Incest

Moderators: Memmem, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Incest

Berichtdoor Chaya » 30 nov 2015 14:50

Spreeuw schreef:
Zou het niet beter zijn dat dat anders wordt? Het lijkt me in gevallen van incest wel beter als alle familieleden van zowel de dader als het slachtoffer ervan afweten.

Daar is veel moed voor nodig. En de dader heeft vaak een bepaald gezag in een familie.
Zodra het out in the open komt, is het meteen klaar, want dan krijgt de dader geen gelegenheid meer immers.
Wat ik schokkend vind is dat een moeder soms vermoedt of signalen krijgt van haar dochter, dat haar man vreselijke dingen doet met haar dochter en ze desondanks haar hoofd afdraait.
Voor mij ben je dan een passieve mededader. Want ook al is die man gewelddadig als je hem erop zou wijzen, dan nog heb je de plicht - als moeder - je kind te beschermen tegen viezeriken, zoveel als in je vermogen ligt.
Het slachtoffer heeft levenslang!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Incest

Berichtdoor Spreeuw » 30 nov 2015 15:00

Chaya schreef:Daar is veel moed voor nodig. En de dader heeft vaak een bepaald gezag in een familie.
Zodra het out in the open komt, is het meteen klaar, want dan krijgt de dader geen gelegenheid meer immers.
Wat ik schokkend vind is dat een moeder soms vermoedt of signalen krijgt van haar dochter, dat haar man vreselijke dingen doet met haar dochter en ze desondanks haar hoofd afdraait.
Voor mij ben je dan een passieve mededader. Want ook al is die man gewelddadig als je hem erop zou wijzen, dan nog heb je de plicht - als moeder - je kind te beschermen tegen viezeriken, zoveel als in je vermogen ligt.
Het slachtoffer heeft levenslang!


Mee eens, maar dan is echtscheiding mijns inziens wel onvermijdelijk. Maar in bepaalde gevallen is het echt noodzakelijk om de band van het huwelijk te verbreken. Dit geval is zo'n voorbeeld.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Incest

Berichtdoor Chaya » 30 nov 2015 17:03

Spreeuw schreef:
Mee eens, maar dan is echtscheiding mijns inziens wel onvermijdelijk. Maar in bepaalde gevallen is het echt noodzakelijk om de band van het huwelijk te verbreken. Dit geval is zo'n voorbeeld.

Hier aarzel ik. Er kan sprake zijn van vergeving.
Maar in feite is het overspel, daar heb je gelijk in.
Maar ik vind het erger dan dat, want bij overspel heb je 2 gelijken en bij incest nooit!

EDIT
Laatst gewijzigd door Chaya op 30 nov 2015 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

KvdB
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mei 2018 19:33

Re: Incest

Berichtdoor KvdB » 08 mei 2018 20:08

Wat mij betreft moeten we kijken naar wat de bijbel ons leert over een dergelijk onderwerp. In de ogen van God is incest een zeer zware zonde. Als we lezen in Lev 8 vers 6 tot 18: Niemand zal tot enige nabestaande zijns vleses naderen, om de schaamte te ontdekken.... Schaamte is hier de naaktheid. God leert ons een belangrijk ander aspect uit de bijbel. En dat is dat seksuele gemeenschap alleen binnen een huwelijk tussen man en vrouw plaats kan en mag vinden.

Tegenwoordig is alles een stuk losbandiger geworden waardoor er vele problemen ontstaan, waar incest zeker een onderdeel van uitmaakt. Dit is echter niet juist en we moeten hier ook zeker voor waken dat we ons niet overgeven aan dergelijke ernstige feiten. Helaas is het binnen reformatorische kringen een probleem omdat de mannen en vrouwen niet zo snel meer een geschikte partner vinden die God vrezend is. Laat het ons echter niet ontmoedigen te doen wat goed is in de ogen des Heere.

Haalt goede moed uit de kracht en wijsheid die God verschaft. Bid aanhoudelijk als je tot een dergelijke verleiding komt. En God zal steun bieden aan Zijn kinderen.

Hartelijke groeten,

Kasper

Riska

Re: Incest

Berichtdoor Riska » 09 mei 2018 07:57

KvdB schreef:Tegenwoordig is alles een stuk losbandiger geworden waardoor er vele problemen ontstaan, waar incest zeker een onderdeel van uitmaakt. Dit is echter niet juist en we moeten hier ook zeker voor waken dat we ons niet overgeven aan dergelijke ernstige feiten. Helaas is het binnen reformatorische kringen een probleem omdat de mannen en vrouwen niet zo snel meer een geschikte partner vinden die God vrezend is. Laat het ons echter niet ontmoedigen te doen wat goed is in de ogen des Heere.

Incest heeft helemaal NIETS met losbandigheid te maken.
Je maakt een slachtoffer tot dader, precies zoals een slachtoffer van incest ook ingepeperd krijgt: "je hebt er zelf om gevraagd" als een kind alleen maar even een arm om zich heen had willen, of - als kleuter -even op schoot had willen zitten.
Het is een geraffineerde misdaad, want vraag mensen die misbruikt zijn door familie wat ze - soms vele jaren later - voelen, dan is 'schuldgevoel' bijna onuitroeibaar, terwijl een kind er niets, helemaal niets aan kan doen.
Ja het is een zonde, want het beschadigt een mensenkind. Overgeven aan dergelijke ernstige feiten? Daders, alleen daders moeten zich realiseren dat ze niet alleen het kind, maar ook zichzelf beschadigen. En als er een godsdienstig sausje overheen gaat tast je zelfs het geloof van het slachtoffer aan.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Incest

Berichtdoor Mortlach » 09 mei 2018 09:02

Daarbij is incest al zo oud als de wereld. In het oude Egypte hadden de vrouwen van de farao vaak titels als vrouw-dochter of vrouw-moeder. Hele rijken zijn aan de gevolgen van inteelt ten onder gegaan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

KvdB
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mei 2018 19:33

Re: Incest

Berichtdoor KvdB » 11 mei 2018 11:11

Aan Riska: Reageer alsjeblieft even rustig en lees mijn bericht goed. Ik maak geen daders van slachtoffers. Als ik het heb over losbandigheid dan heb ik het over de daders van deze ernstige feiten. Ik heb het over mensen die zich overgeven aan hun lusten. Als ik jou bericht zo lees dan zie ik vooral dat je het hebt over een oudere persoon met meer macht (Bijvoorbeeld een vader of oom of oudere neef of broer) die een jonger persoon hiervoor gebruikt. Zoals een kind of in ieder geval jonger dan de dader. Incest kan natuurlijk ook tussen broer en zus plaatsvinden. Echter is dit niet bijbels. En we moeten kijken naar wat God zegt over dit onderwerp. En dat staat zeer duidelijk in de bijbel beschreven. Hiermee zeg ik dus niet dat slachtoffers van misbruik binnen een familie God oneer aan doen. Dat lees je nergens in mijn bericht terug. Zij kunnen daar niks aan doen. Het enige dat we mogen weten is dat God Zich ook wil ontfermen over de slachtoffers. Hij is een getrouw Vader. Want het is heel droef. Wat ik ook heel droef vind is dat je spreekt over een 'godsdienstig sausje'. Het woord daar staat en valt alles mee. Als dat is waar je uit leeft dan ga je niet spreken over een godsdienstig sausje...

Je zegt het heel goed Mortlach. Egypte is natuurlijk een goed voorbeeld van waar goddeloosheid tot leid. Als je kijkt naar alle misstanden die daar plaatsvonden. Hetzelfde gebeurde ook bij het volk van Israel. Zij waren het geheiligd volk en ook zij verlieten God en werden overgeleverd aan hun lusten. En daar zijn ook slachtoffers bij te betreuren. Wat ik hiermee wil zeggen is dat we naar God moeten terugkeren zodat er ook geen slachtoffers meer zijn van dit soort praktijken. Want dan vinden we onze lust bij God.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Incest

Berichtdoor Mortlach » 11 mei 2018 12:01

KvdB schreef:... Wat ik hiermee wil zeggen is dat we naar God moeten terugkeren zodat er ook geen slachtoffers meer zijn van dit soort praktijken. Want dan vinden we onze lust bij God.


Wat is je naïviteit heerlijk aandoenlijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Incest

Berichtdoor Yoshi » 11 mei 2018 12:11

Mortlach schreef:Wat is je naïviteit heerlijk aandoenlijk.

Eerder gevaarlijk en garantie voor herhaling.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Incest

Berichtdoor irmo » 11 mei 2018 12:28

Hij houdt ook zo veel rekening met de slachtoffers, heerlijk om te lezen.
Yoshi schreef:Eerder gevaarlijk en garantie voor herhaling.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Incest

Berichtdoor Chaya » 11 mei 2018 13:05

KvdB schreef:Aan Riska: Reageer alsjeblieft even rustig en lees mijn bericht goed. Ik maak geen daders van slachtoffers. Als ik het heb over losbandigheid dan heb ik het over de daders van deze ernstige feiten. Ik heb het over mensen die zich overgeven aan hun lusten. Als ik jou bericht zo lees dan zie ik vooral dat je het hebt over een oudere persoon met meer macht (Bijvoorbeeld een vader of oom of oudere neef of broer) die een jonger persoon hiervoor gebruikt. Zoals een kind of in ieder geval jonger dan de dader. Incest kan natuurlijk ook tussen broer en zus plaatsvinden. Echter is dit niet bijbels. En we moeten kijken naar wat God zegt over dit onderwerp. En dat staat zeer duidelijk in de bijbel beschreven. Hiermee zeg ik dus niet dat slachtoffers van misbruik binnen een familie God oneer aan doen. Dat lees je nergens in mijn bericht terug. Zij kunnen daar niks aan doen. Het enige dat we mogen weten is dat God Zich ook wil ontfermen over de slachtoffers. Hij is een getrouw Vader. Want het is heel droef. Wat ik ook heel droef vind is dat je spreekt over een 'godsdienstig sausje'. Het woord daar staat en valt alles mee. Als dat is waar je uit leeft dan ga je niet spreken over een godsdienstig sausje...

Je zegt het heel goed Mortlach. Egypte is natuurlijk een goed voorbeeld van waar goddeloosheid tot leid. Als je kijkt naar alle misstanden die daar plaatsvonden. Hetzelfde gebeurde ook bij het volk van Israel. Zij waren het geheiligd volk en ook zij verlieten God en werden overgeleverd aan hun lusten. En daar zijn ook slachtoffers bij te betreuren. Wat ik hiermee wil zeggen is dat we naar God moeten terugkeren zodat er ook geen slachtoffers meer zijn van dit soort praktijken. Want dan vinden we onze lust bij God.

Ik begrijp het punt wel wat je wil maken.
Maar er wordt hier langs elkaar heen gepraat.
Riska spreekt over een godsdienstig sausje, omdat er vaak op brutale wijze geestelijke chantage wordt uitgeoefend, omdat de dader een ouderling is of een ander vooraanstaand iemand. En dan is de schande zo groot. En we moeten elkaar toch kunnen vergeven.
Dat soort uitspraken worden gedaan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Incest

Berichtdoor irmo » 11 mei 2018 13:46

Chaya schreef:Ik begrijp het punt wel wat je wil maken.
Maar er wordt hier langs elkaar heen gepraat.
Riska spreekt over een godsdienstig sausje, omdat er vaak op brutale wijze geestelijke chantage wordt uitgeoefend, omdat de dader een ouderling is of een ander vooraanstaand iemand. En dan is de schande zo groot. En we moeten elkaar toch kunnen vergeven.
Dat soort uitspraken worden gedaan.



Geestelijke chantage. Inderdaad, dat was het woord wat ik zocht.
Pas dan wel op met je laatste zin Chaya, wil je? Ik mag vergeven, maar ik moet niks.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Incest

Berichtdoor Mortlach » 11 mei 2018 13:51

Chaya schreef:... omdat de dader een ouderling is of een ander vooraanstaand iemand. En dan is de schande zo groot. En we moeten elkaar toch kunnen vergeven.


We moeten elkaar toch kunnen vergeven - hoewel dat inderdaad de beste uitkomst zou zijn, is het vaak zo dat vooral de omstanders willen dat het slachtoffer de dader vergeeft, want anders is de omgang zo ongemakkelijk, weet je. Ik begrijp werkelijk waar niet hoe het kan dat daders in dit geval niet per direct en permanent de gemeente worden uitgebonjourd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Riska

Re: Incest

Berichtdoor Riska » 11 mei 2018 13:58

Chaya schreef:Riska spreekt over een godsdienstig sausje, omdat er vaak op brutale wijze geestelijke chantage wordt uitgeoefend, omdat de dader een ouderling is of een ander vooraanstaand iemand

Dat bedoel ik niet helemaal.
Er is het gebod: "Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de HERE, uw God u geven zal" (Exodus 20: 12, NBG'51).
"God wil dat jij gehoorzaam bent..." dat is wat ik bedoel met een godsdienstig sausje waar niet aan te ontkomen valt want wee je gebeente, God zal je straffen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Incest

Berichtdoor Chaya » 11 mei 2018 14:30

irmo schreef:Geestelijke chantage. Inderdaad, dat was het woord wat ik zocht.
Pas dan wel op met je laatste zin Chaya, wil je? Ik mag vergeven, maar ik moet niks.

Nee, dat was een citaat van een dader. Dat wordt dan keihard gevraagd he. :(
Zie mijn laatste zin:
Chaya schreef:Dat soort uitspraken worden gedaan.

Over vergeven kan pas gepraat worden (in mijn optiek) als er oprecht berouw wordt getoond, vergeving gevraagd er plaats kan komen voor genezing. Maar het is sowieso een hele lange lange weg, zo die ooit voltooid wordt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten