Incest

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Incest

Berichtdoor irmo » 11 mei 2018 14:35

Chaya schreef:Nee, dat was een citaat van een dader. Dat wordt dan keihard gevraagd he. :(
Zie mijn laatste zin:

Over vergeven kan pas gepraat worden (in mijn optiek) als er oprecht berouw wordt getoond, vergeving gevraagd er plaats kan komen voor genezing. Maar het is sowieso een hele lange lange weg, zo die ooit voltooid wordt.


Dan verexcuseert u mij :)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Incest

Berichtdoor Chaya » 11 mei 2018 14:35

Riska schreef:Dat bedoel ik niet helemaal.
Er is het gebod: "Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de HERE, uw God u geven zal" (Exodus 20: 12, NBG'51).
"God wil dat jij gehoorzaam bent..." dat is wat ik bedoel met een godsdienstig sausje waar niet aan te ontkomen valt want wee je gebeente, God zal je straffen.

Ja, dat is ook een heel goed voorbeeld. We moeten onze vader en moeder eren inderdaad. En respecteren. Maar niet ten koste van alles.
Er zijn teveel ouders die dit van hun kinderen eisen, zonder dat ze dit verdienen.

ds. P. Molenaar schreef dit stukje, klein citaat hieruit:

Kinderen dienen ouders te eren, maar ouders dienen hun kinderen hef te hebben. Hoewel we, naar het Woord van Jezus, boos zijn, zullen we onze kinderen geen stenen voor brood geven. Dan zouden we de meest ontaarde ouders zijn die er op aarde bestaan. Een dier doet dan zelfs nog beter met zijn jongen. Toch gebeurt het dat kinderen misbruikt worden door hun ouders. Zeer ernstig is het wanneer ouders kinderen seksueel misbruiken. Ik noem dit uitdrukkelijk, omdat helaas bewezen is dat deze vreselijke zonde ook voorkomt in gereformeerde kring, waarbij dan vaak op een farizeese wijze deze zonde verstopt wordt. Mij is gebleken, dat de dader van incest vaak weinig schuldbesef heeft.

Eigenlijk zijn er geen woorden voor deze zonde. Een vader verwordt tot de geestelijke moordenaar van zijn kind. Erger is nog dat het kind op deze wijze voor het leven wordt geschonden. Psychisch zijn de gevolgen zo groot, dat het kind vaak niet in staat is de vader die het kind misbruikt heeft te ontmoeten. In het Oude Testament bleef voor bloedschande alleen de doodstraf over, wat de ernst van deze verschrikkelijke zonden laat zien. Alleen in een weg van waarachtige schuldbelijdenis kan de verhouding hersteld worden, maar de littekens blijven. Waakt en bidt, dat ge niet in verzoeking komt. Wat kan juist de naam Gods gelasterd worden, wanneer deze ergelijke zonden binnen de kring van de kerkelijke gemeente plaats heeft.

OUDERS VERWEKT UW KINDEREN NIET TOT TOORN
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Incest

Berichtdoor Chaya » 11 mei 2018 14:36

irmo schreef:Dan verexcuseert u mij :)

Uiteraard. Het is soms lastig. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten