Het borstvoedingstopic deel 3

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2016 08:21

Raar dat je dat kolfrecht dan niet hebt tot 11 maanden of zo. Heb je net zo'n lastige overlap.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor pien » 21 mar 2016 10:11

Gewoon een jaar verlof. Dat lijkt me het beste. Heeft niemand ergens last van, moeders kunnen in alle rust van hun baby genieten, de baby hoeft niet al met drie maanden naar de opvang, en de werkgever heeft geen werknemers rondlopen die nog helemaal niet toe zijn aan werken. Iedereen tevreden. En als je wel eerder wil werken, dan heb je die vrijheid ook, maar zonder allerlei rechten die niets met je werknemer zijn te maken hebben.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2016 12:58

Klinkt mooi, maar de kans dat jonge vrouwen dan niet worden aangenomen wordt wel groter want tja, dan neem je iemand aan en ben je die persoon de eerste 6 jaar misschien wel 3 jaar kwijt. Daar zitten de meesten dan weer niet op te wachten als je iemand aanneemt. Daarnaast is het natuurlijk raar dat een vrouw maanden of zelfs een jaar verlof krijgt en de man nu 2 dagen en vanaf 2017 5 dagen. Om ongelijkheid op de werkvloer te voorkomen kan je misschien beter zorgen dat de man ook wat meer verlof krijgt als hij vader wordt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor pien » 21 mar 2016 13:47

Uiteraard moeten mensen zich hiertegen verzekeren. En doordat mensen lang thuis zijn, krijgen anderen weer meer kans op werk. Vaste contracten zijn sowieso niet meer van deze tijd.

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Acire » 21 mar 2016 14:35

Ik ben wel benieuwd naar de gevolgen op lange termijn van zulke plannen. Ik denk dat ouders en kinderen allebei gelukkiger en gezonder zijn als ze een jaar stressloos samen mogen zijn.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Chaya » 21 mar 2016 15:09

Acire schreef:Ik ben wel benieuwd naar de gevolgen op lange termijn van zulke plannen. Ik denk dat ouders en kinderen allebei gelukkiger en gezonder zijn als ze een jaar stressloos samen mogen zijn.

Ik gun elke moeder zo'n stressloos tutteljaar. :D
Maar in de praktijk blijkt dat veel vrouwen dolgraag weer aan het werk gaan.
Van mijn laatste zwangerschapsgymclubje bleven maar 2 moeders langer thuis, de rest ging na 6 weken al volop aan het werk. Zij gaven geen bv trouwens.
Als je b.v. geeft en het verloopt prima, is het toch wel een bepaalde aanslag op je lichaam. Ik bedoel, je hebt op gezette tijden rust nodig, anders loopt de voeding toch terug.
Ik kijk er met zeer veel voldoening op terug. Het jaar vloog voorbij. Ik heb er verder geen enkel nadeel van ondervonden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor pien » 21 mar 2016 15:21

Ik denk ook dat vrouwen gewoon veel meer keuzevrijheid moeten hebben. We moeten al zo veel. Vooral van onszelf of van de omgeving. Heb je gestudeerd, maar blijf je vervolgens thuis bij je kinderen, dan parasiteer je op je man en de samenleving. Ga je na 6 weken weer aan het werk, dan ben je een ontaarde moeder. Ik word er soms een beetje moe van eerlijk gezegd, van al die meningen en (voor) oordelen.

Ieder mens is anders, en heeft iets anders nodig. En wat dat is, dat weet je vaak zelf het beste. Als het goed is tenminste, want ik zie heel veel jonge moeders die ook dat volledig kwijt zijn.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor meribel » 21 mar 2016 15:34

Marnix schreef:Klinkt mooi, maar de kans dat jonge vrouwen dan niet worden aangenomen wordt wel groter want tja, dan neem je iemand aan en ben je die persoon de eerste 6 jaar misschien wel 3 jaar kwijt. Daar zitten de meesten dan weer niet op te wachten als je iemand aanneemt. Daarnaast is het natuurlijk raar dat een vrouw maanden of zelfs een jaar verlof krijgt en de man nu 2 dagen en vanaf 2017 5 dagen. Om ongelijkheid op de werkvloer te voorkomen kan je misschien beter zorgen dat de man ook wat meer verlof krijgt als hij vader wordt.


daar is het Scandinavische model dus ideaal voor. Zowel man als vrouw krijgen een jaar samen en ze verdelen dat onderling.
Voor de werkgever maakt het dus niet uit of je een man of vrouw aanneemt, want beide kunnen ze lang weg zijn.
Of je kiest voor een heel jong iemand ( gunstig voor starters )
of voor iemand die al ouder is en geen kinderen maar krijgt ( en dat zou in nl ook heel gunstig zijn want de oudere werknemer heeft het heel lastig werk te vinden )


aan de andere kant, in scandinavie als eenmaal een kind een jaar is wordt wel weer verwacht dat het dan fulltime naar de opvang gaat en vader én moeder weer aan de slag. Kijk, als er weer broertjes of zusjes komen duurt dat langer maar op een bepaald moment is de jongste een jaar.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2016 16:13

Ik ben groot voorstander, maar de overheid moet dat dan wel doorvoeren en ook stimuleren want naast dat het extra werkgelegenheid oplevert kost het ook geld. En momenteel wordt er vooral gekort op dit soort zaken...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor pien » 21 mar 2016 16:17

En de opvang moet een stuk beter, want die is nu in heel veel gevallen echt om te huilen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2016 16:22

En belachelijk duur.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor juffiejuf » 21 mar 2016 16:42

Marnix schreef:En belachelijk duur.


Dan verdien je te veel :lol:

Ben ik nu de enige die het helemaal niet zo duur vind? Je houdt altijd geld over.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2016 16:51

Ik moet nog even kijken wat het netto precies kost maar bruto vond ik het behoorlijk veel voor 3 dagen in de week hoor.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Jess » 26 mar 2016 20:30

Je geeft je allerkostbaarste bezit in opvang bij iemand anders. Daar moet je toch wel onnoemelijk veel geld voor over hebben omdat er iemand is die jouw kind alle liefde geeft die er te geven is?

Vind het altijd zo raar dat kinderopvang niets mag kosten maar een schoonmaakster een veel hoger loon krijgt. Met de kinderverzorging kun je ook aardig wat kots of poep op moeten ruimen. Was een keer als vrijwilligster op een psz en daar zat een kind tot zijn enkels in de poep en ik mocht dat opruimen terwijl de juf gezellig met de hulpmoeder aan de koffie zat :roll: Als bleu puber durfde ik er niets van te zeggen

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Marnix » 27 mar 2016 07:49

Natuurlijk mag het best een hoop kosten. Het is meer wanneer je berekent wat je per dag betaalt, hoeveel kinderen en hoeveel medewerkers dat ik denk: hm dan houden ze toch geld over?!? ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 25 gasten