Samenwonen vóór trouwen!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor benefietdiner » 30 sep 2014 21:20

Faramir schreef:Mijn biechtvader vond het geen ideale situatie. Maar goed er zijn wel meer niet ideale dingen waar prima me te leven valt.

Afbeelding

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor Memmem » 30 sep 2014 21:22

lovalietje schreef:Ik ben het helemaal met jou eens: trouwen is zo duur als je het zelf maakt. Toch willen wij kiezen voor de 'duurdere' variant. Onze familie is erg groot waardoor het aantal dag-gasten sowieso op 50 komt te staan. Hierop gaan we ook zeker besparen, want hiervoor willen we niet teveel geld neertellen. Echter blijft wel de keus een feest en receptie te willen geven. Hiermee is het niet rendabel alles tegelijk te gaan doen (trouwen, huis inrichten, etc.).

Misschien je huisinrichting tweedehands aanschaffen, kun je vervangen als je daarvoor gespaard hebt. Of voor de wet en kerk trouwen en een jaar later een feestje geven ter ere van het 1 jarig jubileum. Zomaar wat dingen die kunnen om te trouwen en daarna te gaan samenwonen.
Waarom moet alles zo duur mogelijk?
Maar als ik het zo lees willen jullie je eigen zin doen en daarvoor toestemming krijgen. Gaat het niet rechtsom dan maar linksom

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor benefietdiner » 30 sep 2014 21:40

Jozo schreef:Een nogal traditioneel standpunt, wat bijzonder lastig is te onderbouwen met harde bijbelse argumenten.
Hier heb je er een paar overeenkomstig het huwelijksformulier:
Het huwelijk is geen uitvinding van mensen, maar een instelling van God. Dat blijkt direct aan het begin van de geschiedenis. Nadat God hemel en aarde had geschapen, vormde hij de mens als man en vrouw. Hij schiep hen naar zijn beeld en gaf hun samen de opdracht de aarde te beheren en in cultuur te brengen Gen 1:27-28. God had eerst de man geschapen. Hij liet hem ervaren dat het niet goed was alleen te zijn. Onder de levende schepselen trof Adam er niet één aan die bij hem paste. Hij miste iemand met wie hij het leven kon delen Gen 2:18-23. Daarom liet God een diepe slaap over de man komen en bouwde uit een van zijn ribben een vrouw. Toen hij haar bij Adam bracht, riep deze verrast uit: Eindelijk een gelijk aan mij, mijn eigen gebeente, mijn eigen vlees, een die zal heten: vrouw, een uit een man gebouwd. Zo verbond God zelf man en vrouw aan elkaar, en dat doet hij nóg, zodat zij een unieke levenseenheid vormen Spr. 18:22.

De Bijbel onderwijst ons ook over het doel van het huwelijk. Man en vrouw mogen elkaar in liefde toebehoren en genieten van wat God hun daarin geeft. Deze liefde tussen man en vrouw wordt in het Hooglied uitbundig bezongen. Ze is fonkelender dan wijn en zoeter dan honing Hoogl. 5:1.

Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één lichaam zijn Ef. 5:31; Mat 19:5,6; Gen. 2:24. Hieraan geven man en vrouw gehoor, wanneer zij elkaar officieel trouw beloven voor het leven.

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor Acire » 01 okt 2014 11:18

hettys schreef:Ik vindt het wel een beetje gek dat je niet mag samenwonen als je in de kerk wilt trouwen tegen de tijd dat je dat kunt betalen. De kerk kan namelijk nooit controleren of je geen seks hebt gehad als je nog niet samenwoont.
Vroeger raakte je nogal makkelijk zwanger op die manier, en dan moest je een openbare schuldbelijdenis afleggen in de kerk. Dat is nu niet meer zo: je kunt seks hebben zonder zwanger te raken.
Dus het is de kerk die daar iets mee aan moet. Je kunt niet zeggen: samenwonen voor het huwelijk mag niet. Dat is raar, want er zijn talloze plekken en manieren om al voor het huwelijk seks te hebben zonder samenwonen, en dan mag je wél gewoon trouwen in de kerk.


Haha, ik moet even denken aan mijn moeder die op haar 67ste nog verantwoording moest afleggen toen ze met haar 2e man trouwde.


lovalietje schreef:Precies!!! In deze beredenering kan ik me helemaal terugvinden!


.... terwijl die redenering op de verkeerde gronden is gebaseerd. Het gaat niet om wat de kerk en wel niet kan controleren, maar om liefde. Liefde voor God en voor wat Hij belangrijk vind en liefde voor zijn gezin.
Net zoiets als: mijn man kan toch niet controleren of ik vreemd ga, dus dan moet hij het maar niet stom vinden. #-o

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor Pcrtje » 01 okt 2014 11:23

Benefietdiner en Acire, laten we even on-topic blijven. De vragenstelster wilde niet onze mening horen over samenwonen voor het trouwen maar wilde de kerkrechtelijke standpunten weten.

Discussiëren over samenwonen kan in andere topics, zoals deze.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor Acire » 01 okt 2014 12:52

Mijn post is Ontopic aangezien ik reageer op haar houding ten opzichte van de gemeente. Dat was tenslotte haar vraag.

Suusjeuh
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2010 14:37

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor Suusjeuh » 04 okt 2014 21:31

Is het geen optie om (gratis) voor de wet te trouwen, en later een feest te geven?

Ik zou ook denken dat je vanuit andere stellen in je gemeente, wel weet of het 'acceptabel' is of niet? Bij ons bijvoorbeeld niet, maar een vriendin van me is pasgeleden in de gereformeerde kerk ( pkn ) getrouwd na 3 jaar samenwonen en is ook in de kerk getrouwd, terwijl het voor hem zijn 2e huwelijk was ( 1e keer niet in de kerk getrouwd )

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor jamillah » 05 okt 2014 20:36

Ik vraag me serieus af hoe je met deze vraag terecht kunt komen op dit forum. En waarom er niet op Acire gereageerd word. Laat medemensen/ ouderlingen/ vreemde forumleden nou even lekker voor wat het is en ga aan de Heere vragen wat Hij wilt dat je doen zal. Dan begint je volgende reactie misschien niet meer met 'ik'?

Gebruikersavatar
Tijn
Luitenant
Luitenant
Berichten: 566
Lid geworden op: 26 jun 2004 10:51
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor Tijn » 06 okt 2014 14:32

7 jaar geleden hebben mijn vrouw en ik ook deze overweging gemaakt. Wij hebben toen gekozen om toch eerst te trouwen en niet om eerst samen te gaan wonen. En ik sta nog steeds volledig achter deze keuze. We waren allebei student en hebben daarom alles klein gehouden.

De vraag die ons hielp: 'Waarom trouwen we?' Is het omdat 'het hoort', is het omdat we samen met God een 'verbond' aangaan? En dat heeft ook de verdere indeling van de dag bepaald. Voor ons was de kerkelijke inzegening het hoogtepunt, waarvoor we de meeste mensen hebben uitgenodigd (dus ook de grote families van beide kanten) en hebben daarna met een kleinere groep het feest gehouden in een buurthuis.
Laat je leiden door Hem!

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Samenwonen vóór trouwen!?

Berichtdoor Acire » 07 okt 2014 14:19

jamillah schreef:Ik vraag me serieus af hoe je met deze vraag terecht kunt komen op dit forum. En waarom er niet op Acire gereageerd word.


Pfff inderdaad. Ik probeer met je mee te denken, maar volgens mij doe ik die moeite voor Jan met de korte achternaam. #-o


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten