BDSM

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: BDSM

Berichtdoor benefietdiner » 24 mar 2017 08:01

Ik heb deze topic, na twee jaar, nog maar eens boven de actieve onderwerpen geplaatst naar aanleiding van een vraag in de vragen rubriek over SM c.q. BDSM. Het betreft deze vraag en antwoord. http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/24772/sm/

Je kunt op vraag en antwoord niet reageren in de vragen rubriek.

Het is een heftige vraag en door psychosociaal therapeut W.E. (Wilbert) Weerd een beantwoord.

Volgens Wilbert heeft BDSM te maken met een verstoorde seksuele ontwikkeling althans dat is zijn uitgangspunt. Dat is ook wel te begrijpen (ook van een deskundige therapeut?) omdat de vraagsteller een zeer heftige opvoeding gehad heeft. Een parafilie, zo schrijft Wilbert verder, zoals SM is nooit aangeboren maar treedt op door een verstoring van de seksuele ontwikkeling.

Volgens mij gaat Wilbert hier totaal in de fout. In vergelijking kun je zeggen dat homoseksualiteit nooit aangeboren is maar een verstoorde seksuele ontwikkeling. We weten gelukkig toch inmiddels beter. Homoseksualiteit nog bdsm is niet ontstaan door verstoring maar je bent het of je bent het niet. Sorry Wilbert maar je deskundigheid schiet hierin zeer tekort.

Ik ken mensen die een normale liefde volle opvoeding gehad hebben en toch bdsm-ers zijn. Het staat totaal los van je opvoeding. BDSM, of de vergelijking met homoseksualiteit, zit in je DNA en krijg je er nooit van zijn leven uit. Wel is er een mogelijkheid om er mee te leren omgaan en te beheersen.

De vraag steller is inderdaad verdwaal in de seksuele gevoelens van bdsm maar daar is op een normale manier mee om te gaan.

Wat de vraag steller doet is levens en levens gevaarlijk!! Dat kan zeker haar leven kosten als zij zo doorgaat. Daar komt bij dat bdsm niet pervers hoeft te zijn als er op een juiste manier en met de juiste personen wordt omgegaan en uitgelegd.

.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: BDSM

Berichtdoor meribel » 24 mar 2017 10:32

Ben het niet eens

Dat er mensen zijn met een bepaalde voorliefde voor hoe een liefdesspel verloopt zijn dat kan..maar bij de vraagsteller heeft dit daar niets mee te maken die zit gewoon ernstig in de knoop

Hopelijk krijgt ze hulp en ook de mannen die met een onbekend meisje afspreken om haar vervolgens te verkrachten. Ook dat is gestoord gedrag en niet goed.

Die hele vraag en situatie heeft m.i. allemaal niets met bdsm en sm te maken trouwens. Wel met gevaarlijk destructief gedrag.



Trouwens bepaalde voorliefde in een liefdesspel daar wordt je m.i. niet mee geboren. Dat ontstaat door bepaale ervarinen in je leven. Bdsm kan je ook niet vergeljjken met homofilie of pedofilie ( en dat laatste, ben je daar ook mee geboren dan of kan dat ook gevolg zijn dat je zelf als kind misbruikt ben?)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: BDSM

Berichtdoor Mortlach » 24 mar 2017 12:31

Jammer dat de mogelijkheid tot reageren onder de vraag zelf vrij snel is afgesloten - maar gelukkig niet voordat er iemand was die al meteen wist dat BDSM niet Gods wil kan zijn. Toch handig als je dat zo duidelijk hebt. [-X

Maar goed. Ik ben blij dat ik niet de enige ben die inziet dat het gedrag van de vraagsteller weinig tot niets met SM te maken heeft. Het gedrag dat ze uitoefent is inderdaad levensgevaarlijk. Er zijn helaas mensen die SM misbruiken om anderen af te rossen en dat werkt het stigma tegen SM helaas ontzettend in de hand.

Door de manier waarop de vraag geschreven is, lijkt het behoorlijk voor de hand te liggen dat de opvoeding invloed heeft op het gedrag, maar in dit geval zijn er een laag zelfbeeld, zelfhaat, dissociatief gedrag, paniekaanvallen, etc mee verweven. Ik hoop oprecht dat de vraagstelster in contact kan komen met een geschikte seksuoloog om dit allemaal uit te pluizen en eventueel schadelijke koppelingen te helpen opnieuw te richten.

Eigenlijk vind ik de vraag of het aangeboren is of niet helemaal niet zo interessant en het maakt voor de omgang met mensen ook helemaal niet uit. Als er een probleem in het nu wordt ervaren, moet dat probleem worden aangepakt, of de oorzaak nu in de genen zit of niet. En als er geen probleem is, dan hoef je dus ook niks op te lossen.

Je moet ook oppassen, want onder 'opvoeding' valt bijvoorbeeld ook een iets afwijkend gehalte aan stofje X als het kind nog in de baarmoeder zit.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marleen1987
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 feb 2017 23:14

Re: BDSM

Berichtdoor Marleen1987 » 09 mei 2017 18:55

Toch eventjes reageren...

Het stukje bdsm heeft altijd aan mij getrokken. Bij mij komt dat omdat ik als kind ben misbruikt.
Ik voel me er altijd slecht onder. En weet er ook nog steeds niet wat ik er mee aan moet.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: BDSM

Berichtdoor benefietdiner » 09 mei 2017 20:13

Marleen1987 schreef:Toch eventjes reageren...

Het stukje bdsm heeft altijd aan mij getrokken. Bij mij komt dat omdat ik als kind ben misbruikt.

Hoe is dat dan aangetoond? want er zijn BDSM-ers die niet zijn misbruikt en toch BDSM-ers zijn.
Je wordt geen BDSM-er door misbruik.

Marleen1987
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 feb 2017 23:14

Re: BDSM

Berichtdoor Marleen1987 » 09 mei 2017 21:30

benefietdiner schreef:Hoe is dat dan aangetoond? want er zijn BDSM-ers die niet zijn misbruikt en toch BDSM-ers zijn.
Je wordt geen BDSM-er door misbruik.


Ja ik weet dat er ook bdsm er zijn die die gevoelens van nature hebben. Ik denk ook niet dat ik mezelf onder de echte bdsm ers kan rekenen. Bij mij is het meer het zoeken wat ik nooit heb gehad en wat ik in me jeugd heb meegemaakt dat ik de neiging heb tot bdsm....En de ene keer is die neiging er sterker dan de andere keer. Kan er soms ook maanden geen last van hebben.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: BDSM

Berichtdoor Johan100 » 09 mei 2017 21:38

Marleen1987 schreef:Toch eventjes reageren...

Het stukje bdsm heeft altijd aan mij getrokken. Bij mij komt dat omdat ik als kind ben misbruikt.
Ik voel me er altijd slecht onder. En weet er ook nog steeds niet wat ik er mee aan moet.

Heb je daar al hulp voor Marleen? Dat je het open en eerlijk zegt is al een stap voorwaarts.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Marleen1987
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 feb 2017 23:14

Re: BDSM

Berichtdoor Marleen1987 » 10 mei 2017 08:51

Johan100 schreef:Heb je daar al hulp voor Marleen? Dat je het open en eerlijk zegt is al een stap voorwaarts.


Nee al ijn er op dit moment wel mensen die er van weten

MagicSquareOfRa
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2017 12:47

Re: BDSM

Berichtdoor MagicSquareOfRa » 14 jun 2017 21:09

Alles heeft meerdere kanten en inderdaad wanneer men pak m beet BDSM in een juiste context begrepen heeft en er een positieve kant aan draait is zeker de wereld van de liefde ( zonder dus de enge,perverse of vieze kronkel lusten ) die overigens meestal niet verder komen dan het stukje fantasie. (dat wat tussen haakjes stond ja :P)

Zolang je weet wat je gaat doen is het niet eng of vervelend toch!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: BDSM

Berichtdoor Optimatus » 27 jan 2018 15:05

De vragenstelster heeft het idee dat ze gevangen zit en het laatste wat ze dan nodig heeft, zijn stemmen die beweren dat dit niet zo is. Een verstokte roker zou ook niet zeggen dat hij last heeft van rook.

Het valt te hopen dat mensen, die uit dit soort nare omstandigheden willen ontkomen, goede hulp kunnen krijgen. Onder het mom van "geborgenheid" is het risico maar al te groot dat het volledig uit de hand loopt, met ongelukken als gevolg. Als iemand zichzelf bewust pijn doet, is dat altijd reden tot zorg, maar is dat ook niet het geval als iemand zich pijn wil laten doen door een ander?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Myrte
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2018 10:16
Locatie: Amersfoort

Re: BDSM

Berichtdoor Myrte » 06 apr 2018 10:35

ik denk wel dat iedereen moet kunnen doen wat hij wil maar er zijn toch wel grenzen? Ik denk dat dit echt niet goed is om te doen of interesse in te hebben. Geniet van mooie liefdevolle zaken die God ons geeft.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: BDSM

Berichtdoor Mortlach » 06 apr 2018 11:21

Myrte schreef:ik denk wel dat iedereen moet kunnen doen wat hij wil maar er zijn toch wel grenzen? Ik denk dat dit echt niet goed is om te doen of interesse in te hebben. Geniet van mooie liefdevolle zaken die God ons geeft.


Uiteraard zijn er grenzen. De drie S-en gelden altijd: Safe, Sane en conSensual (Veilig, Verstandig en Consensueel). Als het niet alle drie deze zaken is, is het misbruik/mishandeling, maar als het hier wel aan voldoet, dan kan het een liefdevolle, respectvolle en opbouwende manier zijn waarop partners hun intimiteit met elkaar vormgeven.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: BDSM

Berichtdoor Optimatus » 13 apr 2018 14:04

Myrte schreef:ik denk wel dat iedereen moet kunnen doen wat hij wil maar er zijn toch wel grenzen? Ik denk dat dit echt niet goed is om te doen of interesse in te hebben. Geniet van mooie liefdevolle zaken die God ons geeft.


Wat nu als minderjarige kinderen worden geconfronteerd met deze toch wat schokkende vorm van "genegenheid"? Dat lijkt me voor kleine kinderen geen goede zaak. Hoe denken pedagogen hier over? Is dit een gezonde situatie of moet hier toch meer aandacht op worden gevestigd?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: BDSM

Berichtdoor benefietdiner » 13 apr 2018 14:18

Optimatus schreef:Wat nu als minderjarige kinderen worden geconfronteerd met deze toch wat schokkende vorm van "genegenheid"? Dat lijkt me voor kleine kinderen geen goede zaak. Hoe denken pedagogen hier over? Is dit een gezonde situatie of moet hier toch meer aandacht op worden gevestigd?

Het zelfde als kinderen worden geconfronteerd met de normale genegenheid.
Je moet ook wel rekening houden dat BDSM voor het merendeel in de fantasie en niet in de praktijk wordt beleeft.
Tevens is BDSM een parafilie, dat wil zeggen dat het niet tot de normale seksuele omgang gaat.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: BDSM

Berichtdoor Optimatus » 13 apr 2018 14:44

benefietdiner schreef:Het zelfde als kinderen worden geconfronteerd met de normale genegenheid.
Je moet ook wel rekening houden dat BDSM voor het merendeel in de fantasie en niet in de praktijk wordt beleeft.
Tevens is BDSM een parafilie, dat wil zeggen dat het niet tot de normale seksuele omgang gaat.


Is een parafilie echt niet anders dan normale genegenheid en moet daar dan niet anders naar gekeken worden als er kinderen in huis zijn?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 29 gasten