Het borstvoedingstopic deel 3

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Jannoek » 19 aug 2014 09:10

wat geven jullie je kids naast de bv vanaf ongeveer 6mnd? ik weet niet meer hoe we dat bij F deden, maar J heeft ineens t eten ontdekt..
hij krijgt 's ochtends een fruithap en 's avonds groente. soms nog wat stukjes brood tussen de middag.
ben benieuwd :)

hoe gaat het verder met de bv? ik ben het aan de ene kant een beetje zat omdat ik me nog steeds niet fit voel en geen gram afval, ondanks 3x sporten per week.. maar aan de andere kant:het gaat deze keer zo ontzettend goed. J drinkt goed en we hebben geen enkel probleem gehad (behalve kloven de eerste week). dus afbouwen vind ik daarom nog wel een beetje zonde.. lastig vind ik het. bij F was het gewoon op op een gegeven moment, maar nu drinkt hij nog echt wel goed naast het eten..

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor ajl » 19 aug 2014 10:15

Ik gaf 's morgens bv, rond 9 uur fruit, rond de middag bv, daarna rond 15-16 uur klein beetje bv, 17.30 uur warme hap en daarna badderen bv en naar bed. Rond 22 uur maakte ik hem wakker dan weer bv.

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Duschka » 19 aug 2014 13:42

Jannoek schreef:wat geven jullie je kids naast de bv vanaf ongeveer 6mnd? ..


Wij hebben het introductieschema van Kleintjes gevolgd, deels dan, want wegens vermoeden van allergie etc. wat rustiger aan gedaan.
Maar in principe begonnen met 1 maaltijd aan te bieden en dat uit te breiden naar 2 maaltijden en vervolgens naar 3 maaltijden en toen tussendoortjes aangeboden.

Overigens hier ontzettend weinig interesse in eten om te eten (wel om lekker creatief mee te zijn :wink: ), dus inmiddels bied ik alleen de lunch en het avondeten aan.
Tussendoor bied ik enkel aan, wanneer ik merk dat daar interesse voor is (en dat is bijna nooit), maar hier nog steeds een ontzettend borstvoedingsverslaafd kindje :mrgreen:
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor jaccootje85 » 20 aug 2014 18:22

Hier een kleine vreet schuur! Alles wat los en vast zit, tgaat erin als koek. Norah eet de maaltijden mee, vanaf 6 maanden al ingevoerd. Wel aangepast natuurlijk. Verder kreeg ze toen als toetje de fles, nu met 10 maanden alleen smorgens en savonds.
Szent az Úr

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Acire » 20 aug 2014 19:44

Jannoek, als je de BV langer wilt volhouden, (wat ik je wel kan aanraden trouwens, het wordt steeds makkelijker) is het verstandig om eerst bv te geven en dan pas de vaste voeding. Dus bv als voorafje voor de maaltijd. Als je dat doet tot een maand of 9/10 kun je er daarna losser in worden omdat je BV dan stabiel is. Op die manier voorkom je dat de BV op een keer op is.

Oh, en wat je vraag was: wij volgen idd ook het schema van kleintjes van borstvoeding.com.
We geven dus stukjes, geen papjes. Elke dag weer leuk om naar te kijken en ook heel gezellig. Iedereen heeft z'n eigen bord en eet daarvan. (Ik heb zelf een pesthekel aan voeren met een lepel. We doen dat alleen met pap omdat ze de lepel zelf niet kon vasthouden, maar dat probeer ik zsm aan te leren en gaat al steeds beter =D> )

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Duschka » 20 aug 2014 21:56

Acire schreef:(Ik heb zelf een pesthekel aan voeren met een lepel. We doen dat alleen met pap omdat ze de lepel zelf niet kon vasthouden, maar dat probeer ik zsm aan te leren en gaat al steeds beter =D> )


Ah gelukkig... nog een mama die een hekel aan voeren heeft...
Dat ik zwanger was, al besloten om de Rapley methode te gaan volgen, omdat het past bij de manier waarop wij denken, maar niettemin later ook achter gekomen dat deze mama gewoon het geduld mist om te voeren met een lepel :oops: .
Pap gaat hier dan wel met een lepel (maar sinds kort probeert ze zelf te lepelen, veel in haar haar, maar soms ook wat in d'r mondje), maar is ook vaak een knoeiboel, want DL is een echt Rapley-doe-het-zelf kind, dus opent braaf haar mondje voor de lepel, om vervolgens de pap (of yoghurt) weer naar buiten te laten lopen in haar handje en dan weer in haar mond te doen... :-oo
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
parkiet
Kapitein
Kapitein
Berichten: 841
Lid geworden op: 30 jan 2003 20:44
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor parkiet » 26 aug 2014 08:25

Hahaha, Duschka, geweldig!

Hier nog een paar weekjes, dan gaan we ook aan de bijvoeding. Hier ook rapley. Verder loopt de bv prima, ik was gisteren op het CB verbaasd hoe zwaar hij alweer was.
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Acire » 26 aug 2014 18:41

Bij mij zit de hekel aan voeren niet in het ongeduld, maar meer dat ik dan haar zelfstandigheid afneem ofzo. Ze eet alles zelf, ze selecteert waar ze wel en geen zin in heeft, ze maakt het in stukken, bijt het af, eet het op.. gaat prima.
En daar kom ik aan met een lepel, wat nog wél te moeilijk is. Dat vind ik gewoon stom. 8) Dus zodra het een beetje gaat mag ze dat zelf doen :)

Leuk dat het goed gaat Parkiet! Ook leuk om van andere rapleyers te horen. In mijn kerk zijn 13 baby's geboren vorig jaar en volgens mij niet 1 die a la rapley eet. Geeft niet, maar mensen kijken soms zo raar. #-o

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Sterretje » 28 aug 2014 10:46

Even heel kort...
De kaakc. heeft het zo gelaten. Het ligt aan iets anders maar ze weten niet wat. Hij maakt geen rondzuigende bewegingen maar kauwbewegingen. Hopelijk kan hij met 6 maand uit een beker drinken :mrgreen: Dat scheelt weer inpompen met de fles. Oftewel... nog heel wat kolfbeurten te gaan :-oo ...
Time flies when you have none!

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Duschka » 28 aug 2014 14:43

Acire schreef:Leuk dat het goed gaat Parkiet! Ook leuk om van andere rapleyers te horen. In mijn kerk zijn 13 baby's geboren vorig jaar en volgens mij niet 1 die a la rapley eet. Geeft niet, maar mensen kijken soms zo raar. #-o


Bij ons ook niet. Tijdens 't koffiedrinken speelt DL ook met een lepel. Dat doen we hier in huis ook, anders breekt ze de tent af :mrgreen: . Wij drinken koffie en roeren met een lepel, zij zit erbij en timmert met haar lepel op tafel, "oefent droog en heeft dan verrassende goede motorische vaardigheden" of wacht tot ze de lepel van ons ook nog kan veroveren, en geeft dan een enthousiast lepeltik concert weg.
Dus koffiedrinken in de kerk, en dan géén lepel mogen krijgen.... dat is geen issue voor onze pittige dame. Regelmatig dus ook dat een volwassene haar de lepel afneemt, of ons waarschuwt [-X . Want zo gevaarlijk, een lepel voor een klein kindje.
Of dat ze haar rijstwafel afpakken en die gaan voeren, want zo gevaarlijk...

Als ik dan uitleg dat we "stukjes" aanbieden, en dat een kindje pas het formaat stukjes opeet, als ze motorisch ook in staat zijn om ze naar hun mond te brengen en dat hun mondmotoriek dan ook vaak daar klaar voor is (bv doperwten), dan kijken ze me aan of ze water zien branden.
Maar goed, ben er vrij zeker van dat de meesten ons onnavolgbaar alternatief vinden met onze draagdoek, rapley, borstvoeding, wasbare luiers en babygebaren :-oo

@sterretje
Dat is jammer joh, kolven is tenslotte best een heel gedoe!
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Jannoek » 28 aug 2014 21:43

oef, jammer sterretje! Sterkte met kolven/voeden! Is het wel te doen?

@Acire voeden gaat hier verder heel goed hoor. Echt easy vergeleken bij de vorige keer.. Alleen ik ben de gebroken nachten een beetje beu, net als het feit dat ik heel moe blijf (ging vorige keer ook pas weg na stoppen met borstvoeding; toen 11 maanden gedaan) en dat ik gewoon 0,0 afval tijdens de bv periode, terwijl ik dat wel heel graag wil (ik weet dat snel afvallen niet verstandig is, dat is ook niet wat ik wil). Sport 3x per week maar afvallen ho maar.

Ik ga dat bijvoedingsschema opzoeken, ben benieuwd!

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Acire » 28 aug 2014 21:48

Haha. Dat je het gaat uitleggen. Dat vraagt nog meer geduld dan een kind voeren :-oo
Bij ons bemoeien ze zich niet en iets afpakken ofzo doen ze al helemaal niet. Gelukkig maar, ik vind dat echt niet fijn.

@sterretje: heel veel succes met al dat kolven. Je dochter drinkt toch wel live? Kolf je dan ondertussen de andere kant?

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Jannoek » 28 aug 2014 21:52

schema gevonden.. weten jullie waarom hij bepaalde fruitsoorten pas vanaf 1 jaar aangeeft?

Onze huisarts gaf namelijk aan dat we J o.a. sinaasappelsap moeten geven omdat z'n ontlasting niet echt lekker gaat.

Met komkommer enz. geven jullie dan gewoon hele stukken en laten ze daar van sabbelen oid? Ik vind dat doodeng, bang om te verslikken ;-)
Maar pureer ook niet, alleen gedaan met de 'oefenhapjes' voor 6 mnd, maar hij pakt 't nu heel goed op.
Pruim bijv. vindt hij erg lekker, en die snijd ik gewoon in kleine stukjes.

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Acire » 28 aug 2014 22:04

Even kort: je kunt een reepje komkommer geven wat hij goed vast kan houden of een kwart pruim oid. Vuistgrootte wordt wel gezegd. Waarschijnlijk weet hij al héél snel hoe hij er mee om moet gaan en leert hij al jong kauwen. Sommige kinderen verslikken zich een paar keer, maar lossen dat 99% van de keren ook zelf op; ze hebben een goede kokhalsreflex.
En, als jij je verslikt, verslik je je (waarschijnlijk) niet in een stukje komkommer maar in een verkeerd gevallen slokje drinken. Dat is bij kindjes niet anders :)

Kleintjes kies in zijn methode de 'veiligste' termijn voor het vermijden van allergieën of sterke reacties. Vandaar bv aardbeien vanaf een jaar, en ui/prei nog later. Je kunt daar zelf een beetje creatief in zijn, afhankelijk van je eigen eetpatroon en de reacties bij je kind.

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Sterretje » 29 aug 2014 10:24

Ik kolf soms alles af en geef beiden tegelijk de fles (scheelt ruim half uur :-oo ) en soms een borst ander de fles (en dan vooraf of na de tijd kolven)

Jannoek: hier ook nooit geprakt of zo. Idd verslikken ze zich niet zomaar. En er verslikken zich meer kids in gepureerd eten dan in 'hele stukken'
Time flies when you have none!


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten