Autisme bij partner (of zelf autisme en een relatie)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ElzeVisser1988

Re: Autisme bij partner (of zelf autisme en een relatie)

Berichtdoor ElzeVisser1988 » 08 mei 2015 18:12

Ik ben 3 jaar getrouwd, en denk dat mijn man een vorm van autisme heeft. Het is nooit gewezen, maar hij erg veel kenmerken ervan.
Graag zouden we kinderen willen, maar mijn man heeft erg weinig behoefte aan gemeenschap. Iets wat voor mij erg frustrerend is. De keren dat we het doen zijn erg weinig. Zo ongeveer om de 2 â 3 maanden.
Wie herkent dit 'probleem'? Of kan iemand mij eventueel tips geven?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Autisme bij partner (of zelf autisme en een relatie)

Berichtdoor Boerin » 08 mei 2015 18:58

ElzeVisser1988 schreef:Ik ben 3 jaar getrouwd, en denk dat mijn man een vorm van autisme heeft. Het is nooit gewezen, maar hij erg veel kenmerken ervan.
Graag zouden we kinderen willen, maar mijn man heeft erg weinig behoefte aan gemeenschap. Iets wat voor mij erg frustrerend is. De keren dat we het doen zijn erg weinig. Zo ongeveer om de 2 â 3 maanden.
Wie herkent dit 'probleem'? Of kan iemand mij eventueel tips geven?

Mijn ex had autisme. Het waren niet zijn kinderen, maar hij hield het niet uit die drukte. Zat vnl. alleen met ze. Ik heb toen hulp gezocht bij een vrouw die ook zo'n man heeft, die helpt ook stellen, maar mij kon ze niet helpen, daar begon ze niet aan, want er was nog wel meer aan de hand. Je moet wel weten waar je aan begint met kinderen en heel goed in staat zijn alles zelf te doen.
Je kunt daar ook met anderen praten, maar weet niet meer waar dat was, kun je haar wel vragen. Weet niet of het wat is hoor, maar dat had ik toen gevonden.
http://www.tracecare.nl/publicaties.php
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Autisme bij partner (of zelf autisme en een relatie)

Berichtdoor henkie » 08 mei 2015 19:00

Misschien heb je ook nog wat aan deze antwoorden: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/203 ... er-autisme

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Autisme bij partner (of zelf autisme en een relatie)

Berichtdoor Cicero » 08 mei 2015 20:46

Ik vraag me altijd af waarom vrouwen er pas na een tijdje huwelijk achter komen dat manlief iets autistisch heeft. Je wordt toch niet uitgehuwelijkt of zo? Als je verkering hebt of verloofd bent ga je toch (intiem) met elkaar om? En bij zo'n kerel ren je toch gillend weg? 8-[

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Autisme bij partner (of zelf autisme en een relatie)

Berichtdoor Boerin » 08 mei 2015 22:43

Cicero schreef:Ik vraag me altijd af waarom vrouwen er pas na een tijdje huwelijk achter komen dat manlief iets autistisch heeft. Je wordt toch niet uitgehuwelijkt of zo? Als je verkering hebt of verloofd bent ga je toch (intiem) met elkaar om? En bij zo'n kerel ren je toch gillend weg? 8-[

Dat kon ie mooi verbergen. Had ie geleerd om sociaal geaccepteerd te worden. Dan ben je getrouwd en wordt zo iemand zichzelf las ik. Eerst heel gezellig, sociaal, hartstikke leuk met de kinderen ook maar dat blijkt dan dus extreem veel energie te kosten en daarna was ie op. Dat bleek gewoon aangepast aangeleerd gedrag.
Ik voelde me erin geluisd maar dat deden ze niet met opzet schreef die vrouw.
Het was wel heel apart. Dan zei ie bijvoorbeeld sorry terwijl ie dat niet meende maar zijn ex had hem geleerd dat ie dat dan moest doen, zei ie.
Een keer was van z'n collega z'n moeder overleden. Ging ie helemaal vragen stellen van hoe voel je je en och wat erg. Komt ie thuis: Wat een zeur van een collega zeg. Dood is dood. Wat maakt dat nou uit. Ja ik heb maar gevraagd hoe het ging want dat hoort zo.
Laatst gewijzigd door Boerin op 09 mei 2015 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Autisme bij partner (of zelf autisme en een relatie)

Berichtdoor Chaya » 09 mei 2015 09:02

Cicero schreef:Ik vraag me altijd af waarom vrouwen er pas na een tijdje huwelijk achter komen dat manlief iets autistisch heeft. Je wordt toch niet uitgehuwelijkt of zo? Als je verkering hebt of verloofd bent ga je toch (intiem) met elkaar om? En bij zo'n kerel ren je toch gillend weg? 8-[

Omdat vrouwen denken dat het nog wel goed komt. Misschien onder invloed van moeder, of wat verlegen.
Maar naarmate de tijd vordert, komt de partner (kan ook de man zijn!) erachter dat er toch echt iets niet klopt. Je ziet ook dat vaak "het kwartje valt" als de diagnose bij één van de kinderen gesteld wordt.
Ik ken een mevrouw die na 34 jaar apart ging wonen. Het laatste kind was de deur uit en het ging echt niet meer, ze was leeg en op.
Onderschat de eenzaamheid en het verdriet van het hebben van een autistische partner nooit. Al zullen velen het niet zo naar buiten brengen misschien, maar zich door de tijd aangepast hebben.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Autisme bij partner (of zelf autisme en een relatie)

Berichtdoor Niagara » 08 jul 2015 17:05

Mijn vriend en ik hebben beide een vorm van autisme. Een half jaar nadat we verkering kregen werd het bij mij ontdekt, twee jaar later ook bij hem. Toen het bij mij ontdekt werd was mijn vriend accepterender dan ikzelf, het kost mij nog steeds moeite om ermee in vrede te komen. Maar ik ging al snel op onderzoek uit en hoe meer ik erover te weten kwam, hoe meer ik ontdekte dat een groot deel van de moeiten die ik ken in mijn leven hiermee in contact staan. En ook merkte ik hiervan steeds op dat mijn vriend er ook veel kenmerken van had. Ik vind het bij hem makkelijker te accepteren dan bij mezelf. Dat wij beide autistisch zijn heeft als groot voordeel dat wij elkaar goed begrijpen in dingen waar anderen geen idee van hebben. Bijvoorbeeld hoe zwaar het kan zijn om je voortdurend door de buitenwereld overschat te voelen omdat je goed kan doen alsof. We zijn niet dom, maar in sociale contacten moeten we beide veel meer moeite doen om bijvoorbeeld abstracte bewoordingen of emoties en verborgen boodschappen te begrijpen. Plannen is erg ingewikkeld door het gebrek aan overzicht en het onvoorspelbare element in het begrip 'toekomst'. Daarmee bedoel ik: elke dag komen er kleine dingen tussendoor die anders gaan dan je van tevoren kan weten. Voor iemand met autisme is het heel lastig om dan die omschakeling te maken, dat dingen in een andere volgorde moeten omdat er iets tussen komt. Dan is het hele overzicht weg.
Ook is het aanpassen lastig, nu zijn mijn vriend en ik beide mensen die graag pleasen, toch is het hebben van verschillende behoeftes lastig. Ik ben erg snel overprikkeld en moe van geluiden, en na een halve dag werken heb ik absoluut rust nodig. Mijn vriend rust uit door te gamen of muziek te luisteren, wat wel eens botst.
Mijn vriend beschermt mij bijvoorbeeld met winkelen, dan zijn er erg veel prikkels, en zeg ik op gegeven moment alleen nog maar ja en nee en neem ik niets meer op. Mijn vriend zorgt dan dat ik zsm naar huis of in ieder geval een rustige plek kom.
Bij sociale situaties bescherm ik hem juist weer, omdat hij niet erg weerbaar is. Vooral zijn ouders praten zo over hem heen. Dan kom ik voor hem op. Hij andersom ook voor mij, als ze bijvoorbeeld samen met ons op vakantie willen, wat absoluut veel te inspannend is. Teveel prikkels, verandering van omgeving, voortduren sociale situaties met moeilijke mensen, onvoorspelbaarheden, verlies van overzicht.
Beiden hebben wij moeite met huishoudelijke taken, daar hebben we ook hulp voor, maar bijvoorbeeld opruimen kan hij beter dan ik, afwassen en wassen ik weer beter dan hij. Het kost veel tijd en moeite om taken aan te leren, en we hebben iemand die nodig die orde schept door specifiek stap voor stap te beschrijven/voor te doen wat er moet gebeuren.
Wij kennen elkaar van een therapiegroep, daardoor hebben we beide geleerd om te communiceren over onderliggende gedachten en gevoelens. Toch weten we vaak van onszelf niet goed wat we voelen en kost het daardoor vaak een hoop moeite om dingen uitgepraat te krijgen. Wel houden we er beide van om alles uitgepraat te hebben dus nemen daar altijd de moeite voor.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Autisme bij partner (of zelf autisme en een relatie)

Berichtdoor Johan100 » 22 okt 2015 20:24

heel goed Niagra!
Ik hoop dat jullie beiden gelukkig worden.
Zo te lezen gaan jullie begripvol met elkaar om.
Mooi dat jullie elkaars sterke en zwakke punten kennen en elkaar zo kunnen aanvullen.
Daar kunnen ook heel veel mensen/stellen zonder autisme wel wat van leren.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten