Samenwonen vóór trouwen!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lovalietje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 sep 2014 17:38

Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor lovalietje » 30 sep 2014 15:56

Beste mede fora gebruikers,

Graag wil ik de situatie waarin ik nu verkeer met jullie delen.

Ik en mijn vriend zijn beiden aangesloten bij dezelfde hervormde gemeente. We hebben 5 jaar een relatie en hebben (bijna) een huis gekocht. Omdat we niet genoeg geld hebben voor het inrichten van dit huis en trouwen willen we gaan samenwonen.

Hoe onze trouwdag eruit zal gaan zie is als volgt: trouwen voor de gemeente, trouwen voor God in de kerk en het geven van een feest om te vieren dat we zijn getrouwd.

Nu wil ik niet weten wat jullie mening is over bovenstaande situatie, maar juist wat de kerk hiervan zal vinden? Zijn er kerkelijke regels die bovenstaande tegenspreken? Of is het wél mogelijk in een hervormde gemeente als ons te trouwen nadat we eerst hebben samengewoond?

Ik hoor heel graag van jullie!

Lovalietje

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor meribel » 30 sep 2014 16:17

Het gaat niet om waar je woont, maar om de 'regel' geen seks voor het huwelijk, vandaar afgeleid ' niet samenwonen', =seks ??, voor het huwelijk.

lovalietje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 sep 2014 17:38

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor lovalietje » 30 sep 2014 16:44

meribel schreef:Het gaat niet om waar je woont, maar om de 'regel' geen seks voor het huwelijk, vandaar afgeleid ' niet samenwonen', =seks ??, voor het huwelijk.


Oké. Dus samenwonen op zich is geen probleem volgens jou?

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor Pcrtje » 30 sep 2014 16:53

lovalietje schreef:Ik en mijn vriend zijn beiden aangesloten bij dezelfde hervormde gemeente. We hebben 5 jaar een relatie en hebben (bijna) een huis gekocht. Omdat we niet genoeg geld hebben voor het inrichten van dit huis en trouwen willen we gaan samenwonen.

Nu wil ik weten wat de kerk hiervan zal vinden. Zijn er kerkelijke regels die bovenstaande tegenspreken? Of is het wél mogelijk in een hervormde gemeente als ons te trouwen nadat we eerst hebben samengewoond?
Met de uitspraak 'hervormde gemeente' ben je behoorlijk vaag. Dat snap ik op zich ook wel, want het is natuurlijk best een privé-zaak maar het is dan wel moeilijk een correct antwoord te geven.

Ik denk dat als je in de HHK zit er geen sprake van kan zijn als dit jullie plan is. Volgens mij zullen jullie daar onder de tucht komen te staan. Als je aangesloten bent bij een PKN-gemeente is het afhankelijk van de stroming en de streek waar je woont. In sommige PKN-gemeenten zal men dit, evenals de HHK, afkeuren; in andere niet.

Misschien moet je je vraag iets specifieker stellen, dan kunnen wij ook een adequater antwoord geven. In welke streek van de Nederlanden woon je? Waar gaan jullie wonen? Bij welk kerkgenootschap ben je aangesloten en ben je van plan je bij een nieuwe aan te sluiten bij samenwonen en eventueel huwelijk?
"Een libelle zweeft over het water..."

lovalietje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 sep 2014 17:38

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor lovalietje » 30 sep 2014 17:01

Met de uitspraak 'hervormde gemeente' ben je behoorlijk vaag. Dat snap ik op zich ook wel, want het is natuurlijk best een privé-zaak maar het is dan wel moeilijk een correct antwoord te geven.

Ik denk dat als je in de HHK zit er geen sprake van kan zijn als dit jullie plan is. Volgens mij zullen jullie daar onder de tucht komen te staan. Als je aangesloten bent bij een PKN-gemeente is het afhankelijk van de stroming en de streek waar je woont. In sommige PKN-gemeenten zal men dit, evenals de HHK, afkeuren; in andere niet.

Misschien moet je je vraag iets specifieker stellen, dan kunnen wij ook een adequater antwoord geven. In welke streek van de Nederlanden woon je? Waar gaan jullie wonen? Bij welk kerkgenootschap ben je aangesloten en ben je van plan je bij een nieuwe aan te sluiten bij samenwonen en eventueel huwelijk?


Onze hervormde gemeente is aangesloten bij de PKN. We zijn woonachtig in Noord-Brabant, hier bevindt zich dan ook onze gemeente.
We gaan niet ver bij onze gemeente vandaan wonen en zijn van plan hier naar de kerk te blijven gaan.

Is dit de informatie waaraan je meer hebt?

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor Pcrtje » 30 sep 2014 17:10

lovalietje schreef:Onze hervormde gemeente is aangesloten bij de PKN. We zijn woonachtig in Noord-Brabant, hier bevindt zich dan ook onze gemeente.
We gaan niet ver bij onze gemeente vandaan wonen en zijn van plan hier naar de kerk te blijven gaan.
Ik ben niet heel bekend in Noord-Brabant maar ik denk dat je daar wel 'kans maakt'.

Heb je al met een persoon gesproken die wat meer weet van kerkrecht (van de PKN)? Misschien dat je predikant er het een en ander over kan vertellen?
"Een libelle zweeft over het water..."

lovalietje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 sep 2014 17:38

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor lovalietje » 30 sep 2014 17:14

Pcrtje schreef:Onze hervormde gemeente is aangesloten bij de PKN. We zijn woonachtig in Noord-Brabant, hier bevindt zich dan ook onze gemeente.
We gaan niet ver bij onze gemeente vandaan wonen en zijn van plan hier naar de kerk te blijven gaan. Ik ben niet heel bekend in Noord-Brabant maar ik denk dat je daar wel 'kans maakt'.

Heb je al met een persoon gesproken die wat meer weet van kerkrecht (van de PKN)? Misschien dat je predikant er het een en ander over kan vertellen?


Momenteel hebben we geen predikant. We hebben wel een 'vervangende predikant', echter ligt het hierdoor lastiger het met de predikant te bespreken.

Ik heb er wel over nagedacht contact op te nemen met de wijkouderling.

Ik was echter benieuwd of ik al wat voorinformatie op kon doen voordat ik dit gesprek in zal gaan.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor Pcrtje » 30 sep 2014 17:21

lovalietje schreef:Ik was echter benieuwd of ik al wat voorinformatie op kon doen voordat ik dit gesprek in zal gaan.
Het is lastig omdat de PKN een heel breed begrip is. Bevindt je gemeente zich links, rechts of enigszins in het midden van het spectrum? Als je Noord-Brabant zegt dan is de kans groot dat 'jouw' PKN zich vrij links bevindt en dit idee wel prima vindt. Maar het zou zomaar kunnen zijn dat jouw gemeente best rechtszinnig is en dan wordt het een heel ander verhaal.

Je wijkouderling zou een goede oplossing zijn. Die kan jou er veel meer over vertellen dan ik. (Of een willekeurig ander persoon hier.)

Mijn advies is: laat je niet te snel uit het veld slaan als die wijkouderling (of vervangend predikant, etc.) het niet door de beugel vindt kunnen. Mijns inziens is de tijd dat de kerk volledig de levenswandel van haar mensen bepaalde wel voorbij.
"Een libelle zweeft over het water..."

Faramir

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor Faramir » 30 sep 2014 17:22

Maakt het heel veel uit wat de geloofsgemeenschap hier over te zeggen heeft? Gaat dat je voornemen veranderen. Zo ja, gewoon contact opnemen en zeggen dat je dit wil bespreken. Zij sturen/regelen wel een persoon die het standpunt van de geloofsgemeenschap kan verwoorden. Zo nee, lekker gaan samenwonen. Als iemand er vervolgens een probleem mee heeft hoor je dat vanzelf wel.

lovalietje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 sep 2014 17:38

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor lovalietje » 30 sep 2014 17:26

Pcrtje schreef: Het is lastig omdat de PKN een heel breed begrip is. Bevindt je gemeente zich links, rechts of enigszins in het midden van het spectrum? Als je Noord-Brabant zegt dan is de kans groot dat 'jouw' PKN zich vrij links bevindt en dit idee wel prima vindt. Maar het zou zomaar kunnen zijn dat jouw gemeente best rechtszinnig is en dan wordt het een heel ander verhaal.

Je wijkouderling zou een goede oplossing zijn. Die kan jou er veel meer over vertellen dan ik. (Of een willekeurig ander persoon hier.)

Mijn advies is: laat je niet te snel uit het veld slaan als die wijkouderling (of vervangend predikant, etc.) het niet door de beugel vindt kunnen. Mijns inziens is de tijd dat de kerk volledig de levenswandel van haar mensen bepaalde wel voorbij.


Ik ben blij dat je zegt dat de kerk in deze tijd niet meer voor mensen hun levenswandel bepaalt. Dit is ook precies de reden dat ik vind dat ik het recht heb om eerst te gaan samenwonen en vervolgens te gaan trouwen. We willen namelijk super graag trouwen! We zijn dan ook al verloofd. Echter laat het geld ons op dit moment te wensen over.

Ik ben iemand die niet mijn leven wil laten bepalen door dit soort regels, etc. Het is ook mogelijk via andere wegen!

lovalietje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 sep 2014 17:38

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor lovalietje » 30 sep 2014 17:28

Faramir schreef:Maakt het heel veel uit wat de geloofsgemeenschap hier over te zeggen heeft? Gaat dat je voornemen veranderen. Zo ja, gewoon contact opnemen en zeggen dat je dit wil bespreken. Zij sturen/regelen wel een persoon die het standpunt van de geloofsgemeenschap kan verwoorden. Zo nee, lekker gaan samenwonen. Als iemand er vervolgens een probleem mee heeft hoor je dat vanzelf wel.


Nee, het zal mijn voornemen zeker niet veranderen. Mijn vriend en ik zijn het er unaniem over eens dat wij dit graag willen. Er zullen best mensen uit de kerk over ons gaan roddelen en er zullen best mensen zijn die het er niet mee eens zijn. Maar ik vind dat we momenteel in een andere tijd leven als 40 jaar geleden! En dit is onze keus, die het ook zal blijven!

Echter vroeg ik mij zelf dan ook af of we nog wel kunnen trouwen in de kerk? Dat willen we namelijk erg graag!

Faramir

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor Faramir » 30 sep 2014 17:32

lovalietje schreef:Nee, het zal mijn voornemen zeker niet veranderen. Mijn vriend en ik zijn het er unaniem over eens dat wij dit graag willen. Er zullen best mensen uit de kerk over ons gaan roddelen en er zullen best mensen zijn die het er niet mee eens zijn. Maar ik vind dat we momenteel in een andere tijd leven als 40 jaar geleden! En dit is onze keus, die het ook zal blijven!

Echter vroeg ik mij zelf dan ook af of we nog wel kunnen trouwen in de kerk? Dat willen we namelijk erg graag!

Het lijkt mij ontzettend logisch dat dat juist kan. Dan zou je namelijk de 'zondige' staat beëindigen.

Ik ben katholiek, mijn vrouw protestant (PKN) en toen we samenwoonden hebben we nog nooit problemen gehad met een van beide kerken.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor Mortlach » 30 sep 2014 17:51

Even een andere kant van de 'vraag'; geen geld om te trouwen. Trouwen is zo duur als dat je het maakt. Ja, als je een diner en receptie voor 100 man familie wilt doen, ben je een kapitaal kwijt. Met een gast of 20 al een heel stuk minder en mijn vrouw en ik hebben gemerkt dat je dan toch ook een hele leuke, ontroerende en echte bruiloft kunt hebben. Een diner is wat? 50 euro per persoon, en dat is eigenlijk de enige echt grote kostenpost.

Dus geld voor het trouwen is er altijd wel, de vraag is alleen hoeveel gasten je wilt uitnodigen. Maar om te wachten omdat je niet de 80 gasten kunt uitnodigen die je wilt, ik vraag me af of dat wel zo verstandig is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor Acire » 30 sep 2014 18:11

Bij mij in de gemeente (Hervormd PKN) vindt men het niet de juiste weg om te gaan samenwonen voor het trouwen. Toch zijn er stellen die dat doen. Als zij dan willen trouwen, gaat de dominee met een ouderling in gesprek met het stel om met hen te bespreken dat zij niet de Bijbelse lijn hebben gevolgd en of ze zich hier bewust van zijn.

Ik vind het zelf wel stom en pijnlijk als je weet dat je familie (je gemeente is tenslotte het gezin van God waar jij bij hoort) iets echt niet tof vindt en je doet het toch, terwijl er ook altijd andere oplossingen zijn.

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor Acire » 30 sep 2014 18:15

lovalietje schreef:Nee, het zal mijn voornemen zeker niet veranderen. Mijn vriend en ik zijn het er unaniem over eens dat wij dit graag willen. Er zullen best mensen uit de kerk over ons gaan roddelen en er zullen best mensen zijn die het er niet mee eens zijn. Maar ik vind dat we momenteel in een andere tijd leven als 40 jaar geleden! En dit is onze keus, die het ook zal blijven!

Echter vroeg ik mij zelf dan ook af of we nog wel kunnen trouwen in de kerk? Dat willen we namelijk erg graag!


Dat bedoel ik een beetje. Wel de lusten: trouwen in de kerk. Niet de lasten: je conformeren aan wat men belangrijk vind.
Dat vind ik zowiezo doorklinken in je post. Dat je zelf wilt bepalen wat en hoe, en dat niemand iets over jouw levenwijze hoeft te vinden want je past je toch niet aan. Zo werkt het toch niet in een gezin? Dat stuit mij tegen de borst en ik hoop dat je daar nog eens over na wilt denken.
De gemeente is niet alleen een plek waar je dingen gaat halen (gezelligheid, mooie trouwdienst, enz) maar ook de plek waar je dingen mag brengen. In dit geval het offer om je eigen mening opzij te zetten als je gemeente er niet achter staat.
Dit geldt natuurlijk alleen áls je gemeente er niet achter staat. Er zijn genoeg gemeentes in de PKN die er geen moeite mee hebben als je gaat samenwonen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten