Zwanger deel 15

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Mortlach » 05 mei 2017 17:35

Dank je.

De halfzus is 12 jaar ouder, dus aan de ene kant is het helemaal anders straks, maar aan de andere kant kan de spruit als die 10 is zo nu en dan bij zijn/haar 22-jarige zus gaan logeren als wij een avondje voor onszelf willen :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Marloes1g » 05 mei 2017 23:23

Ja hoor Mortlach ik heb hier ook fotos van de 12 weken echo bekeken en de a.s. vader wist me ook precies de beentjes en een armpje aan te wijzen. A.s. vaders (en moeders) hebben een scherp oog :D
Ik hoop dat het de zwangerschap voorspoedig mag verlopen en dat jullie tzt een lief kindje mogen ontvangen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Mortlach » 06 mei 2017 11:57

Bedankt!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Chaya » 06 mei 2017 12:32

Mortlach schreef:Nou ja, je zag twee witte streepjes (bovenbeenbotten) en dan 2 flinke witte stippen (de knieschijven, blijkbaar).

Ik begon het pas goed te zien op de 20 weken echo. En zo'n 3D echo is helemaal :shock: die techniek is wel heel erg top.
Ik was zwanger in de tijd dat het maken van een echo alleen werd gedaan bij een medische noodzaak.
Mortlach schreef:Ze heeft uitgerekend dat het op lange termijn 3 000 euro scheelt. En hoewel we het echt niet zwaar hebben, kunnen we dat geld wel voor iets anders gebruiken (plus de afvalberg wat kleiner houden).

Ik heb ook vrijwel altijd katoen gebruikt, alleen als ze ouder worden, doorslapen en een grotere hoeveelheid urine produceren, vond ik voor de nacht zo'n pampertje wel handiger hoor.
Luiers zijn naar verhouding niet duurder geworden, wist je dat? Bij mijn zus stond nog zo'n grote kartonnen doos op zolder, met de prijssticker er nog op. 27,95 gulden!
Maar heerlijk als jullie een waslijn hebben waar je lekker aan kunt laten wapperen.
Mortlach schreef:Nee, want de eerste 6 maanden slaapt het bij ons in de kamer

Leuk, hoef je snachts ook niet zo ver te lopen als het begint te huilen. :wink:
In Ierland is het zeker altijd bevallen in het ziekenhuis?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Mortlach » 06 mei 2017 13:58

Chaya schreef:Ik begon het pas goed te zien op de 20 weken echo. En zo'n 3D echo is helemaal :shock: die techniek is wel heel erg top.
Ik was zwanger in de tijd dat het maken van een echo alleen werd gedaan bij een medische noodzaak.


Ja, tegenwoordig is dat een stuk makkelijker. Ik vind het knap dat ze er zo veel op kunnen zien. En blijkbaar kan de leeftijd tot op de dag nauwkeurig worden bepaald aan de hand van de grootte.

Ik heb ook vrijwel altijd katoen gebruikt, alleen als ze ouder worden, doorslapen en een grotere hoeveelheid urine produceren, vond ik voor de nacht zo'n pampertje wel handiger hoor.
Luiers zijn naar verhouding niet duurder geworden, wist je dat? Bij mijn zus stond nog zo'n grote kartonnen doos op zolder, met de prijssticker er nog op. 27,95 gulden!
Maar heerlijk als jullie een waslijn hebben waar je lekker aan kunt laten wapperen.


Geen idee wat die dingen nu kosten, 27,95 euro? Vroeger rekende ik nog wel eens om (maal 2,2) maar tegenwoordig zit daar zo veel inflatie tussen dat dat niet meer klopt.

Ik neem aan dat we voor noodgevallen wel een pak huggies zullen aanschaffen en als het katoen het niet meer trekt. Dat is wat mij betreft voor later een zorg.

Leuk, hoef je snachts ook niet zo ver te lopen als het begint te huilen. :wink:
In Ierland is het zeker altijd bevallen in het ziekenhuis?


Inderdaad. Dat is nog wel even lastig, want hoewel het vanwege de gezondheidstoestand van mijn vrouw wel goed is dat er direct hulp is als er iets fout gaat, heeft ze destijds toen haar eerste werd gebeuren zo'n erbarmelijke bevalling meegemaakt dat het echt traumatisch was. Het bevallen an sich ging wel goed, maar de manier waarop ze werd behandeld was dat totaal niet. Gelukkig zeggen mensen hier wel dat er sinds die tijd 12 jaar geleden een hoop is veranderd/verbeterd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Marloes1g » 06 mei 2017 14:24

Scheelt hier ook per ziekenhuis. Gewoon rondvragen welke het beste bekend staat voor bevallingen.
Mijn (schoon)dochters vonden het belangrijk dat er een "klik" is met gynaecoloog.
En verder gewoon er "boven op" blijven zitten.
Komt goed. :wink:

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Mortlach » 06 mei 2017 14:35

Ik heb er ook wel vertrouwen in; maar de situatie voor mijn vrouw was destijds heel anders en dat draagt ze nog steeds met zich mee.

Maar rondshoppen voor ziekenhuizen zit er hier niet in. Wat dat betreft zijn er in Nederland meer mogelijkheden dan hier.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Marloes1g » 06 mei 2017 15:05

Dus wij zijn hier verwend wat betreft gezondsheidszorg. Niet meer klagen dus.
Mijn zoon zegt altijd: "Beter duur dan niet te koop". Maar dat terzijde. :o
Laten we hopen dat het nu voor haar een blijde verwachting is zonder teveel complicaties, dan zal de eerste keer hoe langer hoe verder op de achtergrond raken denk ik. Ik wens dat voor jullie en voor iedereen hier trouwens.
Het is zon leuke tijd. Al die kleine inimini dingetjes te verzamelen. :D

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Mortlach » 06 mei 2017 15:14

Marloes1g schreef:Dus wij zijn hier verwend wat betreft gezondsheidszorg. Niet meer klagen dus.
Mijn zoon zegt altijd: "Beter duur dan niet te koop". Maar dat terzijde. :o


Ja, voor ons is het een uur met de auto om er uberhaupt te komen. Er zijn wel wat kleinere ziekenhuisjes, maar die doen geen bevallingen.

Laten we hopen dat het nu voor haar een blijde verwachting is zonder teveel complicaties, dan zal de eerste keer hoe langer hoe verder op de achtergrond raken denk ik. Ik wens dat voor jullie en voor iedereen hier trouwens.
Het is zon leuke tijd. Al die kleine inimini dingetjes te verzamelen. :D


Inderdaad. Het huis loopt langzaam vol.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor meribel » 06 mei 2017 15:53

O wow een uur met de auto?
Maar dan is thuisbevallen geen optie toch?
Althans ook in nl mag dat enkel als je binnen, ik meen, 30 autominuten van het zkhuis woont

Of vliegen ze bij nood?


En hoelang mag je dan.blijven ne de bevalling? Lijkt me ook niet fijn om nog dezelfde dag een uur terug te moeten?( in nl als je in de ochtend en alles wel blijf je de nacht niet)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Mortlach » 06 mei 2017 16:11

meribel schreef:O wow een uur met de auto?
Maar dan is thuisbevallen geen optie toch?
Althans ook in nl mag dat enkel als je binnen, ik meen, 30 autominuten van het zkhuis woont

Of vliegen ze bij nood?


Vliegen? Dat zou wat zijn. Nee, het is hier echt bar gesteld met de faciliteiten hoor. Is ook niet zo heel gek, want ik heb laatst eens opgezocht wat de bevolkingsdichtheid is, en vergeleken met West-Cork is het in Groningen/Friesland gillend druk. (letterlijk 1/3 van het aantal mensen per vierkante kilometer hier vergeleken met Groningen - en dan heb ik die provincie gepakt omdat die voor Nederlandse begrippen leeg en verlaten aanvoelen - no offense.)

[/quote]
En hoelang mag je dan.blijven ne de bevalling? Lijkt me ook niet fijn om nog dezelfde dag een uur terug te moeten?( in nl als je in de ochtend en alles wel blijf je de nacht niet)[/quote]

1 tot 4 dagen, blijkbaar. Maar als alles goed gaat, willen we wel zo snel mogelijk terug naar huis. Men gaat er hier van uit dat de moeders juist zo lang mogelijk willen blijven (voor de rust),maar wij willen terug naar huis zodra het medisch verantwoord is. Na haar eerste kon mijn vrouw na 8 uur al naar huis.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor meribel » 07 mei 2017 18:25

Even los van bevallingen..maar in echte trauma situaties dan vliegen ze ook niet met een helikopter?

Maar thuisbevallingen mogen dus wel in ierland/zijn gangbaar?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Mortlach » 08 mei 2017 14:59

meribel schreef:Even los van bevallingen..maar in echte trauma situaties dan vliegen ze ook niet met een helikopter?


Volgens mij is de optie er wel, ja. Je moet ook wel als de afstanden zo groot zijn. Hopelijk hoeven we er nooit gebruik van te maken.

Maar thuisbevallingen mogen dus wel in ierland/zijn gangbaar?


Het mag, ja, maar gangbaar is het volgens mij niet. Ik vind het altijd wat vreemd, of zoiets 'mag' of niet. Wat gaan ze doen dan als je weigert naar het ziekenhuis te komen?

Er is me vertelt dat je in het ziekenhuis je baby niet mee krijgt tenzij je kunt aantonen dat je een kinderzitje in de auto hebt en een maxicosi om van het ziekenhuis bij de auto te komen. Ik was echt verbaasd en kan me moeilijk voorstellen dat er een zuster is die tegen mij gaat zeggen dat ik mijn eigen kind niet meekrijg omdat de maxicosi niet aan de voorwaarden voldoet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor ajl » 08 mei 2017 16:10

Dat laatste gebeurt in Rotterdam in sommige ziekenhuizen ook :wink: . Bij ons niet, maar bij sommige bevolkingsgroepen wel.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor meribel » 08 mei 2017 18:23

Mortlach schreef:Volgens mij is de optie er wel, ja. Je moet ook wel als de afstanden zo groot zijn. Hopelijk hoeven we er nooit gebruik van te maken.



Het mag, ja, maar gangbaar is het volgens mij niet. Ik vind het altijd wat vreemd, of zoiets 'mag' of niet. Wat gaan ze doen dan als je weigert naar het ziekenhuis te komen?

.


nou ja, ik ben altijd thuis bevallen, maar zonder ervaren verloskundige had ik dat niet gewild..
en als zoiets niet voorhanden is omdat het niet gangbaar is, kan ik me voorstellen dat het dus niet 'mag' . ( dat het dus onverantwoord is )
zo mag het dus ook niet op de Waddeneilanden van nederland omdat je in een spoedsituatie niet snel in het ziekenhuis kan komen ( het gebeurt natuurlijk wel, zeker bij heel snelle bevallingen dan is het niet anders )

pas nog van een bevalling gehoord, moeder is met ambulance na de bevalling met bloedspoed met ambu naar het ziekenhuis gebracht en dat was nippertje ( ellende met de placenta , meteen spoedok in ) , moet er niet aan denken dat je dan een uur had moeten rijden


en hier in nederland mag je een kind niet vervoeren in de auto als je niet een veilig kinderzitje hebt, ( net zoals je een boete kan krijgen voor rijden zonder auto gordel. )

het gaat gewoon om het belang van het kind, daar is niets mis mee vind ik.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten