Gezin en financiën deel 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Gezin en financiën deel 4

Berichtdoor Sterretje » 19 okt 2014 22:09

Gezin en financiën, een hot topic op Refoweb. Het begon allemaal in 2007 met deze openingspost:

Kwebbel schreef:Jaaaaaaa, laten we het ook eens over een spannende kant van de relatie hebben!!!!!! 8) Getrouwden stellen of toekomstige getrouwden: tataaaaaaaaaaa.....brrrrrrrrr.......: de financiën !!!!!

Wie o wie beheert de financiën ?? Is dat de:
- o zo handige, de multifunctionele-zoals-bellen-smsen-ook-nog-weet-waar-je-man-zijn-overhemd-ligt-vrouw???

Of is het de:
- handige-klusser-die-zeurt-dat-de-vrouw-weer-teveel-heeft-uitgegeven-aan-kleding-man ??

Hebben jullie 1 of 2 rekeningen? Waarom? Waarom juist niet? Huwelijkse voorwaarden? Of gewoon in gemeenschap van goederen? Waarom wel of niet?


Lees hier het vorige deel (3)

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Re: Gezin en financiën deel 4

Berichtdoor trijntjejohanna » 20 okt 2014 10:00

paprikameisje2 schreef:Cadeautjes zo goedkoop.mogelijk? Wij hebben min of meer de afspraak dat we iets geven van dezelfde waarde. Als ik.doosjes lego oo de kop tik voor drie euro.. krijgen ze nog echt iets van 2 euro erbij of gewoo het resterende deel.

Ook voor klasgenootjes doe ik dat zo.


Maar eigenlijk geef je zo niet iets van dezelfde waarde, want die lego is eigenlijk al meer waard, jij hebt er alleen minder voor betaald.

Ik ben voor Milan en Matteo al klaar voor sinterklaas :lol: :lol: Nu nog wat bedenken voor Manoël

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Gezin en financiën deel 4

Berichtdoor ajl » 20 okt 2014 10:21

@ haai volgens mij moet ik rond de seizoeneswissel van de kleding bij jou in de leer. Ik red het echt niet voor dat bedrag. Nu scheelt het wel dat ik voor de jongste twee jongens nooit iets koop. Eigenlijk schuif ik alles door van de oudste. Daarnaast voor hun ook nog alles van een neefje. Dl krijgt veel kleding, maar ik koop ook wel wel wat en schuif als het te klein is alles door naar een nichtje.

Verder qua boodschappen. Voor ons 6-en zijn wij qua eten tussen de 70 -100e kwijt. Ik merkt echt wel dat wij grote eters zijn, want hetgeen wij aan basis ( brood, aardappelen, zuivel, fruit en groente) nodig hebben is best veel. Koek en snoep eigenlijk weinig. Alchol drinken wij zelden en frisdrank hebben wij ook eigenlijk nooit. Door de week drinken wij gewoon thee.
Ik ben nu wel weer overgegaan van de AH naar de Lidl en dat scheelt enorm.

@ 654321 aan pinnen geef je snel te veel uit. Ik merk dat hier ook, je pint zo makkelijk kleine bedragen, maar tel ze maar eens bij elkaar op. Dan schrik je echt.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Gezin en financiën deel 4

Berichtdoor paprikameisje2 » 20 okt 2014 10:24

maar ik zou dat niet eerlijk vinden.. Laatst twee super dure merk dingen op de kop getikt in de uitverkoop. Beide gegeven in 1 pakje als kraamcadeautje... ik heb er immers dat 'afgesproken' bedrag voor betaald. Zou er erg sneu vinden dat ikzelf me houden aan de afspraak en mn kids het met action-krijgertjes zouden moeten doen. Dan zou ik liever het geld zo in de handen hebben om daar wat van te kopen. Action prut kost mij genoeg.. binnen notime kan het de kliko in.

ach jah... ben nog altijd blij met mn naaimachine. nu van oude hoeslakens/ dekbedovertrekken nieuwe lakentjes maken! :) en.... van die hoezen voor over het aankleedkussen. Heb ff gegoogled op wehkamp.nl en zo allemaal leuke ideetjes opgedaan.... nu een kwestie van ff in elkaar jassen! Haal ff een badlaken bij de action... en we maken er drie of vier van, dat badstof gedeelte gebruik ik alleen voor het liggen, verder leuke andere restjes!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Re: Gezin en financiën deel 4

Berichtdoor trijntjejohanna » 20 okt 2014 10:35

Ik heb nu voor Milan iets gekocht van in totaal 50 euro. Voor Matteo voor 39, maar ik heb bij Matteo 1 ding veel goedkoper kunnen krijgen dan normaal. Hierdoor is de totale waarde van Matteo's kado's in principe hoger, maar heb ik bij Milan toch meer betaald. Ze hebben nu beide 2 kado's en dat laat ik ook zo.
Ik heb nu bewust gekozen voor 2 grotere kado's ipv meerdere kleintjes, want hier hebben ze uiteindelijk meer aan.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Gezin en financiën deel 4

Berichtdoor MissF » 20 okt 2014 10:42

Van de 100 euro doen we in principe alleen de boodschappen (incl verzorgingsartikelen, die koop ik gewoon in de supermarkt), maar ik merk steeds vaker, dat ik ook andere dingen tussendoor er van doe. En dat komt doordat de rest van het geld voor een deel op gaat aan benzine, dat valt me tegen, eerst tankte ik 1 a 2 keer per maand, maar nu de kids verder weg op school zitten en fietsen niet meer lukt, zit ik zo op 3 keer tanken, en dat tikt aan.
Zomaar onnodig pinnen kan gelukkig niet, we hebben gewoon 1 bedrag voor huishoudelijke zaken per maand, meer staat er niet op. Dus daar moet het van. Om in ieder geval elke week genoeg te hebben voor boodschappen pin ik dat wel voor 4,5 weken, en als de rekening dan leeg is heb ik pech :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Re: Gezin en financiën deel 4

Berichtdoor Sterretje » 20 okt 2014 10:57

MissF: 100 euro voor 4 weken voor 4 personen? Eten en drinken? (incl. fruit, groente en vlees?)
Time flies when you have none!

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Gezin en financiën deel 4

Berichtdoor meribel » 20 okt 2014 10:59

als ik voor mijn eigen kinderen bijv. sinterklaas kado's koop, en ik scoor iets enorm in de uitverkoop dan compenseer ik dat niet. Dan tel ik gewoon het aantal kadootjes ( dat moet gelijk zijn ) en ongeveer wat de waarde zou zijn. Maar de één krijgt de ene keer weleens wat duurders op zijn verjaardag, de ander de andere keer. En de jongste heeft de eerste jaren gewoon nog pech, dan merkt ze er niets van, ik ga niet voor een 1-jarige allemaal speelgoed kopen wat ik al in huis heb, die krijgt met sinterklaas echt vooral praktische zaken. Als ze maar net zoveel open te maken heeft. ( wat haar zussen voor haar doen overigens, maar dan kunnen zij mooi even wachten bij de zak ). Ook stop ik vaak wat in haar schoen ( ehh..slof ) , maar dat is dan echt alleen omdat haar zussen dan verrukt zijn dat ze niet vergeten is ( maar dat is dan vaak een leuk setje sokken bijv. )

Maar voor kadootjes voor klasgenootjes houd ik standaard 5 euro aan. Het kan 50 ct. meer of minder zijn, daar doe ik niet moeilijk over. Maar als ik dus iets leuks vind voor 2 euro dan komt er nog wat bij.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Gezin en financiën deel 4

Berichtdoor meribel » 20 okt 2014 10:59

Sterretje schreef:MissF: 100 euro voor 4 weken voor 4 personen? Eten en drinken? (incl. fruit, groente en vlees?)


dat zal toch wel per week zijn..

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Gezin en financiën deel 4

Berichtdoor MissF » 20 okt 2014 11:13

Sterretje schreef:MissF: 100 euro voor 4 weken voor 4 personen? Eten en drinken? (incl. fruit, groente en vlees?)


Nee gelukkig niet, voor 1 week :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Re: Gezin en financiën deel 4

Berichtdoor trijntjejohanna » 20 okt 2014 11:14

ik kijk vooral naar wat bij het kind past. Ik heb nu 2 dingen waarvan ik weet dat ze dat allebei supergaaf vinden (er is 1 kado die ze allebei hetzelfde krijgen) en als de waarde wat verschilt, tja dat zal, maar daar heb ik niet zo'n moeite mee. Het moet natuurlijk niet 50 euro ofzo schelen .. dat zien ze wel, maar 10/15 verschil..

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Re: Gezin en financiën deel 4

Berichtdoor trijntjejohanna » 20 okt 2014 11:23

wij deden altijd met 80 euro per week ( incl verzorgingsproducten, luiers enz) maar ik heb het nu opgeschroefd naar 90 ..

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Gezin en financiën deel 4

Berichtdoor Sabra » 20 okt 2014 16:05

Toch benieuwd waar jullie dan boodschappen doen en hoeveel. Hier een huishouden van 4 personen en schat in dat we tussen €150 en €200 per week uitgeven aan voedsel en verzorging.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Gezin en financiën deel 4

Berichtdoor paprikameisje2 » 20 okt 2014 17:29

wij zijn nu ook meer kwijt, we moeten voor de jongste sowieso melk vrij, dus naast alle gebruikelijke dingen staan vaak duurdere dingen, of juist dubbel op.


Zakken waspoeder komen maar niet in de folder bij de gamma :( ben inmiddels weer door mijn voorraad heen en voor 25 euro 15 kg... kon ik mooi meer dan een jaar mee wassen!

Ben wel benieuwd hoe we komend jaar met de stroom uitkomen. We zijn door een brandje in de vaatwasser gestopt met dag en nacht stroom! jakkes zeg.. wat schrikken was dat! dus we doen nu alles op dezelfde stroom..... zou et veel uitmaken? ik ben benieuwd.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Gezin en financiën deel 4

Berichtdoor Evelien » 20 okt 2014 17:45

Sabra schreef:Toch benieuwd waar jullie dan boodschappen doen en hoeveel. Hier een huishouden van 4 personen en schat in dat we tussen €150 en €200 per week uitgeven aan voedsel en verzorging.


Wij kopen vooral bij natuurvoedingswinkel/landwinkel/bij de boer en het VoKo.
Dan zit je toch al gauw op de 130 euro aan boodschappen (en wij zijn met z'n 3-en).


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 gasten