Zwanger deel 15

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2017 10:23

Als je de mogelijkheid hebt om echo's te doen en op basis daarvan als er iets mis is daarop kan anticiperen vind ik dat alleen maar positief. Medische controle is alleen maar goed. Niet voor niets is de babysterfte rond de geboorte enorm gedaald in de afgelopen decennia.Dat een baby ook langs de snelweg geboren kan worden is prachtig, maar als alle baby's langs de snelweg geboren werden zou het sterftecijfer veel hoger zijn. Dus die relativering is ook wel weer te relativeren ;)

ps. ik denk dat het dalende aantal thuisbevallingen er ook voor zorgt dat de verloskundige minder zelf doet. Daarnaast wordt er eerder doorverwezen voor een ziekenhuisbevalling als daar een aanleiding voor is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3824
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor meribel » 23 aug 2017 19:10

Ben drie keer thuisbevallen maar mijn verloskundigen raakten ook niet van hun stuk bij een complicatie

Het was echter zonder verloskundige absoluut verkeerd gegaan( 1 keer navelstreng meerdere malen gewikkeld dat het geknipt moest worden en 1 keer ook klem dat baby gedraaid moest worden..en dat was allemaal flink sjorren. Verloskundige zei dat ze nog 1 truc achter de hand had en anders moest je de schouder/arm breken ofzo?..ben blij dat dat allemaal niet hoefde)


Nee ben wel blij dat ik niet zo'n natuurlijke bevalling in mijn eentje had

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Jess » 24 aug 2017 09:39

Het hangt misschien af van wie je begeleid?

toen ik keer verloskundige sprak, in een prive situatie over mijn zwangerschap en de vrij licht in gewicht geboren baby's (zwaarste was 6 pond) zei dat ze mij onder veel strengere controle zou hebben gehouden.

Bij de oudste vroeg ik om een echo want dat leek me leuk. De reactie was toen: echo's doen we niet zomaar want we weten niet wat dat voor effect heeft op de ongeboren baby. En dat is 'nog maar' 20 jaar geleden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Chaya » 26 aug 2017 13:56

Marnix schreef:Als je de mogelijkheid hebt om echo's te doen en op basis daarvan als er iets mis is daarop kan anticiperen vind ik dat alleen maar positief. Medische controle is alleen maar goed.

Je kunt ook overcontroleren. In deze tijd wordt het normaal gevonden dat een gezond mens, zonder klachten, een dure scan laat maken, voor het geval dat...
En al die andere grote bevolkingsonderzoeken.
Het jaagt veel mensen in de rode vlekken, omdat er "iets" gevonden is, wat nader onderzoek behoeft.
Maar er zijn ook afwijkingen die spontaan genezen, of niet echt belangrijk zijn. En ik heb laatst ondervonden dat het maken van zoveel echo's nog steeds een verrassing in kan houden, nl. dat het verwachte jongetje toch een meisje bleek te zijn na de geboorte.
Marnix schreef:ik denk dat het dalende aantal thuisbevallingen er ook voor zorgt dat de verloskundige minder zelf doet

Er was veel bangmakerij. Een bevalling werd als iets heel natuurlijks gezien, met enkele uitzonderingen dat het noodzakelijk was om naar het ziekenhuis te gaan. Maar veel vrouwen vonden het wel gemakkelijk, of kregen een veiliger gevoel als ze daar al waren.
meribel schreef:Ben drie keer thuisbevallen maar mijn verloskundigen raakten ook niet van hun stuk bij een complicatie

Had jij ook een oudere, ervaren dame?
Jess schreef:Bij de oudste vroeg ik om een echo want dat leek me leuk. De reactie was toen: echo's doen we niet zomaar want we weten niet wat dat voor effect heeft op de ongeboren baby. En dat is 'nog maar' 20 jaar geleden.

Ik heb één keer een echo gehad, vanwege medische noodzaak. Gynaecoloog wilde een vruchtwaterpunctie nemen, om te kijken of het nog helder was. En hij moest zeker wel even kijken waar hij de naald veilig kon steken. :wink:
Daar voelde ik trouwens helemaal niets van. Gaatje ging ook weer snel dicht.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Mortlach » 26 aug 2017 15:03

Chaya schreef:Je kunt ook overcontroleren. In deze tijd wordt het normaal gevonden dat een gezond mens, zonder klachten, een dure scan laat maken, voor het geval dat...


Nou, zo duur zijn die echootjes toch niet? Ja, een MRI als 'pretscan', dat gaat wel wat ver.

Mijn vrouw is vanwege haar gezondheid ingedeeld in de groep "verhoogd risico" en dat betekent heel, heel veel ziekenhuisbezoek. En dus ook heel veel scans. Begrijp me niet verkeerd, we zijn erg blij dat er zo goed voor ons wordt gezorgd, maar we zijn dan scannen onderhand ook wel een beetje beu. Tot zover gaat alles 'normaal' en dat is precies wat je wilt.

Er was veel bangmakerij. Een bevalling werd als iets heel natuurlijks gezien, met enkele uitzonderingen dat het noodzakelijk was om naar het ziekenhuis te gaan. Maar veel vrouwen vonden het wel gemakkelijk, of kregen een veiliger gevoel als ze daar al waren.


Nou ja, dat is natuurlijk allemaal wel zo, maar als blijkt dat je de complicaties met dodelijke afloop voor moedern en/of kind met een procent of 2 kunt terugdringen, dan valt daar volgens mij best wat voor te zeggen - en al helemaal als je net in die 2 procent valt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Chaya » 26 aug 2017 15:14

Mortlach schreef:Nou, zo duur zijn die echootjes toch niet? Ja, een MRI als 'pretscan', dat gaat wel wat ver.

Ik weet niet wat een echo kost, maar ik denk dat een echo in een verloskundigepraktijk goedkoper is dan eentje in het ziekenhuis. Dat heeft met de setting te maken. En het salaris van degene die de echo maakt en beoordeelt.
Mortlach schreef:Mijn vrouw is vanwege haar gezondheid ingedeeld in de groep "verhoogd risico" en dat betekent heel, heel veel ziekenhuisbezoek.

Dan kan het niet anders, maar ik denk dat je soms wel eens een keertje over zou willen slaan. Dat begrijp ik!

Als we naar de cijfers kijken:

In 2015 werden 809 kinderen dood geboren na een zwangerschap van 22 weken of meer (4,8 per 1.000 levend- en doodgeborenen). In de eerste 28 dagen na de geboorte overleden 511 kinderen, ofwel 3,0 per 1.000 levendgeborenen (neonatale sterfte)
BRON
is dat behoorlijk hoog, desondanks.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3824
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor meribel » 26 aug 2017 16:01

@Chaya Nee mijn verloskundigen waren allen van mijn eigen leeftijd

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2017 13:29

Chaya schreef:Je kunt ook overcontroleren. In deze tijd wordt het normaal gevonden dat een gezond mens, zonder klachten, een dure scan laat maken, voor het geval dat...
En al die andere grote bevolkingsonderzoeken.
Het jaagt veel mensen in de rode vlekken, omdat er "iets" gevonden is, wat nader onderzoek behoeft.
Maar er zijn ook afwijkingen die spontaan genezen, of niet echt belangrijk zijn. En ik heb laatst ondervonden dat het maken van zoveel echo's nog steeds een verrassing in kan houden, nl. dat het verwachte jongetje toch een meisje bleek te zijn na de geboorte.

Er was veel bangmakerij. Een bevalling werd als iets heel natuurlijks gezien, met enkele uitzonderingen dat het noodzakelijk was om naar het ziekenhuis te gaan. Maar veel vrouwen vonden het wel gemakkelijk, of kregen een veiliger gevoel als ze daar al waren.


Als ze in vroegtijdig stadium iets ontdekken en het daardoor goed kunnen behandelen ben je blij met dat soort preventieve (bevolkings)onderzoeken. Men is het er wel aardig over eens dat preventief onderzoeken belangrijk is om bepaalde ziektes voor te kunnen zijn. Niet voor niets is de levensverwachting tegenwoordig hoger dan ooit. En dat maakt een bevalling niet minder natuurlijk. Daarnaaast kan een bevalling als het goed is heel natuurlijk zijn maar als je het helemaal aan de natuur overlaat gaan er veel meer vrouwen en baby's dood dan tegenwoordig. Gelukkig is het niet alleen maar natuurlijk maar is er daarnaasr, als het nodig, goede medische zorg

En wat bevallen betreft, meer dan de helft van de eerste thuisbevallingen eindigt alsnog in het ziekenhuis. Ik snap wel dat mensen dan liever in het ziekenhuis bevallen, beter gelijk er heen dan halverwege een bevalling of erna.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor lekkerbek » 27 aug 2017 21:25

Zeer fijn die bevolkingsonderzoeken! Bij ons zijn 3 mensen uit de kerk met bestralingen begonnen nadat ze bericht kregen dat ze darmkanker hadden, ze hadden geen klachten maar t was uit het bevolkingsonderzoek gekomen.
Mijn oom had klachten en gelijkertijd moest hij met het bevolkingsonderzoek meedoen. Hij heeft wel behandelingen gehad maar t heeft niet mogen helpen. Was het bevolkingsonderzoek maar eerder geweest!

Wat echo's betreft: de echoscopiste zal niet meer zeggen het is een meisje, maar: waarschijnlijk is het een meisje. Maar goed dat lijkt me t minst belangrijkste als daar een andere uitkomst blijkt!

Echo's in t ziekenhuis zijn idd duur, daarom alleen bij standaard procedure en als arts t nodig vindt. Niet als de patiënt het nodig vindt. Dat levert nog wel discussies bij de balie.
En wat denk je van de agenda van de toekomstige ouders.....dat is een bron van ergenis. Als ze over een maand terug moeten komen dan vraag ik welke dag en tijdstip het best uitkomt. Maar als ze binnen een week terug moeten komen dan is er weinig keus. En hoe vaak dan niet het probleem bij ons wordt neergelegd.....daar was ik eerst erg onzeker over maar nu word ik daar echt geprikkeld over! Als ik zeg u kunt morgen om 11.00 uur komen en ze zeggen dat kan niet omdat.......vul maar in.
Dan zeg ik sorry ik heb geen andere mogelijkgeid, ik kan u alleen deze plek aanbieden, helass kan ik u geen keus geven. Of ze zeggen bij een tijdstip of ik wel weet dat ze van ver komen. Dan antwoord ik dat hier als het mogelijk is rekening mee wordt gehouden maar dat er bij t 1e gesprek al is aangegeven dat ze zelf voor ons ziekenhuis en dus de afstand accepteren, dat er omstandigheden kunnen zijn waarbij ze op nare tijden moeten komen.
Dan blijkt dat ze denken dat ze het zelf wel kunnen regelen maar ja zo werkt het niet.
Anderzijds van de week had ik een mevrouw aan de telefoon, ik vertelde dat ze om 9.30 uur een afspraak heeft, ik zei: sorry u woont zo ver (3 uur rijden) en ik heb alleen 9.30 uur plek (geen zwangere). Zei ze: we boeken wel een hotelletje hoor, ik ben allang blij dat ik zo snel terecht kan! En juist voor zulke patiënten doe ik nog méér mn best! Patiënten met een grote mond krijgen helaas bij de arts alles voor elkaar. Maar ik ren voor dankbare patiënten die overal mee eens zijn en zich gewoon schikken!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Chaya » 28 aug 2017 15:33

Marnix schreef:En wat bevallen betreft, meer dan de helft van de eerste thuisbevallingen eindigt alsnog in het ziekenhuis.

Heb je daar bewijs van?
En waarom moet een barende alsnog naar het ziekenhuis ?
Volgens allerlei onderzoeken is thuis bevallen net zo veilig. In het ziekenhuis is echt geen gynaecoloog aanwezig bij een normale bevalling.

Kijk maar eens naar deze cijfers:

Veel vrouwen willen graag in het ziekenhuis bevallen. De voornaamste reden dat ze opgeven is veiligheid. Het zou volgens de meeste vrouwen veel veiliger zijn om hier te bevallen. Er is tenslotte altijd een dokter in de buurt en als er complicaties zijn dan kan er direct worden ingegrepen. Toch blijk niets minder waar en is een ziekenhuis bevalling lang niet altijd veiliger.

Het VU Medisch Centrum heeft onderzoek gedaan naar thuisbevallingen met complicaties en bevallingen in het ziekenhuis. Bij vrouwen met een geplande thuisbevalling bleek slechts 1 op de 1000 last te krijgen van complicaties tijdens de bevalling. Een in het ziekenhuis geplande bevalling bleek 2,3 op de 1000 vrouwen last te krijgen van complicaties. Een vrouw die thuis bevalt had ook slechts 2% kans op ernstige bloedingen. Vrouwen met een geplande ziekenhuisbevalling blijken 3,8% vaker last te krijgen van ernstige bloedingen.

www.zorgverzekeringvergelijken2018.nl/g ... sbevalling
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2017 16:25

“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor jaccootje85 » 30 aug 2017 05:51

Achteraf gezien ben ik heel blij geweest met m'n keuze voor bevallen in het ziekenhuis. Anders hadden we nu geen dochter gehad...

En wat Marnix schrijft: Meer dan de helft van de eerste thuisbevallingen eindigt in het ziekenhuis... Daar ken ik wel een aantal voorbeelden van, maar of het meer dan de helft is, weet ik niet. M'n zus is bij de eerste halverwege met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht. De kleine bleef hangen en de verloskundige had geen trukendoos meer. En bij m'n schoonzus eigenlijk hetzelfde. M'n andere schoonzus bleef na de bevalling zoveel bloed verliezen dus zij kon uiteindelijk ook nog naar het ziekenhuis. Mijns inziens gebeurd het wel vaak dat je toch nog in het ziekenhuis eindigt...
Szent az Úr

Gebruikersavatar
Em.
Luitenant
Luitenant
Berichten: 608
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:50

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor Em. » 30 aug 2017 08:27

Hier 1 x in het ziekenhuis bevallen bij de oudste(en dat was maar goed ook), 2 nachten gebleven, veel bloedverlies, en twee keer thuis.
Echter de 2e keer kon ik na een week alsnog naar het ziekenhuis voor curretage (en daar 3 dagen gebleven), en bij de 3e bleek zoonlief een infectie te hebben en zijn we na 1 dag alsnog naar het ziekenhuis gegaan en daar 5 dagen doorgebracht.
Bevalling en periode daaromheen zijn zeker niet zonder risico....

De cijfers van Marnix kloppen inderdaad, ken ik ook vanuit mijn opleiding, en zijn ook zo te vinden (even googlen).

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor ajl » 30 aug 2017 08:48

Mijn eerste 3 bevallingen werden halverwege een medische indicatie. Bij nr 4 hebben ze er op voorhand een n medische indicatie van gemaakt. Ik was blij dat ik met alle 4 al in het ziekenhuis was. Ik kwam een half jaar geleden mijn verloskundige tegen en zij zei dat er weinig vouwen waren die zulke slechte bevallingen hadden . En dat 4 keer.

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor liefie » 30 aug 2017 13:39

Ik wilde heel graag thuis bevallen dat leek mij erg fijn. Tot ik met 38 weken onverwachts ingeleid moest worden in het ziekenhuis.
Achteraf gelukkig dat ik in het ziekenhuis was want Nina lag verkeerd met haar hoofdje en kon er met geen mogelijkheid uit hierdoor is ze er met de vacuumpomp eruit gehaald.
Vanwege hoog geboortegewicht moesten we 24uur blijven.

Met Jet mocht ik niet thuis bevallen vanwege groot kindje en stuitligging (zou een keizersnee worden) gelukkig is ze net voor de draaipoging goed gaan liggen. Ook weer met 38 weken ingeleid vanwege minder leven en groot kindje.

Ik zou er nooit meer voor kiezen om thuis te bevallen.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten