n 250 euro, maar dat schommelt erg van week tot week.

We zijn met z'n tweeën, hebben elk een eigen bankrekening waarop ons loon terecht komt, en daarnaast een gemeenschappelijke rekening voor het huishouden. Normaalgezien zetten we daar zo'n 2200 euro per maand op voor alle kosten (woonlening, EGW, internet, verzekeringen, boodschappen) en vaak is dat genoeg, maar soms ook niet - als we bijvoorbeeld een grote voorraad boodschappen in één keer aan huis laten leveren is dat al gauw voor zo'n 400 euro - en dan moeten we op het einde van de maand soms even 'bijtanken' vanop onze eigen bankrekeningen.

Over de rest van ons budget beschikken we allebei vrij... da's dan voor kleding, boeken, films, hobby's, vakanties, uitstapjes of cadeautjes. En af en toe een beetje sparen (maar daar ben ik niet zo'n held in moet ik toegeven).

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Gezin en financiën deel 4

Berichtdoor Acire » 23 okt 2014 19:33

Evelien schreef:Je weet ook niet wat er binnen komt?


Nee :mrgreen: Alleen heel globaal.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gezin en financiën deel 4

Berichtdoor Lalage » 24 okt 2014 19:59

Ik ben pas geleden gestopt met het bijhouden van een kasboek, iets wat ik deed sinds ik als kind zakgeld kreeg... Ik wist dus tot voor kort precies waar het geld heen ging, maar dat is in ons geval totaal niet nodig. Dus nu ben ik ermee gestopt en hoef ik er ook niet meer over na te denken. Dat geeft mij meer rust en minder gezeur tegen mijn man. We houden toch genoeg over.
We zijn veel meer gaan uitgeven sinds we meer groente en fruit eten. Ook kopen we veel biologisch en/of fairtrade. Daarom zijn de uitgaven aan boodschappen flink toegenomen in de afgelopen jaren. Maar wij vinden gezondheid en lekker eten erg belangrijk en daarom mag het best wat kosten.

Ik heb als kind en later als student wel geleerd om met weinig geld om te gaan. Dus mocht het ooit nodig zijn dan ga ik weer een kasboek bijhouden en goedkoper boodschappen doen. Maar nu even niet :)

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Gezin en financiën deel 4

Berichtdoor Sabra » 25 okt 2014 10:18

Net op de markt geweest, waar je gulden een daalder waard is:

pond tongfilet en anderhalf ons zalmfilet: 19,40
bloemkool, anderhalf pond rode bieten, een prei, half pond champignons, komkommer, courgette: 4,65
pakje stroopwafels en zakje koekkruimels: 2,70
drie zakjes nootjes: 5,00
pond kaas: 6,65

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Gezin en financiën deel 4

Berichtdoor ajl » 27 okt 2014 08:23

Hoeveel dagen eet jij hier nu van? Ik zou nl met ons 6-persoons huishouden niet zo ver komen.

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Re: Gezin en financiën deel 4

Berichtdoor Sterretje » 27 okt 2014 22:35

@Sabra, de groente zou voor 3 dagen zijn.
Koekjes en nootjes voor de hele week, kaas w.s. ook.
In hoeveel porties verdeel jij de vis? (voor hoeveel personen).
Uitgaande van 100 gram vis p.p.? - tenminste dat doe ik meestal-
Dan zouden het maar 2 maaltijden zijn?


Hier afgelopen zaterdag bij groenteboer:
Bloemkool, andijvie, witlof, (voor 4 personen)
bananen -6-, 2 kg appels.
Samen 7,30
Time flies when you have none!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 63 gasten