Samenwonen vóór trouwen!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor meribel » 30 sep 2014 18:34

Ik begrijp er ook niet veel van nog,


Ik begrijp; jullie vinden het geen probleem om eerst samen te wonen en daarna te trouwen , dus seks voor het huwelijk?
Je wil wel graag in de kerk trouwen maar pas als je meer geld heb?

Zijn genoeg kerken waar ze dat prima vinden. Ik zou dan zeker geen lid zijn of blijven van een kerk waar ze je mening niet delen.
Waar ik me over verbaas is dat je de mening hieromtrent in je huidige kerk niet kent...
Maar goed, simpel belletje naar je ouderling en je weet het.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor hettys » 30 sep 2014 18:36

Acire schreef:
Dat bedoel ik een beetje. Wel de lusten: trouwen in de kerk. Niet de lasten: je conformeren aan wat men belangrijk vind.
Dat vind ik zowiezo doorklinken in je post. Dat je zelf wilt bepalen wat en hoe, en dat niemand iets over jouw levenwijze hoeft te vinden want je past je toch niet aan. Zo werkt het toch niet in een gezin? Dat stuit mij tegen de borst en ik hoop dat je daar nog eens over na wilt denken.
De gemeente is niet alleen een plek waar je dingen gaat halen (gezelligheid, mooie trouwdienst, enz) maar ook de plek waar je dingen mag brengen. In dit geval het offer om je eigen mening opzij te zetten als je gemeente er niet achter staat.
Dit geldt natuurlijk alleen áls je gemeente er niet achter staat. Er zijn genoeg gemeentes in de PKN die er geen moeite mee hebben als je gaat samenwonen.


Ik vindt het wel een beetje gek dat je niet mag samenwonen als je in de kerk wilt trouwen tegen de tijd dat je dat kunt betalen. De kerk kan namelijk nooit controleren of je geen seks hebt gehad als je nog niet samenwoont.
Vroeger raakte je nogal makkelijk zwanger op die manier, en dan moest je een openbare schuldbelijdenis afleggen in de kerk. Dat is nu niet meer zo: je kunt seks hebben zonder zwanger te raken.
Dus het is de kerk die daar iets mee aan moet. Je kunt niet zeggen: samenwonen voor het huwelijk mag niet. Dat is raar, want er zijn talloze plekken en manieren om al voor het huwelijk seks te hebben zonder samenwonen, en dan mag je wél gewoon trouwen in de kerk.


Haha, ik moet even denken aan mijn moeder die op haar 67ste nog verantwoording moest afleggen toen ze met haar 2e man trouwde.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor Acire » 30 sep 2014 18:37

Pcrtje schreef:Mijn advies is: laat je niet te snel uit het veld slaan als die wijkouderling (of vervangend predikant, etc.) het niet door de beugel vindt kunnen. Mijns inziens is de tijd dat de kerk volledig de levenswandel van haar mensen bepaalde wel voorbij.


De kerk bepaalt geen levenswandel, dat doet God. Maar de kerk probeert (als het goed is) Gods woorden goed te begrijpen en te verduidelijken.
(Soms ben ik bang dat de tijd dat God de levenswandel van mensen bepaalt voorbij is, maar dat is een ander onderwerp 8) )

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor Acire » 30 sep 2014 18:40

hettys schreef:Ik vindt het wel een beetje gek dat je niet mag samenwonen als je in de kerk wilt trouwen tegen de tijd dat je dat kunt betalen. De kerk kan namelijk nooit controleren of je geen seks hebt gehad als je nog niet samenwoont.
Vroeger raakte je nogal makkelijk zwanger op die manier, en dan moest je een openbare schuldbelijdenis afleggen in de kerk. Dat is nu niet meer zo: je kunt seks hebben zonder zwanger te raken.
Dus het is de kerk die daar iets mee aan moet. Je kunt niet zeggen: samenwonen voor het huwelijk mag niet. Dat is raar, want er zijn talloze plekken en manieren om al voor het huwelijk seks te hebben zonder samenwonen, en dan mag je wél gewoon trouwen in de kerk.


Haha, ik moet even denken aan mijn moeder die op haar 67ste nog verantwoording moest afleggen toen ze met haar 2e man trouwde.


Ik snap niet wat bovenstaande met mijn post te maken heeft want je gaat totaal niet op mijn punt in.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor Mortlach » 30 sep 2014 18:43

hettys schreef:Ik vindt het wel een beetje gek dat je niet mag samenwonen als je in de kerk wilt trouwen tegen de tijd dat je dat kunt betalen. De kerk kan namelijk nooit controleren of je geen seks hebt gehad als je nog niet samenwoont.
Vroeger raakte je nogal makkelijk zwanger op die manier, en dan moest je een openbare schuldbelijdenis afleggen in de kerk. Dat is nu niet meer zo: je kunt seks hebben zonder zwanger te raken.


Ja, maar voorbehoedsmiddelen mogen ook niet. Dus als je zwanger raakt, is het niet goed, maar als je niet zwanger raakt (en dus voorbehoedsmiddelen gebruikt) ook niet :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

maaarten

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor maaarten » 30 sep 2014 18:52

Faramir schreef:Ik ben katholiek, mijn vrouw protestant (PKN) en toen we samenwoonden hebben we nog nooit problemen gehad met een van beide kerken.


Dat het in sommige PKN's geen probleem van maken weet ik wel, maar ik had gedacht dat het in de RKK wel een punt zou zijn. Goed, blijkbaar niet dus. Maar goed, de RKK is ook divers natuurijk.

hettys schreef:Dus het is de kerk die daar iets mee aan moet. Je kunt niet zeggen: samenwonen voor het huwelijk mag niet. Dat is raar, want er zijn talloze plekken en manieren om al voor het huwelijk seks te hebben zonder samenwonen, en dan mag je wél gewoon trouwen in de kerk.


Ik vind dit eigenlijk een hele rare redenering. Omdat mensen tegenwoordig iets makkelijker een bepaalde zonde kunnen doen, zonder dat de kerk het doorheeft, moeten de regels maar afgeschaft worden voor gevallen waar de mensen die die zonde bedrijven het min of meer algemeen bekend maken?

Natuurlijk gelden kerkelijke tucht regels alleen voor openbare zonde, aangezien je van niet openbare zonde niet doorhebt dat het gebeurt......

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor hettys » 30 sep 2014 19:16

maaarten schreef:Ik vind dit eigenlijk een hele rare redenering. Omdat mensen tegenwoordig iets makkelijker een bepaalde zonde kunnen doen, zonder dat de kerk het doorheeft, moeten de regels maar afgeschaft worden voor gevallen waar de mensen die die zonde bedrijven het min of meer algemeen bekend maken?

Natuurlijk gelden kerkelijke tucht regels alleen voor openbare zonde, aangezien je van niet openbare zonde niet doorhebt dat het gebeurt.....


Daar heb je een punt.
Misschien moet de kerk dan es eindelijk besluiten dat seks voor het huwelijk geen zonde is als men echt voor elkaar heeft gekozen en van plan is te trouwen, en dat een verloving voldoende is. Dat lijkt me bijbels prima te onderbouwen,

Dat zou wel helpen bij het leeglopen van de kerken....
Ook gif is geschapen.

lovalietje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 sep 2014 17:38

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor lovalietje » 30 sep 2014 20:17

Mortlach schreef:Even een andere kant van de 'vraag'; geen geld om te trouwen. Trouwen is zo duur als dat je het maakt. Ja, als je een diner en receptie voor 100 man familie wilt doen, ben je een kapitaal kwijt. Met een gast of 20 al een heel stuk minder en mijn vrouw en ik hebben gemerkt dat je dan toch ook een hele leuke, ontroerende en echte bruiloft kunt hebben. Een diner is wat? 50 euro per persoon, en dat is eigenlijk de enige echt grote kostenpost.

Dus geld voor het trouwen is er altijd wel, de vraag is alleen hoeveel gasten je wilt uitnodigen. Maar om te wachten omdat je niet de 80 gasten kunt uitnodigen die je wilt, ik vraag me af of dat wel zo verstandig is.


Ik ben het helemaal met jou eens: trouwen is zo duur als je het zelf maakt. Toch willen wij kiezen voor de 'duurdere' variant. Onze familie is erg groot waardoor het aantal dag-gasten sowieso op 50 komt te staan. Hierop gaan we ook zeker besparen, want hiervoor willen we niet teveel geld neertellen. Echter blijft wel de keus een feest en receptie te willen geven. Hiermee is het niet rendabel alles tegelijk te gaan doen (trouwen, huis inrichten, etc.).

lovalietje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 sep 2014 17:38

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor lovalietje » 30 sep 2014 20:22

meribel schreef:Ik begrijp er ook niet veel van nog,

Ik begrijp; jullie vinden het geen probleem om eerst samen te wonen en daarna te trouwen , dus seks voor het huwelijk?
Je wil wel graag in de kerk trouwen maar pas als je meer geld heb?

Zijn genoeg kerken waar ze dat prima vinden. Ik zou dan zeker geen lid zijn of blijven van een kerk waar ze je mening niet delen.
Waar ik me over verbaas is dat je de mening hieromtrent in je huidige kerk niet kent...
Maar goed, simpel belletje naar je ouderling en je weet het.


We kennen inderdaad de mening van onze kerk hieromtrent niet, omdat hier eigenlijk nooit over wordt gesproken. Aan ons dus te taak om hierachter te komen. We zijn dan ook erg benieuwd naar deze mening, want anders overwegen we inderdaad de stap te maken naar een andere kerk waar ze onze mening wel delen.

lovalietje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 sep 2014 17:38

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor lovalietje » 30 sep 2014 20:24

hettys schreef:Ik vindt het wel een beetje gek dat je niet mag samenwonen als je in de kerk wilt trouwen tegen de tijd dat je dat kunt betalen. De kerk kan namelijk nooit controleren of je geen seks hebt gehad als je nog niet samenwoont.
Vroeger raakte je nogal makkelijk zwanger op die manier, en dan moest je een openbare schuldbelijdenis afleggen in de kerk. Dat is nu niet meer zo: je kunt seks hebben zonder zwanger te raken.
Dus het is de kerk die daar iets mee aan moet. Je kunt niet zeggen: samenwonen voor het huwelijk mag niet. Dat is raar, want er zijn talloze plekken en manieren om al voor het huwelijk seks te hebben zonder samenwonen, en dan mag je wél gewoon trouwen in de kerk.


Haha, ik moet even denken aan mijn moeder die op haar 67ste nog verantwoording moest afleggen toen ze met haar 2e man trouwde.


Precies!!! In deze beredenering kan ik me helemaal terugvinden!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor Lalage » 30 sep 2014 20:25

Zijn er geen andere stellen van jullie leeftijd? En spreek je daarmee niet over dit soort dingen?
Ik weet nog dat het bij onze christelijke studentenvereniging juist vaak over relaties en geloof ging, omdat we allemaal in hetzelfde schuitje zaten. Daar was het gebruikelijk om niet samen te wonen voor het trouwen. Ik heb veel gezellige low-budget bruiloften meegemaakt. Op dit forum kan je genoeg tips vinden daarvoor :) Vaak willen ouders ook wel wat bijdragen en samen met de gevulde envelopjes die je krijgt kom je dan al een heel einde. Het gaat dus vooral om wat je zelf graag zou willen.

Faramir

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor Faramir » 30 sep 2014 20:47

maaarten schreef:Dat het in sommige PKN's geen probleem van maken weet ik wel, maar ik had gedacht dat het in de RKK wel een punt zou zijn. Goed, blijkbaar niet dus. Maar goed, de RKK is ook divers natuurijk.

Mijn biechtvader vond het geen ideale situatie. Maar goed er zijn wel meer niet ideale dingen waar prima me te leven valt.

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor Jozo » 30 sep 2014 21:08

Een vriend van me woonde ook eerst samen en is later pas getrouwd binnen de hervormde kerk/PKN. Dus mogelijk is het zeker. Of ze het ook 'leuk' vinden, dat is een ander verhaal.

Ik zou er gewoon een open gesprek voor aanvragen met jullie wijkouderling (als jullie die hebben). Daar hoor je dit soort zaken op zijn minst mee te kunnen bespreken. Of hij het ermee eens is, is dan een ander verhaal :)
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3463
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor benefietdiner » 30 sep 2014 21:09

Als Christen moet je je afvragen wat de Bijbel hier over zegt. Trouwen of een verbond sluiten is hét belangrijkste waar de Bijbel over spreekt. Een huwelijk is de afspiegeling van God en zijn bruidsgemeente hoe zou je dan samen kunnen gaan wonen? Als geld de drijfveer moet zijn is daar altijd een mouw aan te passen zoals Lalage schrijft.
Mijn mening is dat je geen christen kan zijn als je samen gaat wonen om de rede die ik schreef.

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor Jozo » 30 sep 2014 21:19

Als Christen moet je je afvragen wat de Bijbel hier over zegt. Trouwen of een verbond sluiten is hét belangrijkste waar de Bijbel over spreekt. Een huwelijk is de afspiegeling van God en zijn bruidsgemeente hoe zou je dan samen kunnen gaan wonen? Als geld de drijfveer moet zijn is daar altijd een mouw aan te passen zoals Lalage schrijft.
Mijn mening is dat je geen christen kan zijn als je samen gaat wonen om de rede die ik schreef.

Een nogal traditioneel standpunt, wat bijzonder lastig is te onderbouwen met harde bijbelse argumenten. Ik lees nergens in de bijbel dat je geen christen kunt zijn als je samen gaat wonen. Ik zou graag eens een letterlijk citaat of een goed onderbouwing willen zien.

Verder lees ik niet in de bijbel dat er een religieuze ceremonie verbonden was aan het huwelijk. Het was een pure burgerlijke aangelegenheid. Het huwelijk en samenwonen zijn daar in de huidige maatschappij beiden voorbeelden van. Je kunt wel de voorkeur hebben voor de 1 of de ander, maar zeggen dat iemand die samenwoont geen christen kan zijn is volgens mij echt een stap te ver.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten