Wanneer benader je de school?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Wanneer benader je de school?

Berichtdoor EenVasteBurcht » 31 jul 2014 20:21


Faramir

Re: Wanneer benader je de school?

Berichtdoor Faramir » 01 aug 2014 08:23

EenVasteBurcht schreef:http://www.aob.nl/default.aspx?id=272&article=10232&q=&m=

Mooi. Dat is dan 1 voorstander. Ik stel voor dat je dan maar meegaat met de topicstarter tijdens het gesprek en dat ze er gelijk een teamvergadering van maken zodat het schrijfonderwijs op die school gelijk helemaal op de kop gegooid kan worden.

Succes!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wanneer benader je de school?

Berichtdoor StillAwake » 01 aug 2014 09:24

paprikameisje2 schreef:Gaat prima. Onze oudste had ook een eigen letteralfabet, wisselend tuzsen schrijfletters en blokletters... nu na een jaar groep drie.. schrijft ze netjes alles aan elkaar! Zelf ervaar ik het.. als niet extra moeilijk voor haar..

Mijn oudste werd abaoluut dol van de letterstempels.. ga maar eens bezig om daar een verhaaltje mee te maken! Doe et zelf maar eens.. zelfsnin een opgeruimde bak is dit niet motiverend.

Ik kon schrijven in de "oudste kleuterklas" (wat nu groep 2 heet). Zelf aangeleerd, en dat zie je nog terug in mijn handschrift. Is dat erg: welnee... Zolang iedereen het kan lezen (en daar krijg ik nooit klachten over) is het prima.
Op de basisschool werd me altijd verteld dat ik netjes aan elkaar moest schrijven, maar daarna ben ik nooit meer iemand tegengekomen (mijn oude oma's uitgezonderd) die dat nog steeds doen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wanneer benader je de school?

Berichtdoor schelpje3 » 01 aug 2014 11:12

StillAwake schreef:Ik kon schrijven in de "oudste kleuterklas" (wat nu groep 2 heet). Zelf aangeleerd, en dat zie je nog terug in mijn handschrift. Is dat erg: welnee... Zolang iedereen het kan lezen (en daar krijg ik nooit klachten over) is het prima.
Op de basisschool werd me altijd verteld dat ik netjes aan elkaar moest schrijven, maar daarna ben ik nooit meer iemand tegengekomen (mijn oude oma's uitgezonderd) die dat nog steeds doen.

Het gaat niet alleen om het leesbare, maar ook om de techniek, zodat je schrijven lang vol kunt houden, zonder kramp in je vingers te krijgen of een lam handje te krijgen.
Nu is dat niet meer zo aan de orde als vroeger, wie schrijft er nog met een pen?

Faramir

Re: Wanneer benader je de school?

Berichtdoor Faramir » 01 aug 2014 11:21

schelpje3 schreef:Het gaat niet alleen om het leesbare, maar ook om de techniek, zodat je schrijven lang vol kunt houden, zonder kramp in je vingers te krijgen of een lam handje te krijgen.
Nu is dat niet meer zo aan de orde als vroeger, wie schrijft er nog met een pen?

Juist het aan elkaar schrijven is niet verzonnen om kinderen te pesten oid.

Je leert aan elkaar schrijven oa om je fijne motoriek te oefenen. Je leert aan elkaar schrijven omdat dat de snelste manier van schrijven is. Je leert aan elkaar schrijven zodat je in ieder geval 1 handschrift goed onder de knie krijgt zodat je later beter een eigen handschrift kan ontwikkelen. Daarnaast is het aanleren van letters wel zo makkelijk als iedereen in de klas dezelfde letters schrijft. En zo nog een hele zooi aan redenen.

Heel goed bedoeld natuurlijk de vele adviezen, maar de topicstarter zal het toch echt met de juf moeten overleggen. En dan kan de topicstarter wel tegen de juf gaan vertellen dat op het forum x en y wordt verteld, daar hebben ze op die school niets mee te maken. Gooit naar alle waarschijnlijkheid veel roet in het eten van het onderwijsprogramma.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Wanneer benader je de school?

Berichtdoor EenVasteBurcht » 01 aug 2014 15:07

Faramir:

Haha da's echt niet de enige voorstander hoor. In andere landen gaan ze ook steeds meer over op blokletters.

' fijne motoriek ontwikkelen' , als kind had ik nu juist een erg slechte motoriek, daardoor kon ik niet goed aan mekaar schrijven. Kinderen met een goede motoriek kunnen dit mooi (het stille-meisje-met-schriftje-in-de-hand-vol-trots), kinderen met slechte motoriek kunnen dit slecht, en dit verbetert eigenlijk nauwelijks. Waarom zo ontzettend veel moeite doen om een schrift aan te leren wat niemand gebruikt, en vervolgens in groep 7 of zo de kinderen gewoon te laten (waarbij ze unaniem op blokletters overgaan)?

Het enige argument om de schrijfletters te behouden is puur conservatisme: 'dat is mooier' , 'dat hoort zo', 'dat doet nu eenmaal iedereen al jaren zo' . Het argument dat je noemt dat het sneller gaat is niet waar, hou maar eens een wedstrijdje Faramar van schrijfletters vs blokletters. Snelheid in het schrijven komt door routine en niet door de manier van schrijven. Overigens heb je bij losse letters ook 'ligaturen' oftewel twee letters aan elkaar, bijvoorbeeld 'en' of ' er' of ' ij', tenminste in mijn handschrift. Dat verhoogt de snelheid voldoende.

Het enige argument dat nog enigszins voorstelbaar is, is dat de spaties bij blokletters wat minder duidelijk zijn. Maar dat kun je er bij de kindren best inrammen, om goed op de spaties te letten en het fout te rekenen als ze dit niet doen.

En kramp in je handen van het schrijven krijg je volgens mij ook niet minder van lusletters hoor, bij tentamens waar je veel moet schrijven had ik dat zowel met lusletters als met blokletters (zoals gezegd ben ik pas zeer laat geswitcht naar blokletters, toch een zeer goede beslissing want nu is wat ik schrijf tenminste voor iedereen leesbaar).

Nogmaals Faramir, schrijf jij nog met lusletters? Zo niet, waarom niet? Als die zo zaligmakend zin? Juist: het is een inefficient en moeilijk schrift, dat leuk is voor kalligrafie en om oude brieven te kunnen lezen maar niet om huis-tuin-en-keukenzaken te schrijven.

Faramir

Re: Wanneer benader je de school?

Berichtdoor Faramir » 01 aug 2014 15:16

EenVasteBurcht schreef:Het enige argument om de schrijfletters te behouden is puur conservatisme: 'dat is mooier' , 'dat hoort zo', 'dat doet nu eenmaal iedereen al jaren zo' .

Complete onzin natuurlijk. Ik had enkele argumenten ingebracht en Schelpje ook.
Nogmaals Faramir, schrijf jij nog met lusletters?

Jazeker. Ook al voordat ik aan de Pabo begon overigens.

Maar goed, wie ben ik om hier wat zinnigs over te zeggen. Slechts een Bachelor of Education die een paar jaar voor groep 3 heeft gestaan en dus kinderen heeft leren lezen en schrijven. Jij zal ongetwijfeld meer ervaring hebben in het onderwijs en een hogere opleiding hebben genoten in deze richting. Je bent immers zo stellig en vol overtuiging van je eigen gelijk. Veel plezier daarmee. Ik heb hier slechts gepost om de topicstarter te helpen, dat heb ik nu wel afdoende gedaan denk ik.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Wanneer benader je de school?

Berichtdoor EenVasteBurcht » 01 aug 2014 19:20

En je argumenten heb ik ook weerlegd. Je schrijft echt niet sneller met lusletters, omdat het maken van de verbindingen ook tijd kost (zeker van de b naar de r, dat soort dingen). Je verbetert de motoriek er niet mee. Ja, het woordbeeld (spaties) is iets sneller duidelijk maar dat kan ook met los schrift worden aangeleerd. Etc.

Faramir je kunt wel trots zijn op je pabo opleidinkje, maar daar wordt gewoon het bestaande systeem (lusletters) aangeleerd. Er wordt niet kritisch nagedacht of losse letters misschien wel beter zouden zijn, omdat dat nu eenmaal niet het systeem is.

En ja zelf heb ik ook gewoon een universitaire bachelor (i.t.t. PABO, tenzij je de academische pabo opleiding hebt gedaan).

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Wanneer benader je de school?

Berichtdoor EenVasteBurcht » 01 aug 2014 19:28

Ik heb nog even WETENSCHAPPELIJK BEWIJS dat qua schrijfsnelheid, cursief niet beter is dan manuscript (=blokletters). Bovendien zijn blokletters beter leesbaar dan cursieve letters. Maakt jouw leven als docent ook makkelijker !

Dus hopelijk kom je nu eindelijk eens uit je ivoren toren en sta je open voor een nieuw systeem in het onderwijs. Er zijn al scholen die blokletters leren i.p.v. cursieve letters. Ik hoop van harte dat meer scholen gaan volgen. Mocht ik ooit de keuze moeten maken voor mijn kinderen, zal ik ook indien mogelijk een school kiezen waar men meteen blokletters aanleert.

http://eric.ed.gov/?id=ED056015

This study was designed to compare the speed and legibility of intermediate grade pupils' handwriting who have been instructed in two different styles of handwriting, manuscript and cursive. The subjects consisted of 108 intermediate grade pupils, boys and girls. Raw score data from the Otis Quick-Scoring Mental Ability Test, Beta Test: Form A, and from samples of pupils' handwriting were subjected to statistical analyses. The results show: (1) pupils taught the manuscript form of handwriting exclusively wrote as fast or faster than those taught to make the transition from manuscript to cursive handwritings; (2) manuscript handwriting was more legibile; (3) alignment had the most effect on legibility of both forms of handwriting; (4) less time was needed to read a selection written in the manuscript style; (5) sex was not a significant factor in handwriting speed, but girls' handwriting was more legible; and manuscript handwriting was more legible than cursive; and (6) significant differences existed in speed of handwriting between pupils in the 4th, 5th, and 6th grades; legibility increased with grade level; a difference between speed of handwriting compared with intellectual ability existed only when pupils were instructed to write "as fast as you can"; and level of intelligence did not affect legibility. (Author/DB)

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Wanneer benader je de school?

Berichtdoor paprikameisje2 » 01 aug 2014 19:34

Of typecursus doen ipv schrijfles..... vanaf groep 4!

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Wanneer benader je de school?

Berichtdoor EenVasteBurcht » 01 aug 2014 19:44

Inderdaad is een typcursus een heel erg goed idee. Ik heb ook een typcursus gedaan als kind (met een diskette !!), en heb daar zó veel profijt van. Jammer alleen dat mijn laptoptoetsenbord verschrikkelijk is, maar goed.

Is dat nog steeds niet opgenomen in het basis curriculum ?!

Het basisschoolonderwijs in ons land loopt echt hopeloos achter. Een achttiende-eeuws schriftsysteem dat niemand meer gebruikt nodeloos in stand houden (cursief schrift) is daar een voorbeeld van. En als men al iets nieuws invoert is het alleen maar een verslechtering (verdergaande feminisering van het onderwijs, de meeste kinderen zien nauwelijks meer een meester voor de klas, minder aandacht voor taal etc.)

Nog zoiets is het eindeloos hameren op hoofdrekenen waarbij kinderen de meest onmogelijke sommen moeten oplossen. Kijk, de tafels van vermenigvuldigen leren, en basaal vermenigvuldigen, optellen en aftrekken, natuurlijk moet een kind dat kunnen. Maar waarom moeten kinderen sommen als 365/14 of zoiets doen? Dat kan ik niet eens ! Ieder normaal mens pakt dan zijn smartphone en toetst het in. Je kunt veel beter veel eerder beginnen met WISKUNDE, in plaats van belachelijk moeilijke sommen proberen aan te leren. Sommen-met-een-verhaaltje, toegepast rekenen, dat soort dingen. Zo zou je zelfs al in groep acht kunnen beginnen met basale vergelijkingen met x erin, dat lijkt nu nog volstrekt onvoorstelbaar maar dat kun je dus gewoon doen als kinderen geen staartdelingen van hier tot tokio meer hoeven te maken.

vanellus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 okt 2012 19:44

Re: Wanneer benader je de school?

Berichtdoor vanellus » 01 aug 2014 20:28

Nou! Bedankt voor deze toevoeging!

In het voortgezet heb ik elk jaar wel een standaard-jongen-met-een-beta-pakket die zijn toetsen op een laptop moet maken. Omdat zijn handschrift dermate onleesbaar is, dat hij het zelf niet terug kan lezen. Laat staan dat een ander er chocola van kan maken. Nu zijn dat bijzondere gevallen, maar ik wens niet V op achterstand te brengen. Ze is tamelijk perfectionistisch en kan er niet goed tegen als ze dingen niet minsten zo goed doet als anderen. Dus als ze extra aandacht zou moeten krijgen om iets wat we nu wel zouden kunnen aanpakken, zodat dat niet hoeft...

Maar verder bedankt voor jullie tips. Ik zal toch maar contact opnemen met de school.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 44 gasten