Contact met je ex?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: Contact met je ex?

Berichtdoor mohamed » 20 aug 2014 15:23

Dat zijn twee vervelende ervaringen Bambi en ik kan me goed voorstellen dat je daar lering uit trekt. Echter zijn die lessen niet toepasbaar op alle mannen en vrouwen, want niemand is gelijk. Zo had ik een vriendin waar ik vaak muziek mee maakte en verder dan dat is er nooit wat gebeurd. Dát terwijl mijn relatie in die tijd verre van goed ging, we waren gewoon vrienden, niet meer dan dat. Ze kwam ook gewoon over de vloer waar mijn ex bij was, die zoals ik eerder schreef nooit met mannen afsprak buiten werktijd. Het leek er op dat ik eerder in de verleiding zou komen om vreemd te gaan, terwijl zij het deed! Daarom zeg ik: het is niet altijd wat het lijkt, iemand kan wel braaf elke avond op de bank zitten terwijl er op het werk van alles speelt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Contact met je ex?

Berichtdoor schelpje3 » 20 aug 2014 15:25

Marnix schreef:
Ik zou dat niet zo zeggen. Aan de andere kant ben je als je getrouwd bent wel van elkaar. Jij bent de vrouw van de je man en hij is jouw man. Het is niet bezitterig bedoeld, het tekent de bijzondere verhouding tussen man en vrouw. Net als dat een kind jouw kind is en jij zijn moeder. En als ze hun geliefde ontmoeten gaat dat over op de partner, het kind verlaat de vader en de moeder en gaat de partner aanhangen en ze worden een eenheid.

Moet dit dan zo nadrukkelijk gezegd worden? Het wordt veel en vaak gebruikt "in de wereld", en in diezelfde wereld gaan ze ook net zo gemakkelijk weer uit elkaar.

Maar goed, dat heeft niet zo veel meer met jouw of mijn ex te maken. :mrgreen:
Soms zie je wel eens een ex, waarvan je denkt: blij dat het niks geworden is. :lol:

Bambi

Re: Contact met je ex?

Berichtdoor Bambi » 20 aug 2014 15:45

mohamed schreef:Dat zijn twee vervelende ervaringen Bambi en ik kan me goed voorstellen dat je daar lering uit trekt. Echter zijn die lessen niet toepasbaar op alle mannen en vrouwen, want niemand is gelijk. Zo had ik een vriendin waar ik vaak muziek mee maakte en verder dan dat is er nooit wat gebeurd. Dát terwijl mijn relatie in die tijd verre van goed ging, we waren gewoon vrienden, niet meer dan dat. Ze kwam ook gewoon over de vloer waar mijn ex bij was, die zoals ik eerder schreef nooit met mannen afsprak buiten werktijd. Het leek er op dat ik eerder in de verleiding zou komen om vreemd te gaan, terwijl zij het deed! Daarom zeg ik: het is niet altijd wat het lijkt, iemand kan wel braaf elke avond op de bank zitten terwijl er op het werk van alles speelt.

Je bevestigd nu juist mijn punt:
Je relatie ging niet goed en jij had een vriendin waar je muziek mee maakte.
En je partner zocht op het werk andere aandacht bij een ander.
Jullie zochten allebei je heil bij een ander, voor verschillende onderdelen in een relatie, die je bij elkaar moet zoeken.

Als de mens 100% een relatie heeft, zoals God het bedoeld heeft, hebben ze geen vriendin/vriendin naast hun partner nodig.
Want dan wordt alles in die relatie vervuld, wat ze nodig hebben.

Maar dat benauwd veel mensen, want dan moeten ze zichzelf helemaal aan die ander geven en hun leven in dienst van die ander gaan stellen en dingen voor die ander gaan opgeven.
En daarom gaan relaties vaak fout.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Contact met je ex?

Berichtdoor Marnix » 20 aug 2014 16:41

Vervelende ervaringen. Maar op basis van die ervaring met slechte mannen regels voor alle mannen bedenken, dat is niet helemaal juist. Wat dat betreft kan je door slechte ervaringen zo voorzichtig worden dat je standpunten niet wijs zijn voor iedereen.

Je draait namelijk iets helemaal om op basis van die slechte ervaringen. Jij zegt: "Als de mens 100% een relatie heeft, zoals God het bedoeld heeft, hebben ze geen vriendin/vriendin naast hun partner nodig.
Want dan wordt alles in die relatie vervuld, wat ze nodig hebben."


Maar ik wil het anders stellen. Als twee mensen een oprechte liefdesrelatie hebben, zoals God dat heeft bedoeld, kan je gerust vriendinnen bezoeken want dat geeft geen verleiding, leidt niet tot overspel enz. Je maakt dat met je voorbeelden zelf duidelijk want waar het mis gaat is dat je vriendjes helemaal niet op zo'n manier een relatie wilden, als ze met iedereen het bed in duiken.

Dat je in een goede relatie geen vriendinnen nodig hebt is onzin. Ik heb vrienden en vriendinnen en ik hou van ze als goede vrienden en vriendinnen. Daarom wil ik ze af en toe zien, met ze praten, lachen, wat drinken. Omdat het vrienden van me zijn. De vrouwen niet minder dan de mannen. Sterker nog, ik praat soms liever met vrouwen dan met mannen, daar heb ik soms meer een klik mee. En als ik dat soort banden heb, waarom zou ik nu ik getrouwd ben daar niet meer in mogen investeren? Moet ik het afkappen, geen vriendschappen meer opbouwen? Ik ben blij dat wij dat niet doen, dat we elkaar vertrouwen en ruimte laten voor elkaars vriendschappen. Dat we niet bang zijn dat er dan iets mis gaat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Contact met je ex?

Berichtdoor mohamed » 20 aug 2014 16:54

mohamed schreef:Dat zijn twee vervelende ervaringen Bambi en ik kan me goed voorstellen dat je daar lering uit trekt. Echter zijn die lessen niet toepasbaar op alle mannen en vrouwen, want niemand is gelijk. Zo had ik een vriendin waar ik vaak muziek mee maakte en verder dan dat is er nooit wat gebeurd. Dát terwijl mijn relatie in die tijd verre van goed ging, we waren gewoon vrienden, niet meer dan dat. Ze kwam ook gewoon over de vloer waar mijn ex bij was, die zoals ik eerder schreef nooit met mannen afsprak buiten werktijd. Het leek er op dat ik eerder in de verleiding zou komen om vreemd te gaan, terwijl zij het deed! Daarom zeg ik: het is niet altijd wat het lijkt, iemand kan wel braaf elke avond op de bank zitten terwijl er op het werk van alles speelt.

Bambi schreef:Je bevestigd nu juist mijn punt:
Je relatie ging niet goed en jij had een vriendin waar je muziek mee maakte.
En je partner zocht op het werk andere aandacht bij een ander.
Jullie zochten allebei je heil bij een ander, voor verschillende onderdelen in een relatie, die je bij elkaar moet zoeken.

Als de mens 100% een relatie heeft, zoals God het bedoeld heeft, hebben ze geen vriendin/vriendin naast hun partner nodig.
Want dan wordt alles in die relatie vervuld, wat ze nodig hebben.

Maar dat benauwd veel mensen, want dan moeten ze zichzelf helemaal aan die ander geven en hun leven in dienst van die ander gaan stellen en dingen voor die ander gaan opgeven.
En daarom gaan relaties vaak fout.

Zeg, kom eens van dat dak af, ik bevestig je punt helemaal niet. Muziek is namelijk iets wat ik alleen met muzikale mensen kan delen waarbij geslacht niet relevant is. En een stukje muzikale verpozing delen met een vriendin is geen reden om te gaan scheiden hoor. Volgens mij zoek jij gewoon overal wat achter.

Bambi

Re: Contact met je ex?

Berichtdoor Bambi » 20 aug 2014 16:58

Het huwelijk tussen man en vrouw wordt vergeleken met de relatie tussen Jezus en de Gemeente.
God wil van ons een 100% keuze voor Hem.
En God accepteert niet dat we andere goden hebben, ook niet een klein beetje, want dan is Hij jaloers.
De Heilige Geest zorgt er juist ook voor, dat we steeds meer toegewijd worden aan God.

En zo hoort het dus ook in een huwelijk.
Dus mijn jaloezie, die zo spottend genoemd werd, zal God niet fout vinden.

mohamed

Re: Contact met je ex?

Berichtdoor mohamed » 20 aug 2014 17:01

Bambi schreef:Het huwelijk tussen man en vrouw wordt vergeleken met de relatie tussen Jezus en de Gemeente.
God wil van ons een 100% keuze voor Hem.
En God accepteert niet dat we andere goden hebben, ook niet een klein beetje, want dan is Hij jaloers.
De Heilige Geest zorgt er juist ook voor, dat we steeds meer toegewijd worden aan God.

En zo hoort het dus ook in een huwelijk.

Als iemand voor je heeft gekozen maakt het niet meer uit waar diegene gaat of staat. Het is goed om te wensen dat een man je trouw is (en jij hem) maar hoe je daar mee omgaat getuigt van een klein geweten. Of denk je soms dat iemand die voor je kiest niet weet dat er ook nog andere exemplaren rondlopen? Dat je man opeens een andere vrouw ziet en verbijsterd zegt: 'maar ben jij dan niet de enige??" ](*,)
Bambi schreef:Dus mijn jaloezie, die zo spottend genoemd werd, zal God niet fout vinden.

Niet spottend hoor, want ik waardeer een beetje jaloezie wel! Toen mijn ex van de ene op de andere dag niet meer jaloers was wist ik dat er iets niet (meer) deugde.
Laatst gewijzigd door mohamed op 20 aug 2014 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Re: Contact met je ex?

Berichtdoor Bambi » 20 aug 2014 17:04

mohamed schreef:Als iemand voor je heeft gekozen maakt het niet meer uit waar diegene gaat of staat. Het is goed om te wensen dat een man je trouw is (en jij hem) maar hoe je daar mee omgaat getuigt van een klein geweten. Of denk je soms dat iemand die voor je kiest niet weet dat er ook nog andere exemplaren rondlopen? Dat je man opeens een andere vrouw ziet en verbijsterd zegt: 'maar ben jij dan niet de enige??" ](*,)

Kijk maar uit met dat gebonk tegen die muur, dat is slecht voor je hoofd.
Krijg je rare gedachten van. :mrgreen:

mohamed

Re: Contact met je ex?

Berichtdoor mohamed » 20 aug 2014 17:05

Lol! :lol:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Contact met je ex?

Berichtdoor Marnix » 20 aug 2014 17:22

Bambi schreef:Het huwelijk tussen man en vrouw wordt vergeleken met de relatie tussen Jezus en de Gemeente.
God wil van ons een 100% keuze voor Hem.
En God accepteert niet dat we andere goden hebben, ook niet een klein beetje, want dan is Hij jaloers.
De Heilige Geest zorgt er juist ook voor, dat we steeds meer toegewijd worden aan God.

En zo hoort het dus ook in een huwelijk.
Dus mijn jaloezie, die zo spottend genoemd werd, zal God niet fout vinden.


Je verwart zaken. God wil immers niet dat die 100 procent keuze voor Hem zorgt dat je totaal niet meer omgaat met anderen. Integendeel. En zo is het ook in een relatie. Je kiest voor 100 procent voor die ander. En dat gaat dan niet ten koste van je vriendschappen. Je ervaringen leidem niet tot wijsheid als je betrekt op goede relaties waarbij men voor 100 procent voor die ander gaat omdat in die situaties je vriend helemaal niet voor 100 procent voor jou ging maar voor een veeeeeeel lager percentage.

Ps. Hoe kan je die vergelijken met de relatie tussen God en ons trekken als Paulus bijvoorbeeld schrijft:

Een ongetrouwde man draagt zorg voor de zaak van de Heer en wil de Heer behagen. Een getrouwde man draagt zorg voor aardse zaken en wil zijn vrouw behagen, dus zijn aandacht is verdeeld. Een ongetrouwde vrouw en een meisje dat nog niet getrouwd is, dragen zorg voor de zaak van de Heer, en wel zo dat ze God met heel hun lichaam en geest zijn toegewijd. Maar een getrouwde vrouw draagt zorg voor aardse zaken en wil haar man behagen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Contact met je ex?

Berichtdoor Bambi » 20 aug 2014 17:39

Bambi schreef:Het huwelijk tussen man en vrouw wordt vergeleken met de relatie tussen Jezus en de Gemeente.
God wil van ons een 100% keuze voor Hem.
En God accepteert niet dat we andere goden hebben, ook niet een klein beetje, want dan is Hij jaloers.
De Heilige Geest zorgt er juist ook voor, dat we steeds meer toegewijd worden aan God.

En zo hoort het dus ook in een huwelijk.
Dus mijn jaloezie, die zo spottend genoemd werd, zal God niet fout vinden.

Marnix schreef:
Je verwart zaken. God wil immers niet dat die 100 procent keuze voor Hem zorgt dat je totaal niet meer omgaat met anderen. Integendeel. En zo is het ook in een relatie. Je kiest voor 100 procent voor die ander. En dat gaat dan niet ten koste van je vriendschappen. Je ervaringen leidem niet tot wijsheid als je betrekt op goede relaties waarbij men voor 100 procent voor die ander gaat omdat in die situaties je vriend helemaal niet voor 100 procent voor jou ging maar voor een veeeeeeel lager percentage.

Ps. Hoe kan je die vergelijken met de relatie tussen God en ons trekken als Paulus bijvoorbeeld schrijft:

Een ongetrouwde man draagt zorg voor de zaak van de Heer en wil de Heer behagen. Een getrouwde man draagt zorg voor aardse zaken en wil zijn vrouw behagen, dus zijn aandacht is verdeeld. Een ongetrouwde vrouw en een meisje dat nog niet getrouwd is, dragen zorg voor de zaak van de Heer, en wel zo dat ze God met heel hun lichaam en geest zijn toegewijd. Maar een getrouwde vrouw draagt zorg voor aardse zaken en wil haar man behagen.

Jij verwart zaken.
Zoals God geen andere goden naast zich duldt, in Zijn huwelijk met de gelovige, ook niet een klein beetje.
Zo hoort een vrouw geen andere vrouwen naast zich te dulden, in haar huwelijk met haar man, ook niet een klein beetje.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Contact met je ex?

Berichtdoor Marnix » 20 aug 2014 18:04

Ga eens op de rest van mijn reactie in? Je slaat door in het betrekken van de relatie tussen Christus en de [b[gemeente[/b] op de relatie tussen man en vrouw.

Een vrouw heeft de man niet alleen. De man mag ook nog gewoon vriendschappelijke relaties hebben. En de vrouw mag ook nog gewoon vriendschappelijke relaties hebben. Je hoeft je man niet met meerdere vrouwen de delen als partner, als wederhelft..... maar wat wil niet zeggen dat er geen vriendschappen mogen zijn. Dat is een heel ander relationeel vlak. Ik kan rustig vriendschapsbanden hebben met vrouwen zonder dat mijn vrouw het idee heeft dat ze mij moet delen met andere vrouwen. Ze ziet het niet als "andere vrouwen naast haar dulden". Sterker nog, ze vindt het fijn om die ruimte te geven, vertrouwt me daarin. Dat is liefde.

God is een jaloers God als mensen "vreemdgaan" met andere goden. Net als ik dat zou zijn als mijn vrouw dat zou doen. Maar dat is niet aan de orde. Daar stopt je vergelijking.

Waarom jij het als een bedreiging voor het huwelijk ziet is begrijpelijk maar zeg nou eerlijk, was daar sprake van oprechte, wederzijdse liefde waarin je beiden voor 100% voor elkaar ging? Zo nee, misschien goed om dat ook te beseffen als je op basis van je ervaringen probeert wijze dingen te zeggen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Contact met je ex?

Berichtdoor Bambi » 20 aug 2014 18:20

Ik kan je dit vertellen Marnix, van de mensen die 50 jaar of langer getrouwd zijn, die ik ken.
Had geen 1 vrouw en geen 1 man een vriendschap met het andere geslacht naast hun partner, waar ze zonder hun partner mee omgingen.
Mensen die wel zulke vriendschappen hadden, maakten nog geen 20 jaar vol.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Contact met je ex?

Berichtdoor Marnix » 20 aug 2014 18:35

Tja, ik kan tal van mensen die dat wel doen en al heel lang een heel goede relatie hebben. En mensen die hun partners kort proberen te houden en waar het daarom juist mis gaat. Je gaat nu statistieken bedenken en uitvergroten alsof contact tussen vriend en vriendin altijd uitloopt op vreemdgaan. Wat niet zo is. En bij ons werkt het zo goed, we zouden het beiden totaal niet anders willen. Nogmaals, weet je wat die wederzijdse liefde is of reageer je vanuit de situaties waar dat van je partners kant juist ontbrak?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Contact met je ex?

Berichtdoor Bambi » 20 aug 2014 18:41

Ze waren de ware liefde niet.

Een van de kenmerken van 'de ware liefde' is voor mij dan ook, dat een man aan mij als vriendin genoeg heeft.
En niet de behoefte heeft om dingen die hij met mij kan delen, alleen met een andere vrouw gaat delen.
Als ik een nieuwe man tegen kom, die vriendschap met een andere vrouw nodig heeft, hoop ik dat hij gelukkig wordt met die vriendschap, want mij krijgt hij dan niet.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 28 gasten