Incest

Moderators: Memmem, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Incest

Berichtdoor Spreeuw » 20 aug 2014 14:59

Hierbij open ik graag een topic over incest.
Ik weet dat incest helaas ook geregeld voorkomt in christelijke families.

De term "incest" komt van het Latijnse "incastus" (onrein) en onder deze term verstaat men van oorsprong geslachtsgemeenschap tussen bloedverwanten. Als het bijvoorbeeld bij een vader-kindrelatie niet om een biologische vader gaat, wordt het ook incest genoemd. Incest kan plaatsvinden met wederzijds goedvinden, maar dat hoeft niet. Incest kan tot inteelt leiden: nakomelingen voortgekomen uit seksuele handelingen tussen bloedverwanten. Inteelt is schadelijk, de kans op erfelijke ziektes is groot.

"Bloedschande" is een enger begrip dan "incest": dit duidt enkel op geslachtsverkeer tussen naaste bloedverwanten, die geen huwelijk mogen aangaan.

Er zijn ook gevallen van bloedschande in de Bijbel. Zie hiervoor bijvoorbeeld: http://www.christipedia.nl/Artikelen/I/Incest


Ik vermoed dat gevallen van incest binnen christelijke families de laatste tijd zijn toegenomen. Dit weet ik niet helemaal zeker. In ieder geval is het wel iets dat onder de aandacht gebracht moet worden. Ik ben er tevens van overtuigd dat incest voorkomen moet worden. Alleen: wat is effectief? Ik ben ook benieuwd wat jullie van incest vinden.

Bambi

Re: Incest

Berichtdoor Bambi » 20 aug 2014 21:13

Spreeuw vroeg niet wat iedereen er van vindt dat hij weer een nieuw topic opent, maar hij wil met jullie van gedachten wisselen over incest.
Spreeuw schreef:Ik vermoed dat gevallen van incest binnen christelijke families de laatste tijd zijn toegenomen. Dit weet ik niet helemaal zeker. In ieder geval is het wel iets dat onder de aandacht gebracht moet worden. Ik ben er tevens van overtuigd dat incest voorkomen moet worden. Alleen: wat is effectief? Ik ben ook benieuwd wat jullie van incest vinden.

Hoewel mijn meningen op dit forum belachelijk gevonden worden, geef ik hem toch.
Ik vind incest de meest walgelijke vorm van sex die er bestaat.
En alleen maar weer een bewijs, dat veel Christelijke mensen alleen maar aan zichzelf denken en niet aan de gevolgen van hun daden voor anderen.
En al helemaal niet luisteren naar wat de Heilige Geest tegen ze zegt.

En ik denk niet dat het nu meer voorkomt, maar meer naar buiten komt.
Laatst gewijzigd door Bambi op 20 aug 2014 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Incest

Berichtdoor rotterdam » 21 aug 2014 00:12

jamillah schreef:Heb je een bron ofzo waar je dat vandaan haalt dat van dat wederzijds goedkeuren?


Mijn broer is arts in een ziekenhuis, onlangs werd daar de vijfde baby geboren van een 24 jarige vrouw, de verwerker was in alle gevallen de vader van de vrouw die daarmee dus ook de opa is.
Beide zijn met een heel laag IQ maar het was zeker met wederzijds goedkeuren.
Alle kinderen zijn afgestaan en naar pleegouders gegaan.
Moeilijk hier iets aan te doen, verplichte sterilisatie is niet mogelijk in Nederland.
Dit zou m.i. moeten veranderen.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Incest

Berichtdoor Boerin » 21 aug 2014 09:47

Spreeuw schreef:
Waarom zou incest niet kunnen met een wederzijds goedkeuren? Het gaat om geslachtsverkeer tussen personen die bloedverwanten van elkaar zijn. Ze kunnen zich beiden toch seksueel tot elkaar aangetrokken voelen? Dat neemt niet weg dat ook in dit geval incest afgewezen moet worden!

Een neef van me is met z'n nicht getrouwd. Dat is toch alleen maar inteelt?
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Incest

Berichtdoor Optimatus » 21 aug 2014 11:25

Het lijkt me nogal wiedes dat ik incest verwerp.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Incest

Berichtdoor Mortlach » 21 aug 2014 13:24

rotterdam schreef:Mijn broer is arts in een ziekenhuis, onlangs werd daar de vijfde baby geboren van een 24 jarige vrouw, de verwerker was in alle gevallen de vader van de vrouw die daarmee dus ook de opa is.
Beide zijn met een heel laag IQ maar het was zeker met wederzijds goedkeuren.


Dat lijkt me dan eerder een gevalletje ontoerekeningsvatbaarheid.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Incest

Berichtdoor Mortlach » 21 aug 2014 17:39

Er zijn wel meer wetten die te maken hebben met het verwekken van kinderen. Je mag niet voor niets niet trouwen met te nabije familieleden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Riska

Re: Incest

Berichtdoor Riska » 21 aug 2014 20:11

Rotterdam schreef:Beide zijn met een heel laag IQ maar het was zeker met wederzijds goedkeuren.

Wat een volslagen onzin!
Incest is nooit 'met wederzijds goedvinden'.
Incest is puur machtsmisbruik.

En 'neef en nicht vrijt licht' was (is?) een spreuk. Maar als die trouwen is dat wel met wederzijds goedkeuren.

Spreeuw ik snap niet waarom je dit topic gestart bent. Het betekent dat je voor geen meter weet wat het inhoudt en doet met een mens die ermee te maken heeft (gehad).

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Incest

Berichtdoor jaapo » 21 aug 2014 21:30

De stortvloed van topics die door Spreeuw geopend worden, verbaast mij zeer. Je worstelt kennelijk met tal van onderwerpen uit het geloofsleven. Maar de één na de ander in de arena gooien, lost weinig op. En als we het over incest hebben, dan weten we toch allen, dat het voorkomt in vele geledingen van de mensheid, dus ook bij christenen. Maar hebben we daar harde cijfers van? Ik dacht het niet. Er zijn veel meer heftige zonden die ook bij christenen voorkomen en net zo goed bij niet-christenen. Incest brengt altijd geestelijke schade toe en is dus een zware zonde in christelijke zin. En ik denk niet, dat het ooit met wederzijds goedvinden is. Ja, schijnbare toestemming onder de druk van de machtsuitoefening. Wie zou daar ook maar een beetje voor kunnen zijn? Nogmaals: waarom dit topic, temidden van zo veel andere, die ook niet allemaal helder zijn.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Riska

Re: Incest

Berichtdoor Riska » 21 aug 2014 21:43

jaapo schreef:Er zijn veel meer heftige zonden die ook bij christenen voorkomen en net zo goed bij niet-christenen. Incest brengt altijd geestelijke schade toe en is dus een zware zonde in christelijke zin. En ik denk niet, dat het ooit met wederzijds goedvinden is. Ja, schijnbare toestemming onder de druk van de machtsuitoefening.

Niet alleen geestelijke schade, ook vaak lichamelijke schade.
En inderdaad zijn er geen cijfers over bekend. Maar het is schrikbarend veel...

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Incest

Berichtdoor Spreeuw » 22 aug 2014 13:26

Riska schreef:Wat een volslagen onzin!
Incest is nooit 'met wederzijds goedvinden'.
Incest is puur machtsmisbruik.

En 'neef en nicht vrijt licht' was (is?) een spreuk. Maar als die trouwen is dat wel met wederzijds goedkeuren.

Spreeuw ik snap niet waarom je dit topic gestart bent. Het betekent dat je voor geen meter weet wat het inhoudt en doet met een mens die ermee te maken heeft (gehad).


Waar baseer je het op dat ik dat "voor geen meter" weet?

Riska

Re: Incest

Berichtdoor Riska » 22 aug 2014 13:45

Sorry - dat weet ik niet.
Maar wat ik wél weet is dat mensen die weten wat de impact van incest is in het leven van een mens die ermee te maken heeft (gehad) heel groot is.
En dat je dus niet 'zomaar' een zo teer onderwerp moet aansnijden.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Incest

Berichtdoor Spreeuw » 22 aug 2014 13:48

Riska schreef:Sorry - dat weet ik niet.
Maar wat ik wél weet is dat mensen die weten wat de impact van incest is in het leven van een mens die ermee te maken heeft (gehad) heel groot is.
En dat je dus niet 'zomaar' een zo teer onderwerp moet aansnijden.


Dat weet ik ook, maar het is hier niet persoonlijk.
Niemand hoeft zich dus aangevallen te voelen.

Riska

Re: Incest

Berichtdoor Riska » 22 aug 2014 13:57

Spreeuw schreef:Dat weet ik ook, maar het is hier niet persoonlijk.
Niemand hoeft zich dus aangevallen te voelen.

Het gaat er niet om dat iemand zich aangevallen zou voelen.
Het gaat erom dat het mogelijk is dat je aan de littekens raakt, dat wonden weer opengaan.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Incest

Berichtdoor Spreeuw » 22 aug 2014 14:01

Riska schreef:Het gaat er niet om dat iemand zich aangevallen zou voelen.
Het gaat erom dat het mogelijk is dat je aan de littekens raakt, dat wonden weer opengaan.


Iemand die met incest te maken heeft gehad, die zal dat toch heel zijn/haar leven als wond ervaren? Waarom zouden de wonden, als ze dit topic lezen, opeens weer opengaan?


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten