Moderator: Moderafo's
EenVasteBurcht schreef:http://www.aob.nl/default.aspx?id=272&article=10232&q=&m=
paprikameisje2 schreef:Gaat prima. Onze oudste had ook een eigen letteralfabet, wisselend tuzsen schrijfletters en blokletters... nu na een jaar groep drie.. schrijft ze netjes alles aan elkaar! Zelf ervaar ik het.. als niet extra moeilijk voor haar..
Mijn oudste werd abaoluut dol van de letterstempels.. ga maar eens bezig om daar een verhaaltje mee te maken! Doe et zelf maar eens.. zelfsnin een opgeruimde bak is dit niet motiverend.
StillAwake schreef:Ik kon schrijven in de "oudste kleuterklas" (wat nu groep 2 heet). Zelf aangeleerd, en dat zie je nog terug in mijn handschrift. Is dat erg: welnee... Zolang iedereen het kan lezen (en daar krijg ik nooit klachten over) is het prima.
Op de basisschool werd me altijd verteld dat ik netjes aan elkaar moest schrijven, maar daarna ben ik nooit meer iemand tegengekomen (mijn oude oma's uitgezonderd) die dat nog steeds doen.
schelpje3 schreef:Het gaat niet alleen om het leesbare, maar ook om de techniek, zodat je schrijven lang vol kunt houden, zonder kramp in je vingers te krijgen of een lam handje te krijgen.
Nu is dat niet meer zo aan de orde als vroeger, wie schrijft er nog met een pen?
EenVasteBurcht schreef:Het enige argument om de schrijfletters te behouden is puur conservatisme: 'dat is mooier' , 'dat hoort zo', 'dat doet nu eenmaal iedereen al jaren zo' .
Nogmaals Faramir, schrijf jij nog met lusletters?
This study was designed to compare the speed and legibility of intermediate grade pupils' handwriting who have been instructed in two different styles of handwriting, manuscript and cursive. The subjects consisted of 108 intermediate grade pupils, boys and girls. Raw score data from the Otis Quick-Scoring Mental Ability Test, Beta Test: Form A, and from samples of pupils' handwriting were subjected to statistical analyses. The results show: (1) pupils taught the manuscript form of handwriting exclusively wrote as fast or faster than those taught to make the transition from manuscript to cursive handwritings; (2) manuscript handwriting was more legibile; (3) alignment had the most effect on legibility of both forms of handwriting; (4) less time was needed to read a selection written in the manuscript style; (5) sex was not a significant factor in handwriting speed, but girls' handwriting was more legible; and manuscript handwriting was more legible than cursive; and (6) significant differences existed in speed of handwriting between pupils in the 4th, 5th, and 6th grades; legibility increased with grade level; a difference between speed of handwriting compared with intellectual ability existed only when pupils were instructed to write "as fast as you can"; and level of intelligence did not affect legibility. (Author/DB)
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten