Praten over gevoelens

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
EdW
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 apr 2014 09:34

Praten over gevoelens

Berichtdoor EdW » 20 jun 2014 14:41

Zojuist las ik in de vragenrubriek deze vraag + antwoord http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/217 ... nzaamheid/

En hoewel mijn eigen situatie anders is dan deze vraagstelster beschrijft, herken ik er ook veel in. Voornamelijk het aspect dat ze iemand is die niet over gevoelens durft te praten; in elk geval niet zelf daarover durft te beginnen. Dit herken ik heel erg bij mezelf. 100% eerlijk zijn over mijn gevoelens ben ik niet vaak, alleen als ik me echt heel vertrouwd voel bij een heel goede vriendin, durf ik iets van mijn gevoelens prijs te geven.
Zijn er mensen die dit herkennen? En heeft iemand tips om hier goed mee om te gaan?
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Praten over gevoelens

Berichtdoor Pcrtje » 24 jun 2014 21:40

EdW schreef:Hoewel mijn eigen situatie anders is dan deze vraagstelster beschrijft, herken ik er ook veel in. Voornamelijk het aspect dat ze iemand is die niet over gevoelens durft te praten; in elk geval niet zelf daarover durft te beginnen. Dit herken ik heel erg bij mezelf. 100% eerlijk zijn over mijn gevoelens ben ik niet vaak, alleen als ik me echt heel vertrouwd voel bij een heel goede vriendin, durf ik iets van mijn gevoelens prijs te geven.
Zijn er mensen die dit herkennen? En heeft iemand tips om hier goed mee om te gaan?
Heb je er last van? Voel je je eenzaam? Zou je graag willen dat het anders was? Hoe zie je dat ongeveer en concreet voor je?
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
EdW
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 apr 2014 09:34

Re: Praten over gevoelens

Berichtdoor EdW » 08 jul 2014 00:36

Dank voor je vragen @Pcrtje

Ik zou het wel graag anders zien ja. Ik durf vaak (in real-life) niet te zeggen wat ik echt voel of denk; en ik zou dat wel graag anders zien.
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Praten over gevoelens

Berichtdoor Pcrtje » 09 jul 2014 14:11

EdW schreef:Ik zou het wel graag anders zien ja. Ik durf vaak (in real-life) niet te zeggen wat ik echt voel of denk; en ik zou dat wel graag anders zien.
Misschien is het eens slim om naar een psycholoog te gaan. Psychologen zijn getraind om mensen te helpen die zulke problemen ondervinden. Je hoeft echt geen metershoge drempel te zien, hoor. Een psycholoog is er juist voor iedereen. :)
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
EdW
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 apr 2014 09:34

Re: Praten over gevoelens

Berichtdoor EdW » 09 jul 2014 15:02

Haha, ik weet het. Psychologen zijn er voor iedereen.

Maar ik was in eerste instantie eigenlijk vooral op zoek naar tips om te leren meer over mezelf aan anderen te vertellen.
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)

yobem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 697
Lid geworden op: 03 mar 2013 17:41

Re: Praten over gevoelens

Berichtdoor yobem » 09 jul 2014 15:38

In de praktijk merk ik dat het andersom vaak ook waar is; zodra je jezelf kwetsbaar toont en je gevoelens niet onder stoelen of banken steekt dan draag je actief een steentje bij aan veiligheid.

Als leerkracht merk ik vaak dat ruimte maken voor kwetsbaarheid vaak begint bij zelf het goede voorbeeld geven en iets te laten zien van wat er in je omgaat. Zodra je dat doet ontspant de boel en merken anderen dat je niet bang bent om iets van jezelf te tonen. Soms maken ze dan vervolgens zelf van de gelegenheid gebruik om iets te tonen van dat wat ze verborgen hielden.

Gebruikersavatar
EdW
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 apr 2014 09:34

Re: Praten over gevoelens

Berichtdoor EdW » 10 jul 2014 00:25

Dank voor je reactie yobem!
Ik denk dat het waar is wat je zegt.
Maar waar ik in de praktijk dan vaak tegenaan loop: Als een ander niet begint met zichzelf enigszins kwetsbaar op te stellen; durf ik het zelf helemaal niet.
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten