Het borstvoedingstopic deel 3

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor elburger » 10 okt 2016 15:11

Ben groot geworden zonder borstvoeding.
Wat mij wel stoort is, als een vrouw borstvoeding geeft in een restaurant en ik zit er net te dineren.
Doe dat even uitbeeld
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Em.
Luitenant
Luitenant
Berichten: 608
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:50

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Em. » 10 okt 2016 15:18

Waarom stoort het je? Je kunt toch ook de andere kant op kijken?
Die baby moet ook gewoon eten hoor. En je kunt niet altijd een plek vinden of er is niet altijd plek om even rustig te voeden.
En als je dat altijd alleen maar thuis moet doen kun je nooit weg...(elke 3 uur een voeding, tja, dat schiet dus niet op, dus openbaar moet gewoon af en toe)
Ik voed niet vaak in het openbaar, omdat onze baby effectiever drinkt als het rustig is om hem heen, maar als ik het doe (bijv bij dagje uit) zorg ik ervoor dat er zo goed als niets te zien is en dat ik in een hoekje zit waar je je een beetje af kan zonderen, maar soms is het even niet anders.,

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Duschka » 10 okt 2016 15:53

elburger schreef:Ben groot geworden zonder borstvoeding.
Wat mij wel stoort is, als een vrouw borstvoeding geeft in een restaurant en ik zit er net te dineren.
Doe dat even uitbeeld


Dan denk ik, kijk maar even de andere kant op. :wink:

Als iemand de fles geeft, stoort dat ook?

Ik voed overal, wanneer dat nodig is. Probeer discreet te zijn, al lukt dat niet altijd even goed.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor meribel » 10 okt 2016 18:59

elburger schreef:Ben groot geworden zonder borstvoeding.
Wat mij wel stoort is, als een vrouw borstvoeding geeft in een restaurant en ik zit er net te dineren.
Doe dat even uitbeeld


ik zou juist pleiten voor meer in beeld zodat er gewenning optreed.

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Acire » 02 nov 2016 20:24

elburger schreef:Ben groot geworden zonder borstvoeding.
Wat mij wel stoort is, als een vrouw borstvoeding geeft in een restaurant en ik zit er net te dineren.
Doe dat even uitbeeld


Whaha! Dus die baby moet wel naar jouw eetgedrag kijken, maar zijn eetgedrag moet uit beeld? Aparrrrrrrt :D

mormeltje
Mineur
Mineur
Berichten: 195
Lid geworden op: 25 sep 2009 20:28

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor mormeltje » 24 nov 2016 16:18

Voeden deed ik ook overal. Ooit midden op een oh zo gezellige kringzitverjaardag. Later was een man stomverbaasd dat ik mijn zoon net had zitten voeden - niemand was het opgevallen.
Snap ook niet dat sommige christenen er zo moeilijk over doen, God schiep toch niet voor niets borsten met melkklieren? !:) Vanuit dat licht snap ik ook niet dat sommige christenvrouwen er niet eens aan willen beginnen, eerlijk gezegd. Medische redenen tot daar toe gelaten.
What goes around, comes around

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Marnix » 29 nov 2016 15:10

Nee dat vind ik ook vreemd. Er is toch niets natuurlijker dan dat? En lekker makkelijk ook, als je weg bent. Zoals in juni toen we prachtige wandelingen maakten in Zweden. Honger? Even op een steen zitten, aanleggen, klaar. Geen gedoe met bakjes poeder, thermoskannen met heet water dat eerst weer af moet koelen enzovoorts. :)

Elburger, wat is er onsmakelijk aan borstvoeding? Of aan een stukje borst zien? Daar gaat je eten toch niet minder van smaken? Klinkt meer als jouw probleem dan dat van een ander. Maar voor wie het niet prettig vindt om in een openbare ruimte te voeden, je hebt wel van die handige voedingsdoeken, gewoon een soort "schort" die je om doet en dan stop je je kind er onder.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor pien » 01 dec 2016 09:55

mormeltje schreef:Voeden deed ik ook overal. Ooit midden op een oh zo gezellige kringzitverjaardag. Later was een man stomverbaasd dat ik mijn zoon net had zitten voeden - niemand was het opgevallen.
Snap ook niet dat sommige christenen er zo moeilijk over doen, God schiep toch niet voor niets borsten met melkklieren? !:) Vanuit dat licht snap ik ook niet dat sommige christenvrouwen er niet eens aan willen beginnen, eerlijk gezegd. Medische redenen tot daar toe gelaten.


Misschien komt dat wel om dat een groot deel van de vrouwen doet alsof het iets heel bijzonders is. Alsof ze één of andere superdaad verrichten door bv te geven. En dan al die verhalen over slapeloze nachten, tepelkloven, kolfstress etc. Daar knappen kersverse zwangeren toch een beetje op af denk ik. Of ze denken dat zij dat niet kunnen.
Ik begrijp die verhalen ook nooit zo.
Borstvoeding geven is inderdaad, als het goed is, heel makkelijk, heel natuurlijk en heel normaal.
Maar er zijn mensen die daar anders over denken, en dat mag toch?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Chaya » 02 dec 2016 11:37

Ik hoorde in een medisch programma van een arts dat in tijden van schaarste meer vet in de borstvoeding zit als er een meisje gevoed wordt. I.t.t. tijden van voorspoed, dan zit er meer vet in de voeding als er een jongetje gevoed wordt.
Volgens hem heeft de natuur dit zo geregeld, dat op deze manier het nageslacht veilig gesteld wordt.
Ook zei hij dat in de eerste week na de bevalling de moedermelk van een bijzondere samenstelling is, die zo uniek is en niet te vervangen door flesvoeding. Stofjes om de darmwerking goed op gang te helpen, de weerstand te verhogen, na die eerste week verandert dit.
Het geven van borstvoeding kost 500 kcal per dag, leuk om de zwangerschapskilo's kwijt te raken dus. :D
Ik vond het toch wel wonderlijk om te horen. Ik wist niet dat er verschillen bestonden tussen jongens- en meisjesb.v. Misschien dat dit recent is onderzocht?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Marnix » 03 dec 2016 00:19

Nooit van gehoord, ik vraag me af of het lichaam zich daar op kan aanpassen. Welk programma was dat want ik ben wel benieuwd naar de bronnen. En sowieso, werkt het wel zo? Je voedt maar 1 kind tegelijk (meestal) en dan heeft het toch sowieso geen zin om dat kind afhankelijk van het geslacht meer of minder vet te geven? Het gaat dan niet naar een ander toe. En als je twee kinderen voedt lijkt het me sterk dat de borsten dan op basis van wie er wordt aangelegd het vetpercentage kan reguleren. Maar goed, als het zo is is daar vast een onderbouwing van op internet te vinden.

En verder blijft bv briljant, dan het zich aanpast aan de leeftijd, het weer, antistoffen doorgeeft bij virussen enz.

En ja, het kan best energie kosten, mijn vrow heel veel afgevallen ten opzichte van net na de bevalling en ook een stuk lichter dan voor ze zwanger werd. Maar dat werkt niet bij iedereen zo.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Chaya » 03 dec 2016 09:53

Marnix schreef:Nooit van gehoord, ik vraag me af of het lichaam zich daar op kan aanpassen. Welk programma was dat want ik ben wel benieuwd naar de bronnen. En sowieso, werkt het wel zo?

Omdat jij er nooit van gehoord hebt, zou het niet zo kunnen zijn?
Marnix schreef:Je voedt maar 1 kind tegelijk (meestal) en dan heeft het toch sowieso geen zin om dat kind afhankelijk van het geslacht meer of minder vet te geven?

Lees nu eerst eens wat ik geschreven heb! Ik heb het niet over 2 kinderen tegelijk voeden.
Maar hier is het wetenschappelijk bewijs:
De hoeveelheid moedermelk en de samenstelling ervan variëren afhankelijk van het geslacht van de baby. Dit blijkt uit een studie van Katie Hinde, evolutiebiologe aan Harvard University. Zonen krijgen melk die rijker is aan vetten en eiwitten, en dus meer energie levert, terwijl dochters grotere hoeveelheden melk krijgen.

Onderzoekers van de Michigan State University en andere instellingen bestudeerden al eerder de moedermelk van 72 Keniaanse moeders en ontdekten dat vrouwen met zonen in het algemeen vollere melk produceerden (2,8% vet versus 1,7% bij vrouwen met dochters). Arme vrouwen bevoordeelden echter hun dochters met romiger melk (2,6 versus 2,3%). De resultaten van dat onderzoek werden in september 2013 gepubliceerd.
BRON

Voor een jongensbaby is de samenstelling van de borstvoeding anders dan voor een meisjesbaby, zo blijkt uit diverse onderzoeken. Meisjes krijgen een grotere hoeveelheid melk terwijl jongens meer vet-, suiker- en eiwitrijke borstvoeding krijgen.
BRON
Hoe het betreffende programma heet, weet ik niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Marnix » 03 dec 2016 23:26

Weer wat geleerd, bedankt. Ik ben altijd wat sceptisch totdat ik goede bronnen heb gezien ;) je leest en hoort zoveel via allerlei media ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Duschka » 04 dec 2016 08:25

Borstvoeding is idd een bijzondere werking van de natuur, als je er goed bij stilstaat.
En het kost soms idd best veel energie.

Natuurlijk is bv geven één van de meest natuurlijke zaken, maar toch vind ik het jammer dat er soms weinig begrip is, als het niet zo lekker loopt.
Dan is het al vlug "nou ja, je kunt ook de fles geven hoor." dus m.a.w.: als het pittig is voor je, dan doe je dat toch een beetje zelf.

En andersom ook, wanneer de moeder moe is / afvalt ed, dan wordt het (m.i.) onterecht vaak op de borstvoeding gegooid.
Jammer.
Mijn huisartsenpraktijk bestaat uit een duo. De ene helft begint steevast over de borstvoeding wanneer ik daar kom met een dingetje als verminderde weerstand, hoofdpijn of afvallen (ik noem maar ff een paar dingen).
Terwijl die zaken he-le-maal niet met borstvoeding te maken behoeven te hebben.
Dat ik afval zou namelijk ook heel goed te maken kunnen hebben met het feit dat je met twee kleine kids eenvoudigweg niet aan zitten toekomt :-oo of met het feit dat ik al meer dan de helft van mijn leven moeilijk op gewicht kan blijven.

Nou ja, borstvoeding... er valt veel over te zeggen ha ha.
Hier al 42 maanden borstvoeding en daarvan al 14 maanden tandemvoeden. Dat had ik 42 maanden terug niet gedacht! :lol:
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Marnix » 05 dec 2016 22:41

Zit wat in, aan de andere kant zijn er ook mensen die met een enorm schuldcomplex rondlopen als de borstvoeding niet lukt. Dan is het wel goed om te bedenken dat borstvoeding prachtig is en natuurlijk het beste, maar er ook uitstekende alternatieven zijn. Er zijn hele generaties groot geworden op poedermelk en daar is niets mis mee, als het op de gewone manier niet lukt of constant een enorme strijd is, heel veel energie vreet en je dat niet trekt. Ik denk dat het goed is om beiden te benadrukken zodat mensen niet doorslaan naar "ach stop toch eens met borstvoeden" of aan de andere kant je schuldig voelen als borstvoeding niet gaat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor lekkerbek » 05 dec 2016 23:03

Totaal mee eens Marnix! Mijn schoonzus heeft geen van de 4 jongens borstvoeding kunnen geven. T zijn 4 kerngezonde jongens, haar zus heeft wel borstvoeding gegeven aan haar kinderen en die lipen van t begin af te kwakkelen. Zal wel toevallig zijn maar zo slecht is flesvoeding niet als het om verschillende oorzaken gewoon niet gaat.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten