Incest

Moderators: Memmem, Moderafo's

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Incest

Berichtdoor jaapo » 22 aug 2014 14:05

Het feit, dat je het even tussendoor, temidden van een veelheid van andere onderwerpen, aanroert, bewijst inderdaad, dat je weinig zicht hebt op de ernst van dit onderwerp en wat voor geestelijke schade het aanricht bij de slachtoffers. En vaak door de kerk op dat punt lelijk in de steek gelaten. En waarom hier? Incest is altijd een zwaar misdrijf, of je nou gelovig bent of niet.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Incest

Berichtdoor Spreeuw » 22 aug 2014 14:36

Marnix schreef:Dat je wel heel veel topics aanmaakt en ze niet allemaal even zinvol zijn. Sommigen zijn prima maar ik en anderen krijgen blijkbaar het idee dat je er een doel van hebt gemaakt om heel veel topics te starten... en ze zijn niet allemaal even zinvol. Misschien kan je iets terughoudender zijn met het aanmaken van nieuwe discussies, eerst er goed over nadenken, wat research doen, de Bijbel raadplegen enzovoorts. Dan blijven vanzelf de zinvolle en wat lastiger dingen over en dat is weer goed voor de kwaliteit op het forum.


Marnix, ik heb jou het doel van dit topic al eerder duidelijk(er) gemaakt:

Ik denk dat je je meer moet verdiepen in incest, dan snap je het nut van dit topic waarschijnlijk stukken beter dan nu. In de openingspost heb ik geformuleerd dat incest ook aan christelijke families niet voorbijgaat. Het is daarom zeker de aandacht waard. En ik vroeg in de openingspost ook naar de kwestie hoe incest voorkomen kan worden. Dus het is veel breder dan alleen je mening geven over incest. Dat is beslist niet het enige doel van dit topic. Je had dat kunnen lezen in de openingspost. Dit topic heeft zeer beslist wel een doel!

Waarom zou incest niet kunnen met een wederzijds goedkeuren? Het gaat om geslachtsverkeer tussen personen die bloedverwanten van elkaar zijn. Ze kunnen zich beiden toch seksueel tot elkaar aangetrokken voelen? Dat neemt niet weg dat ook in dit geval incest afgewezen moet worden!

Riska

Re: Incest

Berichtdoor Riska » 22 aug 2014 14:50

In de openingspost heb ik geformuleerd dat incest ook aan christelijke families niet voorbijgaat. Het is daarom zeker de aandacht waard. En ik vroeg in de openingspost ook naar de kwestie hoe incest voorkomen kan worden. Dus het is veel breder dan alleen je mening geven over incest. Dat is beslist niet het enige doel van dit topic. Je had dat kunnen lezen in de openingspost. Dit topic heeft zeer beslist wel een doel!
Waarom zou incest niet kunnen met een wederzijds goedkeuren? Het gaat om geslachtsverkeer tussen personen die bloedverwanten van elkaar zijn

1. Incest gaat aan geen enkele maatschappelijke positie voorbij. Of iemand professor of stratenmaker is - om het zo breed mogelijk neer te zetten. In alle soorten gezinnen.
2. incest kan niet worden voorkomen, het is een geheim waarover niet gesproken wordt. Er zijn nou eenmaal dingen die tussen de vier muren van een huis blijven.
3. Incest kan plaatsvinden met wederzijds goedkeuren als beiden volwassen zijn, dus in staat om toestemming te geven.
4. Incest heeft altijd te maken met macht en machtsmisbruik.
5. Incest komt in christelijke gezinnen voor - het is Godgeklaagd, maar het gebeurt. Zelfs met de Bijbel in de hand: "eer uw vader en uw moeder - en ik ben je vader dus je moet doen wat ik zeg" (zo komt het echt voor).
Er zijn tig boeken over incest en de gevolgen ervan.
Ga eens Googelen en zie wat er allemaal is aan informatie en ook aan fora van lotgenoten.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Incest

Berichtdoor schelpje3 » 22 aug 2014 14:59

Riska schreef:Hartgrondig mee eens!

+ 1

Spreeuw, vertel ons nu eens wat je drive is om zoveel verschillende onderwerpen aan te maken?
Er zijn al tig topics over onderwerpen die jij start, haal die dan naar boven en kijk wat er al over gezegd is.
Incest is een gevoelig onderwerp. Dat moet je je ook realiseren.
En het is heel erg dat het aan christelijke families niet voorbijgaat.
Maar het is geen babbelpraatje bij de koffie!

Aan dit onderwerp zitten zoveel haken en ogen, juist omdat er "geestelijke chantage" bij te pas komt vaak. Het slachtoffer komt letterlijk klem te zitten.

Sorry hoor, maar incest met wederzijds goedvinden, kan ik me niks bij voorstellen.
Volgens de Bijbel mag seksuele gemeenschap alleen binnen het huwelijk, tussen een volwassen man en een volwassen vrouw plaatsvinden!
Alles wat daarbuiten valt, is dus onbijbels en verwerpelijk!

Gebruikersavatar
mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 jun 2006 16:36
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Incest

Berichtdoor mannetje1977 » 22 aug 2014 15:02

hoewel ik de gevoeligheid begrijp bij dit onderwerp moeten we toch strikt genomen een onderscheid maken tussen incest en seksueel misbruik (al dan niet incestueus).

Strikt genomen is incest geslachtsverkeer tussen te nauwe bloedverwanten.

Seksueel misbruik keuren we hier zeker allemaal af.

Maar we kunnen zeker niet stellen dat incest altijd voortkomt uit machtsmisbruik.

De aartsvader Abraham was volgens de Bijbel getrouwd met zijn halfzuster Sara, dat zouden we nu incest noemen.

Bovendien als je letterlijk geloof in het scheppingsverhaal dan is zelfs de mensheid het resultaat van geslachtsgemeenschap tussen nauwe bloedverwanten. Als Adam en Eva het enige mensenpaar was, betekent dat namelijk dat hun nakomelingen seksuele relaties met elkaar moeten zijn aangegaan, broer en zus moeten dan kinderen samen verwekt hebben.

Verder zie je dat er in de Bijbel sprake is van seksuele relaties tussen neef en nicht, zo was Jakob gehuwd met zijn twee nichten Lea en Rachel.

Misschien is de belangrijkste reden om incest te vermijden dan ook niet dat het in zichzelf moreel verwerpelijk is, maar omdat de kans op nageslacht met gebreken vele malen groter is als ouders te nauw aan elkaar verwant zijn.
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

Riska

Re: Incest

Berichtdoor Riska » 22 aug 2014 15:24

Incest komt in de Bijbel voor - denk bijvoorbeeld aan Tamar, maar dat geeft niemand in onze tijd een vrijbrief.

mannetje 1977 schreef:hoewel ik de gevoeligheid begrijp bij dit onderwerp moeten we toch strikt genomen een onderscheid maken tussen incest en seksueel misbruik (al dan niet incestueus).

Strikt genomen is incest geslachtsverkeer tussen te nauwe bloedverwanten.


Marthe Link-Kosian definieert incest: "Onder incest versta ik geseksualiseerd geweld tegen een kind dat van de dader min of meer afhankelijk is, met wie ze op grond van familiebanden (of banden uit de directe levenssfeer) emotioneel en loyaal verbonden is, daardoor de dader op grond daarvan macht heeft over het kind, een macht waaraan het zich niet onttrekken kan".
((Marthe Link Kosian behoort tot de stichting Pastoraat en Seksueel geweld Noord-Holland, gevestigd in Haarlem )

Het woord 'misbruik' toont al aan dat het fout is.

Of het nu wel of niet gepaard gaat met verkrachtingen - het heeft zere schadelijke gevolgen en brengt het slachtoffer veel schade aan.

Misschien is de belangrijkste reden om incest te vermijden dan ook niet dat het in zichzelf moreel verwerpelijk is, maar omdat de kans op nageslacht met gebreken vele malen groter is als ouders te nauw aan elkaar verwant zijn.

Wat een volstrekte onzin - sorry dat ik het zo zeg. Incest vermijden is noodzakelijk omdat het mensen beschadigt en het levenslang met iemand meegaat (en dat in de negatieve zin!)
Laatst gewijzigd door Riska op 22 aug 2014 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Riska

Re: Incest

Berichtdoor Riska » 22 aug 2014 15:27

Schelpje3 schreef:Sorry hoor, maar incest met wederzijds goedvinden, kan ik me niks bij voorstellen.

Je hebt gelijk, ik dacht het later ook. Goedvinden is ontstaan onder dwang - al is het "maar" een beroep op alles wat de ander voor jou doet of zo.
Nee, geen wederzijds goedvinden...

Gebruikersavatar
mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 jun 2006 16:36
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Incest

Berichtdoor mannetje1977 » 22 aug 2014 15:34

Riska schreef:Marthe Link-Kosian - een deskundige - definieert incest: "Onder incest versta ik geseksualiseerd geweld tegen een kind dat van de dader min of meer afhankelijk is, met wie ze op grond van familiebanden (of banden uit de directe levenssfeer) emotioneel en loyaal verbonden is, daardoor de dader op grond daarvan macht heeft over het kind, een macht waaraan het zich niet onttrekken kan".

Het woord 'misbruik' toont al aan dat het fout is.

Of het nu wel of niet gepaard gaat met verkrachtingen - het heeft zere schadelijke gevolgen en brengt het slachtoffer veel schade aan.


Dan hanteert Marthe Link-Kosian een andere definitie van incest. Van oudsher is incest geslachtsgemeenschap tussen te nauwe bloedverwanten. En dat zegt op zichzelf niets over misbruik.

Volgens jouw aangehaalde definitie zou seks tussen een volwassen broer en zus, die hier beide mee instemmen geen vorm van incest zijn omdat er geen sprake is van misbruik.

Wat een volstrekte onzin - sorry dat ik het zo zeg. Incest vermijden is noodzakelijk omdat het mensen beschadigt en het levenslang met iemand meegaat (en dat in de negatieve zin!)


Je laat je eigen verkleurde beeld en je emotie opspelen, terwijl je niet in de gate hebt dat je een bepaalde definitie van incest hanteert, die anders is dan mijn definitie, de definitie van Spreeuw of de definitie die de kerk en overheid jarenlang gehanteerd hebben.
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

Riska

Re: Incest

Berichtdoor Riska » 22 aug 2014 15:40

mannetje1977 schreef:Volgens jouw aangehaalde definitie zou seks tussen een volwassen broer en zus, die hier beide mee instemmen geen vorm van incest zijn omdat er geen sprake is van misbruik.

Tussen volwassenen is er overeenstemming ja, want er is geen sprake van machtsmisbruik.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Incest

Berichtdoor Spreeuw » 25 aug 2014 18:42

Riska schreef:Je hebt gelijk, ik dacht het later ook. Goedvinden is ontstaan onder dwang - al is het "maar" een beroep op alles wat de ander voor jou doet of zo.
Nee, geen wederzijds goedvinden...


Ik zie nog steeds niet waarom het onmogelijk is dat incest gebeurt met een wederzijds goedvinden. Stel je voor dat twee bloedverwanten zich seksueel tot elkaar aangetrokken voelen, dan kan dat toch makkelijk leiden tot incest? Of noem je dat dan opeens geen incest meer?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Incest

Berichtdoor Mortlach » 25 aug 2014 18:51

Spreeuw schreef:Ik zie nog steeds niet waarom het onmogelijk is dat incest gebeurt met een wederzijds goedvinden. Stel je voor dat twee bloedverwanten zich seksueel tot elkaar aangetrokken voelen, dan kan dat toch makkelijk leiden tot incest? Of noem je dat dan opeens geen incest meer?


Er zijn allerlei biologische mechanismen die ervoor zorgen dat nauwe bloedverwanten niet seksueel tot elkaar worden aangetrokken. (is logisch, want incest is evolutionair niet bepaald voordelig).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Incest

Berichtdoor Marloes1g » 25 aug 2014 19:43

Mijn zoon had twee collega's, incestslachtoffers, die vertelden (onafhankelijk van elkaar) dat incest een familiegeheim is. Dus het hele gezin wist ervan.
Is dat zo? Buiten die twee gezinnen dan.

Riska

Re: Incest

Berichtdoor Riska » 25 aug 2014 20:33

Nee, niet altijd.
Het zwijgen wordt opgelegd en daar houdt iedereen zich aan.
Er zijn inderdaad gezinnen waar alle leden er vanaf weten, maar toch ook heel veel niet.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Incest

Berichtdoor Spreeuw » 29 nov 2015 22:02

Riska schreef:Nee, niet altijd.
Het zwijgen wordt opgelegd en daar houdt iedereen zich aan.
Er zijn inderdaad gezinnen waar alle leden er vanaf weten, maar toch ook heel veel niet.


Zou het niet beter zijn dat dat anders wordt? Het lijkt me in gevallen van incest wel beter als alle familieleden van zowel de dader als het slachtoffer ervan afweten.

Riska

Re: Incest

Berichtdoor Riska » 30 nov 2015 08:03

Spreeuw schreef:Zou het niet beter zijn dat dat anders wordt? Het lijkt me in gevallen van incest wel beter als alle familieleden van zowel de dader als het slachtoffer ervan afweten.


Natuurlijk zou dat beter zijn.
Maar het gebeurt niet. Want:
het slachtoffer schaamt zich,
is bang dat de dader merkt dat erover gesproken is (en het moet koste wat kost van hem geheim blijven!)
is bang dat er iemand is die aangifte gaat doen (want het is wél je vader, je broer, je grootvader etc.)
is bang dat niemand het gelooft - jouw woord tegen de mijne - waardoor er eenzaamheid ontstaat.

Vaak wordt het slachtoffer gedreigd met dingen als: "het is jouw schuld als ik in de gevangenis moet" of vergelijkbare opmerkingen die het moeilijk maken voor een slachtoffer/kind ermee naar buiten te komen.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten