Opvoeding en huisregels

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor juffiejuf » 25 aug 2014 20:52

Als je dit allemaal zo leest lijkt het bij veel mensen van een leien dakje te gaan.....
Hier geloof ik ook best wel wat regels maar met een spring-in-het-veld moet dat ook zeker.
Hij is vandaag weer voor het eerst naar het KDV geweest. Ik kreeg terug dat hij moeite heeft met luisteren. Lief geformuleerd toch?! ;-)
Hier zijn de slaapkamers niet om te spelen. Daar slapen ze en beneden is ruimte genoeg om te spelen (lees: daar is al rotzooi genoeg met de kinderen) Verder meer van die regeltjes die ik bij andere las.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor Boerin » 25 aug 2014 21:21

juffiejuf schreef:Hier zijn de slaapkamers niet om te spelen. Daar slapen ze en beneden is ruimte genoeg om te spelen (lees: daar is al rotzooi genoeg met de kinderen) Verder meer van die regeltjes die ik bij andere las.

Handig. Ik zit nu in een tweekamerappartement met twee stapelbedden in die slaapkamer. Die vinden ze enig om in te klimmen. Continu ervan af springen sta ik niet meer toe, dan heb ik te doen met de benedenbuurman, LOL en de matrassen mogen ze er niet meer vanaf halen. Vonden ze ook altijd zo enig, maar dat wordt echt een zooi.
Ze moeten hier echt heel rustig zijn, het is bijna een bejaardenflat. Als ze druk worden gaan we gelijk naar buiten.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Anoniem_89

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor Anoniem_89 » 16 sep 2014 00:03

ajl schreef:

Ik denk dat wij wel veel regels hebben, anders wordt ons huis overgenomen door een invasie wilden. Aaan tafel eten, wasgoed is de wasmand, bed opmaken s'morgens, voor het slapen even je kamer opruimen, niet smakken aan tafel, eten met mes en vork, niet stampen op de trap, geen ballen in huis Pijl en boog, katapult alleen in overleg gebruiken ( mag nl alleen op grote, open terreinen/weilanden). Niet op de tafels zitten, niet springen op de bank
Eigenlijk de gewone, normale opvoedregels.

Het ene kind kan je op jongere leeftijd meer loslaten dan het andere kind. Onze oudste is heel verantwoordelijk en kan de gevolgen makkelijker overzien. Zijn zusje zoekt altijd alle grenzen op en nr 3 moet aan alle kanten afgebakend worden. Hij ziet geen enkel gevaar.

Arme ik als ik je kind was :( :lol:

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor ajl » 16 sep 2014 06:52

Welke regel vind je onoverkomelijk? :mrgreen:

@ lalage
Ja een speelgoedpijl en boog. Al kan je daar ook wel iemand mee verwonden als de pijl met veel kracht wordt afgeschoten.

@ juffiejuf Ik merk juist dat ik tegen de oudste 2 steeds vaker zeg dat zij op hun kamer moeten spelen. Met zijn vieren beneden vind ik ook wel een hele opgave. Dan kan ik veel bemiddelen.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor MissF » 16 sep 2014 08:36

Hier is juist gister al het speelgoed naar boven verhuisd. Beneden is even geen ruimte meer, tot ze een nieuwe speelkamer krijgen, maar dat duurt nog even. Dus er wordt alleen nog maar boven gespeeld.
Behalve de knutselspullen en de dvdspeler, die staan nog wel beneden. Jurian vindt het heerlijk, boven spelen, Frederiek speelt toch niet met speelgoed dat boven ligt, die speelt buiten of knutselt, en dat kan allemaal beneden.
Jurian is nu echt alles aan het combineren, er worden treinbanen gebouwd van de duplo en houten treinbaan, daartussendoor ontstaan dorpjes van de lego, en van duplo, en de autobaan loopt er ook nog ergens tussendoor. Dat had beneden allemaal nooit gekund :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor moderngelovige » 16 sep 2014 09:21

Heb veel herkenning bij de posting van Schelpje3.
Wij hebben 2 tienermeiden. Verschillende tijden van thuiskomen, weer wegmoeten, wat dat betreft niet zo'n regelmatig leven.
Ze zijn niet echt lastig. Wel eens makkelijk met eten pakken. Ijsjes zijn soms weg voor dat je er zelf één hebt kunnen eten.

Anoniem_89

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor Anoniem_89 » 16 sep 2014 09:31

ajl schreef:Welke regel vind je onoverkomelijk? :mrgreen:


Ik... ik denk aan tafel eten (met mes en vork) :cry:
Maar goed, ieder z'n eigen manier van opvoeden, dus ik kraak je niet af ofzo :wink:

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor jaccootje85 » 19 okt 2014 21:02

Onze dochter is nu net een jaar, maar we hebben toch echt wel wat regeltjes hoor! ZE mag van mij niet aan de planten zitten. Kamerplanten zijn allemaal giftig. En ze mag binnen niet gillen. Dat kan ze gigantisch hard en hoog, dat doet echt zeer aan je oren. Dus dat zijn wel de eerste kleine regeltjes voor haar. En verder zijn wij van de strenge opvoeding. We hopen daarmee dat dochterlief netjes opgevoed wordt. Later kan eventueel een stukje opvoeding losgelaten worden, maar aanleren wordt lastiger. Scheelt misschien dat manlief en meerdere familieleden in dienst zijn van Defensie...
Szent az Úr

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor Boerin » 19 okt 2014 21:04

jaccootje85 schreef:Onze dochter is nu net een jaar, maar we hebben toch echt wel wat regeltjes hoor! ZE mag van mij niet aan de planten zitten. Kamerplanten zijn allemaal giftig. En ze mag binnen niet gillen. Dat kan ze gigantisch hard en hoog, dat doet echt zeer aan je oren. Dus dat zijn wel de eerste kleine regeltjes voor haar. En verder zijn wij van de strenge opvoeding. We hopen daarmee dat dochterlief netjes opgevoed wordt. Later kan eventueel een stukje opvoeding losgelaten worden, maar aanleren wordt lastiger. Scheelt misschien dat manlief en meerdere familieleden in dienst zijn van Defensie...

Lol, dat mocht van m'n ex ook niet, aan de planten laten zitten. Op een dag had ie de aarde opgesnoept en toen gingen alle planten bovenop de kasten en later verdroogden ze vanzelf. Pfff wat een gedoe was dat.
:lol: laatst zei iemand tegen mij: oh je bent van dat laissez faire?
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor jaccootje85 » 19 okt 2014 21:10

Mijn man heeft gestudeerd voor hovenier en aangelegenheden. Dus planten in overvloed... Binnen wat minder dan buiten. Heb op de salontafel al geen plantjes meer staan... Maar wel een grote plant op de grond wat een favoriete attractie lijkt te worden... Ook de planten in de vensterbank lijken niet langer veilig.
Szent az Úr

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor Boerin » 19 okt 2014 21:23

jaccootje85 schreef:Mijn man heeft gestudeerd voor hovenier en aangelegenheden. Dus planten in overvloed... Binnen wat minder dan buiten. Heb op de salontafel al geen plantjes meer staan... Maar wel een grote plant op de grond wat een favoriete attractie lijkt te worden... Ook de planten in de vensterbank lijken niet langer veilig.

Oh gunst, nou succes!
Ik was altijd zo dol op planten totdat ik kinderen kreeg, toen kwamen ze op de laatste plaats. Ik heb nu een vetplant gekregen van m'n moeder, zo van: leuk wat groen in je huis. Daar hebben ze alweer in lopen knippen.
Laatst waren ze enorm aan het gillen en doen, dus ik werd het zat, zegt die ene: Ja maar bij papa moesten we de hele tijd stil zijn en we mochten geen speelgoed meer pakken, want dan werd het een rommel. Daarom moeten we ons nu even uitleven. Oh okay, begrijpelijk ja.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor Sterretje » 19 okt 2014 22:08

Veel regels zijn herkenbaar;-)

Respect en liefde naar God en de mensen om je heen staat bovenaan, van daar uit gaan veel dingen dan ook vanzelf/makkelijker. Maar perfect gaat het hier zeker niet. Er zijn dagen dat alles helemaal soepel verloopt maar soms dagen dat ik denk... hoe voed ik ook al weer op ](*,) zeker na veel regenachtige vrije dagen. (en dan merk ik dat ik door de tweeling best aan huis vast zit en niet even er uit kan)

Dat van terug fluisteren ga ik ook maar eens proberen. RJB praat echt hard (als ik vraag, probeer eens zachter, fluistert hij zo zacht dat ik het amper hoor, alsof er geen tussenstandje is :mrgreen:

Hier mag AJS wel op haar kamer spelen, vooral met haar Lego Friends vind ze leuk. Ook mag het met vriendinnetje erbij onder de voorwaarde dat ze zachtjes praten en alles prefect opruimen.
Soms wil ik ook dat ze op vrije dagen even rond de middag een half uur alleen gaat spelen/lezen. Even rustpuntje midden op de dag.
Ook mag ze altijd naar de speelkamer, daar staat al haar Playmobil. Ze vindt het soms heerlijk om even te spelen zonder RJB in de buurt. Want die wil ook overal aan, op of bij.
Er zijn dagen dat ze veel alleen boven speelt, andere momenten heeft ze daar helemaal geen zin in en wil ze graag in de kamer spelen.
Time flies when you have none!

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor Duschka » 19 okt 2014 22:16

jaccootje85 schreef: En verder zijn wij van de strenge opvoeding. We hopen daarmee dat dochterlief netjes opgevoed wordt.


Eerlijk gezegd denk ik dat streng en netjes niet per definitie hand in hand behoeven te lopen?

Dat is overigens geen kritiek op een strenge opvoeding hoor :wink:
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor jaccootje85 » 20 okt 2014 16:23

Haha,nee dat is niet per definitie netjes, maar wij hopen een nette strenge opvoeding te geven :wink:
Szent az Úr

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor *Annet* » 20 okt 2014 18:05

Ja je kan van alles proberen ze aan normen en waarden mee te geven maar als die puberteit eenmaal daar is :? dan denk je, waar heb ik toch al die tijd en energie ingestoken?
ja, dat is mijn mening dan he.....


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten