Zwanger deel 15

Moderators: Memmem, Moderafo's

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor lekkerbek » 26 jan 2017 19:58

EvaMaria, heb je het al met de verloskundige besproken? Iedereen heeft kwaaltjes, de ene meer dan de ander. Maar als je je echt zo ziek voelt dan kun je t beste even contact opnemen voor een extra consult! We hadden pas ook iemand doorgekregen van de verloskundige die bij ons direct aan het infuus ging ivm uitdrogen én ze had een veel te laag Hb. Even checken bij je verloskundige kan echt geen kwaad! Als je Hb goed is en je bent niet aan t uitdrogen heeft ze wellicht andere tips, of je krijgt misschien wat tegen de misselijkheid. Sterkte!

Pluk01

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Pluk01 » 30 jan 2017 10:27

@juffiejuf: onze zoon is er heel blij mee! Hij kan niet wachten tot het zover is, maar ja, nog een poosje geduld ;-)...

EvaMaria
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 feb 2015 09:37

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor EvaMaria » 30 jan 2017 13:49

Bedankt nog voor je reactie, lekkerbek, gelukkig gaat het nu wat beter! Ik wist vorige week echt even niet waar ik het zoeken moest, maar ik ben blij dat ik nu tenminste normaal kan eten en me niet meer zo slap voel!

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor lekkerbek » 30 jan 2017 19:55

Gelukkig, hopelijk gaat het nu alleen maar de goede kant op!

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor juffiejuf » 21 feb 2017 21:20

@ eva maria; hoe is het nu met de misselijkheid? Hoeveel weken ben je nu? Hopelijk knap je steeds meer op!

Hier enorme (lage) rugpijn. Ineens gekomen.... Er aan komen is niet zo moeilijk maar hoe er vanaf komen? Herken het ook niet van de andere zwangerschappen.

Gebruikersavatar
Em.
Luitenant
Luitenant
Berichten: 608
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:50

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Em. » 21 feb 2017 21:41

Vervelend Juffiejuf! Sterke ermee...kan het niet van je bekken komen? Hier had ik ook behoorlijk last rond m'n SI gewricht (bij mij rechts onder in de rug) tijdens derde zwangerschap, bleek uit m'n bekken te komen.

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor juffiejuf » 03 mar 2017 22:23

Hoe is het met alle zwangere dames??

Iemand hier ervaring met zwangerschap - gebruik van prednison?? Slik momenteel, noodgedwongen, aardig zware hoeveelheid prednison maar de gevolgen voor de kleine.... daar zijn ze aardig vaag over in het ziekenhuis.

studentverpleegkunde
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 feb 2017 21:25

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor studentverpleegkunde » 04 mar 2017 00:54

Op de website van Lareb staat veel goede info over medicatiegebruik tijdens zwangerschap:

http://www.lareb.nl/getdoc/7400de8f-437 ... _Bakker_MK

Als je bij zoeken prednison intypt, kun je lezen wat de risico's daarvan zijn. Als ik het zelf zo snel lees, kan het met doseringen van meer dan 10 mg geassocieerd worden met groeivertraging. Verder wordt er genoemd dat het in derde trimester bijnierschorssupressie kan optreden, de kenmerken daarvan veroorzaken een groeivertraging. Het lijkt erop dat er nog geen 'gevallen' van aangeboren afwijkingen zijn geweest, maar betekent niet dat dit niet kan met prednison, ethisch is het niet mogelijk om dit te onderzoeken. Verderop wordt prednison wel weer als voorkeur medicijn boven andere corticosteroiden aangeraden.

Ik ben geen arts, maar interpreteer dit als wel mogelijk in de zwangerschap (liever natuurlijk niet), maar wel met opvolging van de groei van het kindje.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor ajl » 07 mar 2017 09:52

Vervelend jufffiejuf! Het speelt elke zwangerschap weerr op of niet? Hoe ver ben je nu? Wat vinden de jongens ervan?

Gebruikersavatar
Em.
Luitenant
Luitenant
Berichten: 608
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:50

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Em. » 07 mar 2017 20:39

@ Juffiejuf: vervelend zeg.
Die website die studentverpleegkunde noemde kan je inderdaad veel over medicatie in de zwangerschap vinden..., Een groot deel van de medicatie wordt dus geinactiveerd door de placenta, zie hieronder. Het lijkt me dat ze bij langerdurend gebruik de groei van je kindje in de gaten houden en wanneer je aan het eind van de zwangerschap het nog gebruikt je kindje ter observatie in het ziekenhuis wordt gehouden na de geboorte en gecontroleerd wordt op mogelijke bijwerkingen.

Corticosteroïden kunnen systemisch gebruikt worden bij de behandeling van aandoe­ningen tijdens de zwangerschap. De voorkeur gaat uit naar predniso(lo)n en hydrocorti­son. Deze middelen worden grotendeels geïnactiveerd in de placenta. Voor betamethason en dexame-thason geldt dit in (veel) mindere mate. Foetale serumcon­centraties zijn bij hydrocortison en prednisolon ongeveer 10% van de maternale con­centratie. Bij betamethason zijn de foetale serumconcentraties ongeveer 30% van de maternale concentratie, bij dexamethason bijna 100%.
Hydrocortison en predniso(lo)n dienen zo kort en zo laag mogelijk gedoseerd te wor­den. Tegen een stootkuur met prednison of prednisolon is geen bezwaar. Bij chronisch gebruik in hogere doseringen (prednisondoseringen > 10 mg per dag) is intra-uteriene groeivertraging mogelijk. Chronisch gebruik in het derde trimester kan neonatale bij­nierschorssuppressie veroorzaken. Kenmerken hiervan zijn neonatale hypoglykemie, hypotensie, elektrolytverstoringen en verstoring van de immuunrespons.

Substitutietherapie met corticosteroïden kan tijdens de zwangerschap worden toege­past. Bij acute en primaire of secundaire bijnierschorsinsufficiëntie zijn de natuurlijke corticosteroïden hydrocortison en cortison het meest geschikt. Bij substitutietherapie wordt geen neonatale bijnierschorssuppressie of intra-uteriene groeivertraging ver­wacht.

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor juffiejuf » 07 mar 2017 21:02

@ ajl; enorm naar ja :-( Eerste zwangerschap speelde het ook maar pas veel later in de zwangerschap. Tweede zwangerschap ging relatief stabiel en nu op het dieptepunt zeg maar... Jongens zijn dolblij met de zwangerschap maar aan mij hebben ze nu gewoon weinig :roll: Ben nu pas 15 weken.

@ Em. en studentverpleegkunde; bedankt voor info. Zit momenteel op 30 mg en dat zal voorlopig zo moeten blijven. Als ik over drie weken nog op deze hoeveelheid zit moet ik naar gynaecologie i.v.m. evt. groeiachterstanden etc.

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Duschka » 08 mar 2017 12:31

Juffiejuf wat naar.

Dat is waarom ik bij de oudste zulke groeiachterstand had en er met de bijnieren wat mis scheen te zijn.
Uiteindelijk was er niets aan de hand maar die stress ](*,)
Sterkte!
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Mortlach » 21 mar 2017 16:18

Afbeelding
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Chaya » 21 mar 2017 16:46

;/
Nu begint het werkelijkheid te worden he? :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Mortlach » 21 mar 2017 16:50

Voor mij was het het al hoor, maar voor Savannah hielp de scan wel enorm.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten

cron