BDSM

Moderators: Memmem, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: BDSM

Berichtdoor schelpje3 » 23 aug 2014 21:58

Mortlach schreef:
Het ging mij enkel en alleen om je stelling: "Je begint met een lichte tik en vaak is het met prikkels zo, dat die steeds sterker moeten worden om hetzelfde effect te bereiken... Dat geldt voor elke prikkel."

Het enige dat ik probeer te bereiken is je te laten inzien dat het voor de 'normale seksuele prikkel' blijkbaar niet opgaat, en dat je dan hopelijk inziet dat de stelligheid waarmee je je bewering doet niet gegrond is.

Verder zie ik niets in de Bijbel dat het onderhouden van een liefdevolle, zorgzame en dienende BDSM-relatie in liefde en trouw uitsluit. Zoals ik al zei, ik heb blogs gelezen van christelijke BDSM-stellen die na langdurig bestuderen van de Bijbel slechts één bezwaar zagen: dat de man het hoofd van de vrouw dient te zijn. In hun specifieke geval was de vrouw dominant en de man niet. Dat was het enige waar ze nog niet over uit waren..

Slaan of je laten slaan, is geen normale seksuele prikkel Mortlach, hoe je dat ook wendt of keert.
En dat slaan zal steeds harder moeten, want je raakt daaraan gewend.
In de loop van de tijd hebben mensen van alles bedacht om seksueel opgewonden te raken, en het kon op een gegeven moment niet gek genoeg meer.
Dat is nooit Gods bedoeling geweest, dat kan gewoonweg niet.
En als jij dit wel nodig hebt (wat ik niet begrijp, n.a.v. hetgeen je verteld hebt over je echtgenote) is jouw zaak, maar is niet christelijk-forumwaardig.
Ik wens je een goede zondag. :)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: BDSM

Berichtdoor Mortlach » 23 aug 2014 23:27

schelpje3 schreef:Slaan of je laten slaan, is geen normale seksuele prikkel Mortlach, hoe je dat ook wendt of keert.
En dat slaan zal steeds harder moeten, want je raakt daaraan gewend.
In de loop van de tijd hebben mensen van alles bedacht om seksueel opgewonden te raken, en het kon op een gegeven moment niet gek genoeg meer.


Daar ga je weer. weer die redenatie van het hellene vlak, zonder enige onderbouwing en het tegenvoorbeeld wordt genegeerd.

Dat is nooit Gods bedoeling geweest, dat kan gewoonweg niet.


Zullen we dat aan God zelf overlaten en niet aan jouw onderbuik? Ik heb namelijk het idee dat je geen flauw benul hebt van de dynamiek van een goede SM-relatie. Dat je niet verder kijkt dan het leer en wat je misschien ooit 's avonds laat bij SBS6 langs hebt zien komen.

Jouw stelling dat het allemaal steeds heftiger moet, is gewoon simpelweg niet waar. Ik zie dat dan ook totaal niet terug bij de meerdere gelukkige SM-stellen die ik tot mijn vriendenkring mag rekenen.


En als jij dit wel nodig hebt (wat ik niet begrijp, n.a.v. hetgeen je verteld hebt over je echtgenote) is jouw zaak, maar is niet christelijk-forumwaardig.
Ik wens je een goede zondag. :)


Geen enkel onderwerp is het onwaardig besproken te worden. Misschien de idioten die daadwerkelijke slavernij lopen te verdedigen, met de Bijbel in de hand. Daar zou ik me eerder zorgen om maken.

Prettige zondag, uiteraard.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: BDSM

Berichtdoor Marnix » 24 aug 2014 22:10

Ik weet niet of dat het enige Bijbelse punt is.

Kijk als christen heb geloof ik in een zondeval en ook in eem situatie voor die val en daarna. En in die situatie daarna zie je dat er verkeerde dingen, verkeerde verlangens en zo zijn gekomen. Ik kan me niet aan de gedachte onttrekken dat het verlangen maar bijvoorbeeld pijn of kleinering/vernedering en dat spannend vinden, van de situatie voor die val komt.

Maar goed, ik snap sowieso niet dat domineren / gedomineerd worden, slaan, kleineren enz spannend zouden zijn, dus dat ik het niet snap speelt misschien een rol bij het hebben van die mening.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: BDSM

Berichtdoor Mortlach » 24 aug 2014 23:25

Marnix schreef:Ik weet niet of dat het enige Bijbelse punt is.

Kijk als christen heb geloof ik in een zondeval en ook in eem situatie voor die val en daarna. En in die situatie daarna zie je dat er verkeerde dingen, verkeerde verlangens en zo zijn gekomen. Ik kan me niet aan de gedachte onttrekken dat het verlangen maar bijvoorbeeld pijn of kleinering/vernedering en dat spannend vinden, van de situatie voor die val komt.

Maar goed, ik snap sowieso niet dat domineren / gedomineerd worden, slaan, kleineren enz spannend zouden zijn, dus dat ik het niet snap speelt misschien een rol bij het hebben van die mening.


Dat kan natuurlijk, maar dat hoeft ook niet. Afgezien van het idee dat het per definitie fout zou zijn. Er zijn tal van zaken die ik niet snap, maar die mensen toch opbouwend kunnen gebruiken.

Daarbij, en nu leen ik eventjes uit het homo-topic, loop je het risico de fout te maken je eigen relatie (man-vrouw) nog te zien als voldoend aan het goddelijke ideaalbeeld in vorm en inhoud, alsof die relatie niet ook is aangetast door de zonde.

Qua inhoud is geen enkele relatie meer zoals God die bedoeld heeft, dat is per definitie zo vanwege de zondeval. Dan kun je zeggen "mijn relatie is in ieder geval qua vorm goed," maar dat is natuurlijk wel een zeer zwakke basis om andere relatievormen af te wijzen/te veroordelen. Want het lijkt me dat de vorm, de oppervlakte niet is waar je prat op kunt gaan, zolang de inhoud niet voldoet aan de norm.

Ik weet niet helemaal zeker of ik de gedachten uit het homo-topic goed verwoord, misschien dat de originele plaatser herkent wat ik wil zeggen en duidelijkheid kan geven.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: BDSM

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2014 07:35

Daarin heb je helemaal gelijk. Jezus waarschuwt voor "zelfverhoging" en dan vergeten mensen vaak. Ze vergelijken zich met anderen en kloppen zich dan op de borst. Ik ben tenminste monogaam, hetero, heb geen behoefte aan bdsm etc.

Daar moeten we voor uitkijken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: BDSM

Berichtdoor hettys » 26 aug 2014 19:10

Het probleem is waar je een grens legt, ook wat betreft seks in een monogaam huwelijk. Mag het leuk zijn voor wie iets meer wil dan 'recht op en neer'?

Ik heb wel es een christelijk boekje gezien over dit onderwerp, en dat was voor iets meer. Moet het alleen zijn om kindjes te verwekken, of mogen we ook ontdekken wat we daarbuiten, dus dan gaat het over lust, ook prettig vinden.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: BDSM

Berichtdoor Marnix » 26 aug 2014 20:51

Natuurlij is het veel meer dan dat. De vraag is alleen of dat meer altijd goed is. In het geval van vernederen en vernederd worden (ook op speelse manier) of pijnigen vraag ik me dat dus af, want waar komt dat verlangen vandaan? Is iemand uitschelden, vernederen of slaan niet erg als de ander daarom vraagt?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: BDSM

Berichtdoor Mortlach » 27 aug 2014 10:09

Marnix schreef:Natuurlij is het veel meer dan dat. De vraag is alleen of dat meer altijd goed is. In het geval van vernederen en vernederd worden (ook op speelse manier) of pijnigen vraag ik me dat dus af, want waar komt dat verlangen vandaan? Is iemand uitschelden, vernederen of slaan niet erg als de ander daarom vraagt?


Het lijkt me eerder de vraag dat als twee mensen bepaalde handelingen* als liefdevol, verbindend en opbouwend ervaren, of je dan wilt zeggen: "dat mag dus niet". Nu moet ik wel zeggen dat bepaalde handelingen zeer voorzichtig moeten worden benaderd. Communicatie is dan ook een belangrijke pijler van iedere BDSM-relatie, en er zijn zat van dat soort relaties waar absoluut niet wordt vernederd of geslagen. Net zoals alle andere relatievormen zijn BDSM-relaties eindeloos divers.

Het gaat dus eigenlijk om vorm en inhoud. De inhoud is goed, maar de vorm wijkt af van wat men gewend is. Is het dan echt beter de sociaal geaccepteerde vorm af te dwingen maar de inhoud te verliezen?

Ik zal direct zeggen dat het totaal niet helpt dat de handelingen zaken zijn die mensen zich kunnen voorstellen. En in het niet-BDSM-kader zijn die dingen allemaal heel erg vervelend. Dus zo lang je niet accepteert dat andermans kaders anders kunnen zijn, dat mensen dezelfde dingen totaal anders kunnen ervaren, is het eigenlijk heel logisch dat je BDSM veroordeelt.

Het komt op hetzelfde neer als homoseksuelen veroordelen omdat je er als heteroseksueel niet aan moet denken zelf homoseksuele handelingen te verrichten.

* Een belangrijke caveat is dat de handelingen altijd "Safe, Sane, and conSensual" zijn - veilig, verstandig en met wederzijds instemmen. Sterker nog, wanneer er niet aan deze drie voorwaarden wordt voldaan, beschouw ik het niet als BDSM.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Re: BDSM

Berichtdoor Lock&Stock » 27 aug 2014 10:22

Mortlach schreef:Een belangrijke caveat is dat de handelingen altijd "Safe, Sane, and conSensual" zijn - veilig, verstandig en met wederzijds instemmen. Sterker nog, wanneer er niet aan deze drie voorwaarden wordt voldaan, beschouw ik het niet als BDSM.


Een stel in mijn sociale groep zijn swingers. Nu kan ik me daar echt totaal niets bij voorstellen en het idee dat iemand anders met mijn vriendin "bezig is" vind ik werkelijk waar afschuwelijk. Echter zij zijn hier erg gelukkig mee, sterker nog, ik denk dat ik weinig stellen ken die zo liefdevol met elkaar omgaan.

Ook in hun geval hanteren ze een aantal basisregels, waarbij het de kern is dat ze er beide plezier aan beleven en dat wanneer er negatieve gevoelens bij komen kijken ze er niet aan beginnen of er meteen mee stoppen. Ook al kan ik er totaal niet in komen vind ik het toch erg mooi, zelfde voor een BDSM relatie zoals Mortlach hier beschrijft. Uiteindelijk gaat het om een partner vinden waarbij je jezelf kan zijn en gelukkig kan voelen, als je dan ook nog in de slaapkamer (of in de bondage kamer ;) ) helemaal op één lijn zit dan is dat in mijn ogen het mooiste wat er is.

Sommige reacties hier vind ik wel een beetje van het niveau "wat een boer niet kent dat vreet ie niet".

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: BDSM

Berichtdoor Mortlach » 27 aug 2014 10:56

Bij swingen kan ik me persoonlijk ook weinig voorstellen. De Bijbel eventjes daargelaten, als het voor mensen goed werkt, maakt mijn mening niet uit, natuurlijk.

Wat mensen zich vaak niet beseffen, is dat dit soort relaties een fundament van absolute gelijkheid hebben: als 1 persoon iets niet wil, gebeurt het niet. Ook als je het 3 seconden ervoor nog wel wilde. Het gevoel dat je iets niet kunt zeggen, of dat er niet geluisterd wordt als je het wel zegt, is de doodssteek.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Re: BDSM

Berichtdoor Lock&Stock » 27 aug 2014 11:08

Mortlach schreef:Wat mensen zich vaak niet beseffen, is dat dit soort relaties een fundament van absolute gelijkheid hebben


Ja en dat is de kern inderdaad, absolute gelijkheid en ook volledig vertrouwen. Niet alleen in volle BDSM relaties overigens. Mijn vriendin en ik doen zeker niet aan BDSM, maar soms komt er wel een soort dominantie spelletje bij kijken. Kan me goed voorstellen als je dat van een afstand zou bekijken dat je er dan allemaal negatieve aspecten in denkt te zien terwijl het juist iets is waar we allebei enorm van genieten.
Laatst gewijzigd door Lock&Stock op 27 aug 2014 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: BDSM

Berichtdoor Tante Pollewop » 27 aug 2014 11:09

Mortlach schreef:Wat mensen zich vaak niet beseffen (...)

Zich beseffen?? 8-[

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: BDSM

Berichtdoor Mortlach » 27 aug 2014 11:45

Tante Pollewop schreef:Zich beseffen?? 8-[ [/size]



Hahaha, dat is zo'n fout waar mensen zich erg vaak aan irriteren :wink:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: BDSM

Berichtdoor Tante Pollewop » 27 aug 2014 12:36

Mortlach schreef:Hahaha, dat is zo'n fout waar mensen zich erg vaak aan irriterenergeren :wink:

(het is irritant of je ergert je eraan. :mrgreen: )

Back on topic maar weer. :wink:

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: BDSM

Berichtdoor Mortlach » 27 aug 2014 15:20

Tante Pollewop schreef:(het is irritant of je ergert je eraan. :mrgreen: )

Back on topic maar weer. :wink:


Dat wist ik uiteraard wel, dat was de grap. Het was slechts een speldenprikje :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten