Het borstvoedingstopic deel 3

Moderators: Memmem, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Chaya » 06 dec 2016 09:51

lekkerbek schreef:Zal wel toevallig zijn maar zo slecht is flesvoeding niet als het om verschillende oorzaken gewoon niet gaat.

Natuurlijk niet, er zijn ook massa's kinderen groot geworden op boerenmelk met molenaar's kindermeel.
En in zekere zin is het nog makkelijk ook.
Maar hier gaat het over borstvoeding en als men dan nog steeds ontdekt hoe waardevol en bijzonder het is. Ook al zou je je kindje maar 1 of 2 weken zelf kunnen voeden, dan krijgt het zoveel stofjes mee, die in flesvoeding nu eenmaal niet zitten. Dat vind ik heel wonderlijk.
Elke moeder maakt unieke melk voor haar eigen baby.
Toch vroegen wij ons hier af hoe dat nu zat met de "min", een vrouw die een andere baby voedde, omdat moeder dat niet kon.
In heel Europa -en dan vooral in Noord Frankijk- begonnen in de 17e en 18e eeuw ook andere klassen met het uitbesteden van hun kind aan een min. In tegenstelling tot de families uit de hoogste klasse, die een min in huis namen, zonden de families uit de middenklassen uit de stedelijke gebieden hun kind naar de min toe, meestal ver weg op het platteland. Dit had een zeer hoge kindersterfte tot gevolg. De voedster nam veel baby's aan, kon ze niet altijd allemaal zelf voeden, en nam haar toevlucht tot bijvoeding (bijvoorbeeld met broodpap).
https://www.borstvoeding.com/aanverwant ... opa-1.html
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2016 16:40

lekkerbek schreef:Totaal mee eens Marnix! Mijn schoonzus heeft geen van de 4 jongens borstvoeding kunnen geven. T zijn 4 kerngezonde jongens, haar zus heeft wel borstvoeding gegeven aan haar kinderen en die lipen van t begin af te kwakkelen. Zal wel toevallig zijn maar zo slecht is flesvoeding niet als het om verschillende oorzaken gewoon niet gaat.


Borstvoeding is het beste, kunstvoeding is uitstekend. Maar sommige mensen denken dat omdat borstvoeding het beste is, kunstvoeding dus slecht is. En ten onrechte lopen ze met een schuldgevoel rond omdat de borstvoeding niet lukte. Daarom is het naast benadrukken hoe goed borstvoeding is, wel goed om ook te benadrukken dat kunstvoeding ook uitstekend is. Want dat schuldgevoel ontstaat als het ene zo wordt benadrukt en het andere niet, dat men vergeet dat kunstvoeding een uitstekend alternatief is als borstvoeding niet lukt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor pien » 07 dec 2016 19:18

Dat vind ik ook.
En ik vind ook dat, na een goede en serieuze voorlichting, ouders ook de vrijheid mogen hebben om niet voor bv te kiezen. hoewel ik ook wel van mening ben dat het jammer is als je het niet probeert. Kiezen voor de fles kan tenslotte altijd nog.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor lekkerbek » 07 dec 2016 21:15

Helemaal mee eens Marnix en Pien!

mormeltje
Mineur
Mineur
Berichten: 195
Lid geworden op: 25 sep 2009 20:28

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor mormeltje » 14 dec 2016 13:17

Mijn idee is, dat als er vaker een lactatiekundige ingeschakeld zou worden, meer borstvoedingen zouden lukken.
1% van alle vrouwen kan geen borstvoeding geven door te weinig klierweefsel, de andere 99% kan dat wel. Het ligt er maar aan hoeveel moeite je ervoor kunt / wilt opbrengen om problemen die zich voor kunnen doen het hoofd te bieden. En die draagkracht is bij iedereen anders denk ik.
In mijn omgeving ken ik weinig vrouwen die borstvoeding gaven of geven, de meesten geven na een paar dagen op omdat de baby volgens hen teveel wil drinken, wat volledig normaal is als de voeding op gang moet komen. Ik denk dat het bij veel mensen niet in hun leven anno 2016 past. Mensen zijn er denk ik vaak te druk voor, het past niet in hun dagelijks leven.
Persoonlijk respecteer ik ieders keuze, maar stiekempjes vind ik het doodzonde als mensen zo snel al opgeven. Al zal ik dat nooit uiten.
What goes around, comes around

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2016 16:27

Hm, zou dat zo zijn? Dat veel mensen er na een paar maanden mee stoppen omdat het niet in hun leven past, dat geloof ik wel. Maar de eerste maanden heb je toch nog verlof en ben je als het goed is niet constant heel druk? Volgens mij stoppen veel vrouwen juist als ze weer gaan werken. En als ze het eerder opgeven is het vaak omdat het kind niet goed drinkt / aanhapt, ze ontstekingen krijgen, dat soort dingen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor meribel » 14 dec 2016 23:56

mormeltje schreef:Mijn idee is, dat als er vaker een lactatiekundige ingeschakeld zou worden, meer borstvoedingen zouden lukken.
1% van alle vrouwen kan geen borstvoeding geven door te weinig klierweefsel, de andere 99% kan dat wel. Het ligt er maar aan hoeveel moeite je ervoor kunt / wilt opbrengen om problemen die zich voor kunnen doen het hoofd te bieden. En die draagkracht is bij iedereen anders denk ik.
In mijn omgeving ken ik weinig vrouwen die borstvoeding gaven of geven, de meesten geven na een paar dagen op omdat de baby volgens hen teveel wil drinken, wat volledig normaal is als de voeding op gang moet komen. Ik denk dat het bij veel mensen niet in hun leven anno 2016 past. Mensen zijn er denk ik vaak te druk voor, het past niet in hun dagelijks leven.
Persoonlijk respecteer ik ieders keuze, maar stiekempjes vind ik het doodzonde als mensen zo snel al opgeven. Al zal ik dat nooit uiten.


er zijn zoveel meer redenen waarom bv niet lukt of kan dan enkel te weinig klierweefsel,
denk daarbij aan pijn, ontstekingen, medicatiegebruik die niet gecombineerd kan worden, psychische factoren en ga zo maar door.

ik ken veel moeders die flesvoeden maar geen enkele die dat doet omdat bv niet in hun dagelijks leven past of dat ze er te druk voor zouden zijn.
Ze zijn allemaal maximaal betrokken bij hun kindje.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten