Opvoeding en huisregels

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor meribel » 29 okt 2014 09:24

Als een tik niet werkt zou ik het ook niet meer doen,
Maar eenmalig is niet om het verkeerde voorbeeld te geven, maar om te laten snappen dat het pijn doet.
Baby kan dat zelf niet zeggen, en huilen doet een baby om meer.
Peuter moet dan zelf voelen ipv horen. Dan blijft de boodschap tenminste hangen.
Dat kan je er best bij uitleggen en hoeft niet verwarrend te zijn.
Net zoals elk kind zich een keer brand aan een verwarming, je kan eindeloos zeggen en waarschuwen, maar pas nadat die zelf toch een keer die verwarming heeft aangeraakt blijft de boodschap hangen.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor MissF » 29 okt 2014 09:59

Maar dat vind ik iets heel anders, als mijn kind zelf zijn vingers tegen de verwarming duwt, tja, dan moet hij er maar van leren. Maar ik doe dat zelf niet, om te laten voelen dat het pijn doet, moet er niet aan denken zelfs dat ik dat zou doen bij hem.
Maar bij een tik doe je het als volwassene, wat mijns inziens toch echt een verkeerd voorbeeld is.

Maar volgens mij is het probleem niet dat het pijn doet bij het broertje, het probleem is dat hij ergens gefrustreerd over is, blijkbaar.
Als er hier gemept wordt, wat een heel enkele keer is gebeurd, dan ben ik boos, maar niet omdat het pijn doet, want dat doet het vaak helemaal niet, maar omdat het niet de oplossing van het probleem van dat moment is. Soms mogen ze dan in de gang na gaan denken wat een andere oplossing is. En dat weten ze heel goed ;)

Ander vraagstuk m.b.t. opvoeding :D
Jurian krijgt zakgeld, Frederiek nog niet. vorige week kwamen ze naar me toe, dat ze erg graag iets van hun geld wilden gaan kopen. Op zich geen probleem, Jurian had al best wat gespaard, en in Frederieks spaarpot mik ik vaak de 1 en 2 eurocentjes. uiteindelijk bleek zij 23 cent te hebben. Daar kun je niks mee. Eigenlijk geven wij nooit cadeautjes tussendoor, maar dit keer heb ik haar toch maar een euro gegeven, zodat ze ook iets uit kon zoeken.
Hoe doen jullie dat? Gewoon uitleggen dat de ene oud genoeg is voor zakgeld en de ander niet? En dan alleen de oudste iets uit laten zoeken van zijn/haar geld?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor meribel » 29 okt 2014 10:48

Hoe oud is frederieke dan?
Kan je haar niet ook gewoon wat zakgeld geven ? Dat er gewoon iig een euro in haar spaarpot zit?

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor ajl » 29 okt 2014 10:48

Wij leggen het uit. Hier krijgt alleen h nog zakgeld. C kan het niet uitstaan, maar weet dat zij het vanaf haar 5e ook krijgt. Voor haar ook goed om te leren dat er verschil is. Zij kan het nl ook niet uitstaan dat hij leert lezen, zwemmen. Zij gaan natuurlijk door het kleine leeftijdsverschil vaak gelijk op

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor cornelia77 » 29 okt 2014 10:50

Wij gaven al jong zakgeld. Niet bij de eerste, maar daarna vanaf twee jaar zakgeld. Ze snappen het nog niet echt, maar dat komt vanzelf. Ik geloof dat ze 10 cent per week kregen. Dat loopt dan per jaar op. Dochterlief van 7 krijgt 50 cent. Vanaf 10/11 jaar krijgen ze meer, moeten ze ook meer zelf gaan betalen. Bijv. deo, gel, zendingsgeld op school, cadeautjes.

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor liefie » 29 okt 2014 10:58

Nina krijgt geen zakgeld maar wel geregeld het kleine geld uit onze portemonnee's dit vind ze helemaal geweldig want dan komt haar grote spaarvarken tevoorschijn (eentje die niet open kan maar die je met een hamer kapot moet slaan :lol: )

Als je er een leeftijd voor afgesproken hebt zou ik haar nog geen zakgeld geven maar uitleggen dat ze nog niet oud genoeg is... Zal niet altijd makkelijk zijn maar dat hoort er nu eenmaal bij...

Nina is een beetje een mengelmoes wat gedrag betreft... Mijn man was heel rustig en lief (als ik zijn ouders moet geloven :lol: was ook laat met lopen enz...
Ik was echt heeel erg ondeugend en haalde echt heel veel uit... Met 10 maanden klom ik al de schutting op trok alle planten uit de tuin enz en mijn oudere broer ging dan mee doen :oops: :lol:
Nina kan ondeugend zijn maar die kan ik ook makkelijk alleen laten als ik lekker ga douchen enz die zal dan geen kattenkwaad uithalen.
Luisteren gaat eigenlijk ook best goed uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd en dan gaat ze gewoon even op de gang en daarna is het weer goed.

Wel zijn wij best streng en komen ons woord na zo was ze zaterdag niet aan het luisteren en eigenlijk mocht ze met mij mee op de fiets maar dat ging niet door (en eigenlijk wil ik dan zeggen kom dan mag je toch mee maar goed dat kan gewoon niet dan neemt ze op een duur een loopje met ons)
Zo had ik van de week beloofd dat ze na het eten nog even een filmpje met kinderliedjes mocht kijken/luisteren en dat was ik echt vergeten dus op een duur zei ik kom we gaan naar bed... Tranen met tuiten want ik had beloofd dat ze nog een filmpje mocht kijken dit hebben we toen ook nog gedaan.

Nu Jet er is was ik wel een beetje ''bang'' om boodschappen te gaan doen enz omdat Nina nu gewoon mee moet lopen maar dit gaat echt goed had ik niet verwacht want Nina vind alles leuk en vliegt meestal alle kanten op haha... En positief zijn dat werkt ook heel goed dan zie je die glim oogjes van der en dan smelt ik echt :8>

Ben dan ook heel benieuwd wat Jet voor karakter heeft :lol: en hoe dat straks samen gaat...

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor paprikameisje2 » 30 okt 2014 22:08

ooh slaan nooit hier!! dat lost niks op! tuurlijk snap ik dat je soms machteloos bent sta ok wel eens met M in mn armen dat ik denk... wat oet ik nou met jou! :( dan is de gang de uitkomst. Verder praten we heel veel en voorkomen we veel door in te grijpen.... zit er dus altijd kort op :) Maar sidns de oudste aan medicatie zit merken we veel rust bij haar... meer tijd..veel minder frustraite, ze kan teminste eindelijk normaal vertellen wat haar dwars zit, ze sprong van de hak op de tak, al stotterend en wist aant eind van haar zin niet meer wat ze wilde zeggen...

Zakgeld deden we.. maar schiet er vaak bij tussen :) dus krijgt ze zo nu en dan wel eens geld als we naar de kringloop gaan/ kleedjesmarkt. Z hadden ze vandaag boekenmarkt op school en krijgt ze dan geld mee... zdat ze wel wat leuks kan kopen, dus niet maar een euro.. maar vier euro.

Wat ik nog wel leuk vind is samen een doel uitzoeken waar we dan voor sparen... jaarlijks. Dus de helft van je zakgeld naar het goede doel, andere helft is voor jezelf. Maar tja... dat is alleen maar een gedachte.

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor Jess » 20 nov 2015 11:22

Bijna moedeloos....

wat toch als je kind, na telkenmale erop gewezen te hebben iets niet te doen, het toch doet?
Gewezen op de gevaren, het hoe, wat en waarom. Lief, Rustig, Boos.

Nu inmiddels adolescent en toch niet aan de regels houden. Je kunt die persoon niet op straat zetten, nee dat doe je niet met je kind, maar wordt er zo zat van

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor cornelia77 » 20 nov 2015 11:38

Dat begrijp ik, Jess. Moeilijk!
Ik kan je verder niet helpen, helaas. Volgens mij zit je al in de hulpverlening, toch? Zoiets kan ik me herinneren uit een eerdere post. Sterkte ermee!

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor meribel » 20 nov 2015 20:12

@Jess,
enige wat over is dan is loslaten.... ( en in Gods hand leggen )
maar wat moeilijk!!! :cry:

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor Duschka » 20 nov 2015 22:11

meribel schreef:@Jess,
enige wat over is dan is loslaten.... ( en in Gods hand leggen )
maar wat moeilijk!!! :cry:


Dit idd, maar veel makkelijker geadviseerd dan nageleefd, dat besef ik ook.

Mijn opa zei weleens "Soms is het verstandig om niet meer met je kinderen over God te praten. Dan is de tijd gekomen om veelvuldig met God over je kinderen praten".
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor Chaya » 20 nov 2015 23:06

Jess schreef:Bijna moedeloos....

wat toch als je kind, na telkenmale erop gewezen te hebben iets niet te doen, het toch doet?
Gewezen op de gevaren, het hoe, wat en waarom. Lief, Rustig, Boos.

Nu inmiddels adolescent en toch niet aan de regels houden. Je kunt die persoon niet op straat zetten, nee dat doe je niet met je kind, maar wordt er zo zat van

Ja... wat?
Toch maar van hem blijven houden.
Je bent en blijft de stabiele en veilige haven van je kind.
Probeer als moeder Monica standvastig te blijven en aan te houden in gebed.
Sterkte en geduld toegewenst! omhelzing-smile
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor Jess » 22 nov 2015 19:30

Dank jullie voor de reacties. Dat doet toch goed.

Hulp heb ik gehad, vooral voor mezelf. Om me niet overal de schuld van te geven wat er niet goed gaat in ons gezin.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten